Gå till innehåll

Koraller som vitnar. HJÄLP!


nike83

Rekommenderade inlägg

Undrar om inte problemet du har stavas lantan klorid

Från

Ecotoxicity:

For cerium oxide (a typical oxide of this group):

Fish LC50 (96 h): fathead minnow >50000 mg/l (low toxicity)

Green algae IC25: 34484 mg/l (low toxicity)

Daphnia LC50 (48 h): Ceriodaphnia dubia >50000 mg/l (low toxicity)

Rare earth chlorides exhibit acute aquatic toxicity at concentrations exceeding 100 ppm and chronic toxicity, persisting for more than 21 days,

at concentrations greater than 30 ppm (based on structure activity relationships - QSAR). Industrial processes have little impact on altering

background levels. Lanthanum 3+ is toxic to some aquatic organisms.

Dissolved lanthanum is very toxic to species of Daphnia in both chronic and acute tests. It may also be toxic to other species. . In a

lanthanum bioassay test conducted with solutions of lanthanum chloride made up in water at lanthanum concentrations between (nominally)

750 ug/L and 48 mg/L, 100% mortality of eastern rainbow fish was found for all nominal lanthanum concentrations, indicating a 96 hour LC50

significantly less than the nominal 750 ug/L (measured as 600 ug/L) NICNAS Full Public Report NA/899)

here seems little doubt that dissolved lanthanum has at least high acute and chronic toxicity to fresh water fish and to various species ofDaphnia in soft water, although water quality parameters appear to have a very large effect on the toxicity. In sufficiently hard water free

lanthanum may be precipitated reducing lanthanum availability to aquatic species and mitigating toxicity.

Similarly, the lanthanum ion is expected to have high affinity for the negatively charged humic material present in most natural waters. This

mechanism will also remove lanthanum from the water column.

Det finns också en del forskning på människor som visar att lantanklorid påverkar kalciummetabolismen. Om detta kan återkopplas till stenkoraller vet jag dock inte - men en försiktighetsklocka bör nog ringa.

MVH Lasse

Edit: Min åsikt är att det ibland blir så att jakten efter låga fosfatvärden gör att bara denna (och alla oprövade kemikalier och metoder) skadar mer än ett fosfatvärde på 0,1-0,2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Undrar om inte problemet du har stavas lantan klorid

Från

Det finns också en del forskning på människor som visar att lantanklorid påverkar kalciummetabolismen. Om detta kan återkopplas till stenkoraller vet jag dock inte - men en försiktighetsklocka bör nog ringa.

MVH Lasse

Edit: Min åsikt är att det ibland blir så att jakten efter låga fosfatvärden gör att bara denna (och alla oprövade kemikalier och metoder) skadar mer än ett fosfatvärde på 0,1-0,2.

okey, det är mycket möjligt att det är min fosfat-remover som spökar.... dock skall denna variant vara bättre än de andra, men de avslöjar inte vad det är för skillnad på Brightwell Aquatics Presents Brightwell Aquatics (Bwell) Phosphat-E Liquid Phos Remover och "vanlig" lantin klorid...

Lasse, vad tycker du jag ska göra för något?

Kanske är ett av flera problem!?!?!?!;)

möjligt!

jag har minskat mitt ljus med en timma i vilket fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så var första 10%iga vattenbyte avklarat. nästa omgång står redan och blandar sig nu... blir ett om dagen i minst en vecka!

skickade också i aktivt kol.

kommer att köra med Ultramin S och KZ Sponge power varje kväll.

åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste erkänna att jag inte har koll på ditt kar men vad jag förstår så doserar du bio-pellets och UltraBAK, flytande remover, Ultra min S och coral sponge (KZ), FaunaMarin color traceelements 3 olika flaskor, aktivt kol, Salpeter, Kalium, balling och gudarna vet vad det är allt. Dessutom har du introducerat nya fiskar som inte gick så bra, dessutom har du startat upp 10% dagliga vattenbyten och börjat labba med ljuset.

Det jag skulle vilja föreslå är att du lugnar ner det hela lite och försöker åstadkomma någon slags stabil balans i karet, antagligen så har du ingen aning om skicket på vattnet just nu. Gör ett par riktigt ordentliga vattenbyten á 150-200 liter de närmaste veckorna, kanske 4-5 stycken. Använd bra salt och skippa alla tillsatser under tiden, även ballingen. Efter det så har du ett riktigt bra utgångsläge att få ordning på allt igen.

Alternativet är att småskruva på alla parametrar några månader och köpa en massa onödiga medikamenten för tusentals kronor, meningslöst enligt min åsikt.

Lycka till hur du än gör!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste erkänna att jag inte har koll på ditt kar men vad jag förstår så doserar du bio-pellets och UltraBAK, flytande remover, Ultra min S och coral sponge (KZ), FaunaMarin color traceelements 3 olika flaskor, aktivt kol, Salpeter, Kalium, balling och gudarna vet vad det är allt. Dessutom har du introducerat nya fiskar som inte gick så bra, dessutom har du startat upp 10% dagliga vattenbyten och börjat labba med ljuset.

Det jag skulle vilja föreslå är att du lugnar ner det hela lite och försöker åstadkomma någon slags stabil balans i karet, antagligen så har du ingen aning om skicket på vattnet just nu. Gör ett par riktigt ordentliga vattenbyten á 150-200 liter de närmaste veckorna, kanske 4-5 stycken. Använd bra salt och skippa alla tillsatser under tiden, även ballingen. Efter det så har du ett riktigt bra utgångsläge att få ordning på allt igen.

Alternativet är att småskruva på alla parametrar några månader och köpa en massa onödiga medikamenten för tusentals kronor, meningslöst enligt min åsikt.

Lycka till hur du än gör!

bra sammanställning Ingemar! :)

Det var 2 månader sedan jag doserade UltraBak.

ljuset drog jag ner en timma, då jag tidigare hade ökat den en timma.

du har en mycket bra poäng i att jag doserar för mycket grejer.

stängt av ballingen nu.

tyvärr, så har jag inte så mycket tid innan alla koraller har dött... kommer självklart inte dosera remover, spårämnen, salpeter och kalium nu när jag håller på med vattenbytena.

är det att föredra att göra stora vattenbyten på 150-200l, istället för många små? har inte någon tunna, men kan fixa en. dock tar det en stund att fixa ett sådant vattenbyte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har ett kar som gått en längre tid där man dessutom doserat mycket av många olika saker, och det ändå inte fungerar, så tycker jag att det bästa man kan göra är några få riktigt stora vattenbyten med bra salt som förflyttar karet tillbaka till något slags utgångsläge. Jag skulle valt att byta hela akvariets volym inom 7-10 dagar, och under tiden fundera på hur det skall drivas framöver. Snorbilligt och effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just detta preparat är inte lantan-klorid.

I övrigt håller jag med om att ett av de största problemen i hobbyn är det eviga meckande för att få "perfekta värden"!

Undrar om inte problemet du har stavas lantan klorid

Från

Det finns också en del forskning på människor som visar att lantanklorid påverkar kalciummetabolismen. Om detta kan återkopplas till stenkoraller vet jag dock inte - men en försiktighetsklocka bör nog ringa.

MVH Lasse

Edit: Min åsikt är att det ibland blir så att jakten efter låga fosfatvärden gör att bara denna (och alla oprövade kemikalier och metoder) skadar mer än ett fosfatvärde på 0,1-0,2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just detta preparat är inte lantan-klorid.

I övrigt håller jag med om att ett av de största problemen i hobbyn är det eviga meckande för att få "perfekta värden"!

har du någon aning om vad det är för något i den istället?

precis gjort dagens vattenbyte. börjar planera ett stort vattenbyte på 200 liter till helgen....

skickade ut bio-pelletsen också...

ska jag fortsätta dosera UltraminS och KZ powersponge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två, kanske tre, första stora vattenbytena räntar ju såklart bäst. Jag har liknande problem som dig niki och har gjort två 50% med ett par veckors mellanrum. Därmed har jag 25% av problemvattnet kvar. Gör jag ett till så har jag 12,5... Inte så stor skillnad... Sen så har jaf kanske anrikat skit i stenen, men det lär ju sippra ut långsamt, så att mata på 4-5 50% på kort tid verkar överilat. Det skulle ge följande årerstod av problemvatten

50

25

12,5

6,25

3,125

Det jag menar, man blir aldrig av med allt... Om man börjar gå över på 10% efter tre 50% byten så kanske det räcker? Eller göra 50 en gång i månaden en tid...

Iaf så bärjar det gå bättre. Men jag har ett par stora acroporor som sakta vitnar från roten :( nymonterade fraggar verkar dock stormtrivas, så kanske du kan rädda lite genom att fragg det som håller på att dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter nattens ser jag ingen större skillnad åt något håll...

funderade på en sak igår innan jag skulle sova:

för några veckor sedan så "försvann" båda mina putsarräkor (som jag har försökt fånga ett tag). de var ca 2 år gamla, men jag vet inte hur länge de lever.

min stora sjöborre "står stilla" i ett hörn och har gjort detta i kanske 1 vecka (vilket den inte brukar göra).

har ovanstående kanske något med min korall-död att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som Ingvar säger. Satsa pengarna på kraftiga vattenbyten. Byt 100 liter om dagen så har du efter 7 dagar bytt ut ca 72 % av ditt gamla vatten - efter 14 dagar så har du bara 8% av ditt gamla vatten kvar. Se mitt Excellark nedan. detta är en första variant - om någon ser ett tankefel - medela mig

Vattenbyte version 1.0.xls

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket bra Exeldokument du skapat Lasse:smiley20:

Jag har bytt 100 liter vatten 3 gånger på sju dagar i mitt kar. Jag tror jag har ca 220 liter. Jag hade en känsla av att mina byten gjort att jag bytt allt vatten i karet, men ditt dokument avslöjar att jag fortfarande har 16% gammalt vatten kvar. Jag har inte kollat om din formel stämmer men av någon märklig anledning så litar jag på dig;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Lasse för Excel-filen! tycker den borde få en "sticker"

idag blev det inget vattebyte, utan jag har lånat en 200L tunna som jag har börjat att fylla.

ser idag att några LPS:er ser piggare ut, men SPS:er fortsätter att dö. har evakuerat några scoly:s och fraggat ner lite SPS:er och lämnat bort dem till en kompis.

jag gjorde detta ifall jag har ihjäl allt/mycket i karet nu, så har jag kanske något att hämta hos honom. är medveten om att när jag fraggar koraller så är det en påfrestning på korallerna och de riskerar att dö av detta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som Ingvar säger. Satsa pengarna på kraftiga vattenbyten. Byt 100 liter om dagen så har du efter 7 dagar bytt ut ca 72 % av ditt gamla vatten - efter 14 dagar så har du bara 8% av ditt gamla vatten kvar. Se mitt Excellark nedan. detta är en första variant - om någon ser ett tankefel - medela mig

[ATTACH=CONFIG]99375[/ATTACH]

MVH Lasse

Jag antar att man räknar på nettovolymen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Wiking: Vad filen säger är också att du spätt ut eventuellt farliga ämnen till att bara vara 16 % av vad det var innan. En del nyproduceras ju iofs. Du har också (förutsatt att du använder ett bra salt) höjt alla värden till ca 84 % av helt nytt vatten. Det viktiga här att detta gäller ämnen där man både kan och inte kan mäta. Kraftiga, och upprepade vattenbyten kan vara en bra första metod om man råkar i svårigheter eftersom det rättar till både de parametrar man känner till och även de okända. Kar på 300 liter och under är klart hanterbara med denna metod. Jag brukar byta 40 liter per dag på mitt RSM under 3 dagar när jag råkar i svårigheter - då är jag i samma utgångsläge som du var efter din bytesserie - räknar med ca 90 liter vatten

MVH Lasse

@ Alexcarina: Ja det blir ju bäst överensstämmelse men är man osäker kan man ju räkna på bruttovolymen och vet då att man bytet bort åtminston till den procentsats beräkningen säger. Mitt RSM med uppgivet bruttoinnehåll på 130 liter beräknar jag ha en netteovolym på 90

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte i förra veckan kar. Detta gjordes med 100 % nytt vatten. Har en hel del sps som inte visade något negativt. Samtidigt så är det ju samma förutsättningar när vi tar hem nytt från butiken. Byt vatten i den takten du mäktar med så kanske du klarar sps oxå. Jäkla tråkigt att tappa koraller.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nyss har 250l vatten bytts ut. gick riktigt smidigt med en slang. dock tog jag ut lite mer vatten än jag hade att lägga i, så jag får inte igång sumpen (för lite vatten i systemet). salthalten är perfekt.

nu återstår att se hur SPS:erna repar sig. LPS:erna ser inte jättedåliga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...