niki68 Postat 5 januari 2014 Författare Dela Postat 5 januari 2014 Ha bubbelalgerna under uppsikt nu i början och se vad som händer och ta bort dem du får tag i. De kan försvinna av sig själv eller någon firre får smak för dem.Mina försvann efter ett par månader av sig själva. Annars finns smaragdkrabbor (mithrax sculptus) som ska äta denna alg.Angående min montipora hur ska jag mata den ? Balling och spårämneDe smaragd krabbor kan käka mina koraller eller är reef säkert.Kanske bättre vänta lite med den !Tackar Max Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 6 januari 2014 Dela Postat 6 januari 2014 Min Foxface ( Siganus vulpinus ) åt upp alla mina bubbelalger /Christian Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 6 januari 2014 Författare Dela Postat 6 januari 2014 Min Foxface ( Siganus vulpinus ) åt upp alla mina bubbelalger /ChristianJag hade två foxface på min listan unimaculatus och magnificus sista nämnd hade föra året min favorit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 6 januari 2014 Dela Postat 6 januari 2014 Det här med att bubbelagerna sprider en massa sporer när de krossas är en sanning med modifikation. Det kan ske men då måste algen vara mogen för detta, dvs den skall ha producerat en massa sporer först och då är det bara en tidsfråga innan det sker en spridning "naturligt". I de allra flesta fall finns det inga sporer producerade och det spelar ingen större roll om de krossas eller inte. Den mesta förökningen sker vegetativt.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 6 januari 2014 Dela Postat 6 januari 2014 Det här med att bubbelagerna sprider en massa sporer när de krossas är en sanning med modifikation. Det kan ske men då måste algen vara mogen för detta, dvs den skall ha producerat en massa sporer först och då är det bara en tidsfråga innan det sker en spridning "naturligt". I de allra flesta fall finns det inga sporer producerade och det spelar ingen större roll om de krossas eller inte. Den mesta förökningen sker vegetativt.MVH LasseIntressant att veta. Jag har hanterat dom som små giftiga ägg Finns det något sätt att se om dom är mogna eller inte? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 8 januari 2014 Författare Dela Postat 8 januari 2014 Två söta smaragdkrabbor vi få se hur mycket hjälper att bort mina bubbelalger som finns kvar.Nu har jag fått en starkare pump för att blanda saltet och göra vattenbyte på 50L. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 9 januari 2014 Författare Dela Postat 9 januari 2014 Har några bilder på min montipora ser vita kanter på den !Är ok mår hon bra eller håller på att dö !Har haft den under 10 dagar.Kh:7,2Ca:420Mg:1335Fosfat:0,00Kalium:ca.340 ppmsalt:1.025Temp:24,5-25,7 pendlar.PS Hyperion R2 är på 50% power och vita ch på 40%. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 9 januari 2014 Dela Postat 9 januari 2014 Kraftiga tillväxt kanter skulle jag säga. Är det väldigt mkt skuggpartier eller är det bara synvilla? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 9 januari 2014 Författare Dela Postat 9 januari 2014 Kraftiga tillväxt kanter skulle jag säga. Är det väldigt mkt skuggpartier eller är det bara synvilla?Finns ingenting i väg !!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 26 januari 2014 Författare Dela Postat 26 januari 2014 Var tvungen att köpa mer levande sten och lägga min montipora på den.Nya fiskar och koral är på plats:4x Pseudanthias bartlettorum 2x Lysmata deblius2x Lysmata wurdemanniChalice Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 27 januari 2014 Dela Postat 27 januari 2014 Bartlettorum är en ruskigt fin anthias. Jag har dock hört att många har problem med att alla blir hanar och det ofta slutar med att man bara har en kvar. Härlig färg på montin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 30 januari 2014 Författare Dela Postat 30 januari 2014 Bartlettorum är en ruskigt fin anthias. Jag har dock hört att många har problem med att alla blir hanar och det ofta slutar med att man bara har en kvar. Härlig färg på montin Har redan en dominant hane som är på den andre yngre hela tiden ,gömmer sig ofta.Skulle bli 1 hane och 3 honor men nu har jag två hanar.Montipora är röd/rosa men på bild blir mera lilla färg !! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 8 februari 2014 Författare Dela Postat 8 februari 2014 Skulle köpa mat men kom hem med levande fiskar/koraler *Zebrasoma xanthurum *Zebrasoma flavescens *Mandarinfisk (blå)*Favia Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 20 februari 2014 Författare Dela Postat 20 februari 2014 Uppdatring nya bilder. Några tips ang.Tubastrea aurea ?Igår var bara lite öppnad när jag försökte mata den annars helt stängd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 20 februari 2014 Dela Postat 20 februari 2014 Fortsätt bara att mata den kvällstid varje kväll så ska du se att den kommer att öppna sig mer och mer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 20 februari 2014 Dela Postat 20 februari 2014 Du har ingen bild med mindre blåljus? Otroligt svårt att få en bra överblick när det blir så mörkt & blått Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 20 februari 2014 Dela Postat 20 februari 2014 Du har ingen bild med mindre blåljus? Otroligt svårt att få en bra överblick när det blir så mörkt & blått Skulle precis skriva samma sak :-). Är det så där blått eller är det din kamera som inte är helt hundra? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 20 februari 2014 Dela Postat 20 februari 2014 Kan bara hålla med. Man ser ju typ inget i det ljuset. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 20 februari 2014 Dela Postat 20 februari 2014 Troligen är korten tagna med en IPhone. De suger att ta kort med på akvarier Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 20 februari 2014 Dela Postat 20 februari 2014 låt tubastrean ta sin tid. ibland kan det dröja 15-30 min innan den får ut tentaklerna om den är lite trött. så i med lite mat för att stimulera den, sen punktmatar du när den öppnat sig lite. räcker med liiite öppet för man ska kunna få smått att fastan på tentaklerna (krill, mysis etc) sen tar det inte lång tid av matning innan den är pigg och glad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 20 februari 2014 Författare Dela Postat 20 februari 2014 Troligen är korten tagna med en IPhone. De suger att ta kort med på akvarierSom Peter skriver bilderna är tagna med min mobil och ganska sen på kvällen allt ljus blir nästan blå + att vit lampa är bara på 40%.Kommer ta nya bilder på dag tid eller ska köpa en bra kamera kanske Canon 700 serien. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 20 februari 2014 Författare Dela Postat 20 februari 2014 låt tubastrean ta sin tid. ibland kan det dröja 15-30 min innan den får ut tentaklerna om den är lite trött. så i med lite mat för att stimulera den, sen punktmatar du när den öppnat sig lite. räcker med liiite öppet för man ska kunna få smått att fastan på tentaklerna (krill, mysis etc) sen tar det inte lång tid av matning innan den är pigg och glad.Den är värre en småbarn !Det tog halv tiden att få lite i sig och jobbigt med alla fiskar runt om.Kör med mysis ,små pellets,cyclop, korall mat också.Har fått tips att mata ca. 2 gånger /veckan för mycket mat inte bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 21 februari 2014 Dela Postat 21 februari 2014 Korallen kan du mata när övriga fiskar och räkor har ätit sig mätta. Matta bitvis och se så att de äter upp det du matar. När de inte visar intresse för maten längre kan du ge dig på korallen. Ser du bara till att de äter upp det du matar så kan du mata oftare än 2 dagar i veckan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emvees Postat 21 februari 2014 Dela Postat 21 februari 2014 Bra kamera Nico minst en Canon 5dmark III ;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 22 februari 2014 Författare Dela Postat 22 februari 2014 Ny Hepatus med gul mage Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.