Gå till innehåll

Koraller som vitnar. HJÄLP!


nike83

Rekommenderade inlägg

Får nästan lite panik, då jag ser att ett par av mina Acroporor börjar bli vita. -sjuk-

Detta har hänt senaste 2 veckorna:

Tog beslut att släppa upp nitrat (kör med bio-pellets och UltraBAK för reglering av nitrat) för att mina LPS:er inte mådde så bra med ca 2 i nitrat. Tänkte också då sänka fosfatet till under 0.03.

I samma veva försökte jag introducera lite nya fiskar och några av dem överlevde inte (fiskade upp dem som jag hittade, men någon antar jag låg och ruttnade) och min fosfat gick från stabila 0.05 till runt 0.1 tillfälligt. i samma veva började jag dosera flytande remover.

fosfaten gick snabbt ner till 0.05 igen (tog kanske en vecka) och idag när jag mätte är den 0.04ppm (doserar ingen remover längre).

Nitraten har stigit från 2 till ca 7 under samma tid.

Mina vattenvärden idag:

Mg=1300 (Salifert)

CA =420 (Salifert)

KH = 8 (Salifert)

P04=0,04 (Hanna + Rowa)

Kalium= ca 400 (FM)

N03=5-10 (Salifert)

jag inser att det är mina snabba svängningar som har gjort att korallerna dör.

det är 3st koraller (acropora) som står på ungefär samma ställe som dör/vitnar, men också så ser jag att en Acan ser lite ljus ut och en rosa (typ "pickoriphora" , eller vad de heter)...

av de 3 acropororna har jag haft problem med 2st tidigare. en reagerade kraftigt när mitt kalium gick under 300. en annan har vitnat tidigare underifrån (en månad tillbaka). den sista (en gul) har inte haft några symptom alls innan detta.

färgerna på många acroporor har blivit mycket sämre! någon som har varit jätteblå har tappat en del färg. alla acroporor har mycket stor polypexpandsion.

funderar på följande åtgärder:

släcka en armatar (mazarra) över där korallerna dör.

dosera med Ultra min S och coral sponge (KZ) dagligen.

Ska jag skippa veckans vattenbyte som jag planerar att göra idag? om ej, ska jag skippa att dosera: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1633 (alla 3 flaskor) ?

Kom gärna med kreativa synpunkter.

HJÄLP!!!!! -ger upp-

post-3725-14468929614731_thumb.jpg

post-3725-14468929615036_thumb.jpg

post-3725-14468929615351_thumb.jpg

post-3725-14468929615639_thumb.jpg

post-3725-14468929615913_thumb.jpg

post-3725-14468929616119_thumb.jpg

post-3725-14468929616328_thumb.jpg

post-3725-1446892961655_thumb.jpg

post-3725-14468929616795_thumb.jpg

post-3725-14468929617029_thumb.jpg

post-3725-1446892961723_thumb.jpg

post-3725-14468929617447_thumb.jpg

post-3725-14468929617714_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Exakt samma värden som mig (förutom jag har 1360 i mg )

Drog ner fosfat för snabbt efter jag övermatat ett tag (0,18 till 0,02 på 2 dagar :( !

Tappade också färgerna på ett par stycken

Har nu en halv 25kg hink med döda acroporor .

Är nog bara hålla stabila värden och klippa bort död vävnad ( mitt har tyvärr inte slutat efter 2 veckor på dom som vart påverkade ,men har lugnat ner sig ordentligt )

Jag tog ner mitt med ultra-life liquid phosphate remover (läst någonstans att det ska innehålla lantanklorid (osäker om det hette så ) som inte ska vara så bra ).

Ändrat av Zigmund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt samma värden som mig (förutom jag har 1360 i mg )

Drog ner fosfat för snabbt efter jag övermatat ett tag (0,18 till 0,02 på 2 dagar :( !

Tappade också färgerna på ett par stycken

Har nu en halv 25kg hink med döda acroporor .

Är nog bara hålla stabila värden och klippa bort död vävnad ( mitt har tyvärr inte slutat efter 2 veckor på dom som vart påverkade ,men har lugnat ner sig ordentligt )

Jag tog ner mitt med ultra-life liquid phosphate remover (läst någonstans att det ska innehålla lantanklorid (osäker om det hette så ) som inte ska vara så bra ).

okey, det låter likt mitt då, fast jag har inte i samma ursträckning som du.

jag kör med: "Brightwell Aquatics Presents Brightwell Aquatics (Bwell) Phosphat-E Liquid Phos Remover"

en annan fundering jag har är mitt ljus. kanske jag har för mycket ljus!? på morgonen så får mitt kar någon timma av morgonsol. då brukar jag se att mina LPS:er är tjocka och fina.

jag har 4st Mazarror 60w. kör belysningstider:

Natt = 1% (månljus)

10-12=0-33%

12-13=33-100%

13-20=100-60%

20-21=60-25%

21-22=25-10%

22-23=10-1%

åter till min fråga om vattenbyte. ska jag göra ett sådant, eller kommer det bara att förvärra det hela?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte vattenbyte skadar, tvärt om.

Jag skulle använda kol i karet, ifall korallerna släpper gift eller liknande.

då var vattenbyte gjort. tänkte att det var lika bra....

skickade också i aktivt kol. tack för tipset (hade inte tänkt på det alls).

hoppas inte det har en negativ effekt på min aminosyror som jag planerar att dosera varje kväll nu...!

ser timma för timma hur den gula korallen (acroporan) dör... :( tog en topp av den som fragg, men tror den har små chanser. lyckligtvis så har jag en fragg av korallen hos en polare.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser timma för timma hur den gula korallen (acroporan) dör... :( tog en topp av den som fragg, men tror den har små chanser. lyckligtvis så har jag en fragg av korallen hos en polare.. :)

Är denna polare jag? :) Vilken acropora är det du tänker på? Den jag fick sist av dig eller?

Hoppas det löser sig med problemen! :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har nu gått en vecka.

Allt har lugnat ner sig och jag ser ingen försämring på korallerna.

DOCK har jag problem med hög fosfat. Observerade idag att jag har fått någon "tuss" med alger, vilket är ett tecken på hög fosfat.

Det jag ställer mig frågande till är min fosfatremover!!!!

Direkt från manualen: Each ml of Brightwell Aquatics Phosphāt-E will eliminate 1 ppm of reactive (available) phosphate in 4 US-gallons (15.142 L) of water. The result is an inert particulate that is permanently removed from the aquarium via mechanical filtration and protein skimming. To maximize the rate of phosphate removal, Phosphāt-E should be added to the aquarium near the intake of a mechanical filter or protein skimmer.

Räknar med att jag har ca 600l H2O. Detta medför att 1 ml remover ska sänka fosfaten med 0.025ppm (600l/15l=40x 1ml/40=0.025).

Jag har under flera dagar tillsatt 1 ml remover Utan att få någon fosfat-sänkning alls.... Ligger på 0.05-0.06 med Hanna checker (testat 4 gånger att tillsätta 1ml remover på kvällen och mäter nästa kväll (20 timmar senare)). Doserar alltid nära intaget till skummaren.

Räknar jag fel?

Fel på removern?

:smashcomp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det står här: The result is an inert particulate that is permanently removed from the aquarium via mechanical filtration and protein skimming.

Resultatet skall alltså skummas ut. Har du märkt någon ökad skummning?

delvis mer skum, men inte överdrivet! undrar hur mycket mer den ska skumma..! 100% ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

delvis mer skum, men inte överdrivet! undrar hur mycket mer den ska skumma..! 100% ?

jag mätte nyss och nu har fosfaten sjunkit till 0,03 (mätresultat: 0,04 0,04 0,02 0,03 0,03). doserade 1ml igår, vilket enligt bruksanvisningen skall sänka fosfaten från 0,06 till 0,01.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haken är att om man inte skummar ut flockningen efter tillsats så går fosfaten i lösning igen.

ok, då får jag försöka skumma hårdare när jag tillsätter medlet...

då blir min följdfråga, vad händer med "flockningen" som inte skummat ut? lite rädd att jag har tillsatt en massa remover nu som ligger kvar i karet (skummaren/sumpen)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

efter det senaste inlägget så hade mina koraller återhämta sig hyffsat.

för 3 veckor ville justera upp mitt Nitrat, då mina LPS:er ser ut som skelett... Jag har doserat Salpeter (natriumnitrat tror jag av märket Santa-maria) och nitratet har gått från ca 1-2.5 till ca 5, där den har legat de senaste veckorna.

efter Stigs inlägg om skummaren så har jag "fixat" lite med den och den har skummat riktigt bra, men det har resulterat i att Nitratet har gått ner (skummat massor) och jag har fått kompensera med Salpeter. dock verkar det ha hittat en "jämvikt" nu.

jag kan också observera att jag har bara 1 dl bio-pellets kvar i reaktorn.

jag har också ökat intervallet med dosering av UltraminS och Organic, så jag doserar nästan varje dag (rekommenderas av tillverkaren varje dag).

i måndags gjorde jag ett vattenbyte och tillsatte som vanligt lite Kalium och Founamarin Corol Traceelemets (alla 3), samt Salpeter.

i tisdags åkte jag bort.

När jag kommer hem i går så ser jag att många koraller har "lämnat in".... SPS:er har vitnat och LPS:erna är ihopdragna.

Gjorde mätningar och idag har jag kollat mot referensvätska och alla tester stämmer.

Salthalt 1.025

MG=1300

CA=480

KH=8,4

Kalium=380

N3=5

PO4=0,05

Det jag kan anmärka är att min fosfat har gått från 0,00 till 0,05 på en vecka. Men dödar verkligen detta mina koraller?

Det jag planerar nu är ett vattenbyte och kommer fortsätta med detta tills koralldöden avtar.

Behöver förslag på vad som händer i mitt kar!!!

jag ger snart upp..... -ger upp-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag uppfattat det och går efter är att snabba förändringar inom ramen för korrekta värden är värre än stabila men något felaktiga värden. Jag skulle alltså inte fokusera på att justera för exakt korrekta värden utan istället försöka nå stabilitet och sedan lugnt justera mot målvärden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft liknande i ett av mina tidigare kar..

Det jag fick göra då var egentligen enkelt.. bit i det sura äpplet.. STORA vattenbyten i 3-4 omgångar tills akvariet har stabiliserat sig på alla fronter.. ta den död som kommer på koraller och andra djur..

När man har börjat få obalans i kemin så som du uppenbarligen har fått så är det väldigt svårt att återställa med små justeringar.. att lps:erna har blivit skelett, vita, ihopdragna är ju tecken på avsaknad av alternativt överskott av något som du bör/inte bör ha i vattnet.. därför ut med dåligt vatten in med bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag uppfattat det och går efter är att snabba förändringar inom ramen för korrekta värden är värre än stabila men något felaktiga värden. Jag skulle alltså inte fokusera på att justera för exakt korrekta värden utan istället försöka nå stabilitet och sedan lugnt justera mot målvärden

jo, det verkar inte bättre! jag trodde att mina "justeringar" inte skulle göra sådan stor skada.

Jag har haft liknande i ett av mina tidigare kar..

Det jag fick göra då var egentligen enkelt.. bit i det sura äpplet.. STORA vattenbyten i 3-4 omgångar tills akvariet har stabiliserat sig på alla fronter.. ta den död som kommer på koraller och andra djur..

När man har börjat få obalans i kemin så som du uppenbarligen har fått så är det väldigt svårt att återställa med små justeringar.. att lps:erna har blivit skelett, vita, ihopdragna är ju tecken på avsaknad av alternativt överskott av något som du bör/inte bör ha i vattnet.. därför ut med dåligt vatten in med bra..

okey, då förbereder jag ett vattebyte om dagen i en vecka...

Ca är ju väldigt högt. Doserar du?

jag kör med balling och doserar det. det är lite över vad det borde, men tror inte att korallerna dör m mitt CA är 480!?!?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca värde på 480 tror jag inte är problemet. men däremot ett fluktuerande po4 värde.

nej, det tror inte jag heller. dock var jag och grävde i sanden för en vecka sedan ( letade efter en sjöstjärna). antar att jag "grävde fram" en del uppbunden fosfat då.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...