Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hade ett riktigt fint lyft för karet på gång idag, men ödet ville annorlunda. Satt och surfade in på Whitecorals när jag såg att de skulle få en uppdatering på fina musslor bl.a, och efter en stund där så kom tillfället jag inte kunde neka, jag fick möjligheten att ta hem en riktigt fin stor (~10cm) crocea med RÖD mantel och blå tear-drops för det facila priset av 119€. Efter att ha kollat runt lite mer så försvann helt plötsligt musslan från varukorgen och jag hittade den inte igen, så förstod inte riktigt vad som hände. Nåja, om igen och ut på sidan över musslor när nästa röd/blå (denna för 149€) visar sig bli ledig efter en reservation som gått ut, så snabbt i med den i varukorgen och glad som få hamnar snart nummer två och tre också i korgen. Nu har man ett stort dilemma, tre snygga varav en som jag aldrig sett förut och antagligen kommer få leta länge efter igen, samt en annan med liknande mönster, fast i andra färger, och sen en rosa/lila lite mindre. Bestämmer mig för att ta den röd/blå och går till kassan efter att ha valt en mjukkorall också, loggar in och ska ta och betala, då blir min skärm plötsligt svart, datorn blir tyst, sen går den igång igen. WTF??

Det visar sig att min 1,5-åriga son hade ryckt i sladden under skrivbordet. Sen tog det en stund att få igång datorn och när jag väl kom in igen så hade musslan försvunnit till någon annan.

Jaja, sånt är livet. Någon där ute blev iaf en lycklig ägare av en grymt snygg mussla. :)

post-1377-14468932592721_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade ett riktigt fint lyft för karet på gång idag, men ödet ville annorlunda. Satt och surfade in på Whitecorals när jag såg att de skulle få en uppdatering på fina musslor bl.a, och efter en stund där så kom tillfället jag inte kunde neka, jag fick möjligheten att ta hem en riktigt fin stor (~10cm) crocea med RÖD mantel och blå tear-drops för det facila priset av 119€. Efter att ha kollat runt lite mer så försvann helt plötsligt musslan från varukorgen och jag hittade den inte igen, så förstod inte riktigt vad som hände. Nåja, om igen och ut på sidan över musslor när nästa röd/blå (denna för 149€) visar sig bli ledig efter en reservation som gått ut, så snabbt i med den i varukorgen och glad som få hamnar snart nummer två och tre också i korgen. Nu har man ett stort dilemma, tre snygga varav en som jag aldrig sett förut och antagligen kommer få leta länge efter igen, samt en annan med liknande mönster, fast i andra färger, och sen en rosa/lila lite mindre. Bestämmer mig för att ta den röd/blå och går till kassan efter att ha valt en mjukkorall också, loggar in och ska ta och betala, då blir min skärm plötsligt svart, datorn blir tyst, sen går den igång igen. WTF??

Det visar sig att min 1,5-åriga son hade ryckt i sladden under skrivbordet. Sen tog det en stund att få igång datorn och när jag väl kom in igen så hade musslan försvunnit till någon annan.

Jaja, sånt är livet. Någon där ute blev iaf en lycklig ägare av en grymt snygg mussla. :)

[ATTACH=CONFIG]110997[/ATTACH]

Undvik handla musslor från WC vid den här årstiden, dom överlever inte. Om det beror på packningen eller annat vet jag inte men vi är två som har råkat ut för samma dilemma två gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har kört en WP-10 nu i ett antal veckor, och min är helt knäpptyst, kör den i ELSE-mode. Stänger jag av allt annat i karet och låter endast WP-10'an dra runt så hörs det inte en musfjärt runt karet, den är totalt ljudlös, så den biten imponerar på mig iaf, även flödet, men är dock väldigt tveksam till om den verkligen flyttar 4000l/h. Min closed loop som ändå har en del rör både upp och ner i karet som också körs på en 4000l/h-pump, den flyttar mer vatten helt klart. Men som komplement till de statiska pumparna så är denna lilla krabat väldigt smidig och den syns knappt där den sitter i en kanten av karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just nu problem att välj mellan 10 eller 25 till min kub. Skönt att de verkar tysta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad har du för mått på din kub? Jag skulle nog valt en WP25 ifall du inte har en mindre än 200 liters, men ska det gå som en da streamer i karet så hade nog valet gått på en 25'a ändå, då den går att ställa ner och även använda till lite större kar om man vill göra sig av med den eller byta up sig i framtiden. Mitt kar är nog i största laget för denna.

Som det är nu så har jag 3x4000l/h i pumpväg som står för cirkulationen (60X omsättning obehindrat) varav 2 står i skåpet under karet och den sista är WP10'an i karet. Jag klarar mig fint utan den sista, men att köra den på ELSE-mode gör att jag får lite mer varierat flöde också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett kar på 275 liter så skulle jag utan tvekan köpt en WP-25. Har en Tunze 6025, en WP-25 på 80% (ställbar AC-adapter, värd varenda krona!) samt ett innefilter i mitt 180-liters idag.

Ett alternativ är iof två WP-10:or med dual controller. Då kan du få lite mer varierat flöde från olika håll med två smidiga streamers. Kanske är en ännu bättre lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Karet rullar på, fick hem två nya koraller häromdagen som färgat ut fint, en Montipora Sunset och en gul-orange Favia.

Funderar på att byta ut min Maxspect Razor mot en Kessil A360WE då jag är nyfiken på hur den presterar, ska tydligen vara riktigt bra. :) Är iofs väldigt nöjd med Maxspecten, så vi får se ifall den byts ut eller ej.

Har även satt upp en Eheim foderautomat som doserar ca en halv tesked Ocen Nutrition Formula 1&2 pellets storlek small dagligen. Inför en kommande semester på 2 veckor så vill jag se till så den biten sköter sig själv istället för att grannen med sina barn ska behöva gå in och överdosera. :) Däremot ska de få fylla på osmosdunken en gång, annars får det sköta sig själv helt och hållet.

Blir det ett byte till Kessil så kommer jag att minska belysningstiden något för att minska eventuella algpåväxter på rutorna, samt byta fosfatremover innan resan också.

3 av mina damseller har överlevt sen jag köpte dem, och tyvärr har jag inte sett min gylt apå drygt en vecka nu, så jag är övertygad om att den tyvärr har gått bort. Den såg lite tunn ut mot slutet, så kanske för lite mat, även om jag matade på med blandat frysfoder och torrfoder för att hålla den igång. Har dock planer på att skaffa en Gramma loretto i helgen, får se hur det kommer att gå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Med för mycket "att göra" och för lite tid till det, så får man prioritera. :)

Ett vattenbyte på 16 liter blev gjort häromdagen, ett till ska göras på onsdag eller torsdag, sen på fredag åker vi iväg till Kuala Lumpur och Bali en runda.

Karet ska ses om av både grannar och morsan med sambo som kommer bo i huset ett tag lite då och då. Egentligen är det endast eventuellt påfyllning av osmosvatten i hink som ska fixas, annars sköter sig kart själv.

Byte av belysning får vänta, likaså några inköp av levande. Inväntar en leverans med varor som ska fördelas ut, börjar bli lite stressigt nu innan semestern.

Tiden går fort när man har skoj heter det ju... -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att barnpassningen är löst;)ha det nu så skönt på semestern och vila upp dig där-Sol mvh Ola..

Tack Ola, det ska bli kanonskönt att komma iväg lite!

Planerar in lite dyk på Bali också, denna gången blir det ju sydöstsidan vi kommer att befinna oss på, så kanske det blir Tulamben och lite annat smått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde inte många dyk när vi var på Bali, men ett kommer jag ihåg som riktigt bra. Det var ett "drift dive" på nusa lembongan. Inga andra turister (kan bero på att det var några veckor efter Bali-bomben), och mycket att titta på. Det var ju som sagt typ 12 år sedan, så mycket kan ju ha ändrats. Ha en trevlig resa å ät lite extra jordnötssås åt mej 😉

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt! Jag var i Kuala lumpur för 8 år sen typ, häftig stad.

Bali har väll en hel del korall/fiskodlingar, planerar du att besöka någon?

Det blir vår 5'e tur till KL. :) Fullkomligt älskar stället, det finns precis allt till bra pris och inte lika försvenskat som Bangkok/Thailand.

Jag har försökt att hitta något ställe som man som turist kan besöka, men inte hittat mer än ett ställe som ligger lite off tyvärr. men vi får se, ska snacka med killen vi hyr huset av om han vet eller kan leta upp någon som kan ta mig till en odling, det hade varit häftigt att få se.

Gjorde inte många dyk när vi var på Bali, men ett kommer jag ihåg som riktigt bra. Det var ett "drift dive" på nusa lembongan. Inga andra turister (kan bero på att det var några veckor efter Bali-bomben), och mycket att titta på. Det var ju som sagt typ 12 år sedan, så mycket kan ju ha ändrats. Ha en trevlig resa å ät lite extra jordnötssås åt mej

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack för tipset Samuel, vi kommer ju att bo i Sanur, så det är ju på rätt håll iaf. :) Får se ifall jag kommer dit eller om det bara blir på själva Bali som det blir dykning. Har ju en familj att tänka på denna gången. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hemma igen efter en kanonsemester på Bali och i Kuala Lumpur, Malaysia.

Möts av en otrevlig odör när man låser upp ytterdörren och sen en lapp på utsidan av akvariet... Tydligen så har strömmen gått under helgen och grannen som var fiskvakt kunde inte lösa det så de fick ström i köket hur de än gjorde.

Det var bara att få tag på elbolaget, och efter att en tekniker kom ut kunde han konstatera ett fel på en lina in i huset, dvs en fas hade slagits ut i skåpet innan vårt hus, så därav ingen ström i bl.a. köket, där akvariet står.

I princip alla koraller (utom någon enstaka LPS och vad jag verkar kunna se alla knappar), skivor och fiskar samt en hel del lägre djur har dött. Det finns en sjöstjärna och 3 eremiter kvar vad jag kunnat se, då det är en fin mjölke i karet. Igår kväll när detta uppdagades hade jag inte direkt någon ork att ställa mig och blanda till för ett större vattenbyte, så jag skummade blött och tömde ut ett par koppar gunk samt plockade jag ut lite fisk, snäckor och krabbor innan vi gick och la oss.

I eftermiddag blir det att lyfta ur pelaren och de stenar & koraller som står på botten i en hink med nytt vatten, sen ska karet tömmas och saneras. Frågan är om jag orkar med en runda till med revkar eller bara konverterar det till ett fish only med lite roliga fiskar där man inte behöver fundera på vad som går ihop med de koraller man har köpt på sig. Gillar mest fisken egentligen, så vi får se. Det är bara att bryta ihop och resa sig igen, det är ju inte första katastrofen man råkar ut för. ;)

Vad gäller dykning, snorkling osv på Bali så blev det bara ett besök i havet då jag hade överskattat tiden som kunde tas till sådana nöjen när man reser med en 1,5-åring. Eller, egentligen fanns det säkert tid som så, men jag ville inte lämna lillen med frugan en hel dag, även om vi hade en till med oss som skulle agera nanny. Så det blev inte något akvarierelaterat alls denna turen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blää! Skittråkigt när det händer såhär!

Det är synd när det blir såhär. Jag hoppas du kommer igen starkt, ett fisk akvarium skulle inte vara alls tokigt att se. Det är ju i princip ingen här på guiden som kör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...