Gå till innehåll

Varför skall allting hållas bakom stängda dörrar?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Jag tycker Saltvattensguiden är kanon

massor av bra inlägg

problemet är når man är lite av en annan åsikt

svaren är inte personliga

Styrelsen ... var kan man hitta denna info

Ekonomi ..... skulle vara intressant

Till Moderatorer

tack för att ni står ut med oss vanligt folk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 244
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag vet att jag inte är medlem i föreningen och jag stöder SG med 200kr detta året.

Vad jag frågade var hur man gör för att bli medlem i föreningen Saltvattensguiden? Jag är nyfiken och jag gillar detta forumet så ta inte illa upp. :)

Jag är själv kassör i en förening och vi har ett likanande forum, dock en aning mindre men ändå.

Mvh Daniel.

Det är nog lättast att du kontaktar Benighted via PM så kanske han har ett svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag inte är medlem i föreningen och jag stöder SG med 200kr detta året.

Vad jag frågade var hur man gör för att bli medlem i föreningen Saltvattensguiden? Jag är nyfiken och jag gillar detta forumet så ta inte illa upp. :)

Jag är själv kassör i en förening och vi har ett likanande forum, dock en aning mindre men ändå.

Mvh Daniel.

Ursäkta då missförstod jag dig och kan inte hjälpa dig med svaret.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Saltvattensguiden är kanon

massor av bra inlägg

problemet är når man är lite av en annan åsikt

svaren är inte personliga

Styrelsen ... var kan man hitta denna info

Ekonomi ..... skulle vara intressant

Till Moderatorer

tack för att ni står ut med oss vanligt folk

Och sent skola kungen vakna-dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genne - han har vänt blad :)

MVH Lasse

Tänkte inte på det Lasse:smashcomp

Forumet lever av Moderatorer ....Dom jobbar gratis

i vissa länder är barnarbete lagligt men man får hoppas att deras lön går till familjens bästa

förlåt kunde inte hindra mitt pekfinger ....

Opps lätt så:s:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm.. Var har vi fått för oss att en förening måste vara öppen för alla? Och det finns inget som gör gällande att en förening måste ha "full" öppenhet i sin ekonomiska redovisning. I stadgarna anger du vem/vilka som kan bli medlem och vad föreningens syfte är. Och skulle vi nu "tro" att en förening är "öppen" för alla, gå till närmaste bostadsrättsförening i det hus du inte bor i och kräv att bli medlem.. Lycka till.

Men ok! Lek med tanken! Vem som helst får bli medlem! Stadgarna anger vem/vilka kriterier som gäller för att bli medlem. Moderator är ju budskapet, då får vi acceptera det.

Det krävs 3 personer att starta en förening.

Med tanke på föreningens verksamhet måste man inte registrera den hos skattemyndigheterna.. Well, jag antar i alla fall att ingen är anställd och man säljer inga tjänster...

Så bestämde man sig för att driva www.saltvattensguiden.se utan att bedriva en vinstgivande verksamhet. Det betyder inte att allt arbete måste vara ideelt.

Visa mig den lagtext som gör gällande att en förening "måste ha total öppenhet och redovisa varje ekonomisk detalj", t.o.m. för sina egna medlemmar. Man redovisar ett bokslut vid årsmötet. Och det kan ju stå intäkter 10000 SEK... utgifter 10000 SEK.. Resultat 0.

Boys, jag köper att en del av Er vill ha öppenhet, vill ha information, undrar det ena och det andra.. Det är en del av människans natur, nyfikenhet.. Det är OK! Men jag skulle uppskatta om vi då lägger oss på en nivå som överensstämmer med hur det faktiskt är.. Dvs, det går inte att tro att "vem som helst kan bli medlem i vilken förening som helst."

Ingen är sämre än att man kan ha fel! Men vi behöver kanske inte "anta" vissa saker utan att faktiskt veta vad som gäller.

Nu känns det som att jag tagit ställning för det ena eller det andra. Det har jag inte. Jag gillar en öppen dialog med fakta, tankar och idéer... Vad är det "vi" användare egentligen är ute efter? Vill verksamma inom föreningen inte prata om föreningen gör de inte det.. Gillar vi det eller inte...? "De" är i alla fall konsekventa.. Gillar vi det inte kan vi hänga på Reef Central eller liknande.. Det finns trots allt MASSOR av andra forum, dock internationella, som har PRECIS lika bra (om inte bättre) information tillgänglig som här.

Nä boys! Vi kanske skulle lägga tiden på något mer relevant istället för att skyffla energi på annat än det vi alla faktiskt delar gemensamt här!

// Snål-åkaren Max! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm.. Var har vi fått för oss att en förening måste vara öppen för alla? Och det finns inget som gör gällande att en förening måste ha "full" öppenhet i sin ekonomiska redovisning. I stadgarna anger du vem/vilka som kan bli medlem och vad föreningens syfte är. Och skulle vi nu "tro" att en förening är "öppen" för alla, gå till närmaste bostadsrättsförening i det hus du inte bor i och kräv att bli medlem.. Lycka till.

Men ok! Lek med tanken! Vem som helst får bli medlem! Stadgarna anger vem/vilka kriterier som gäller för att bli medlem. Moderator är ju budskapet, då får vi acceptera det.

Det krävs 3 personer att starta en förening.

Med tanke på föreningens verksamhet måste man inte registrera den hos skattemyndigheterna.. Well, jag antar i alla fall att ingen är anställd och man säljer inga tjänster...

Så bestämde man sig för att driva www.saltvattensguiden.se utan att bedriva en vinstgivande verksamhet. Det betyder inte att allt arbete måste vara ideelt.

Visa mig den lagtext som gör gällande att en förening "måste ha total öppenhet och redovisa varje ekonomisk detalj", t.o.m. för sina egna medlemmar. Man redovisar ett bokslut vid årsmötet. Och det kan ju stå intäkter 10000 SEK... utgifter 10000 SEK.. Resultat 0.

Boys, jag köper att en del av Er vill ha öppenhet, vill ha information, undrar det ena och det andra.. Det är en del av människans natur, nyfikenhet.. Det är OK! Men jag skulle uppskatta om vi då lägger oss på en nivå som överensstämmer med hur det faktiskt är.. Dvs, det går inte att tro att "vem som helst kan bli medlem i vilken förening som helst."

Ingen är sämre än att man kan ha fel! Men vi behöver kanske inte "anta" vissa saker utan att faktiskt veta vad som gäller.

Nu känns det som att jag tagit ställning för det ena eller det andra. Det har jag inte. Jag gillar en öppen dialog med fakta, tankar och idéer... Vad är det "vi" användare egentligen är ute efter? Vill verksamma inom föreningen inte prata om föreningen gör de inte det.. Gillar vi det eller inte...? "De" är i alla fall konsekventa.. Gillar vi det inte kan vi hänga på Reef Central eller liknande.. Det finns trots allt MASSOR av andra forum, dock internationella, som har PRECIS lika bra (om inte bättre) information tillgänglig som här.

Nä boys! Vi kanske skulle lägga tiden på något mer relevant istället för att skyffla energi på annat än det vi alla faktiskt delar gemensamt här!

// Snål-åkaren Max! ;)

Öppenhet är säkert ett jävla påfund efter år 2000 medge att upplysta människor ..... så mår alla bra utom dom som har något att gömma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men sättet mycket hanteras är väldigt lik en diktatur, och en community är väl ändå så nära en demokrati man skall kunna komma? Känns väldigt mycket sovjet över mycket som händer här på guiden.

SG är en ideell förening med syfte att främja saltvattensakvaristiken i Sverige. Vi följer dom lagar och regler som gäller för föreningar. Vi har stadgar. Vi är registrerade hos Skatteverket. Vi håller medlemsmöten, styrelsemöten och årsmöte. Allt vi gör protokollförs noga, det scannas in och läggs ut så att föreningens aktiva medlemmar kan ta del av allt material. Föreningens medlemmar är dom ca 15 personer som arbetar med sajten. Alla dessa har full insyn i föreningen och allt som rör den. I styrelsen ingår i dagsläget en ordförande (Maglofster), en Kassör (Wiking), vår revisor (Capote) och två ledamöter (Vargklo) och (Petrol). Vi i styrelsen umgås inte privat, vi kommer från olika delar av landet och gör detta för att vårt hjärta brinner för SG.

Vi har inga som helst ekonomiska intressen i detta. Varenda krona som kommer in läggs på att driva denna sajt (allt enligt våra strikta stadgar). Upplägget med styrelse och övriga medlemmar gör att ingen kan tjata/hota/gnälla igenom ett beslut. Alla beslut vi tar diskuteras noggrant online och via telefonkonferenser, vi har omröstningar, det dokumenteras och sedan genomförs det inte innan vi är överens hur. Vill man vara med i föreningen så är man välkommen att söka dom roller som vi ibland annonserar ut. Jag sökte själv förra året och fick sedan rollen som ordförande, efter omröstning.

Visst, vi skulle kunna lägga en massa tid på att bli ännu mer demokratiska, vi skulle kunna ha omröstningar om allt på sajten. Redovisa allt vi gör, ekonomi etc etc. Lite sådär som politiker (ibland) gör. Men vi är ett gäng människor som gör vad vi tycker är en bra sak. Att vara medlem på den sajt vi producerar är GRATIS (vi tar inte ut skatt som vi sedan tar beslut om, såsom politikerna gör). Vi har ett gäng stödmedlemmar som vi gärna premierar. Men, helt ärligt (och detta är MIN och bara min åsikt). Skulle vi som förening vara tvungen att redovisa allt vi gör helt offentligt och sedan ha en massa proffsbedömare som sedan skall ha åsikter om allt, ja då vet jag inte om jag orkar vara med och driva detta. Inte för att vi har något att dölja, utan för att jag har bättre saker för mig om kvällarna, ungefär som i kväll då mitt jobb (ja det där som ger mig lön och mat på bordet) har julfest och jag sitter här och skriver försvarstal istället för att stå på dansgolvet..

Min (återigen, högst personliga åsikt) är att SG på inga som helst vis liknar en diktatur, inte heller Sovjet. Jag hoppas att det är fler som delar denna åsikt. Om inte, känner jag att jag som ordförande i denna ideella förening är väldigt fel ute.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du missade delen där Benighted skrev:

Dvs moderatorerna är föreningens medlemmar, vi "dödliga" ;) har alltså endast ett medlemskap på denna sida, inte i den ideella förening som Saltvattensguiden är!!!

Om du vill bli medlem, så måste du alltså bli en moderator här på forumet... Om detta är din önskan så tror jag säkert att du kan prata med Benighted eller någon annan moderator om detta är möjligt att fixa! :)

Korrekt så långt att jag inte hade läst det innan jag skickade in mitt inlägg. Däremot är det inte så att det ändrar min uppfattning, det bekräftar i stället. Det där med att:

"Saltvattensguiden är en ideell förening där moderatorerna är de som är föreningens medlemmar"

Det ser jag närmast som en oxymoron, det går helt enkelt inte ihop. Det är i o f s tänkbart att ha en förening för moderatorer, åtminstone om man tänker det sig som något som är öppet för moderatorer från flera olika fora, men i så fall får ju den föreningen verka för sånt som ligger i linje med den begränsning som det i så fall innebär i vilka som kan bli medlemmar. Alltså diskutera försäkringsfrågor om man får musarm, krav på spöstraff för folk som skriver trams på forum, sånt ligger i linje med vad en sån förening kan syssla med.

Att däremot ha en ideell förening där det är ett kriterium för att bli fullvärdig medlem att man är vald till nån slags funktionär i föreningen, nej, glöm det bara, det funkar helt enkelt inte. Vad det än är då så inte är det en ideell förening i a f.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett minne av wrang sen förr på nätet..tror han var verksam på nordiska på den tiden och sedan startade denna sida!Driftig gosse tänkte jag om det på den tiden!Vad jag sett o läst nu har han lämnat/delat denna sida med moderatorer..lite unikt på min ära!SG verkar faktiskt unikt på den punkten som nätsida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert rätt i de rättsliga sakerna du säger, det brukar du ha, men samtidigt är det inlägg som detta som verkligen får en att undra om man vill vara delaktig i föreningen, massa olika regler som bara går ut på att försvåra, jag vet inte varför det startades som en ideell förening, jag var inte med på den tiden, fanns väl antagligen goda skäl då det var kloka människor som startade det hela. Det enda jag vill är att ha ett trevligt forum som fungerar bra, om det kallas för dittan eller dattan ger jag blanka fanken i, jag ser det som ideellt för att ingen får betalt för att driva sidan, finns säkert nån tråkig paragrafskrivare som säger att det inte är rätt, för hos dem finns ingenting som kallas för andemening eller liknande. Jag skulle ha mycket svårt att delta i driften om det drevs som en vinstdrivande organisation, men då vi måste betala drift och liknande kan man inte bara skippa allt utan man behöver på nåt sätt kunna betala räkningarna, tror ingen vill att pengarna ska gå till en viss individ utan då måste man ha nån slags juridisk person som kan ha konton med mera, och då är man i byråkratins underbara klor där man ser till att klämma den sista lusten ur en människas vilja att göra gott, för man måste passa in i en form som nån redan bestämt.

Ber om ursäkt för utsvävningar i inlägget, jag är inte nån advokat, näringsidkare, ekonom eller nånting annat fancy, utan bara nån som vill kunna hjälpa till att hålla en sida intressant och välfungerande, och vill dela med mig av mina tankar kring vad som sägs, visst hade man kunnat köra med en normala Svenska strategin att sitta still i båten och inte säga nåt tills stormen bedarrat, men jag vill att människor ska förstå, delta i en diskussion med mera, jag ska inte ses som nån som nån som har koll på alla saker, jag kan servrarna, hur forumprogramvaran fungerar osv.. Men vill ge min syn på saker, och min syn är ofta präglad av känslor, vissa tycker säker jag ska hålla tyst, men det är inte mitt sätt att fungera. Om jag blir frustrerad över byråkrati så säger jag det, om jag känner mig sårad så säger jag det. Det är bara att ta det för vad det är eller anmäla mina inlägg så får övriga moderatorer besluta om eventuell bestraffning, inga problem, jag tar det med i såfall..

Ingen lär väl tro att jag låter bli att hacka på byråkrati och onödiga regler om jag får tillfälle till det. Men, det är ju bara det att skall det bli trovärdigt så kan jag ju inte hålla med om allt, det finns faktiskt regler som är synnerligen välmotiverade. I det här fallet har jag faktiskt ingen som helst sympati för att det skulle vara nåt kosntigt med vad som gäller. Jämför med att driva företag, vill man där slippa personligt ansvar så hamnar man i lagtexter som är digra som romaner och vill man tränga in djupare i ämnet så är det tegelstenar som gäller. När det gäller ideella föreningar finns det inte just inte nånting om dem i lagboken, inget reglerar hur de skall fungera. Det är egentligen lite märkligt, det där att sluta sig samman och då slippa personligt ansvar, det är egentligen ett rätt stort förtroende som ges av samhället. Man får ju inte bara tänka på de som driver föreningar, man måste också se till att det finns andra som har helt rimliga intressen som också måste tillgodoses, det kan vara leverantörer som vill ha betalt, folk som råkat illa ut och vill ha skadestånd osv. Det måste ske en rimlig avvägning så att det inte går hur lätt som helst att komma undan.

Det finns alltså inga egentliga regler men det finns en etablerad praxis. Den är egentligen rätt tunn, det är oerhört lite som det faktiskt krävs för att bilda en förening och slippa det personliga ansvaret, det är inget orimligt heller. Så faktiskt, i det här fallet så är jag inte ett dugg inne på att nåt är för krångligt, absolut inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygert - varför kan det inte vara en ideell förening för att främja saltvattenakvaristiken i Sverige. Jag har inte någon annanstans än i din text sett kravet på en ideel förening skall medföra Visst kan du ha en sluten ideel förening som verkar för sina medlemmars bästa - ordenssällskap exempelvis (och där tas inte vem som helst inte in skall gudarna veta).)

Jo man kan ha slutna föreningar men om det då inte är något som hänger ihop med ändamålet (man lär t ex inte bli med i en läkarförening utan att vara läkare) så är det inte en ideell förening utan något annat. Ordenssällskap är oftast inte någon ideell förening utan något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack mod's för svaren, jag vet att ni gör ett super jobb och ni får alldeles för lite cred för det ni gör.

Står denna informationen om hur SVG är uppbyggt någonstans publikt? eller är det endast i trådar som denna lite utspridda under åren?

Tycker denna informationen borde stå tydligare så folk är medvetna om detta då det innebär saker som

Att sidan skulle kunna säljas om den väldigt slutna kretsen skulle vilja det

Kunskapen man bygger upp i forumet inte är något man bygger gemensamt, utan blir något som indirekt ägs av moderatorerna

Hur lite möjlighet man faktiskt har att påverka som vanlig dödlig stödjare.

En förening som man är med i stödjer jag mer än gärna, men kommer se stödmedlemskapet som en tjänst i framtiden där man betalar för att annonsera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm.. Var har vi fått för oss att en förening måste vara öppen för alla? Och det finns inget som gör gällande att en förening måste ha "full" öppenhet i sin ekonomiska redovisning. I stadgarna anger du vem/vilka som kan bli medlem och vad föreningens syfte är. Och skulle vi nu "tro" att en förening är "öppen" för alla, gå till närmaste bostadsrättsförening i det hus du inte bor i och kräv att bli medlem.. Lycka till.

Men ok! Lek med tanken! Vem som helst får bli medlem! Stadgarna anger vem/vilka kriterier som gäller för att bli medlem. Moderator är ju budskapet, då får vi acceptera det.

Det krävs 3 personer att starta en förening.

Med tanke på föreningens verksamhet måste man inte registrera den hos skattemyndigheterna.. Well, jag antar i alla fall att ingen är anställd och man säljer inga tjänster...

Så bestämde man sig för att driva www.saltvattensguiden.se utan att bedriva en vinstgivande verksamhet. Det betyder inte att allt arbete måste vara ideelt.

Visa mig den lagtext som gör gällande att en förening "måste ha total öppenhet och redovisa varje ekonomisk detalj", t.o.m. för sina egna medlemmar. Man redovisar ett bokslut vid årsmötet. Och det kan ju stå intäkter 10000 SEK... utgifter 10000 SEK.. Resultat 0.

Boys, jag köper att en del av Er vill ha öppenhet, vill ha information, undrar det ena och det andra.. Det är en del av människans natur, nyfikenhet.. Det är OK! Men jag skulle uppskatta om vi då lägger oss på en nivå som överensstämmer med hur det faktiskt är.. Dvs, det går inte att tro att "vem som helst kan bli medlem i vilken förening som helst."

Ingen är sämre än att man kan ha fel! Men vi behöver kanske inte "anta" vissa saker utan att faktiskt veta vad som gäller.

Nu känns det som att jag tagit ställning för det ena eller det andra. Det har jag inte. Jag gillar en öppen dialog med fakta, tankar och idéer... Vad är det "vi" användare egentligen är ute efter? Vill verksamma inom föreningen inte prata om föreningen gör de inte det.. Gillar vi det eller inte...? "De" är i alla fall konsekventa.. Gillar vi det inte kan vi hänga på Reef Central eller liknande.. Det finns trots allt MASSOR av andra forum, dock internationella, som har PRECIS lika bra (om inte bättre) information tillgänglig som här.

Nä boys! Vi kanske skulle lägga tiden på något mer relevant istället för att skyffla energi på annat än det vi alla faktiskt delar gemensamt här!

// Snål-åkaren Max! ;)

En bostadsrättsförening är ingen ideell förening utan en typ av ekonomisk förening som är reglerad i en särskild lag. Det exemplet är alltså helt irrelevant.

När det gäller det där med lagtext... Det går inte att visa nån lagtext eftersom det inte finns nån lag för ideella föreningar. Man får alltså i stället plugga rättsfall, läsa böcker och annat. Jag fick ägna mig en hel del åt den saken när jag var ombud för en förening som råkat i det intressanta läget att ett par medlemmar som man uteslutit och ville bli av med gick till tingsrätten och krävde att bli återinsatta som medlemmar. Och dessutom att årsmötet skulle ogiltigförklaras, diverse skadestånd och annat i den stilen. Det jag fort nog såg då var att även om det inte finns lagtext så innebär det inte att det där med ideella föreningar är nånting som kan skötas hur som helst, det finns ramar för hur man får bära sig åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är egentligen lite märkligt, det där att sluta sig samman och då slippa personligt ansvar, det är egentligen ett rätt stort förtroende som ges av samhället.

Du slipper inte personligt ansvar i en ideel förening. Styrelsen är ytterst ansvarig och har en skyldighet att agera på ekonomiska på ett ansvarsfullt sätt. Årsmötet röstar för ekonomisk ansvarsfrihet vid årsmötet men det betyder inte att man om oegenheter förekommit klarar sig undan en granskning av skatteverket etc.

Jag sitter själv som styrelseledamot i en ideel förening med omsättning på över 10 MSEK och har fått förklarat för mig av en skattejurist vad som gäller.. Well, kommer knappt ihåg hälften.. Men "säker" var jag inte! Även om det skall bra j*vla mycket till för att jag får sälja huset för att jag deltar ideelt i det föreningsarbetet.. hahaha...

// Skål!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja se att stadgarna för den ideella föreningen saltvattensguiden finns lättillgänglig! Dessutom lista på styrelsemedlemmarna, vem som är ordförande,kassör sekreterare osv.

När är årsmötet?

Stödmedlemmar i vanliga föreningar har ju inget att säga till om på föreningsmöten, dvs ingen rösträtt. Stödmedlemmar är i princip bara kassakor! ;)

Ingen kritik mot moderatorerna! Ni gör ett bra jobb (oftast ;) )

Det skulle vara toppen om SG kunde vara en riktig förening, men jag tror inte att saltvattensakvaristerna är mogna för det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är föreningens stadgar:

STADGAR FÖR FÖRENINGEN SALTVATTENSGUIDEN.SE

Stadgarna antagna vid konstituerande möte 2007-10-10

§4 uppdaterad vid föreningens årsmöte 2011-04-25

§3 uppdaterad vid föreningens årsmöte 2012-01-29

§ 1 Föreningens firma

Föreningens firma är Saltvattensguiden.se ideell förening

§ 2 Föreningens ändamål

Föreningen har till ändamål att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister.

Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att äga, förvalta och utveckla webbplatsen "https://www.saltvattensguiden.se/

Föreningens arbete ska drivas utan vinstintresse och oberoende från kommersiella aktörer inom branschen.

§ 3 Föreningens säte

Föreningen har sitt säte i Segersäng i Nynäshamns kommun, Stockholms län.

§ 4 Medlemsskap

Medlem

Medlem i föreningen är fysisk person som vill verka för föreningens målsättning och förbinder sig att följa föreningens stadgar. Medlem kan vara antingen moderator eller sakkunnig. Moderator medlem innehar rollen som moderator på internetforumet www.saltvattensguiden.se där denne ansvarar, tillsammans med övriga moderatorer, för att främja en god diskussionsanda och att säkerställa att forumets regler efterlevs. Sakkunnig medlem har knutits till föreningen i sin egenskap av särskilt kompetent inom ett för föreningen angeläget fackområde. Såväl moderator medlemmar som sakkunniga medlemmar kan utses av årsmötet eller styrelsen.

Forummedlem

Forummedlem är fysisk person som registrerar sitt forummedlemskap på HYPERLINK "https://www.saltvattensguiden.se/" \t "_blank"www.saltvattensguiden.se och vill verka för föreningens målsättning och förbinder sig att följa reglerna för forumet.

Sponsorer

Föreningen kan teckna avtal med sponsorer som mot ekonomiskt bidrag till föreningen får verka på föreningens forum i enlighet med forumets regler.

Medlemmar, forummedlemmar och sponsorer ska vid anmodan av styrelsen uppge fullständigt namn och, vad beträffar sponsorer, juridisk person som företräder verksamheten.

§ 5 Medlemsavgifter

För medlemskap och forummedlemskap utgår ingen medlemsavgift. Forummedlem kan erlägga frivilligt stödbidrag, och blir därigenom betalande forummedlem.

Med sponsorer tecknas separat avtal med föreningen.

§ 6 Styrelsen

Styrelsen består av ordföranden samt 2-8 övriga ledamöter. Styrelsen utser inom sig de funktionärer styrelsen anser sig behöva.

§ 7 Styrelsens uppgifter

Styrelsen företräder föreningen, bevakar dess intressen och handhar dess angelägenheter. Styrelsen beslutar å föreningens vägnar såvida inte annat föreskrivs i dessa stadgar. Styrelsen ska verkställa av årsmötet fattade beslut, handha föreningens ekonomiska angelägenheter och föra räkenskaper, samt avge årsredovisning till årsstämman för det senaste räkenskapsåret.

Styrelsen sammanträder när ordföranden finner det erforderligt eller om minst två styrelseledamöter begär detta. Styrelsens möten sker regelmässigt i form av diskussionstråd på föreningens forum eller, då minst en ledamot begär detta, i form av telefonmöte.

Styrelsen är beslutsför då minst 2 personer medverkar. Styrelsebeslut fattas med enkel majoritet. Vid lika röstetal gäller den mening ordföranden biträder.

Föreningens firma tecknas av föreningens ordförande och/eller ledamot som därtill utses.

§ 8 Räkenskaper

Räkenskapsår ska vara kalenderår. Föreningens första räkenskapsår är förlängt och avslutas 2008-12-31.

Styrelsens årsredovisning ska överlämnas till föreningens revisor senast den 1/3.

§ 9 Revisor

Styrelsens förvaltning ska årligen granskas av en på årsmötet utsedd revisor. Revisorn ska senast den 1/4 avge sin revisionsberättelse.

§ 10 Årsmöte

Ordinarie årsmöte, vilket är föreningens högsta beslutande organ, hålls årligen före den 1/5 på tid och plats som styrelsen bestämmer. Årsmötet kan ske i form av diskussionstråd på föreningens forum eller, då minst en medlem begär detta, i form av telefonmöte.

Kallelse per e-post ska avsändas till alla medlemmar senast 7 dagar före ordinarie årsmöte och senast 7 dagar före extra årsmöte.

§ 11 Extra årsmöte

Extra årsmöte hålls när styrelsen eller revisorn finner att det är nödvändigt eller när minst två av föreningens medlemmar kräver detta genom en begäran till styrelsen.

§ 12 Rösträtt

Vid årsmöte har varje medlem en röst. Rösträtten är personlig och får inte ske genom ombud.

Närvaranderätt/medverkanderätt och rösträtt innehas endast av medlemmar. Forummedlemmar och sponsorer har inte rättighet till närvaro eller rösträtt på föreningens årsmöte.

§ 13 Beslut, omröstning och beslutsmässighet

Omröstning sker öppet. Beslut fattas, såvida dessa stadgar ej föreskriver annat, med enkel majoritet. Vid lika röstetal gäller den mening som ordföranden biträder.

Mötet är beslutsmässigt med det antal röstberättigade medlemmar som är närvarande på mötet.

§ 14 Regler för ändring av stadgarna

För ändring av dessa stadgar krävs beslut av årsmöte med minst 2/3 av antalet avgivna röster. Förslag till ändring av stadgarna får ges såväl av medlem som styrelsen.

§ 15 Utträde

Medlem som önskar utträda ur föreningen ska skriftligen anmäla detta till styrelsen och anses därmed omedelbart ha lämnat föreningen. Medlemmen upphör därmed också att vara moderator på föreningens forum.

§ 16 Uteslutning

Medlem eller forummedlem får inte uteslutas ur föreningen av annan anledning än att den har motarbetat föreningens verksamhet eller ändamål, brutit mot föreningens stadgar eller vid upprepade tillfällen brutit mot forumets regler.

Beslut om uteslutning fattas av två styrelseledamöter i förening.

§ 17 Upplösning av föreningen

För upplösning av föreningen krävs beslut av årsmöte med minst 2/3 av antalet avgivna röster. Om föreningen upplöses ska föreningens tillgångar överlämnas till verksamhet med liknande ideellt syfte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SG är en ideell förening med syfte att främja saltvattensakvaristiken i Sverige. Vi följer dom lagar och regler som gäller för föreningar. Vi har stadgar. Vi är registrerade hos Skatteverket. Vi håller medlemsmöten, styrelsemöten och årsmöte. Allt vi gör protokollförs noga, det scannas in och läggs ut så att föreningens aktiva medlemmar kan ta del av allt material. Föreningens medlemmar är dom ca 15 personer som arbetar med sajten. Alla dessa har full insyn i föreningen och allt som rör den. I styrelsen ingår i dagsläget en ordförande (Maglofster), en Kassör (Wiking), vår revisor (Capote) och två ledamöter (Vargklo) och (Petrol). Vi i styrelsen umgås inte privat, vi kommer från olika delar av landet och gör detta för att vårt hjärta brinner för SG.

Vi har inga som helst ekonomiska intressen i detta. Varenda krona som kommer in läggs på att driva denna sajt (allt enligt våra strikta stadgar). Upplägget med styrelse och övriga medlemmar gör att ingen kan tjata/hota/gnälla igenom ett beslut. Alla beslut vi tar diskuteras noggrant online och via telefonkonferenser, vi har omröstningar, det dokumenteras och sedan genomförs det inte innan vi är överens hur. Vill man vara med i föreningen så är man välkommen att söka dom roller som vi ibland annonserar ut. Jag sökte själv förra året och fick sedan rollen som ordförande, efter omröstning.

Visst, vi skulle kunna lägga en massa tid på att bli ännu mer demokratiska, vi skulle kunna ha omröstningar om allt på sajten. Redovisa allt vi gör, ekonomi etc etc. Lite sådär som politiker (ibland) gör. Men vi är ett gäng människor som gör vad vi tycker är en bra sak. Att vara medlem på den sajt vi producerar är GRATIS (vi tar inte ut skatt som vi sedan tar beslut om, såsom politikerna gör). Vi har ett gäng stödmedlemmar som vi gärna premierar. Men, helt ärligt (och detta är MIN och bara min åsikt). Skulle vi som förening vara tvungen att redovisa allt vi gör helt offentligt och sedan ha en massa proffsbedömare som sedan skall ha åsikter om allt, ja då vet jag inte om jag orkar vara med och driva detta. Inte för att vi har något att dölja, utan för att jag har bättre saker för mig om kvällarna, ungefär som i kväll då mitt jobb (ja det där som ger mig lön och mat på bordet) har julfest och jag sitter här och skriver försvarstal istället för att stå på dansgolvet..

Min (återigen, högst personliga åsikt) är att SG på inga som helst vis liknar en diktatur, inte heller Sovjet. Jag hoppas att det är fler som delar denna åsikt. Om inte, känner jag att jag som ordförande i denna ideella förening är väldigt fel ute.

Det är ju då intressant hur man som ideell förening bär sig åt för att följa en lag som inte finns.

När det gäller det där med vad som är en ideell förening så behöver ju inte det att man blivit registrerad som sån hos skatteverket nödvändigtvis vara avgörande, följer man inte normala riktlinjer för ideell förening så kan man åka dit i alla fall, det är alltså fullt möjligt att någon kräver nån av de här 15 på personlig betalning för något som avser SG och får rättsligt medhåll, absolut inget annat än att man kan visa att man verkligen verkar som en ideell förening hindrar det.

Det är ju också tveksamt om skatten verkligen släppt igenom föreningen om det står i stadgarna att medlemskap är förbehållet för moderatorer, nog för att man säkert sover sig igenom den typen av ärenden men nån måtta får det väl vara. Den saken är ju dock enkel att hantera, upp med stadgarna här bara, det kan inte vara några hemligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bostadsrättsförening är ingen ideell förening utan en typ av ekonomisk förening som är reglerad i en särskild lag. Det exemplet är alltså helt irrelevant.

Point taken.

Vi kan väl konstatera att man försökt förändra dessa lagar för ideella föreningar i över 100 år utan att lyckas :) Någonting säger mig att vi kommer att komma ungefär lika långt.. Hur långt det nu är :)

Någonstans har i alla fall jag glömt bort, om det nu framkommit, vad den egentliga orsaken till detta behov av "öppenhet" kommer ifrån. När man läser vissa inlägg får man ju känslan av att det kan vara ett kriminellt imperium som styrs av en massa bulvanbolag där våra (ok, inte mina i detta fallet, ÄNNU :) ) förskingras!

Nä! Dags för en glögg boys!

// Skål!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungligen postat av Maglofster

SG är en ideell förening med syfte att främja saltvattensakvaristiken i Sverige. Vi följer dom lagar och regler som gäller för föreningar. Vi har stadgar. Vi är registrerade hos Skatteverket. Vi håller medlemsmöten, styrelsemöten och årsmöte. Allt vi gör protokollförs noga, det scannas in och läggs ut så att föreningens aktiva medlemmar kan ta del av allt material. Föreningens medlemmar är dom ca 15 personer som arbetar med sajten. Alla dessa har full insyn i föreningen och allt som rör den. I styrelsen ingår i dagsläget en ordförande (Maglofster), en Kassör (Wiking), vår revisor (Capote) och två ledamöter (Vargklo) och (Petrol). Vi i styrelsen umgås inte privat, vi kommer från olika delar av landet och gör detta för att vårt hjärta brinner för SG.

Vi har inga som helst ekonomiska intressen i detta. Varenda krona som kommer in läggs på att driva denna sajt (allt enligt våra strikta stadgar). Upplägget med styrelse och övriga medlemmar gör att ingen kan tjata/hota/gnälla igenom ett beslut. Alla beslut vi tar diskuteras noggrant online och via telefonkonferenser, vi har omröstningar, det dokumenteras och sedan genomförs det inte innan vi är överens hur. Vill man vara med i föreningen så är man välkommen att söka dom roller som vi ibland annonserar ut. Jag sökte själv förra året och fick sedan rollen som ordförande, efter omröstning.

Visst, vi skulle kunna lägga en massa tid på att bli ännu mer demokratiska, vi skulle kunna ha omröstningar om allt på sajten. Redovisa allt vi gör, ekonomi etc etc. Lite sådär som politiker (ibland) gör. Men vi är ett gäng människor som gör vad vi tycker är en bra sak. Att vara medlem på den sajt vi producerar är GRATIS (vi tar inte ut skatt som vi sedan tar beslut om, såsom politikerna gör). Vi har ett gäng stödmedlemmar som vi gärna premierar. Men, helt ärligt (och detta är MIN och bara min åsikt). Skulle vi som förening vara tvungen att redovisa allt vi gör helt offentligt och sedan ha en massa proffsbedömare som sedan skall ha åsikter om allt, ja då vet jag inte om jag orkar vara med och driva detta. Inte för att vi har något att dölja, utan för att jag har bättre saker för mig om kvällarna, ungefär som i kväll då mitt jobb (ja det där som ger mig lön och mat på bordet) har julfest och jag sitter här och skriver försvarstal istället för att stå på dansgolvet..

Min (återigen, högst personliga åsikt) är att SG på inga som helst vis liknar en diktatur, inte heller Sovjet. Jag hoppas att det är fler som delar denna åsikt. Om inte, känner jag att jag som ordförande i denna ideella förening är väldigt fel ute.

Bra svar Magnus.

Dock tror jag fortfarande att just detta med K&S är ett dumt beslut då det kan leda till en sämre sajt, med minskad aktivitet.. RC har 300 000 medlemmar och gratis annonsering, men med kravet att man måste ha fått ihop 50 poster, det tycker jag är ett bättre alternativ för att få bort oseriösa annonser om det är ett problem.. Sen kan stödmedlemmar premieras på andra sätt.

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

medlemmar är dom ca 15 personer som arbetar med sajten

-----------------------------------------------------------------------------------------

tror det är ett misstag att inte alla har möjlighet att påverka detta

bla betalande medlemmar samt oss sponsorer

Tror inte sponsorer ska ha nåt att säga till om öht ärligt talat, då faller ju hela idén med ett öppet o fritt forum, tycker redan det modereras för mycket i trådar som handlar om butiker/sponsorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju då intressant hur man som ideell förening bär sig åt för att följa en lag som inte finns.

Det jag menade var svensk associationsrätt. Jag är tyvärr inte speciellt kunnig inom juridiken.

Om du vill fortsätta "sätta dit" oss som förening, eller mig som ordförande med ditt mästrande bakom tangentbordet, fortsätt gärna för all del. Du gör just nu ett väldigt bra jobb för att motivera oss som sliter med detta ideellt och efter bästa förmåga. Inget säger "tack för att ni kämpar på" lika bra som en äkta tangentbordsriddare.

När det gäller våra stadgar så lade jag ut dom strax innan du publicerade ditt inlägg. Du kan väl studera dom i detalj och se om du kan hitta ytterligare något att kritisera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...