Gå till innehåll

Läs-kommentera


inko

Rekommenderade inlägg

ska starta mitt 150 liters kar nu, har tänkt att använda utrustning som kommer att få dem flesta att höja på ögonbrynen.

det är ett 150 liters helglas akvarium, har pratat med en del erfarna saltvattens-akvarister och har kommit fram till en intressant lösning.

jag ska ej använda mer teknisk utrustning än en d-värmare, cirkulations pump på 1100 l/h, belysning införskaffas om en månad en MH på 150W 10 000 k. och en t-8 armatur med ett hel blått rör ! snyggt ;)

för detta kar är 15 kg LS att föreslå men jag har tänkt att ha 30 kg första månaden och ytterligare 30 kg sedan.

dem oldschool salt-akvarister som har rekomenderat mig till detta har inte några billiga utrustningar direkt (detta är inget försök till något låg budget projekt) utan jag sattsar på absolut kvalitet, även dem.

har sett kar av denna typ med dem vackraste stenkoraller och anemoner och andra känsliga varelser. anledningen till mycket sten är att dessa organismer tar upp närningen och bryter ner den tillsammans med koraller och övriga nedbrytare.

skulle vara kul att höra folk med liknande erfarenheter här på forumet, eller folk som ej tror på detta. vad tror ni helt enkelt skriv! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inko jag kan bara säga att detta kommer verkligen bli intressant att följa. Kan man få fråga varför du delar upp med 30 kilo Ls första månaden och sedan lägger i 30 till efter en månad och hur doppvärmaren vann en plats i din minimalistiska maskinpark. Håll oss updaterade om hur det går för dej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Hur ska du få plats med några fina koraller med 60kg ls på 150L? ;D Jag tycker att du ska prova, men bara om du kan göra det tålmodigt så att det inte blir soppa av alltihop. Det finns en anledning till att det kallas Oldschool....Det tar sin lilla tid.. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inko jag kan bara säga att detta kommer verkligen bli intressant att följa. Kan man få fråga varför du delar upp med 30 kilo Ls första månaden och sedan lägger i 30 till efter en månad och hur doppvärmaren vann en plats i din minimalistiska maskinpark. Håll oss updaterade om hur det går för dej.

Jag vill oxo höra varför en doppvärmare ska med......får den plats förresten?;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick bara ner 30-35Kg Ls i mitt 300 liters akvarium

Doppvärmare lär du inte behöva tvärt om - Kylning

Tycker att Oldskool killen/gubben lever fortfarande på 70 talet

en skummare i karet är ett måste anser jag

Cirkulation skall vara mycket pratade med en kille då han sett på Discovery från havet. Allt rör sig och kan även säga det själv som fd dykare att finns nog ingen lugn plats i havet.

Tycker att du skall lägga i all LS på en gång och starta upp ljuset saktare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska starta mitt 150 liters kar nu, har tänkt att använda utrustning som kommer att få dem flesta att höja på ögonbrynen.

det är ett 150 liters helglas akvarium, har pratat med en del erfarna saltvattens-akvarister och har kommit fram till en intressant lösning.

jag ska ej använda mer teknisk utrustning än en d-värmare, cirkulations pump på 1100 l/h, belysning införskaffas om en månad en MH på 150W 10 000 k. och en t-8 armatur med ett hel blått rör ! snyggt ;)

för detta kar är 15 kg LS att föreslå men jag har tänkt att ha 30 kg första månaden och ytterligare 30 kg sedan.

dem oldschool salt-akvarister som har rekomenderat mig till detta har inte några billiga utrustningar direkt (detta är inget försök till något låg budget projekt) utan jag sattsar på absolut kvalitet, även dem.

har sett kar av denna typ med dem vackraste stenkoraller och anemoner och andra känsliga varelser. anledningen till mycket sten är att dessa organismer tar upp närningen och bryter ner den tillsammans med koraller och övriga nedbrytare.

skulle vara kul att höra folk med liknande erfarenheter här på forumet, eller folk som ej tror på detta. vad tror ni helt enkelt skriv! ;)

Rena vansinnet. Helt fel tänkande. Vi ska väl sträva framåt inte bakåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha 150W MH, vad ska du då med doppvärmare till? En 1100L/h pump är för lite om du ska ha stenkoraller och få ut nåt av din LS. Jag skulle dock rekommendera skummare under inkörningen (första 2-3 månaderna) eftersom det dör av och bryts ner mkt skit under den tiden. Annars är det en bra idé att prova nåt nytt, men stoppa inte i några koraller förrns vattenvärdena är bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror oxå du måste ha skummare ,och kraftigare pump.har du inga bilder på karen du sett,med detta koncept?vet att dom gör så här i b.la fillipinerna,men det är en annan femma,dom tar vatten direkt ur havet,vid vatten byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta låter som ett galet projekt dömt att köras i botten. Men det beror förstås på hur man kör :)

1. Du kommer inte behöva doppvärmaren om du skall ha mh över ett sådant litet akvarium. Kanske till och med en kylare hade varit på sin plats.

2. Stenen bör du kanske lägga i allt på en gång annars kommer du få en ny topp med död materia när du slänger i andra vågen av sten.

3. Cirkulationen är väldigt liten till så mycket sten. Hur har du tänkt dig att lösa uppbyggnaden? Det kommer bildas massa döda fläckar och utrymmen om du inte möblera riktigt avancerat eller ökar cirkulationen.

4. INGEN skummare? Mycket vågat med så mycket sten. För det första så kommer det tar lång tid innan du kan släppa ner djur eftersom det tar tid innan stenen eget avfall har förbrukats, det vill säga om det är ny levande sten. Sedan kommer du få ta det väldigt lungt med att stoppa i djur. Utan skummare tar det otroligt lång tid innan man kan belasta nämnvärt. Man måste ju ge stenen tid att skapa starkare bakteriekulturer för varje liten ändring man gör i akvariet.

Sedan är det naturligtvis avgörande vad du hade tänkt dig att ha i akvariet, vattenbyten, matning hur skall du bibehålla värdena?

Som Crille säger så finns det exempel på akvarium som har funkat som du har beskrivit det men då gäller det att ha naturen in på knuten.

Matningen? Så mycket sten så lite cirkulation? Hur skall det funka?

Akvarieinvånare? Du nämner ingenstans vad du har tänkt dig för fiskar. Du kanske bara skall ha lägre djur och på så sätt inte belasta akvariet med matning?

Även om du får ner mätbara värden som nitrit, nitrat, ammonium, fosfat och silikat till 0 så är det ingen garanti och det kommer att ta otroligt lång tid innan akvariets biobalans har stabiliserats.

När det väl har gjort det så är det dock otroligt bra med så mycket sten för då kommer du få ett akvarium med en stark biobalans.

Men jag tror inte att enbart stenen kommer att räcka till om du har tänkt dig att belasta med fiskar och samtidigt ha så lite cirkulation.

Om du ökar cirkulationen så går det säkert att hålla en del fiskar men inte några mängder och man får troligtvis introducera dem mellan långa tidsperioder.

I vilket fall som helst skall det blir kul att följa.

Bara det inte blir så att du inhandlar en massa djur som kommer att stryka med för då hoppas jag verkligen att du tar till dig vad den "moderna" saltvattensakvaristiken har tagit fram för att man skall lyckas.

Som man har uttryck tidigare.

Sträva framåt inte bakåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. jag måste nog också hålla med de andra som "kritiserar" ditt tilltänkta projekt. Om man nu skall starta ett saltvattensprojekt så tycker jag att man bör göra sitt yttersta för sina djur som man har i det, att starta ett sånt här "old school" projekt känns helt knasigt måsta jag nog säga, jag skulle nog önska att du lyssnade mer på Akvarister som lever i nuet än de som tydligen stannat på 70-talet. Jag förstår inte alls meningen med ett sånt här experiment?? Varför?? Att begå misstag så att djur dör kan alla göra men att dra igång en burk så här med öppna ögon tycker jag är helt fel.

Nej, om jag var du så skulle jag slopa 50% av stenen och köpa en skummare, det har du råd med då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 70 kilo i mitt 250 liters men lade resten i sumpen för det fick inte plats.

Det är av yttersta vikt att lägga stenen så luftigt att det blir cirkulation överallt.

Jag körde det akvariet med två aquaclear 802. Nu har jag 90 kilo i ett 450 och resterande 15 i 250 litern som går som fraggkar. Jag har aldrig mätt nitrat men nitrit var det vid uppstarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft 2 akvarium med mycket sten

540 liter med cirka 230 kilo

375 liter med cirka 130 kilo

och båda gångerna har jag sett till att ha pvc rör bakom som går som en mask upp och ner bland stenen fullborrade med hål för att det inte skall bli döda fläckar. Till detta har jag alltid haft minst 10000 l/h i övriga pumpar för att det inte skall bli några döda platser i akvariet. Visst ibland kan det tyckas överflödigt men jag är övertygad om att den goda effekten som jag har fått ut av mina stenar kommer ifrån den kraftiga cirkulationen.

Hur skulle jag annars kunna få stenen att bearbeta skiten som finns i vattnet?

Stenen är ju som ett filter. Någonting måste trycka ditt, runt och i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dimorb,

har du haft skummare eller annan typ av filtrering eller preparat ? har du haft problem med alger, brukar inte bli det i denna typ av akvarium? (stark cirkulation och mycket sten) såvida man inte över göder med fisk eller ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft skummare i båda mina akvarium.

Men i det på 540 liter kunde jag med enkelhet stänga av skummaren under några veckors tid utan att det märktes nämnvärt. I det nya 375 liter karet funkar det inte eftersom fisk belastningen är oerhört mycket större i det akvariet.

Precis som du säger så är det ovanligare med alger om man låter biokulturen sköta akvariets stabilitet istället för utrustningen. I det första akvariet hade jag aldrig några problem med alger trots att jag ökade med 60 kilo sten "icke inkörd" på en och samma gång.

MEN jag körde också med skummare så jag sätter inget finger på att det var enbart stenen som fixade biffen.

Det ända jag kan konstatera är att med mycket sten och stark cirkulation kunde jag med enkelhet slå av skummaren under veckoperioder. Vilket jag också gjorde eftersom ljudet störde mig mycket.

Har försökt göra samma i det nya akvariet. Men det var ingen bra idée då det märktes tydliga negativa effekter på akvariet invånare och även de mätbara värdena.

Jag sålde närmare 100 kilo sten när jag bytt akvarium. Det fick inte plats i det nya och jag ångrar nu att jag inte behöll det i mina reservakvarium. Så bra filtrerande/nedbrytande sten är svårt att få tag på och det kommer behövas när man sätter igång sitt nästa projekt.

Men som jag resonerade innan.

Det går säkert att köra karet så men du kommer behöva öka cirkulationen och det kommer ta lång tid innan du kan börja belasta akvariet med djur.

När du sedan belastar så kommer du få gå extremt försiktigt fram.

Du spara mycket tid och troligtvis pengar på djur som kan komma att dö om du förköper dig för tidigt om du inhandlar en skummare. Ta en modell som rekommenderas som bra men inte bäst.

Aqua medic turboflotor 1000 multi körde jag i båda mina kar och den funkar fint. Har samma fiskbelastning i mitt 375 som i mitt gamla 540 liters. Men biobalansen är svagare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dimorb,

har du haft skummare eller annan typ av filtrering eller preparat ? har du haft problem med alger, brukar inte bli det i denna typ av akvarium? (stark cirkulation och mycket sten) såvida man inte över göder med fisk eller ljus

men 1100 l i timmen är inte mycket cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde ett akvarium utan skummare i 6 mån fram till nu. Det var ca 100 liter, 30 kg sten, 2200 l/h cirkulation, 150W MH och korallkross. I det hade jag 2 clowner, 2 räkor och en friedemani, samt 15 olika stenkoraller.

Allt överlevde men det jobbiga var att plocka alger, särskilt de som växte mellan koraller. Starkt ljus (MH) + näringsämnen från fiskmatning ger bra grogrund för alger.

Om jag skulle köra ditt projekt skulle jag:

-Ha lite mindre sten så du kan få bättre cirkulation typ 30-40 kg samt bygga stenen så vatten kan cirkulera.

-Ha mer pumpar, typ 2000-3000 l/h minst.

-Strunta i sand så det är lättare att hålla rent

-Ha en skummare eller strunta i att ha fisk

Det du tänker göra går, men hur kul är det att inte kunna ha fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...