Yodelking Postat 26 februari 2013 Postat 26 februari 2013 Jag tänkte i denna tråden ge lite enkla fototips för att få lite bättre bilder på era akvarium, fiskar och koraller.Tänkte göra det till en följetång där jag skriver lite tips när jag får tid och lust... Jag är inte på något sätt en expert på ämnet, men jag delar gärna med mig av det lilla jag kan.Andra som fotograferar som har tips är välkomna att skriva dem i denna tråden. Ju fler bra tips, desto bättre...Till vissa saker kan krävas systemkamera, men väldigt många av kompaktkamerorna har dessa inställningsmöjligheterna.Dagens bilder är tagna med stativ, för att de ska se hyfsat lika ut, samt att de inte ska bli suddiga för att jag rör mig.(Om inget annat anges, så är endast bilderna beskurna och förminskade, dvs inget annat "fixande" i Photoshop. Om man är intresserad av att se skillnaden mellan bilderna ordentligt, är det lämpligt att spara ut dem och växla mellan dem.Då syns det mycket tydligare.Jag börjar med en bild som jag tagit med alla inställningar på Auto, där kameran valde bländare F/2.8 och Exponeringstid 1/60sek.Det blev skarpt i mitten.Samma bild, men satt i "Av-läge" på min kamera, så att jag får ställa bländaren själv, som jag satte till F/8, och kameran valde exponeringstid 1/30sek.Som ni kan se, så blev det plötsligt skarpt både i fram och bak i karet.Här har jag dessutom valt Exponeringskompensation till -1 för att inte sanden ska vara helt vit och utfrätt.Kör samma scenario med en helbild på karet. Kameran har valt bländare F/2.8, Exponeringstid 1/50SEK.Av-läge där jag satte bländaren på F/8, vilket gav mycket bättre skärpa...Exponeringskompensering -1 tar fram färgerna lite mer och låter inte sanden vara en kritvit, utfrätt blobb.Samma inställningar som bilden ovan, men här har jag släckt alla lampor runt om i rummet för att få bort alla tråkiga reflexer, så nu ser ni inte längre lika lätt den vackra trappan som speglar sig.Samma som ovan men här har jag lagt ca 30 sekunder på att dra lite i färgerna i Photoshop, för att få lite mer tryck i färgerna.På min kamera så ser knappen ut för "Exponeringskompensering" ut så här, och jag valde -1 i detta fallet. Men det kan man ju testa sig fram med... 1 Citera
Tweeny Postat 26 februari 2013 Postat 26 februari 2013 Tackar för denna tråd. Klurigt att fota akvarium. Och då är jag ändå utbildad fotograf. =) Citera
impajimpa Postat 26 februari 2013 Postat 26 februari 2013 Kanon bra tråd! Jag får inte rätt på mina bilder överhuvudtaget så jag får prova med dina inställningar. Har du några tips på hur man tar foto bäst i blåljus? Citera
Yodelking Postat 26 februari 2013 Författare Postat 26 februari 2013 Jag kör med en Canon EOS 550D kamera. Just dessa bilderna är tagna med ett Tamron-objektiv (28-75mm).Men jag körde liknande inställningar med mitt Macroobjektiv, och fick plötsligt mer skärpa på närbilderna. Citera
Norberg Postat 27 februari 2013 Postat 27 februari 2013 Glöm inte att använda fjärrutlösare eller använd fördröjd exponeringen några sekunder så inte bilden blir skakig/oskarp av handrörelserna. :-)Jättebra initiativ Peter. :-) Citera
Clownen Postat 27 februari 2013 Postat 27 februari 2013 Tack Peter!Har du erfarenhet av att använda externa blixtar och tips för detta?Andra saker att tänka på:- Stäng av pumparna.- Försök alltid att fota rakt genom glaset så att det inte blir brytningar i glaset.- Om möjlighet finns så ta fotona i RAW format för lättare korrigering av färger etc under bildbehandlingen.- Försök att undvika att fota i för blått/actinic ljus eftersom resultaten sällan blir bra på bild. Då är det bättre att manipulera färgerna i efterhand i min mening.- Putsa rutorna. Citera
alexochingencarina Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 Hej alla fotografer! Tycker att jag kan ta ganska sjysta bilder, men när jag senast skulle plåta mina blåa zoanthus märkte jag att det blev riktigt svårt att få fram det blåa i korallen. Några tips eller råd hur jag ska göra. Har provat det mesta som jag vet. Slänger upp en bild som visar vad jag tar.Polyperna är mycket mycket blåare i verkligheten men jag kan bara inte få fram det!Vore kul med lite feedback=) Citera
nike83 Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 Hej alla fotografer! Tycker att jag kan ta ganska sjysta bilder, men när jag senast skulle plåta mina blåa zoanthus märkte jag att det blev riktigt svårt att få fram det blåa i korallen. Några tips eller råd hur jag ska göra. Har provat det mesta som jag vet. Slänger upp en bild som visar vad jag tar.[ATTACH=CONFIG]97239[/ATTACH]Polyperna är mycket mycket blåare i verkligheten men jag kan bara inte få fram det!Vore kul med lite feedback=)vad har du för utrustning? Citera
alexochingencarina Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 När jag tittar på min zoanthus så är det nog kontrasten mellan den blåa mitten och den bruna kanten som är svår att urskilja. Men fortfarande inte lika blå på bilden som i verkligheten. Citera
Laggeman Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Uppar denna och frågar samtidigt om det inte är dags att göra denna till Sticky?Ny fråga till de kunniga, ifall jag vill göra ett "rättvist" test mellan ett par olika ramper och då sätta inställningarna på manuellt i kameran så att det blir samma "ingångsvärden" med kameran så att man kan se och uppleva olika ljuskällor precis som ögat gör, vad ska man då ha för inställning på ett ungefär?Sätter man kameran på Auto så justerar den ju öppningstid och sånt själv så att man inte får en bra bild på hur man upplever olika ljusramper tex.Alltså, om jag ska sätta in värden manuellt, tex ISO 200, F8 eller nåt sånt, vad ska jag använda? (Undrar om den här frågan är en sådan; Hur långt är ett snöre tråd. ) Citera
Benighted Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 *Klibbade fast den enligt Lagges önskemål* Citera
Benighted Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Uppar denna och frågar samtidigt om det inte är dags att göra denna till Sticky?Ny fråga till de kunniga, ifall jag vill göra ett "rättvist" test mellan ett par olika ramper och då sätta inställningarna på manuellt i kameran så att det blir samma "ingångsvärden" med kameran så att man kan se och uppleva olika ljuskällor precis som ögat gör, vad ska man då ha för inställning på ett ungefär?Sätter man kameran på Auto så justerar den ju öppningstid och sånt själv så att man inte får en bra bild på hur man upplever olika ljusramper tex.Alltså, om jag ska sätta in värden manuellt, tex ISO 200, F8 eller nåt sånt, vad ska jag använda? (Undrar om den här frågan är en sådan; Hur långt är ett snöre tråd. )Du kan aldrig sätta inställningarna på ett sätt så att det ser ut som det ser ut för ögat tyvärr, då ögat är dynamiskt och anpassar sig efter ljuset den utsätts för, som du vet, när du stirrat några timmar för länge in i karet så ser det mesta rätt normalt ut i det ljuset, men när man kommer ut i glödlampans sken så ser det ut som nån dragit en orange hink över skallen på dig och samtidigt är det mörkt, för att sen efter några minuter anpassa sig till glödlampans sken och allt ser normalt ut igen, men karet ser ut som en blå mördarlaser som bländar en, så vad ser ögat, det beror helt på omgivningen. Det bästa enligt mig är att använda sig av en av standardiserat dagsljus D65 eller D55 som vitbalans (D65 motsvarar ungefär molnigt i vitbalansen på de flesta kameror och D55 motsvarar mer eller mindre solsken i vitbalansen). Sen bör man fotografera i ett läge som faithful/neutral eller liknande, fotograferar man i RAW kan alla dessa inställningar göras i efterhand, men annars är det viktigt att ställa in det då det är omöjligt att helt korrigera för inställningarna som blivit på JPG bilderna. ISO och slutartid spelar inte så stor roll egentligen, utan slutartid och ISO får man anpassa efter så att det inte blir utfrätt med den ljusstarkaste ljuskällan man använder (och att se till att man inte får för kort slutartid om man har en flimrande ljuskälla som lysrör och vissa LED. Det viktiga är att man behåller inställningarna lika mellan alla bilder. F talet skulle jag nog vilja sätta till runt 8 för att då får man en bra skärpa över bilden och den känns "naturlig" om man tar en vanlig bild (macro med mera är en helt annan grej). Ögat har ett ganska litet fokusdjup, men vi har väldigt svårt att uppfatta det då den automatiskt fokuserar på det du gör dig medveten på, därför är ett medelstort F tal bra att rikta in sig på.Det enda man kan säga är ju att det enda sättet att jämföra belysning är att hela tiden använda samma inställningar, och där rekommenderar jag oftast att använda D65 eller D55 som dagsljuskällor, men undantag finns självklart, ska man ta bilder inomhus i helt varmvitt sken så kommer allting se väldigt gul-brun-rött ut om man använder dagsljusinställningarna, det beror ju på att det är väldigt gul-brun-rött, bara att vi inte uppfattar det så när vi sitter där för att igen det där förbenade ögat har justerat sig till omgivningen.Inte möe hjälp, men är ju för att det är så svårt att statiskt fånga nånting dynamiskt. Citera
Laggeman Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Tack Jani.Jag har en Nikon D3100 med ett 18-200mm samt kit-objektivet, och fotar till 99% i Auto-läge vilket är fullt tillräckligt för mig i de allra flesta fall.Men ibland så vill man göra något mer än ma normalt gör, som i detta fallet då jag vill ta bilder på karet med olika belysningar och för att kunna förmedla mitt intryck så hade jag velat sätta allt på manuellt så att alla inställningar blir de samma oavsett vilken ramp jag har vid fototillfället.Ifall någon kan skriva i ett par enkla steg hur jag ska vrida och skruva på rattar och reglage för att få det som beskrivet är jag hemskt tacksam. Så här ser ratten ut:Lite menyer och inställningsmöjligheter: Citera
Randigabipen Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Har en Nikon D3100 med standardobjektiv 18-55mm. Kör 9 av 10 gånger med "M" Manuella inställningar, så jag kan mixtra mig fram till det som ser bäst ut När jag ska fota i karet blir det oftast vitbalans "skugga" eller "direkt solljus" beroende på vad jag ska fota. Man får testa sig fram.Ett väldigt bra tips är att fota rakt framifrån på karet och helst med ett stativ, så bilden inte blir i fel vinkel pga glaset och så lite suddig som möjligt.Denna bild är tagen med: F 8 , 1/60 s, ISO 100, 55 mmF 5.6 , 1/60 s, ISO 800, 55 mmF20 , 1/3 s, ISO 800, 55 mmF 5.6 , 1/15 s, ISO 200, 18 mm Citera
DaTrucka Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Har börjat leka lite med inställningarna på min Nikon D5100 med standard 18-55 objektiv.I fullt lyse så får man väl till bilderna skapligt med Yodelkings guide ovan.Men hur i hela friden får man till skapliga bilder i blålyse (LED, royal blue)?Vill ju få till fluorosensen i korallerna skapligt iaf.Men mina bilder blir bara helt blåa, mer eller mindre.Vill helst slippa efterbehandla bilderna då jag inte har något vettigt program för det. Citera
osby0479 Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Du måste ställa vitbalansen på kameran, enklast är att ta den på ett vitt papper, fota o låta den ställas in automatiskt, sen tar du riktigt bra bilder Citera
DaTrucka Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Du måste ställa vitbalansen på kameran, enklast är att ta den på ett vitt papper, fota o låta den ställas in automatiskt, sen tar du riktigt bra bilder Problemet är väl lite att det inte är samma ljus utanför karet som 40cm in under vattnet, har testat ställa in manuellt men får inte till det då.Ska se om man inte kanske kan hitta en vit plastskiva som man kan ha i karet när man ställer in den. Citera
osby0479 Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Du håller ett vitt papper under belysningen o fotar på pappret, då får du det ljuset du har i karet. Citera
ormet Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Jag har aldrig lyckats få till det med min Nikon D3100 och använda grey/whitecards. De skall ju helst mätas mot bredvid korallen, under vatten, för att funka som jag förstått det. Och man behöver mäta om när man fotar i olika delar av karet.Marko, att fota i RAW och ställa vitbalans i efterhand är helt överlägset. Jag förstår att alla inte vill eller kan ta sig tiden för att efterbehandla, men det är ovärdeligt i akvariesammanhang. Speciellt i blåljus.Mina topp 3 tips för att fota innehållet i akvariet:1) Lås spegeln2) Använd fjärrutlösare / fördröjning (med stativ då)3) Fota raw och ställ vitbalans i efterhand.Dessa 3 grejer är det som gör mest för mig och mina bilder. Speciellt för macro .. svårare när man fotar fisk på frihand förstås. Citera
DaTrucka Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Tack för tipsen, ska provas.Vad rekommenderar ni för program till efterbehandling?Helst ska det vara gratis eller åtminstone ska det inte kosta tusenlappar.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
freguz Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Tack för tipsen, ska provas.Vad rekommenderar ni för program till efterbehandling?Helst ska det vara gratis eller åtminstone ska det inte kosta tusenlappar.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).Jag tycker photoshop är överlägset, även om Paint NET funkar för många enklare saker, har samma snabbknappar och man känner igen sigMan kan ju tanka hem gratis photoshop från adobe faktiskt, om man kan stå ut med några år gammal version (CS2)https://www.adobe.com/cfusion/entitlement/index.cfm?e=cs2_downloadsMan måste regga sig först dock Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.