Gå till innehåll

Varför skall allting hållas bakom stängda dörrar?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Bra svar Magnus.

Dock tror jag fortfarande att just detta med K&S är ett dumt beslut då det kan leda till en sämre sajt, med minskad aktivitet.. RC har 300 000 medlemmar och gratis annonsering, men med kravet att man måste ha fått ihop 50 poster, det tycker jag är ett bättre alternativ för att få bort oseriösa annonser om det är ett problem.. Sen kan stödmedlemmar premieras på andra sätt.

Ja, det jag kan säga är att vi stött och blött detta i mer än ett år. :) Vi får se vad som händer. Går det åt skogen får vi kika på det hela igen och se om vi hade fel. Hade vi fel är vi inte sämre än att vi får erkänna det och ta ett nytt beslut. Tills dess är det "uppåt framåt" som gäller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 244
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det jag menade var svensk associationsrätt. Jag är tyvärr inte speciellt kunnig inom juridiken.

Om du vill fortsätta "sätta dit" oss som förening, eller mig som ordförande med ditt mästrande bakom tangentbordet, fortsätt gärna för all del. Du gör just nu ett väldigt bra jobb för att motivera oss som sliter med detta ideellt och efter bästa förmåga. Inget säger "tack för att ni kämpar på" lika bra som en äkta tangentbordsriddare.

När det gäller våra stadgar så lade jag ut dom strax innan du publicerade ditt inlägg. Du kan väl studera dom i detalj och se om du kan hitta ytterligare något att kritisera.

Nu tycker väl i o f s jag att det skulle vara intressant att få veta att man kan vara inne på lite riskabla vägar men för all del, strunt i det. En aning till skall jag dock faktiskt mästra om du nu vill kalla det så. När det gäller leverans av stadgarna här kan jag ju inte klaga, snabbare kan det inte gärna bli. Jag blir dock förundrad när jag läser dem, många föreningsstadgar har jag gått igenom och sett de märkligaste konstruktioner men det här var ändå nåt verkligt udda. Två sorters medlemmar varav den ena inte har rösträtt och närvarorätt? Hitta det hos nån annan förening den som kan, sånt trodde jag inte ens nån skulle komma på tanken att tota ihop. Om man åtminstone kallat det forumbrukare i stället för medlemmar men, tja, som sagt, mycket har jag läst men detta...

Men låt oss gå över till nåt annat, vart vill jag komma med det här då? Ge föreningens representanter magsår, sprida dålig stämning och bevisa hur duktig jag är? Nix, inte alls. Saltvattensguiden är en bra och viktig sida och ni som sköter den gör ett bra jobb, inget snack om den saken. Det är ju bara det att det allt för ofta blir såna här tråkiga diskussioner som egentligen ingen far väl av om hur beslut tas och hur det fungerar och vart pengarna tar vägen. Medlemmarna kan knappast tycka att sånt här är kul och inte moderatorerna heller. Skulle det gå att i någon mån tjafsa färdigt om det här så skulle nog alla vara nöjda.

Jag har ju ägnat mig åt åtskilligt modererande själv och nog tusan har det blåst ibland, full storm ibland. Ändå har det inte blivit just den här typen av diskussioner som det är på SG, vissa frågor här är unika. Det vill jag mena beror på att strukturen på andra fora varit tydligare. Jämför t ex med zoopet (jag har ingen roll där men är lite insatt ändå). Kommer det upp några frågor där så är det helt enkelt så att om man har önskemål i nån riktning och ägaren Kjell inte tycker så, ja då är det ju bara att konstatera att det är Kjell som äger stället och bestämmer och passar det inte så får man gå vidare. Enkelt och tydligt.

Här på SG är det inte lika enkelt, det sägs vara en ideell förening, man blir medlem, men man har inget att säga till om. Det är en otydlig och förvirrande variant som är som gjord för att skapa onödiga diskussioner. Naturligtvis funderar man också på varför, det kanske kändes vettigt att göra så här en gång men som det ser ut nu kan man ju fråga sig om det verkligen är lämpligt att ha andraklassmedlemmar utan inflytande. Frågan om hur strukturen ser ut är väl nu besvarad, däremot inte varför det här skulle vara det långsiktigt bästa sättet att driva sidan. Så länge det ser ut så här så är jag rätt övertygad om att de här tröttsamma diskussionerna kommer att fortsätta, det är helt enkelt ett självförvållat problem som bottnar i en otydlig struktur.

Så alltså, sidan är bra, folket bakom den är bra och gör ett bra jobb men strukturen som ligger bakom ställer till onödigt diskuterande. Så långt jag förstår det är vi egentligen inte här för att fundera över vad som egentligen är en ideell förening eller särskilt mycket över ekonomin bakom utan mest för att det är kul och intressant med saltvatten. Då är det synd att den här märkliga konstruktionen med en sluten förening stjäl kraft som kunde ägnas åt nåt bättre. Jag är fullkomligt övertygad om att det där går att lösa på ett bättre och tydligare sätt som gör att vi inte behöver lägga lika mycket energi på att tjafsa om sånt som egentligen är rätt ovidkommande, både forumbrukare och moderatorer skulle säkert må bättre av en tydligare struktur. Hur man skall göra tänker jag inte säga nåt bestämt om, det finns flera olika vägar att gå. Men alltså återigen, sidan är bra men det måste gå att göra om den där föreningsvarianten så det blir bättre. Så kan vi diskutera mer intressanta saker i fortsättningen i stället för att vara och peta i det här mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du slipper inte personligt ansvar i en ideel förening. Styrelsen är ytterst ansvarig och har en skyldighet att agera på ekonomiska på ett ansvarsfullt sätt. Årsmötet röstar för ekonomisk ansvarsfrihet vid årsmötet men det betyder inte att man om oegenheter förekommit klarar sig undan en granskning av skatteverket etc.

Jag sitter själv som styrelseledamot i en ideel förening med omsättning på över 10 MSEK och har fått förklarat för mig av en skattejurist vad som gäller.. Well, kommer knappt ihåg hälften.. Men "säker" var jag inte! Även om det skall bra j*vla mycket till för att jag får sälja huset för att jag deltar ideelt i det föreningsarbetet.. hahaha...

// Skål!

Nja, om vi säger så här, man är personligen ansvarig om man missköter sig. Vilket väl inte är så konstigt egentligen. Så länge man gör det man bör är det ingen risk för varken medlemmar eller styrelse att krävas personligen för det som händer i föreningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Point taken.

Vi kan väl konstatera att man försökt förändra dessa lagar för ideella föreningar i över 100 år utan att lyckas :) Någonting säger mig att vi kommer att komma ungefär lika långt.. Hur långt det nu är :)

Någonstans har i alla fall jag glömt bort, om det nu framkommit, vad den egentliga orsaken till detta behov av "öppenhet" kommer ifrån. När man läser vissa inlägg får man ju känslan av att det kan vara ett kriminellt imperium som styrs av en massa bulvanbolag där våra (ok, inte mina i detta fallet, ÄNNU :) ) förskingras!

Nä! Dags för en glögg boys!

// Skål!

Det är lite värre än så, man har hållit på i över hundra år med att lägga fram förslag till lagstiftning men inget har blivit antaget.

Kriminellt imperium? Nja, lite högre krav har jag allt om de skall kvalificera sig som det, det får jag faktiskt säga! Bra grabbar som krånglat till det lite onödigt för sig, så ser jag det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så diktatur, "ägarens ord är lag", är bättre än att man har en grupp individer som jobbar för sidans bästa för att man ska ha en dynamisk sida där inte en mans nycker ska vara allenarådande?

Visst kan vi skriva över allt på Maglofster, men jag tror inte han vill det, jag vill inte ha det heller, och tror ingen i föreningen vill det... Vi tycker det är bra att ha en grupp människor med kompletterande kunskaper som driver forumet på det sättet de ser det lämpligt. Som sagt, om Sverige är så tråkigt som du vill få det till, då tror jag inte många av oss som idag driver saltvattensguiden är speciellt sugna att jobba ideellt med det. Och vilka är det som kommer ta över efter oss i så fall, och kommer det bli bättre?

När man blir medlem i Saltvattensguiden.se så blir man inte medlem i föreningen, precis som linköpings akvarieförenings forum så räcker det inte med att bli medlem i forumet för att vara en medlem i linköpings akvarieförening eller hur? Problemet är ju att forummedlem är ett vedertaget namn, och om man kallar sig medlem på Saltvattensguiden så kanske man tror att man är medlem i föreningen vilket man inte är.. Och ska vi då bli den magiska ideella förening som du talar om, då gör vi som de flesta ideella föreningar gör, tar en medlemsavgift på 150kr per år för att få deltaga, och vipps så har vi en normal akvarieförening med 20 aktiva medlemmar som ägnar sig åt navelskådning och ryggkliande på varandra... Jippi, vilken nytta vi är för hobbyn..

Sorry för min lite syrliga ton i vissa inlägg, men man blir faktiskt riktigt matt att människor orkar lägga ner så mycket energi som har lagts ner på det här för att få en att få lust att sluta med att hjälpa till med sidan. Tänk om den energin hade lagts på att skriva artiklar om hör och häpna, SALTVATTEN så hade vi haft en massa intressanta artiklar att läsa, men det är ju som det är sagt, försök göra nånting bra och du kommer bara få skit för det... Lika bra och gräva sig en grop sätta sig i den och låta bli att bry sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så diktatur, "ägarens ord är lag", är bättre än att man har en grupp individer som jobbar för sidans bästa för att man ska ha en dynamisk sida där inte en mans nycker ska vara allenarådande?

Visst kan vi skriva över allt på Maglofster, men jag tror inte han vill det, jag vill inte ha det heller, och tror ingen i föreningen vill det... Vi tycker det är bra att ha en grupp människor med kompletterande kunskaper som driver forumet på det sättet de ser det lämpligt. Som sagt, om Sverige är så tråkigt som du vill få det till, då tror jag inte många av oss som idag driver saltvattensguiden är speciellt sugna att jobba ideellt med det. Och vilka är det som kommer ta över efter oss i så fall, och kommer det bli bättre?

När man blir medlem i Saltvattensguiden.se så blir man inte medlem i föreningen, precis som linköpings akvarieförenings forum så räcker det inte med att bli medlem i forumet för att vara en medlem i linköpings akvarieförening eller hur? Problemet är ju att forummedlem är ett vedertaget namn, och om man kallar sig medlem på Saltvattensguiden så kanske man tror att man är medlem i föreningen vilket man inte är.. Och ska vi då bli den magiska ideella förening som du talar om, då gör vi som de flesta ideella föreningar gör, tar en medlemsavgift på 150kr per år för att få deltaga, och vipps så har vi en normal akvarieförening med 20 aktiva medlemmar som ägnar sig åt navelskådning och ryggkliande på varandra... Jippi, vilken nytta vi är för hobbyn..

Sorry för min lite syrliga ton i vissa inlägg, men man blir faktiskt riktigt matt att människor orkar lägga ner så mycket energi som har lagts ner på det här för att få en att få lust att sluta med att hjälpa till med sidan. Tänk om den energin hade lagts på att skriva artiklar om hör och häpna, SALTVATTEN så hade vi haft en massa intressanta artiklar att läsa, men det är ju som det är sagt, försök göra nånting bra och du kommer bara få skit för det... Lika bra och gräva sig en grop sätta sig i den och låta bli att bry sig...

Jag har skrivit att det är bättre med en ensam diktatorisk ägare på det sättet att det blir tydligare vad som gäller. Däremot har jag inte sagt att jag tycker att det skulle vara en bra modell för en framtida utveckling av SG, jag har inte sagt det och jag tycker det inte heller.

När det gäller de där navelskådande grupperna på 20 personer (om det jämt var så många ändå) så råkar det ligga till så att det är därifrån som det sköts myndighetskontakter och skrivs remisser som kan vara mer avgörande för hobbyns framtid än vad ett forum på nätet nånsin kan bli. Och vilket jag för övrigt ägnar åtskilliga arbetsdagar om året åt. Må så vara att allt jag skriver inte alltid kanske är genomtänkt i alla detaljer men att håna föreningarna, det är riktigt lågt.

"Problemet är ju att forummedlem är ett vedertaget namn, och om man kallar sig medlem på Saltvattensguiden så kanske man tror att man är medlem i föreningen vilket man inte är.."

Exakt, jag kunde knappt sagt det bättre själv. Du ser ju uppenbarligen problemet så varför då inte fundera på hur man kan lösa det? Om det nu är så hemskt att det här blir ventilerat så det känns som man vill ge upp, varför då inte göra nåt åt saken så vi slipper de här diskussionerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det inte svårare än så här:

saltvattensguiden.se äe en ideell förening som skall tillvarata dess medlemmars intresse och sprida saltvattensakvristiken. Medlemmarna i saltvattensguiden.se består av ett antal personer som samtidigt är moderatorer för saltvattensguidens.se:s ansikte utåt - webforumet www.saltvattensguiden.se Denna sida (www.saltvattensguiden.se) ger utrymme för de som vill bruka detta forum att diskutera olika aspekter på saltvattensakvaristik. För att finansiera verksamheten så kan de som vill stödja den ideella föreningen i dess arbete så finns ett stödprogram upplagt - man kan frivilligt betala minst 100 kronor för att få en logga under sitt namn som visar att man stödjer föreningen.

Så här har jag uppfattat det och det räcker för mig - Jag vill stödja föreningen så gott det går så att deras ansikte utåt - forumet - hålls öppet och fritt.

Någon sa att vi som stödjer föreningen ekonomiskt bara var kassakor - jag undrar om ni förstår hur jag känner det ibland när jag förmedlar kunskaper som jag fått under ett helt liv (och som inte varit gratis) helt fritt och ibland väldigt fort när jag läser att av "principella skäl" så kan man inte stödja föreningen ekonomiskt. Jag kan lova att det känns som om man försöker mjölka ut så mycket som möjligt utan att göra rätt för sig. Jag kan förstå de som av ekonomiska skäl inte kan bidra ekonomiskt eller om man väljer att lägga sina resurser på något som känns närmare. Men om man börjar yra om principiella skäl och kassakor - då kan man dra till varmare trakter IMO

Jag hoppas att alla moderatorer förstår att jag inte är personen som strör beröm runt mig - däremot när jag inte klagar så betyder det att det är bra - men större PM korg vore barmhärtigt! :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som många andra så förstått jag inte argumetet att man måste se vad som händer i föreningen.

Så länge sidan är uppe och funkar är det väl ok?. Varför brusa upp sig??

En summa på 100 kr om året är en rätt lite pengar helst i denna hobby..

Helst att vissa hänger upp sig på det, men sen kan gå och köpa en fisk/korall 0-10000 kr utan vidare.

De pengar de drar in är en skit summa om de skulle ta ut det före eller efter skatt.

Och jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga ner så mycket tid och tjäna så lite.

Vi har tur att det finns personer som brinner för det och vill göra skit jobbet.-respekt

Så att vi andra kan ha det bra och luta oss tillbaka.

Och folk som klagar på att de lägger upp artiklar och tycker att de inte ska behöva betala är också konstigt..

Så klart man vill vissa att man har kommit på något eller få beröm för sina insatser.

Det är oftas det som man är ute efter... Eller?;)

/Nissen

PS

Sura mail kan skickas i PM-skrattar hysteriskt

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit att det är bättre med en ensam diktatorisk ägare på det sättet att det blir tydligare vad som gäller. Däremot har jag inte sagt att jag tycker att det skulle vara en bra modell för en framtida utveckling av SG, jag har inte sagt det och jag tycker det inte heller.

När det gäller de där navelskådande grupperna på 20 personer (om det jämt var så många ändå) så råkar det ligga till så att det är därifrån som det sköts myndighetskontakter och skrivs remisser som kan vara mer avgörande för hobbyns framtid än vad ett forum på nätet nånsin kan bli. Och vilket jag för övrigt ägnar åtskilliga arbetsdagar om året åt. Må så vara att allt jag skriver inte alltid kanske är genomtänkt i alla detaljer men att håna föreningarna, det är riktigt lågt.

"Problemet är ju att forummedlem är ett vedertaget namn, och om man kallar sig medlem på Saltvattensguiden så kanske man tror att man är medlem i föreningen vilket man inte är.."

Exakt, jag kunde knappt sagt det bättre själv. Du ser ju uppenbarligen problemet så varför då inte fundera på hur man kan lösa det? Om det nu är så hemskt att det här blir ventilerat så det känns som man vill ge upp, varför då inte göra nåt åt saken så vi slipper de här diskussionerna?

Så alla andra akvarieföreningar är remissinstanser? Att svara på remisser är en viktig funktion absolut, och de som gör det ska ha all heder för det, själv skulle jag velat och varit beredd att delta i en förening som är en remissinstans, men en sak är säker, jag har inte energi att dra i att få igång nåt sånt samtidigt som jag ska göra det jag gör på saltvattensguiden...

Jag gjorde väl det stora misstaget att när jag skrivit klart inlägget så ändrade jag normal förening till normal akvarieförening för att göra en poäng som då kanske gick förlorad, men man måste också inse att världen håller på och förändras, det gamla slaget av föreningar har inte direkt nån stark tillväxt, då måste vi ha nånting som lockar dagens människor, för hur många ungdomar är på möten i en normal akvarieförening? Jag vet att det finns undantag, som t.ex. Malmö akvarieförening som verkar vara väldigt livskraftig men återväxten brukar vara relativt skral, rätta mig om jag har fel..

Men att man då ska hålla den gamla slaget av förening över en förening som drivs av eldsjälar på internet är för mig väldigt tråkigt. Ja vi är fortfarande en ung förening, och har därför en hel del saker fortfarande att räta ut, och då själva "föreningsformen" i att föreningens syfte är att sprida hobbyn genom drift av ett forum kan för vissa ses ner på av vissa, men jag tycker det är precis lika giltigt som föredrag nån gång i månaden, för det är det sättet de flesta i dagens samhälle vill kommunicera. Inte att åka med en bil till nån lokal nånstans och sitta på en obekväm stol i ett par timmar och lyssna på nån som håller ett föredrag, självklart är det intressant, jag personligen älskar det (förutom de obekväma stolarna). Men hur många dyker upp normalt sett, och vad får man då för genomslag på informationen, men om man ser på möjligheterna med en internetförening så kan man även här ha föredrag i videoform där människor när de själv har tid kan titta på det, man kan anordna riktiga föredrag inför publik med en känd talare och spela in det. Det finns väldigt mycket möjligheter som vi bara skrapat på ytan på än, men sen får man kommentarer som denna ifrån en traditionell akvarieförening (vilket var lite varför jag lite elak i min kommentar om föreningar, för jag irriteras över att vi inte är på "riktigt" enligt vissa):

"Det skulle vara toppen om SG kunde vara en riktig förening, men jag tror inte att saltvattensakvaristerna är mogna för det!"

På vilket sätt är inte det att håna oss? och ja vi är en förening på bara runt bara har 15 medlemmar, med driver ett forum där information sprids över hela landet, och även utanför landets gränser ögonblickligen, och vi har tusentals aktiva deltagare på forumet trots att det är en relativt liten hobby... Jag tror vi har en väldigt stor roll i att sprida hobbyn, och information om den (som ju är vårat huvudsyfte, och de flesta andra akvarieföreningars skulle jag tro) på ett sätt som få andra kan göra.

Vi har många saker vi måste förbättra, men många föreningar har funnits i många decennier för att räta ut sina fel och brister, vi jobbar med det bäst vi kan, men ibland behöver man få tid att jobba med förbättringsarbetet också, det är inte alltid helt lätt.. Jag hade hellre använt den energin denna diskussion har tagit ur mig för att försöka få igång nästa version av forumprogramvaran så att så snart det blir stabilt nog hos utvecklarna kan sättas i produktion. Att jobba med saltvattensguiden App som är gratis för alla hade ju varit trevligt det med men här sitter jag och tragglar över föreningsformer... Till vilken nytta?

Det är jätteviktigt med remissvar ja, det är jättebra med traditionella föreningar, det är jättebra med föreningar som använder den nya tekniken för att göra det som alla vi akvarieföreningar vill göra, att sprida kunskap och intresse för akvaristikhobbyn...

När det kommer till det som jag sa så bra, med forummedlemskap och föreningsmedlemskap, det är inte så lätt enligt mig, en vanlig förening har inte det problemet, det är nya problem som vi ställs inför, och vi kan inte bara säga att forummedlem inte betyder det som den normala betydelsen på internet är. Ja vi måste bli tydligare, ja det finns mycket att göra, men låt oss som förening hantera det på vårat sätt, att komma och säga att allt det här är fel, osv, det är det bästa sättet att få defensiva svar och att människor vägrar lyssna på vad man säger...

Om en del bara tänker på vilka kommentarer som har skänkts oss ifrån en del forumdeltagare denna dagen, diktatur, sovjet med mera, idioti, och allt möjligt, hur tror ni det är att få sånt kastat i ansiktet när man jobbar hundratals timmar varje år med att det ska finnas ett forum för alla saltvattensakvarister att skriva på helt ideellt, och varför får man dessa ord kastade i ansiktet, jo, för att vi beslutade att det krävs att man är stödmedlem för att få annonsera. Låt mig säga hur det känns, det känns som en hård spark rakt i magen, som tack för att du tidvis jobbat så mycket med att få migrationen till ny site att funka att ditt riktiga arbete som du tjänar ditt uppehälle på blir lidande för att jag inte vill svika våra tusentals forumanvändare... Det är äkta smärta det, jag undrar hur många av er skulle säga dessa sakerna till mig ansikte mot ansikte där man tvingas se att jag blir ledsen och frustrerad. Men internet är inte på riktigt säger en del, jo, för många människor gör det lika ont att bli påhoppad med ord i textform som att man skriker det i ansiktet på dem. Det är även därför vi har våra modereringsregler, för att man inte vet vilka som tar illa upp och vilka som inte gör det, vi vill att det ska vara trevligt, att ALLA ska trivas här inte bara dem med hård hud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det går trögt med föreningar, ingen lär förneka det. Samtidigt är det idag nödvändigt att de finns för att få en struktur som i myndigheternas mening är trovärdig för att ta synpunkter på allvar. Det finns ju då olika uppbyggnad på detta som SARF som är en traditionell central riksförening med anslutna lokala akvarieföreningar där man vanligen har de där traditionella mötena. Men det finns också NCS som är en riksförening som inte har det arbetsättet, man är traditionell när det gäller föreningsdemokrati men inte när det gäller arbetsätt och man driver också ett nätforum. Det finns knappast några oklarheter där om vad som gäller, man kan välja att delta på forumet men man kan också bli fullvärdig betalande medlem och då har man det som brukar följa med ett medlemskap i en förening, man får gå på årsmötet och göra sin röst hörd precis som i alla vanliga föreningar där man betalar för att bli medlem.

Jo, vi behöver se på nya arbetsformer i föreningarna, absolut. Men jag kan ju inte säga att det som har känts mest akut att avveckla är de gamla djupt förankrade demokratiska traditionerna, i princip vem som helst som uppfyller föreningens målsättning har rätt att bli medlem och en medlem en röst. Det är knappast där som problemen sitter och som NCS visar går det utmärkt att förändra arbetsformerna utan att slänga det på sophögen, NCS klarar att driva ett forum och vara aktiv remissinstans samtidigt som man inte har traditionella kafferepsmöten och man lever också upp till det som man förväntar sig att se i en ideell förening.

Men om man vill arbeta på andra sätt så kan man väl i o f s göra det. Problemet är om man har ett nytt sätt att arbeta men använder traditionell terminologi, då funkar det inte. Låt oss säga att man tycker det där systemet med att det kommer en bil med förare när man ringer på taxi, att det är föråldrat och i stället skickar ett SMS om var man hittar en lånecykel. Kallar men det för Grötby Taxi, då har man ställt till det för sig eftersom folk förväntar sig en bil när man beställt en taxi. Kallar man det i stället för Grötby cykelförmedling så slipper man det problemet.

Samma sak här, man kallar sig ideell förening och man kan betala för att bli medlem. Men man levererar inte det som man med skäl förväntar sig i en ideell förening, normal demokrati. Tycker man nu att vi som har såna förväntningar är gamla stötar som lever kvar i en gammal värld så för all del, det kanske är så. Lik förbannat är det så att kallar man sig något som i den där gamla världen har en mycket klar betydelse och sen inte levererar, då blir det en form av renommésnyltning som kommer att ge problem. Beställer man en taxi så väntar man sig en taxi och inte en cykel och blir man betalande medlem i en ideell förening så väntar man sig att det skall fungera som det brukar i en ideell förening och inte på nåt helt annorlunda sätt.

När det gäller det där med Sovjet osv, nå, det har ju inte jag stått för. Samtidigt är det nödvändigt med en viss grad av diktatur på ett forum, det håller inte att man skall rösta så fort ett inlägg skall tas bort osv. Det är inget att sopa under mattan, det är lika bra att vara tydlig med det så slipper man en del tjafs. Det är inte där jag är kritisk utan min kritik gäller den punkten att man kallar sig ideell förening men inte levererar det som man rimligen förväntar sig av en ideell förening. Varför man väljer den modellen har inte förklarats, det är ju möjligt att det finns goda skäl till det även om inte jag ser dem. Men i alla fall, man förväntar sig faktiskt att ord står för det som de brukar stå för, beställer man en taxi väntar man sig en bil, blir man medlem i en ideell förening förväntar man sig att kunna gå på årsmöten och rösta, köper man ett akvarium så väntar man sig inte att hitta en balja när man öppnar paketet. Använder man traditionella termer för något nytt, då får man problem och det med rätta, man har faktiskt sig själv att skylla.

Det här är egentligen enkelt, vill man nu av nån anledning som jag inte fått förklarad och inte riktigt förstår ha den här modellen med ett slutet sällskap så för all del, kör så då. Men sluta då att kalla det ideell förening så att folk får en annan bild av vad kan förvänta sig än det som man faktiskt levererar. Svårare än så är det inte, använd inte vilseledande termer så slipper man onödigt tjafs, det borde inte vara svårt att förstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att man är sjuk och inte orkade sitta uppe i natt för att följa denna diskusitionen den var mycket intressant men inte särskilt givande, då det känns att en del jobbar på att smula sönder SG i stället för att hjälpa till och bygga upp det.

En fråga som jag såg och kan svara på, Jag har stött på ett par föreningar där man har två sorters medlemskap varav det ena inte haft rösträtt.

Sedan kan det vara rätt skönt att vara stödmedlem i en förening och känna att man har samma intressen utan att kunna få några större krav på sig om att göra något mer vilket man ofta kan känna i en förening annars.

Lasse mycket bra inlägg.

Alla ni som jobbar med SG på ena eller andra settet ni har mitt stöd.

Vågar eller tillåts man inte att prova olika lösningar kan man aldrig utväklas (det kommer alltid finnas dom som klagar) men man måstte då kunna erkänna om något inte blivit bra och prova en annan väg.

Sedan kunde man kanske fundera på att lägga upp en plan och tid för en öppen diskusition (för stödmedlemmar och medlemmar) någon gång efter jul.

Boka in en helg öppna en tråd från Lördag kl... till Söndag kl.... Låt folk komma till tals och se om det ger något eller om det bara fortfarande är ett fåtal som hackar och det stora flertalet är nöjda.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen som tvingar er att betala, om ni inte är nöjda skit i det! Hade jag jobbat med detta forum skulle jag oxå vilja ha en slant för att utveckla ,fixa o styra med det! O jag tycker faktiskt det bara blivit bättre med åren! Ända skillnaden är att det kommit in en del surpickar! O besserwissar! Tack SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker forumet är grejt och det är lite upp till folket som driver detta hur de vill göra.

Dock kan jag nog tycka att mina sponsringspengar ger mig mindre än innan.

Vinsten för mig är ju inte bara kunskapen som finns utan även läsa o lägga annonser.

Nu är jag inte den som lägger så många själv, men gillar dock att läsa o göra klipp.

Och det lär ju minska radikalt iom att alla måste vara medlemmar..

Det var väl en diskussion för ett tag sedan igångdragen av en handlare om att 40% av alla inläggen låg i köp o sälj. ( minns inte riktigt )

Lasse skriver ovan att siten inte skall vara i händerna på sponsorerna. Men detta är väl i princip i linje vad sponsorerna pratade om i den tråden.

Återigen , har inga problem med ändringen, tycker bara att värdet minskar lite för oss iom att många annonser aldrig kommer att läggas.

Hade ju varit bättre för oss om ej stödmedlemmar får lägga men de kan ej läsa andras (ej stödmedlemmar)annonser.

Nu känns det mest som en björntjänst för de som stödjer.

Ändrat av Stensson
fel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte varför folk måste veta vart deras 100:- går - än mindre förstår jag varför de som inte stöder sidan gnäller.

Gillar du sidan så använd den - har du förtroende för SG och tycker att den är toppen så skänk en slant då.

Det verkar som att folk tror att bara för att man stöder sidan så har man rätt att ställa krav på hur allting fungerar på sidan.

Känns lite som att skänka pengar till Röda korset och sedan kräva att de redovisar exakt vart mina 100:- gick till.

Om du inte gillar sidan - starta en konkurrerande sida och ha gratis annonser där istället då.

Det verkar ju knappt kräva nåt jobb eller pengar alls att driva en sida som denna... *ironi*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll inget underligt med stödmedlemmar.

Finns många föreningar som har dessa.

Dessa personer har ingen rösträtt eller närvaroplikt på något sätt.

Dom är stödmedlemmar för att dom vill att föreningen ska överleva.

Det är inte svårare än så..

Det jag lärde mej i dom ideella föreningar jag varit med i är att man inte får tjäna pengar på föreningen.

Detta gör att man i slutet av året måste stå på noll igen.

Hur man löste detta är upp till varje förenings styrelse att komma fram till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Forumet och medlemskap där är inte en ideell förening eller medlemskap däri. Föreningen bakom forumsidan är dock en ideell förening i sin hela utsträckning. Forumet är bara en del (99%) av hur det arbetar med sitt ideella arbete. Punkt. Slut. Det finns ideella reigösa föreningar som bedriver hjälp och stödarbete. Jag får inte vara medlem där för jag är inte religös! Men jag stödjer deras ideella arbete och högaktar dem helt ut (till och med genom att ge pengar). Så länge jag ser resultat i deras arbete så är det ok för mig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intresant läsning må jag säga :) Ont i magen av alla poppcorn man ätit men det är det värt :)

JAg har inget att igentligen tillföra här. Det jag vill säga är att imponerande fart det kan bli av en liten ändring innan man sätt resultatet:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen som tvingar er att betala, om ni inte är nöjda skit i det! Hade jag jobbat med detta forum skulle jag oxå vilja ha en slant för att utveckla ,fixa o styra med det! O jag tycker faktiskt det bara blivit bättre med åren! Ända skillnaden är att det kommit in en del surpickar! O besserwissar! Tack SG.

Vill bara påpeka att vi inte tar en slant för att göra det vi gör på forumet, vi har inga inkomster ifrån vårat arbete här, det vi använder pengarna vi får in är att betala för hårdvara, trafik, programvarulicenser, produktsupport och liknande så pengarna går tillbaks till sidan... Detta året har ju den stora förändringen varit att vi migrerat till en bättre leveantör där vi har två servrar som guide har, nu senast har vi köpt den nya versionen av vBulletin som ännu inte är helt klar, men för att kunna förbereda så när den går ur beta stadium så kan vi snabbt gå över till den versionen med de nya features det innebär, samtidigt finns ju vissa andra spår vi även spånar över i föreningen för att göra sidan attraktiv, lättillgänglig så vidare, men där är det diskussioner fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idell förening skall gå plus minus noll.

Alla pengar som kommer in ska investeras i föreningen och driften. En förening får aldrig gå plus.

Om den går plus så är det en ekonomisk förening(bolag).

aatt gnälla på vad alla betalar för är ju så jävla dumt!

Hur många här har inte köpt ett liftkort i en idell förenings skidbacke utan att bli mmedlemmar?

Kort och gott, bara för att man köper en förenings vara så blir man inte automatiskt medlem.

Vill man bli medlem i en idell förening så finns det inget som stoppar en. Står i grundlagen att alla svenska medborgare st rätt att tillhöra en förening som bejakar ens intressen.

Bra sida och bra vara.

Har själv lagt tusentalls timmar ideellt. Ibland är det tungt men oftast roligt:) tråkigt när folk gnäller bara men det lär man sig leva med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att upprepa mig;

All ära åt er som lägger ner er tid på att få den här sajten att fungera och åt alla er som delar med er av er kunskap här. Utan er hade mitt kar sett ut som en burk soldatens ärtsoppa.

Peace!

Martin

Peace, Love and missunderstanding

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att tycker att det är helt rimligt att ta frågor kring moderatorernas arbete i pm. Om dessa diskussioner skall tas publikt så försätter man ju moderatorerna i situationen att de skall moderera en diskussion om deras eget arbete. Även om jag har förtroende för moderatorernas opartiskhet tycker jag ändå att det är olämpligt.

Nu kanske den allmänna diskussionen drivit ifrån just denna fråga men jag tycker att det är en viktig punkt.

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det belyser du en viktig fråga Martin. Vi tenderar därför att inte moderera dessa trådar lika hårt. Ibland slutar det tyvärr med att en enskild forumsmedlem känner sig taskigt behandlad (eftersom känslorna i dessa trådar ofta svallar lite högre än vanligt) då vi inte agerar riktigt som vanligt. Men vi vill absolut inte bli anklagade för att moderera bort för mycket eftersom det är "oss" på SG som tråden handlar om. En tråd som denna genererar väldigt många (av användarna) rapporterade inlägg.

Jäv, partiskhet etc är svårt att hantera för de flesta. Så ja, vi välkomnar alltid PM, men nu när vi ändå är igång, diskutera vidare för all del ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...