Gå till innehåll

Varför skall allting hållas bakom stängda dörrar?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Fliker in lite i föreningsfrågan.

Det verkar som väldigt många tror att det är forumet som är föreningen, så är inte fallet.

Det är alltså den ideella förningen saltvattensguiden med ett 15 tal medlemmar som driver forumet.

Det är alltså medlemmarna i föreningen som är moderatorer, administratörer, tekniker, kassör mfl...

I samband med att forumet togs över från Wrang så bildades denna förening antagligen för att det är "lättare" rent praktiskt när det gäller den administrativa delen med inbetalning av medlemskap och räkningar som kommer in. Jag var inte med på den tiden men kan tänka mig att det är en orsak.

Vem vill sätta in en slant till någon privatpersons konto som sen kan gå och köpa koraller och en flaska whisky om han skulle vilja (jag hade iaf tänkt efter en eller två gånger innan)?

Angående vilka som är medlemmar och moderatorer i föreningen så kommer det så småningom en bättre sida för presentation av oss, men tyvärr har inte tiden eller orken för att få till en sådan sida funnits då det ofta dyker upp trådar och annonser som tar hårt på oss som driver sidan.

Vi har rätt så nyligen bytt server och leverantör för forumet med, det var inte någon simpel migrering direkt. Tekniken höll på mer eller mindre dygnet runt under ett par veckors tid för att få igång sidan skapligt, på fritiden (även med ordinarie jobb som blev lidande) ska väl tilläggas.

Att föreningen bildades ser jag bara som positivt då det är ett steg i riktningen att bilda en en "riktig" nationell saltvattensförening.

Vi har vi flertalet tillfällen diskuterat en nationell förening med allt vad det innebär, (både öppet i forumet och bland oss moderatorer). Tex föredrag av tungviktare och lite andra jippon har varit på tapeten.

Det finns en hel del entusiaster i landet som tycker det är en kalasgrej, men när det väl kommer till krita så finns inte tiden eller orken då det kommer kräva en himmmmllla massa tid och engagemang, och det hela rinner ut i sanden igen.

Bara driften av forumet tar åtskilliga timmar av våran FRITID utan någon som helst ersättning, vi gör det för att vi brinner för guiden och hobbyn.

Var skulle denna förening läggas rent geografiskt då saltisarna i landet ändå är relativt få och utspridda över hela landet?

Kommer med all säkerhet diskuteras igen i framtiden då vi är många som gärna vill men inte har möjlighet att dra igång något sådant, just nu tror jag inte att saltsverige är riktigt "moget" för det.

Köp o Sälj gjorde vi om till en förmån för stödjande medlemmar för att den delen tar helt enkelt för mycket tid från oss moderatorer och administratörer, denna tid hade vi istället kunna lägga på andra saker som gynnar forumet och föreningen bättre. Den delen av forumet har vi haft som en service får att man ska nå till rätt målgrupp med sina saker man vill sälja.

Den gjordes INTE om för att få fler stödjande medlemmar eller mer klirr i kassan, utan för att lätta lite på arbetsbördan för oss som driver det hela.

Rätt eller fel får framtiden utvisa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 244
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fliker in lite i föreningsfrågan.

Det verkar som väldigt många tror att det är forumet som är föreningen, så är inte fallet.

Det är alltså den ideella förningen saltvattensguiden med ett 15 tal medlemmar som driver forumet.

Det är alltså medlemmarna i föreningen som är moderatorer, administratörer, tekniker, kassör mfl...

I samband med att forumet togs över från Wrang så bildades denna förening antagligen för att det är "lättare" rent praktiskt när det gäller den administrativa delen med inbetalning av medlemskap och räkningar som kommer in. Jag var inte med på den tiden men kan tänka mig att det är en orsak.

Vem vill sätta in en slant till någon privatpersons konto som sen kan gå och köpa koraller och en flaska whisky om han skulle vilja (jag hade iaf tänkt efter en eller två gånger innan)?

Angående vilka som är medlemmar och moderatorer i föreningen så kommer det så småningom en bättre sida för presentation av oss, men tyvärr har inte tiden eller orken för att få till en sådan sida funnits då det ofta dyker upp trådar och annonser som tar hårt på oss som driver sidan.

Vi har rätt så nyligen bytt server och leverantör för forumet med, det var inte någon simpel migrering direkt. Tekniken höll på mer eller mindre dygnet runt under ett par veckors tid för att få igång sidan skapligt, på fritiden (även med ordinarie jobb som blev lidande) ska väl tilläggas.

Att föreningen bildades ser jag bara som positivt då det är ett steg i riktningen att bilda en en "riktig" nationell saltvattensförening.

Vi har vi flertalet tillfällen diskuterat en nationell förening med allt vad det innebär, (både öppet i forumet och bland oss moderatorer). Tex föredrag av tungviktare och lite andra jippon har varit på tapeten.

Det finns en hel del entusiaster i landet som tycker det är en kalasgrej, men när det väl kommer till krita så finns inte tiden eller orken då det kommer kräva en himmmmllla massa tid och engagemang, och det hela rinner ut i sanden igen.

Bara driften av forumet tar åtskilliga timmar av våran FRITID utan någon som helst ersättning, vi gör det för att vi brinner för guiden och hobbyn.

Var skulle denna förening läggas rent geografiskt då saltisarna i landet ändå är relativt få och utspridda över hela landet?

Kommer med all säkerhet diskuteras igen i framtiden då vi är många som gärna vill men inte har möjlighet att dra igång något sådant, just nu tror jag inte att saltsverige är riktigt "moget" för det.

Köp o Sälj gjorde vi om till en förmån för stödjande medlemmar för att den delen tar helt enkelt för mycket tid från oss moderatorer och administratörer, denna tid hade vi istället kunna lägga på andra saker som gynnar forumet och föreningen bättre. Den delen av forumet har vi haft som en service får att man ska nå till rätt målgrupp med sina saker man vill sälja.

Den gjordes INTE om för att få fler stödjande medlemmar eller mer klirr i kassan, utan för att lätta lite på arbetsbördan för oss som driver det hela.

Rätt eller fel får framtiden utvisa.

Är en av de som inte är betalande medlem och kommer kanske inte bli det heller. Var även en av de som vill ha lite mer insyn i hur det fungerar och tycker nu att jag har fått det och är just i skrivande stund ganska nöjd över det.

Finns en sak som jag skulle vilja se inför framtida ändringar ge information innan om varför ni gör det det skulle spara mkt funderingar kring saker och ting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

jag skall betala in min avgift .....pga av att jag tycker detta forum är bra

man får hjälp när man satt sig i skiten.....kan kolla på andra som klantat till det....och lära sig något av deras misstag

och jag har turen att bo nära Ted och Bengt med sina affärer så jag får hjälp där med......och hjälp behövs

så för min del får dom stackarna som håller på och roddar denna sida gärna gå på krogen några gånger om det skulle finns kulor till det

för den hjälp jag fått in i denna hobby via denna sidan är för mig guld värd

så jag säger tack

michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag grävt upp lite litteratur. Jag får medge att jag slirade lite på terminologi och konsekvenser, däremot så mindes jag fullständigt rätt i att gör man som man gjort här så får det obehagliga konsekvenser, vilket sen det man råkar ut för är bättre eller sämre kan diskuteras men det är illa nog.

Låt oss då först konstatera så det är gjort att SG är en ideell förening, man uppfyller de kriterier med styrelse, stadgar osv som finns. Det kanske då låter som saken är ur världen men icke för nu kommer smällen. SG är en ideell förening men däremot inte en allmännyttig ideell förening. För att vara allmännyttig skall en förening uppfylla ett antal kriterier som ändamål, verksamhet, användning av intäkter, så långt tycker jag det ser bra ut. Men sen är det en sak till, en allmännyttig förening måste ha en öppen medlemsintagning och där spricker det. Man får ha spärrar som är knutna till syftet, det skulle t ex gå utmärkt att kräva att man har saltvattensakvarium för att få bli medlem i SG, men man får inte ha andra mer godtyckliga kriterier där medlemmar antas på grunder som inte hänger ihop med syftet. Det finns t ex ett rättsfall med ett ordenssällskap där medlemmarna antogs med ett särskilt förfarande där medlemskap skulle "understödjas av tvenne andra Gille-bröder" - dom ej allmännyttigt, RÅ 1989 ref 60.

Och än sen då, inte allmännyttigt spelar det nån roll? Jo, det gör det för är en förening inte allmännyttig så är den obegränsat skattskyldig och betalar skatt enligt samma principer som bolag. Eventuellt överskott skall alltså vinstbeskattas, sponsorpengar skall momsredovisas, man skall deklarera, bokföra, redovisa osv och om man inte gör det, tja, konsekvenserna av att fuska med skatt tror jag inte jag behöver förklara, det bör vara känt ändå.

För att göra det tydligt, Lundén / Lindblad, ideella föreningar:

"Det förekommer också att endast en begränsad inre krets av medlemmar har rösträtt och insyn i föreningen, medan det är öppen antagning till exempelvis stödmedlemskap.

Sådana här föreningar kan inte vara begränsat skattskyldiga."

Glasklart alltså, så som SG är uppbyggt så är man obegränsat skattskyldig och får hela paketet med elände som det för med sig. Det finns också lite andra konsekvenser, man får t ex betala för polisinsatser vid arrangemang men det är mindre intressant här, det är skattskyldigheten som är det väsentliga nu.

Rimligen är det den inre kretsen som får ta smällen om man väljer att ha den här lösningen och sen inte följer upp det med att ta de skattemässiga konsekvenserna. Medlemmar som inte har nåt inflytande bör inte heller ha nåt ansvar för det här. Vill man från den inre kretsen slippa ur den här fällan så blir det till att göra om föreningen så att medlemsintagningen blir öppen och att medlemmarna har insyn i ekonomi mm och även reellt inflytande.

Möjligen gör jag mig inte populär genom att berätta detta men så här är läget. Det ramverk som byggts upp för föreningar är tillkommet i en tid när förhållanden såg annorlunda ut, man kan tycka vad man vill om det men man måste ändå förhålla sig till det som gäller. Det är också så att föreningar har en viss rättslig gräddfil där man ställer rätt låga krav och man ändå slipper personligt ansvar. Det medför en viss risk för missbruk, det är inte så att det skall vara hur enkelt som helt att partaja i föreningsform och sen ta en springnota, det är högst rimligt att det finns vissa spärrar som ser till att det inte går att slira för lätt.

Så alltså grabbar på SG, sorry men ni sitter i skiten. Ingen blir väl glad för att underrättas om det men det kan bli värre ändå om man inte ser till att hantera saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygert:

Det är aldrig kul att vara budbärare av tråkiga nyheter, men det är bra att du lagt ner lite möda och samtidigt ger en vägledning ur smeten.

Om jag förstått saken rätt kan man göra om stödmedlemmen till en fullvärdig medlem med rösträtt. De ca 15 medlemmar som finns just nu (nuvarande ordförande, kassör, moderatorer osv) kanske kan ingå i en tillfällig styrelse innan en ordinare valts vid årsmötet?

Hoppas att forumet kan hålla en lugn och sansad debatt i ämnet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag grävt upp lite litteratur. Jag får medge att jag slirade lite på terminologi och konsekvenser, däremot så mindes jag fullständigt rätt i att gör man som man gjort här så får det obehagliga konsekvenser, vilket sen det man råkar ut för är bättre eller sämre kan diskuteras men det är illa nog.

Låt oss då först konstatera så det är gjort att SG är en ideell förening, man uppfyller de kriterier med styrelse, stadgar osv som finns. Det kanske då låter som saken är ur världen men icke för nu kommer smällen. SG är en ideell förening men däremot inte en allmännyttig ideell förening. För att vara allmännyttig skall en förening uppfylla ett antal kriterier som ändamål, verksamhet, användning av intäkter, så långt tycker jag det ser bra ut. Men sen är det en sak till, en allmännyttig förening måste ha en öppen medlemsintagning och där spricker det. Man får ha spärrar som är knutna till syftet, det skulle t ex gå utmärkt att kräva att man har saltvattensakvarium för att få bli medlem i SG, men man får inte ha andra mer godtyckliga kriterier där medlemmar antas på grunder som inte hänger ihop med syftet. Det finns t ex ett rättsfall med ett ordenssällskap där medlemmarna antogs med ett särskilt förfarande där medlemskap skulle "understödjas av tvenne andra Gille-bröder" - dom ej allmännyttigt, RÅ 1989 ref 60.

Och än sen då, inte allmännyttigt spelar det nån roll? Jo, det gör det för är en förening inte allmännyttig så är den obegränsat skattskyldig och betalar skatt enligt samma principer som bolag. Eventuellt överskott skall alltså vinstbeskattas, sponsorpengar skall momsredovisas, man skall deklarera, bokföra, redovisa osv och om man inte gör det, tja, konsekvenserna av att fuska med skatt tror jag inte jag behöver förklara, det bör vara känt ändå.

För att göra det tydligt, Lundén / Lindblad, ideella föreningar:

"Det förekommer också att endast en begränsad inre krets av medlemmar har rösträtt och insyn i föreningen, medan det är öppen antagning till exempelvis stödmedlemskap.

Sådana här föreningar kan inte vara begränsat skattskyldiga."

Glasklart alltså, så som SG är uppbyggt så är man obegränsat skattskyldig och får hela paketet med elände som det för med sig. Det finns också lite andra konsekvenser, man får t ex betala för polisinsatser vid arrangemang men det är mindre intressant här, det är skattskyldigheten som är det väsentliga nu.

Rimligen är det den inre kretsen som får ta smällen om man väljer att ha den här lösningen och sen inte följer upp det med att ta de skattemässiga konsekvenserna. Medlemmar som inte har nåt inflytande bör inte heller ha nåt ansvar för det här. Vill man från den inre kretsen slippa ur den här fällan så blir det till att göra om föreningen så att medlemsintagningen blir öppen och att medlemmarna har insyn i ekonomi mm och även reellt inflytande.

Möjligen gör jag mig inte populär genom att berätta detta men så här är läget. Det ramverk som byggts upp för föreningar är tillkommet i en tid när förhållanden såg annorlunda ut, man kan tycka vad man vill om det men man måste ändå förhålla sig till det som gäller. Det är också så att föreningar har en viss rättslig gräddfil där man ställer rätt låga krav och man ändå slipper personligt ansvar. Det medför en viss risk för missbruk, det är inte så att det skall vara hur enkelt som helt att partaja i föreningsform och sen ta en springnota, det är högst rimligt att det finns vissa spärrar som ser till att det inte går att slira för lätt.

Så alltså grabbar på SG, sorry men ni sitter i skiten. Ingen blir väl glad för att underrättas om det men det kan bli värre ändå om man inte ser till att hantera saken.

Bygert:

Har läst igenom tråden å du verkar bara vilja förstöra och springer runt å bara skriker. Allt verkar vara katastrof i din skalle.

Måste bara säga mitt å tar en varning för detta.-boxing

*BORT*

Ändrat av Laggeman
Inlägg redigerat pga regelbrott.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte jag som satt spelreglerna, jag förklarar dem. Och inget brukar lösas av att man skjuter budbäraren.

Sen kanske det här har sitt intresse:

3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte - Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

3.3 Respektera varandra - Uttalanden som är eller som bär tydliga tecken av att vara avsedda att genera, förolämpa, håna, göra sig lustig över eller förlöjliga andra personer eller grupper (vilket naturligtvis inkluderar dessas åsikter, uttalanden, produktval, problem mm.) är inte tillåtna. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte bildande av en stiftels kunna vara en utväg då?

[h=1]Civilrättsliga regler - stiftelser[/h]

[h=2]Förvaltning[/h]Stiftelselagen talar om egen eller anknuten förvaltning. Egen förvaltning är när en eller flera fysiska personer har ett åtagande att förvalta stiftelsens egendom i enlighet med stiftelseförordnandet. Om en juridisk person har ett likadant åtagande kallas det för anknuten förvaltning.

Bestämmelser om styrelsearbetet i en egen förvaltning och förvaltaren i anknuten förvaltning finns i stiftelselagen.

[h=2]Revisor[/h]En stiftelse ska ha minst en revisor enligt Stiftelselagen. För en stiftelse med egen förvaltning utser styrelsen revisor. För en stiftelse med anknuten förvaltning utses revisorn av förvaltarens högsta beslutande organ, till exempel samtliga bolagsmän i förening i ett handelsbolag. Ovan gäller om inte annat föreskrivs i stiftelseförordnandet. Det gäller både för stiftelser med egen och med anknuten förvaltning.

Läs mer om vem som får vara revisor och eventuella krav på utbildning i Stiftelselagen.

[h=2]Ändring av föreskrifter i ett stiftelseförordnande[/h]Stiftelselagen talar om vissa föreskrifter i stiftelseförordnandet som endast får ändras efter tillstånd av Kammarkollegiet. Det handlar bland annat om stiftelsens ändamål, förvaltning, revision med mera. Föreskrifterna får alltså inte ändras av styrelsen eller förvaltaren på egen hand.

Stiftelselagen innehåller ytterligare information om bestämmelserna kring ändring i ett stiftelseförordnande.

[h=2]Näringsverksamhet[/h]Innan en stiftelse startar med näringsverksamhet ska styrelsen eller förvaltaren lämna uppgifter om den firma under vilken näringsverksamheten ska bedrivas och om näringsverksamhetens art. Uppgifterna ska lämnas till länsstyrelsen som registrerar dem i stiftelseregistret. Uppgift ska även lämnas när en näringsverksamhet upphör.

[h=2]Bokföringsskyldighet[/h]En stiftelse är bokföringsskyldig om den

  • bedriver näringsverksamhet
  • är moderföretag i en koncern, eller
  • har tillgångar som överstiger 1,5 miljoner kronor.

Följande stiftelser är bokföringsskyldiga även om tillgångar inte överstiger 1,5 miljoner kronor:

  • insamlingsstiftelser
  • kollektivavtalsstiftelser
  • stiftelser som bildats av stat, kommun eller landsting
  • pensionsstiftelser
  • personalstiftelser enligt tryggandelagen.

Stiftelser, vars tillgångar enligt stiftelseförordnandet får användas endast till förmån för bestämda fysiska personer är aldrig bokföringsskyldiga.

Om en stiftelse är bokföringsskyldig ska den följa bokföringslagens bestämmelser. Där anges bl.a. hur bokföring ska ske, hur bokföringsunderlagen ska se ut, hur lång tid de ska sparas samt hur räkenskaperna ska avslutas.

Enligt 3 kap. 2 § stiftelselagen ska stiftelser som inte är bokföringsskyldiga enligt bokföringslagen fortlöpande föra räkenskaper över belopp som har inbetalats till eller utbetalats av stiftelsen. Det ska finnas verifikationer för in- och utbetalningar. En stiftelse som har placerat sin förmögenhet gemensamt med en annan stiftelse, får ha räkenskaper som är gemensamma med denna. Det gäller dock bara den gemensamt placerade förmögenheten.

Räkenskaperna ska avslutas med en sammanställning för varje räkenskapsår. Av sammanställningen ska framgå tillgångar och skulder vid räkenskapsårets början och slut samt inkomster och utgifter under räkenskapsåret. I sammanställningen ska även anges värdet av stiftelsens tillgångar vid räkenskapsårets slut.

Dokument, mikroskrift och maskinläsbara medier som används för att bevara räkenskapsinformation ska vara varaktiga och lätt åtkomliga. De ska bevaras fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. De ska förvaras i Sverige, i ordnat skick och på betryggande och överskådligt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders, ifall jag förstått dig rätt så måste alltså föreningen vara öppen för alla?

Och ifall så är fallet så skulle det alltså räcka med att de som idag utgör föreningen väljer in de som ska vara med eller ej då det ska fyllas en del platser som finns utsatta?

Rent krasst skulle man alltså då kunna säga att föreningen är öppen för alla som vill vara med, så länge det finns en plats att fylla och det är föreningens medlemmar som bestämmer vem som är mest lämpad att fylla denna.

Ingen förändring mot dagens förening alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders, ifall jag förstått dig rätt så måste alltså föreningen vara öppen för alla?

Och ifall så är fallet så skulle det alltså räcka med att de som idag utgör föreningen väljer in de som ska vara med eller ej då det ska fyllas en del platser som finns utsatta?

Rent krasst skulle man alltså då kunna säga att föreningen är öppen för alla som vill vara med, så länge det finns en plats att fylla och det är föreningens medlemmar som bestämmer vem som är mest lämpad att fylla denna.

Ingen förändring mot dagens förening alltså?

Mja, föreningen skall för att vara öppen vara öppen för alla som vill vara med och man kan bara begränsa utifrån vad som är motiverat utifrån föreningens syfte (plus att man kan vägra att ta in folk om det finns goda skäl till att anta att det inte kommer att fungera att ha dem med, ökända strulpellar och liknande). Syftet här är ju att:

"Föreningen har till ändamål att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister.

Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att äga, förvalta och utveckla webbplatsen "https://www.saltvattensguiden.se/

Föreningens arbete ska drivas utan vinstintresse och oberoende från kommersiella aktörer inom branschen."

Finns inget i det syftet som säger att det måste vara en begränsning i antalet medlemmar, funkar inte. Skall föreningen vara allmännyttig så måste alltså alla som vill sprida saltvattenshobbyn osv kunna tas in som fullvärdiga medlemmar.

Sen Genne, jo, det där är mer konstruktivt att se på lösningar av ett problem, det är så vi bör hantera det här. Det skulle absolut fungera att göra om SG till en stiftelse, inget hindrar det. För min del känns det dock lite som att skjuta mygg med kanon, stiftelser fungerar bättre när det är lite större verksamheter än så här. Jag tror att den administration och kontroll som följer med en stiftelse kommer att knäcka de som skall hantera den, det är i alla fall så jag känner det hela.

Och Lasse, RIP, varför det? Det finns ett problem att hantera, då brukar man väl försöka lösa det innan man ger upp? Som jag ser det finns det några alternativ:

1 Kör på som det är. Vi som inte är involverade förlorar ju inget på det. Men de som kör får ju då vara medvetna om risken för skattetillägg och annat elände, möjligen åtal också. Risken att skatten börjar peta i sånt här är ju liten men nån sur medlem kan ju ställa till det och då måste de.

2 Lägg ner det där med förening och kör det här som ett gemensamt hobbyprojekt. Då blir det tydligt vad som gäller och inga konstigheter. Vissa skattekonsekvenser kan det få då eventuellt överskott skall inkomstbeskattas men det lär inte bli mycket på var.

3 Gör om stadgarna så alla kan bli fullvärdiga medlemmar. Den största skillnaden i praktiken blir att de som vill har rätt att få information om ekonomin, inte i detalj men i huvuddrag. Dessutom så kan ju vem som vill gå på årsmöte och rösta men alla som känner till sånt här vet att i praktiken blir det ändå bara nån handfull av de närmast sörjande som sitter där och gör som de vill ändå.

4 Ta skattekonsekvenserna av att föreningen inte är allmännyttig. Jag tror nog inte att det egentligen är det ekonomiska som är problemet då, mer det administrativa.

5 Eller hitta på nåt bättre, det kan det finnas, det där med stiftelse hade inte jag tänkt på t ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse gå inte o gör SVG till en förening (om det nu var det han menade). Jag har suttit med i ett par sådana och vågar nog säga att om SVG skulle drivas som en Allmännyttig förening och alla skulle få vara med och säga sitt och allt skulle tas vid föreningsmöten e.t.c. så kommer SVG som vi känner den att dö.

Tyvärr är det så att många tycker att allt skall vara öppet och demokratiskt, men ganska få är beredda att bidra med allt jobb som det kräver.

Jag är djupt imponerad av det jobb som moderatorerna gör och tycker forumet är väldigt bra.

Nu är jag ingen jurist eller ekonom, men eftersom stödet som ges är helt frivilligt så borde det kunna ses som en gåva och då är den delen ute är världen eftersom gåvor är skattebefriade. Sedan återstår frågan om sponsringen men då är mitt förslag att någon i nuvarande föreningen (kassören) bara tar kontakt med skatteverket och hör hur man enklast löser det hela. Ingen större vits med att det diskuteras av oss då det ändå är vårt kära skatteverk som bestämmer i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygert det var en bara en ide jag fick när jag började fundera på olika lösningar i stället för att bara sitta och sura med armarna i kors, sedan tror inte jag att en stiftelse behöver bli tungarbetad när man väl satt upp riktlinerna.

Tycker även att det är viktigt att komma med olika ider för att hjälpa och inte knäcka alla som gör ett enormt bra arbete med SG.

Annars får nog Lasse rätt och det vil man ju inte ge honom :ler:

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, föreningen skall för att vara öppen vara öppen för alla som vill vara med och man kan bara begränsa utifrån vad som är motiverat utifrån föreningens syfte (plus att man kan vägra att ta in folk om det finns goda skäl till att anta att det inte kommer att fungera att ha dem med, ökända strulpellar och liknande). Syftet här är ju att:

"Föreningen har till ändamål att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister.

Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att äga, förvalta och utveckla webbplatsen "https://www.saltvattensguiden.se/

Föreningens arbete ska drivas utan vinstintresse och oberoende från kommersiella aktörer inom branschen."

Finns inget i det syftet som säger att det måste vara en begränsning i antalet medlemmar, funkar inte. Skall föreningen vara allmännyttig så måste alltså alla som vill sprida saltvattenshobbyn osv kunna tas in som fullvärdiga medlemmar.

Sen Genne, jo, det där är mer konstruktivt att se på lösningar av ett problem, det är så vi bör hantera det här. Det skulle absolut fungera att göra om SG till en stiftelse, inget hindrar det. För min del känns det dock lite som att skjuta mygg med kanon, stiftelser fungerar bättre när det är lite större verksamheter än så här. Jag tror att den administration och kontroll som följer med en stiftelse kommer att knäcka de som skall hantera den, det är i alla fall så jag känner det hela.

Och Lasse, RIP, varför det? Det finns ett problem att hantera, då brukar man väl försöka lösa det innan man ger upp? Som jag ser det finns det några alternativ:

1 Kör på som det är. Vi som inte är involverade förlorar ju inget på det. Men de som kör får ju då vara medvetna om risken för skattetillägg och annat elände, möjligen åtal också. Risken att skatten börjar peta i sånt här är ju liten men nån sur medlem kan ju ställa till det och då måste de.

2 Lägg ner det där med förening och kör det här som ett gemensamt hobbyprojekt. Då blir det tydligt vad som gäller och inga konstigheter. Vissa skattekonsekvenser kan det få då eventuellt överskott skall inkomstbeskattas men det lär inte bli mycket på var.

3 Gör om stadgarna så alla kan bli fullvärdiga medlemmar. Den största skillnaden i praktiken blir att de som vill har rätt att få information om ekonomin, inte i detalj men i huvuddrag. Dessutom så kan ju vem som vill gå på årsmöte och rösta men alla som känner till sånt här vet att i praktiken blir det ändå bara nån handfull av de närmast sörjande som sitter där och gör som de vill ändå.

4 Ta skattekonsekvenserna av att föreningen inte är allmännyttig. Jag tror nog inte att det egentligen är det ekonomiska som är problemet då, mer det administrativa.

5 Eller hitta på nåt bättre, det kan det finnas, det där med stiftelse hade inte jag tänkt på t ex.

Då föreslår jag att vi kör på som förut, annars borde väl revisorn ha haft åsikter om det hela vid detta laget?

Så kan vi njuta av guiden i en lång tid framöver också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse gå inte o gör SVG till en förening (om det nu var det han menade). Jag har suttit med i ett par sådana och vågar nog säga att om SVG skulle drivas som en Allmännyttig förening och alla skulle få vara med och säga sitt och allt skulle tas vid föreningsmöten e.t.c. så kommer SVG som vi känner den att dö.

Tyvärr är det så att många tycker att allt skall vara öppet och demokratiskt, men ganska få är beredda att bidra med allt jobb som det kräver.

Jag är djupt imponerad av det jobb som moderatorerna gör och tycker forumet är väldigt bra.

Nu är jag ingen jurist eller ekonom, men eftersom stödet som ges är helt frivilligt så borde det kunna ses som en gåva och då är den delen ute är världen eftersom gåvor är skattebefriade. Sedan återstår frågan om sponsringen men då är mitt förslag att någon i nuvarande föreningen (kassören) bara tar kontakt med skatteverket och hör hur man enklast löser det hela. Ingen större vits med att det diskuteras av oss då det ändå är vårt kära skatteverk som bestämmer i slutändan.

Jag har ju varit med i många föreningar, även såna som somnat in och det brukar ju inte vara för mycket demokrati som är problemet då. Jag ser inte riktigt problemet med att göra saker mer demokratiskt och öppet, faktiskt förstår jag inte vad det skulle ställa till.

Att moderatorerna gör ett bra jobb håller jag med om, det är inte så att jag gillar varenda beslut som de tagit men då är det helt enkelt så att moderatorer som alltid gör alla nöjda, det är dåliga moderatorer.

Gåvor är inte skattepliktiga för en förening, inte medlemsavgifter heller. Däremot är avgifter för att få utnyttja något, t ex för att få annonsera en skattepliktig intäkt. Jag skulle inte vara allt för tvärsäker på hur skatten skulle se på det som betalas för forummedlemskapet, det är inte vad man kallar det som betyder nåt tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygert det var en bara en ide jag fick när jag började fundera på olika lösningar i stället för att bara sitta och sura med armarna i kors, sedan tror inte jag att en stiftelse behöver bli tungarbetad när man väl satt upp riktlinerna.

Tycker även att det är viktigt att komma med olika ider för att hjälpa och inte knäcka alla som gör ett enormt bra arbete med SG.

Annars får nog Lasse rätt och det vil man ju inte ge honom :ler:

MVH/Glenn

Det går ju naturligtvis att titta på det även om inte jag tror så mycket på det.

Nej, det är ju onödigt att ge Lasse rätt och i all synnerhet i det här fallet, så får det inte bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då föreslår jag att vi kör på som förut, annars borde väl revisorn ha haft åsikter om det hela vid detta laget?

Så kan vi njuta av guiden i en lång tid framöver också.

Ert val, ert problem. Fast det vill jag ju säga att den som förutsätter att revisorn i en mindre förening lägger ner nog energi för att hitta ett sånt här problem, den har faktiskt alldeles för höga förväntningar. (jo, jag är revisor i ett par föreningar så jag vet hur det går till)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RIP Saltvattensguiden

MVH Lasse

+1

Den dagen då våra kära moderatorer ledsnar och bestämmer sig för att det inte är värt allt slit och all skit de får ta, kom då ihåg dagar som dessa, vilka som faktiskt bär ansvaret för att bryta ner våra kära eldsjälar...

Ändrat av StoffeSwe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt. men jag förstår inte problemet. Jag förstår verkligen inte.

Här har vi en sida som i tio år gjort så folk kunnat lära sig om saltvatten, skaffa saltvatten, prata om saltvatten, träffa nya vänner, lära sig kemi, ekologi och tusen andra ämnen. Helt plötsligt blir det en orkan när de som driver sidan fattar ett beslut om att styra upp annonsmarknaden. För mig i alla fall så är det här inte i första hand en köp-och-säljmarknad för saltvatten utan en enorm kunskapsbas och diskussionsforum, och vad jag vet har de inte ändrat något där.

De har varit en ideel förening i 5 år, och det har ju uppenbarligen fungerat de senaste fem åren. Låt oss hoppas det funkar de kommande fem åren också. Ni gör ett strålande jobb som moderatorer och medlemmar.

Blocket och tradera finns ju alltid om man nu tycker det är ett problem att pynta 100 för att få använda köp å sälj.

Just my 2 cent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att problemet är att den här konstruktionen med en förening med två sorters medlemmar gör det svårt att förstå hur det egentligen fungerar. Det tycker jag är ett rimligt minimikrav på de som driver SG, gör det tydligare vilka som är ansvariga och hur besluten tas. Det bör spara en del onödigt krångel.

Sen ser inte jag riktigt problemet med att göra om SG till en mer demokratisk förening men det är inte heller nåt jag tänker insistera på. När det gäller den saken så är för mig ett fullt tillräckligt skäl från de som idag har makten att man inte vill. Det kan finnas mer eller mindre goda skäl till det, man kanske t ex känner det som jobbigt att släppa ifrån sig kontroll över något som man lagt mycket tid och kraft i. Är det alltså så att man säger att man inte vill ha det så, då accepterar jag det och jag ser inte ens att jag har rätt att kräva ut någon motivering för det.

En annan sak är om nån försöker påstå att det där att göra om SG till en mer normalt fungerande förening kommer att leda till katastrof och elände. I fråga om det påståendet har jag bara en sak att säga; bullshit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak är om nån försöker påstå att det där att göra om SG till en mer normalt fungerande förening kommer att leda till katastrof och elände. I fråga om det påståendet har jag bara en sak att säga; bullshit.
Jag är böjd att hålla med lite här. Det enda som egentligen behövs är en extra forum kategori, och att betalande stödmedlemmar blir "medlemmar", man specificerar tydligt i stadgarna för föreningen vad som ingår i föreningens verksamhet, och sen borde det vara färdigt. Med tanke på hur svårt det är att få folk att betala stödmedlemskapet i dagsläget så är det inte som om jag förväntar mig en sju helvetes massa nya medlemmar som försöker springa ned dörrarna till styrelsens nästa möte, de som betalar gör det fullt införstådda med att föreningens verksamhet är begränsad till driften av forumet.

Däremot är jag INTE nöjd med förändringen på köp och sälj. Numera är SG precis som en annan stor site för sötvattensakvarister. Man har gjort en betydande skillnad på betalande, och ickebetalande medlemmar, och helt enkelt skapat en sekunda klass användare, medlemmar som inte riktigt "duger", hade jag inte redan dragit ned på min medverkan här pga mina livsförhållanden, så hade det garanterat fått mig att börja överväga att dra ned på deltagandet... Det är helt enkelt inte ok.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl egentligen så enkelt som följer. Föreningen saltvattensguiden är en förening bestående av ca 15 eldsjälar. Föreningen är helt demokratisk med allt vad det innebär. Föreningen driver ett nätforum www.saltvattensguiden.se som har en rackarns massa medlemmar. Genom att bli medlem i forumet blir man INTE medlem i föreningen men vill man så kan man stödja föreningen för det arbete de utför med att förse oss med en förträfflig plattform för diskussion och informationsspridning. Föreningen är väl så demokratisk som den kan bli och vi som bara är medlemmar på forumet har möjlighet att ha synpunkter men vi kan inte kräva något av föreningen i och med att vi inte är medlemmar däri.

Easy as pi! (Matteskämt)

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Bygert:

När man skriver på ett öppet forum så får man ibland väga sina ord på guldvåg så att man inte hugger sig själv eller andra i benet. Åren har lärt mig att det är stor skillnad på att ha rätt och att få rätt. Jag har vid ett flertal gånger stått inför det faktum att jag ansett att ett och annat som händer här på SG kanske inte helt följer lagen men med hänsyn till de som sliter hårt med SG valt att ta upp funderingarna via PM och låtit dem själva avgöra hur de skall agera. Sedan har jag fått göra en bedömning om frågan är så principiell viktig för mig eller hobbyns framtid att jag skall ta en öppen strid och tvinga dem att agera. Jag vet inte om du fört en disk. med moderatorerna innan du publicerade ditt inlägg eller inte men dina avslutningsord var snarare triumfatoriska än hänsyntagande till de som gör arbetet på guiden

Så alltså grabbar på SG, sorry men ni sitter i skiten. Ingen blir väl glad för att underrättas om det men det kan bli värre ändå om man inte ser till att hantera saken.

Jag kan bara bedömma ifrån hur jag skulle ha gjort och jag hade i första hand medelat de som berörs via PM om vad jag hade hittat för att ge dem en möjlighet att agera i lugn och ro.

Ditt inlägg innebär en stor risk att man måste säga RIP för saltvattensguiden i nuvarande form. Visst - vi kan göra den till en förening - med en förening medföljer medlemsavgifter - så låt oss säga att medlemsavgiften för att få vara med i forumet och ta del av allt som skrivs får bli 10 000 kronor eller 100 timmars ideellt arbete för att sprida saltvattenshobbyn inom Sverige. Eller så bestämmer sig medlemmarna i den ideella föreningen - det är inte värt risken och jobbet - vi lägger av.

Vi lever inte i ett vakum, SG läses av många olika intressenter. Jag vill inte diskutera sakfrågan med dig - den är underordnad - det är hur du framfört det som jag vänder mig emot. Du kan ta det här som att jag förespråkar censur - och i en viss mening gör jag nog det - jag förespråkar en viss mån av offentlig självcensur i frågor som inte är så principiella att man är beredd att bokstavligen gå i döden för dem. På samma sätt som man kan säga att Wrangs inlägg inte borde publicerats utan skickats som PM så tycker jag, gud förbjude, det samma om ditt inlägg nr 80.

Jag har noga övervägt om jag skall publicera det här eller inte eftersom risken är stor att det kommer att lägga på ytterligare bränsle på skogsbranden. Jag har därför beslutat mig för att inte gå i svaromål för detta inlägg utan detta blir det sista jag skriver inom detta ämne.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...