petrol Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Fraggade lite i går kväll. Flyttade stenar lite vårdslöst och lyckades att klappa en "fire worm". Tog mig två timmar att få bort de värsta taggarna. Citera
MichaelE Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 petrol, bara för att dom e ludna så behöver du inte klappa dom;) Citera
Manks Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Hmm... när ämnet ändå är uppe. Googlade på den lilla rackaren nu, mest för att jag inte vet så mycket om det. Fick upp det här.Family: Amphinomidae Scientific Name: Eurythoe complanata Other Common Names: Orange Bristleworm"A common segmented marine worm that is found in Hawaii as well as other tropical seas worldwide, although this species can multiply rapidly, and has stinging hairs that can cause irritation and inflammation, it is one of the Eurythoe species of fire or bristleworms that usually feeds on detritus and other organic matter. By limiting or controlling populations of these worms to a small number, as well as removing specimens that are larger than 2-3 inches in size, they may be considered beneficial saltwater aquarium tank janitors, unlike the very toxic and quite large growing Hermodice and Pherecardia species that should be removed. As is true with all marine animals, behaviors are unpredictable, and therefore there are no guarantees that these worms can be completely trusted around live corals, mollusks or other sessile invertebrates, and other marine worms. -- Debbie & Stan Hauter"Nu råkar det vara så att jag har sett ett antal (7-8 st) Pherecardia på min sten. De är mellan 1 och 4 cm. fårgan är då, ska jag låta de vara kvar eller ska jag sitta med pincetten redo när det blir natt. Jag har hört en hel del bra om dem också nämligen, men det där låter ju inte så roligt. Vad har ni för erfarenheter av fireworms? Kan tillägga att jag sett de monster vissa har haft i sina kar, men det lär inte hända då de inte har så mycket att gömma sig i hos mig...Förlåt om jag kidnappade din tråd och krya på dig. Citera
christian Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 He he och idag kliar det garanterat.Har själv nästan kroniskt "borst" i fingrarna. Man kan inte röra en sten eller korall utan att de sitter där. Citera
Stefan Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Som sagts i en tidigare tråd, kommer inte på rak hand på vilken, så är fireworms och andra borstmaskar behäftade med oförtjänt dåligt rykte och är djupt missförstådda. Så länge inte populationen exploderar i mängd så gör de mycket mer nytta än skada, koraller och andra filtrerare liksom fiskar får mycket näring från dessa kryp, både när de är i äggstadiet - larvstadiet och i vissa fall i vuxen storlek. Låt maskarna vara kvar! Citera
Manks Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Tack för raka puckar. Nu återgår vi till Petrol och hans tillfrisknande. Själv väntar jag bara på första gången jag gör en dumhet, och det lär nog inte dröja för länge. Citera
petrol Postat 8 juni 2005 Författare Postat 8 juni 2005 petrol, bara för att dom e ludna så behöver du inte klappa dom;)Ahaaa.. Ok ska försöka komma i håg det till nästa gång Lite taggar brukar man få, men denna gången så var det hela långfingret. Satt så tätt att det såg ut som en matta. Citera
Norberg Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Det här är ju samma nivå som att få en rejäl förkylning Petrol! För du är väll en riktig karl! Citera
petrol Postat 8 juni 2005 Författare Postat 8 juni 2005 Det här är ju samma nivå som att få en rejäl förkylning Petrol! För du är väll en riktig karl!Japp. Vi får hålla ihop Citera
Clownen Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Aj! Någon som vet om det finns något man kan ta på huden för att minska kliandet? Citera
Clownen Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Zon och tigerbalsam funkar mot allt Nu citerar jag ett norrländskt befäl från lumpar tiden: DRIVER DU MED MIG POJKVASKER???!!! Citera
Lejonkungen Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 En läkare sade till mig en gång: "Det finns bara två riktiga läkemedel. Gips och penicillin."Vad blir aktuellt i detta fall? Gips? Citera
petrol Postat 8 juni 2005 Författare Postat 8 juni 2005 First Aid forFIREWORM STINGS: Remove visible bristles with tweezers. To remove tiny (often invisible) bristles, apply sticky tape to the area, then pull off gently. Regardless of technique, it's nearly impossible to remove all bristles. For persistent itching or skin rash, try 1 percent hydrocortisone ointment four times a day, and one or two 25 milligram diphenhydramine (Benadryl) tablets every 6 hours. These drugs are sold without prescription. Diphenhydramine may cause drowsiness. Don't drive, swim or surf after taking this medication.No substance always relieves the pain and itching caused by these worms. Although unproven, home remedies of vinegar, rubbing alcohol, dilute ammonia, or a paste of meat tenderizer may help. If the sting is severe, or the area around any fireworm sting looks infected, see a doctor. An allergic reaction to fireworm venom is always a possibility. Go to an emergency room at the first sign of hives, a feeling of overall illness, or breathing difficulty.http://www.aloha.com/~lifeguards/alsting1.html#fireworm Citera
Manks Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Skulle rekomedera en liten dos Faunamor-P... men efter att ha läst petrols inlägg kanske jag ska begränsa mig till lite salubrin Citera
Vitamin Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Ser ut som en Clarityn eller Aerius inte hade varit fel... Citera
MichaelE Postat 8 juni 2005 Postat 8 juni 2005 Jag har nog en heldel av dessa små rackare, kan inte pilla i karet utan att mina händer känns som om dom har varit inne i ett snår med nässlor, men så länge dom inte gör nån skada e det ju inte lönt att försöka bli av med dom. Citera
Sillen Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Är det inte bättre att ha ett par diskhandskar på händerna innan? Borde väll inte stickas igen där eller? Citera
Draedon Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 nu kanske jag hade snälla maskar.. men inte gör väl lite stick så ont att man blir tvungen att kuta till apoteket?För mig räckte det med ett par tre väl valda svordomar och sen var det historia. Citera
wrang Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 aj aj inge kul att höra. Trotts mina år på nacken med saltvatten så har jag aldrig råkat ut för dessa stickiga maskar Citera
Christer T Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Jag har nog en heldel av dessa små rackare, kan inte pilla i karet utan att mina händer känns som om dom har varit inne i ett snår med nässlor, men så länge dom inte gör nån skada e det ju inte lönt att försöka bli av med dom.....och det är ingen värmare eller pump som elektricifierar karet? Det har jag haft, kittlar lite mysigt. Citera
MichaelE Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 nupp, kan ofta se små borst som sitter i fingrarna Citera
greger Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 kan rekommendera ett annat kul trick för aquafakirer som jag provade i veckan:Att köra in en tagg från en diadema sjöborre under ringfinger-nageln, kanonskönt! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.