Gå till innehåll

Aj som f*n..


petrol

Rekommenderade inlägg

Hmm... när ämnet ändå är uppe. Googlade på den lilla rackaren nu, mest för att jag inte vet så mycket om det.

Fick upp det här.

Family: Amphinomidae

Scientific Name: Eurythoe complanata

Other Common Names: Orange Bristleworm

"A common segmented marine worm that is found in Hawaii as well as other tropical seas worldwide, although this species can multiply rapidly, and has stinging hairs that can cause irritation and inflammation, it is one of the Eurythoe species of fire or bristleworms that usually feeds on detritus and other organic matter. By limiting or controlling populations of these worms to a small number, as well as removing specimens that are larger than 2-3 inches in size, they may be considered beneficial saltwater aquarium tank janitors, unlike the very toxic and quite large growing Hermodice and Pherecardia species that should be removed. As is true with all marine animals, behaviors are unpredictable, and therefore there are no guarantees that these worms can be completely trusted around live corals, mollusks or other sessile invertebrates, and other marine worms. -- Debbie & Stan Hauter"

Nu råkar det vara så att jag har sett ett antal (7-8 st) Pherecardia på min sten. De är mellan 1 och 4 cm. fårgan är då, ska jag låta de vara kvar eller ska jag sitta med pincetten redo när det blir natt. Jag har hört en hel del bra om dem också nämligen, men det där låter ju inte så roligt. Vad har ni för erfarenheter av fireworms?

Kan tillägga att jag sett de monster vissa har haft i sina kar, men det lär inte hända då de inte har så mycket att gömma sig i hos mig...

Förlåt om jag kidnappade din tråd och krya på dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagts i en tidigare tråd, kommer inte på rak hand på vilken, så är fireworms och andra borstmaskar behäftade med oförtjänt dåligt rykte och är djupt missförstådda. Så länge inte populationen exploderar i mängd så gör de mycket mer nytta än skada, koraller och andra filtrerare liksom fiskar får mycket näring från dessa kryp, både när de är i äggstadiet - larvstadiet och i vissa fall i vuxen storlek. Låt maskarna vara kvar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

petrol, bara för att dom e ludna så behöver du inte klappa dom;)

Ahaaa.. Ok ska försöka komma i håg det till nästa gång :skrattar:

Lite taggar brukar man få, men denna gången så var det hela långfingret. Satt så tätt att det såg ut som en matta. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

First Aid for

FIREWORM STINGS:

Remove visible bristles with tweezers. To remove tiny (often invisible) bristles, apply sticky tape to the area, then pull off gently. Regardless of technique, it's nearly impossible to remove all bristles. For persistent itching or skin rash, try 1 percent hydrocortisone ointment four times a day, and one or two 25 milligram diphenhydramine (Benadryl) tablets every 6 hours. These drugs are sold without prescription. Diphenhydramine may cause drowsiness. Don't drive, swim or surf after taking this medication.

No substance always relieves the pain and itching caused by these worms. Although unproven, home remedies of vinegar, rubbing alcohol, dilute ammonia, or a paste of meat tenderizer may help. If the sting is severe, or the area around any fireworm sting looks infected, see a doctor. An allergic reaction to fireworm venom is always a possibility. Go to an emergency room at the first sign of hives, a feeling of overall illness, or breathing difficulty.

http://www.aloha.com/~lifeguards/alsting1.html#fireworm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog en heldel av dessa små rackare, kan inte pilla i karet utan att mina händer känns som om dom har varit inne i ett snår med nässlor, men så länge dom inte gör nån skada e det ju inte lönt att försöka bli av med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
Jag har nog en heldel av dessa små rackare, kan inte pilla i karet utan att mina händer känns som om dom har varit inne i ett snår med nässlor, men så länge dom inte gör nån skada e det ju inte lönt att försöka bli av med dom.

....och det är ingen värmare eller pump som elektricifierar karet? Det har jag haft, kittlar lite mysigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...