Gå till innehåll

Göra eget salt!


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag får för mig så mycket dumt här på kvällarna. Jag kikade på Royal natures video om hur de gör sitt salt, den var iofs lite väl vacker så de visa nog inte hela processen. Men i slutändan så är deras salt baserat på indunstning lik ett flertal andra märkens salter med(Resten sätter ihop saltet mer eller mindre konstgjort i laboratorie).

Mina vansinniga tankar lyder därför såhär:

Kan vi göra eget salt av vårat västkust vatten genom indunstning?

Om ja, hur skulle resultatet bli? Helt ok, schysst eller uselt? Frågan isf blir varför :-) Ett potentiellt problem är ju att våra vatten är ganska planktonrika speciellt under vissa delar av året, det kanske kan göra att djuren torkar och dör med saltet och ger en fosfat bonus som vi helst vill vara utan. Detta skulle kanske kunna åtgärdas genom filtrering först av vattnet, extremt finmaskigt nät eller så...

Om nej... Varför då? Om jag inte förstått det helt fel så brukar de indunstade saltsorterna faktiskt inte vara 100% indunstat salt utan ha tillsatser i slutändan... Är det ett problem? Varför i så fall, är det vissa salter som förstörs vid indunstningen eller liknande?

Om frågan från någon blir hurvida det är vettigt att sitta och spendera sin fritid med att indunsta havsvatten så blir nog svaret ett solklart nej, det är jag redan med på ;-)

Oh yeah, jag ser det redan framför mig. Skövde reef crystals...

Jag ber om ursäkt om titeln tolkas som missledande, jag har ju tyvärr ingen lösning. Vill man göra eget salt går det ju uppenbarligen köpa salterna löst och blanda själv med, det går ju bevisligen baserat på lite andra forums erfarenheter men det är ett annat ämne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är klart för att fylla en 20 kilos hink kommer vi behöva 7-800 liter ja om vi inte tar vattnet tillräckligt djupt så att vi får ordentlig salthalt på vår kust.

Jag tänkte om man hade en stor balja och kanske vedelda den så att man satte lite fart på vattnet.

Att tro att man skulle kunna göra sådana industningsanläggningar som de har vid röda havet här i vårat land är objektivt vansinne. Då får man ha tak för allt regn till att börja med ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att man ska vara rädd för att prova nya saker ( vi hade aldrig haft fungerande saltkar om inte någon testat bygga en skummare ) samtidigt att man inte ska vara rädd för att misslyckas vem vet om5-10 år så görs kanske det bästa saltet i Sverige ;):cool:

Jag hade kanske inte valt just detta området för att prova saker men jag har också galna idéer som hade varit kul och testa när man har tid och plats åt det.

Kör på bara

Ändrat av patrikk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En viss negativitet upplever jag här i denna tråd.

Men jag ser fortfarande inte några riktiga problem med min teori än så länge. Förutsatt att vi får tag på friskt rent vatten och minskar plankton mängden i det drastiskt innan det indunstas. Det är ju bara vatten som avdunstar fortfarande. Om något försvinner så bör det ske pga av någon reaktion som sker under indunstningen, för alla salter bör finnas i vattnet annars. Mig veterligen är alla saltnivåer i havet ganska konstanta och även vårt vatten borde ha värden som är i rätt proportioner till varandra även om salthalten i sig är för låg.

Är det inte en del norska och danska akvarister som faktiskt hämtar vatten till sina tropiska kar från sin egen kust? Efter lite enkel behandling bara. Eller är det något som hör till forntiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, säg inte upp dig från jobbet , bara :)

Det är väl fullt möjligt att göra så, däremot så tror alla former av kostnads/lönsamhetsaspekter kommer att halta betänkligt - milt sagt.

Om jag inte missuppfattat det hela fullständigt, så har anläggningarna vid röda havet ett annat syfte primärt, att framställa dricksvatten - saltet är en bi-produkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tiomm: Ja, det är inte alls otänkbart att det stämmer. Men kan det inte vara så att det är ett resultat av massproduktionen? Dvs de har så mycket salt som produceras och det far runt ganska mycket innan det faktiskt placeras i hinkarna att det kan skikta sig och skapa ojämna resultat. De har inte full kontroll på att alla salterna från en mängd vatten hamnar på samma ställe i slutändan av deras process.

Om vi tar 500 liter saltvatten ute på havet och åker in och indunstar det och får ut en 10 kilo salt så får vi ju faktiskt ut alla salterna som var i det vattnet vi hämta, det har ingen chans att skiktas bort i en produktion. Processen är enkel och i mycket få steg jämfört med de stora tillverkarna. För har jag svårt att tro att 500 liter saltvatten på ett ställe ute på havet har annorlunda Ph, Ca och Kh än vad det har en kilometer bort. Inne vid kusten kanske det kan hända, men inte om vi kommer ut en bit.

edit. Leffe: Om jag får fram en lyckad produkt tog jag för givet att du skulle bli min främsta återförsäljare!

Detta blir ett mycket icke ekonomiskt sätt att göra salt på ja, enda anledningen till att det är ett potentiellt alternativ(jag är i huvudsak intresserad av om konceptet går snarare än starta bolag) är för att jag dessvärre har en oerhörd tillgång till tid men ej pengar. Om man gör det i en liten skala så går det ju ordna på ett ekonomiskt sätt att värma upp/koka vattnet för att snabba upp den här processen mångfaldigt(Royal Nature skrev 6 månaders tid för indunstning. mycket tid har jag ej.).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att uppvärmning medför problem av helt annan art, utfällningar och andra oönskade reaktioner - men sedan har vi det lilla problemet med rening - plankton är bara ett av problemen.

Men varför inte bara använda vattnet som det är, filtrera och salta lite till.

Några av de stora kostnaderna för att få saltet vi säljer till butiken, är t.ex frakt och emballage.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utfällningar på grund av uppvärmningen är ett giltigt argument, det har jag inte övervägt och kan mycket väl stämma. Det är i så fall ett bakslag, då skulle vi behöva en indunstningsanläggning. Det förvärra problemet ganska mycket. För jag bor inte vid kusten och om jag måste frakta vattnet från kusten här hem till mig för indunstning i en lokal så är det som du säger att jag lika gärna kan använda vattnet som det är mer eller mindre.

Fördelen med att ha saltet i kristallform är att hållbarheten ökar kraftigt, det kan lagras. För mitt personliga bruk känns det som att även om jag kan åka och hämta en kubik vatten så kommer det ha blivit dåligt innan jag hinner använda upp allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är en kul fundering - önskar ganska ofta att vi bott närmare källan :)

När jag började med denna hobbyn, så fanns väldigt lite information/litteratur - men i någon av de få böcker som fanns, hyllades en snubbe som mycket framstående saltakvarist (tror han hette Lee Chi Eng, eller nåt liknande...) han hade ett typ 700liters kar med några korallskelett, nån kejsarfisk och nån vimpel - enda cirkulationen var en syresten i ena hörnet.

Det som författaren utelämnade (medvetet eller omedvetet?) var att snubben bodde på stranden vid havet och bytte stora mängder vatten var och varannan dag :)

Utfällningar på grund av uppvärmningen är ett giltigt argument, det har jag inte övervägt och kan mycket väl stämma. Det är i så fall ett bakslag, då skulle vi behöva en indunstningsanläggning. Det förvärra problemet ganska mycket. För jag bor inte vid kusten och om jag måste frakta vattnet från kusten här hem till mig för indunstning i en lokal så är det som du säger att jag lika gärna kan använda vattnet som det är mer eller mindre.

Fördelen med att ha saltet i kristallform är att hållbarheten ökar kraftigt, det kan lagras. För mitt personliga bruk känns det som att även om jag kan åka och hämta en kubik vatten så kommer det ha blivit dåligt innan jag hinner använda upp allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lee Chin Eng ja! Han är en tuffing! Men han var coolare än du minns, han hade ju levande koraller i sitt kar med. Han hade ju även stora mängder sten han plocka direkt ur havet dvs levande sten. Han var lite mer före sin tid än man kan tro. Fast hans framgång var nog som du säger, beroende av hans stora vattenbyten, lagom svårt att vara tropisk akvarist när man har tropiska havet precis brevid...

Det står om han här i min första saltvattensbok jag köpte(för tre år sedan nu, jag var lika snål då som nu så 40 kronor för en saltvattensbok var bra pris). The Salt-Water aquarium in the home av Robert P.L. Straughan. Fjärde utgåvan så den innehåller ny information om hur man gör helglas kar med silikon! De andra utgåvorna hade vara plywood kar och hur man gjorde stålbaljorna användbara med lack. Kul bok fortfarande, med tips på hur man har havssköldpaddor och delfinungar(!) i sina kar. Lagom lätt att ha sådana djur om man kan släppa tillbaka de i havet igen efter en månad ;-) Ganska kompetent skriven annars, en av mina bättre gamla böcker...

För att öka avdunstningen utan att använda värme kan vi köra fläktar förresten, det är en långsammare med fortfarande ganska effektiv metod, vi borde kunna få bort ganska mycket vatten på en månad med en snäll och realistisk fläktlösning. Då kanske man kan hämta en kubik och ställa någonstans, det är inte så omöjligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett fynd för 40spänn, Daniel - i min utåva är det plywoodakvarium som byggs och Lee Chin har koralskellett i burken:)

Jag misstänker att det är samma bok, har för mig att det är en harlequintusk på omslaget - tyvärr är min bok vattanskadad (akvariebok)- så att bläddra är som att försöka kupera ett knippe Mariekex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Kul tanketråd med några månader på på nacken.

Rent praktiskt så är nog inte Sveriges västkust platsen för saltindustning, kallt och regnigt jämfört med varmare länder. Sen finns det ett jätteproblem av kemisk natur med att bara indunsta havsvatten i ett försök att göra akvariesalt. Det har att göra med att kalcium, magnesium kommer att fälla som olösliga karbonat- och sulfatsalter när man koncentrerar havsvattnet. Och de går aldrig i lösning igen. 100 liter havsvatten som torkats in till salt blir därför inte 100 liter havsvatten igen när rent vatten tillsätts.

Den här egenskapen används ju i framställningen av havssalt för matberedning. Man koncentrerar havsvattnet genom indunstning i saltvattensdammar och när saltlösningen blir tillräckligt koncentrerad så fäller illasmakande magnesium och kalcium och kvar blir främst natriumklorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte på den här tråden när du gjorde din salt mix recept tråd! Det är en fantastisk tanke men mycket opraktisk.

Synd att det fäller ut som du säger, det visste jag inte men misstänkte.

Leder man alltså av det "koncentrerade" saltvattnet till en annan indunstningsdamm när magnesium och kalcium fällt ut för att separera de ordentligt? Hur är det då egentligen med dessa saltblandningar för akvarier. Är dessa fina videos om industningsbassänger och röda havet som grund en stor marknadsföringsploj egentligen? Det enda de får ut av industningen är natriumklorid och kanske en del spårämnen?

Men på något sätt måste det ju gå få ut magensiumkloridet från vattnet med, granngården Mg kloriden är ju från döda havet tex...

Om vi ska spinna vidare på min affärsidé som tråden handlar om så kanske man istället för att göra ett torrt salt kan göra en koncentrerad lösning man får köpa och späda ut? Det blir dyrare att skicka runt det dock tyvärr pga den ökade vikten av ingredienserna till ett färdigt saltvatten och då måste man helt klart rena bort plankton och liknande som annars lär till stor del tvärdö vid koncentreringen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leder man alltså av det "koncentrerade" saltvattnet till en annan indunstningsdamm när magnesium och kalcium fällt ut för att separera de ordentligt? Hur är det då egentligen med dessa saltblandningar för akvarier. Är dessa fina videos om industningsbassänger och röda havet som grund en stor marknadsföringsploj egentligen? Det enda de får ut av industningen är natriumklorid och kanske en del spårämnen?

Men på något sätt måste det ju gå få ut magensiumkloridet från vattnet med, granngården Mg kloriden är ju från döda havet tex...

Jag förenklade lite ovan. Det finns inte tillräckligt med karbonater och sulfater för att fälla alla kalcium- och magnesiumjoner. Vad man istället gör är att man i en serie dammar gradvis höjer salthalten på saltlösningen. Magnesiumklorid och kalciumklorid är sämre lösliga än natriumklorid så de kommer att fälla ut först och på så sätt separeras de från natriumkloriden som hålls i lösning tills nästa damm i kedjan.

Om det är en ploj eller inte att använda akvariesaltmixer med havsvatten som naturresurs vet jag inte. Visst får man med en hel del spårämnen som finns i naturligt saltvatten liksom en del fosfor- och kvävehaltiga ämnen. För mig verkar det dock som om man kan ha en utmaning med batch-till-batch-konsistensen. Å andra sidan gäller detta också för syntetiska salter - med tanke på det låga priset så är det ju knappast analytisk kvalitet på de ingående salterna.

Om vi ska spinna vidare på min affärsidé som tråden handlar om så kanske man istället för att göra ett torrt salt kan göra en koncentrerad lösning man får köpa och späda ut? Det blir dyrare att skicka runt det dock tyvärr pga den ökade vikten av ingredienserna till ett färdigt saltvatten och då måste man helt klart rena bort plankton och liknande som annars lär till stor del tvärdö vid koncentreringen...

Det finns vissa poänger med att sälja saltlösningar istället för torra salter. T ex så kan man som tillverkare lägga till reningssteg och öka kvaliteten på produkten trots billiga ingående kemikalier. Men som konsument känner jag mig inte lockad att släpa hem vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är inte så kul att bära på vatten det håller jag med om. Eller jag skulle kanske kunna göra det om koncentrationen är tillräcklig. Om vi säger att man fick till en lösning som skulle spädas 1+9. Så att en 10 liters dunk skulle ge 100 liter färdigt vatten, och jag kunde köpa blandningen lokalt till ett mycket förmånligt pris. Då skulle det vara intressant, jag brukar byta 50 liter, att släpa hem 5 liter spädnings vatten kunde jag nog leva med...

Affärsidé var på skoj med, jag har ingen affär tyvärr :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det måste ju vara det bästa. Du kan ju testa sätta i macroalger eller någon sådant med som växer. Men antagligen är det som Claes säger att du inte lär hitta mycket av Mg eller Ca tex i det saltet... Men testa gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca, Mg och alkaliniteten kommer att vara lågt i det saltet men det finns kemikalier som kalciumklorid, magnesiumklorid/sulfat och bikarbonat/karbonat att tillsätta. Det finns flera saltmärken som utgår ifrån naturligt indunstat salt och sedan plockar i det som går i förening när vattnet dunstar av. Red Sea som exempel. i min mening ett av de bättre salten jag provat om jag ser hur mina organismer reagerar.

Att göra en koncenterad lösning (en slurry) funkar inte av samma orsak som att använda bara indunstat havssalt. Kalcium, magnesium och alkalinitet fäller ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...