Gå till innehåll

Koraller som vitnar. HJÄLP!


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur artar det sig?

jorå, inga nya koraller har dött. dock dör min Tri-color och jag har fraggat bort en del fraggar från den nu.

min fosfat har dragit iväg till 0.12. min skummare har inte riktigt funkat optimalt den sista veckan (oregelbunden skummning mellan blött och torrt utan att jag har gjort något). kanske kan bero på att min reaktor med biopellets har åkt ur?!

i vilket fall så har jag beslutat att jag kommer övergå till Zeovit efter semestern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina stora acro dör också från basen :( nu har det gått så långt att vissa hela grenar har dött. Misstänker att de aldrig blir sig själva igen, så får jag inte skarpa kontraorder i tråden jag nyss skapade så blir det fragg-vm i morgon.

Mitt K har ledar lågt några veckor, men sannolikt är det att att det hänt så mycket stök i karet som ställt till det. Konstigt att fraggarna truvs bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis klart ett nummer av Coral Magazine (Mars/April), där jag kunde känna igen några symptom av förgiftning av tungmetaller. 2st putsarräkor är döda, och en sjöborre dog för mig.

jag var och rörde om i sanden för att leta efter en sjöstjärna, för ca 1 månad sedan. efter det har det "gått utför".

jag har tungmetaller i min CA-blanding för ballingen, som jag har ökat senaste tiden. när jag har fyllt på med ny balling så har jag inte tömt ur behållaren, så det finns möjlighet att det har lagrats en del tungmetaller. det står också i nummret av CR att Levande sand kan lagra dessa tungmetaller.

tillför säker en massa grejer (tungmetaller) med mina manuella doseringar också!!!

kan överdosering av spårämningen/tungmetaller ta död på koraller också?

testade att dosera Ultramin S och jag inbillade mig att vissa LPS:er såg sämre ut dagen efter (kan vara tillfälligheter)

(ta detta som ett litet "långskott")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis klart ett nummer av Coral Magazine (Mars/April), där jag kunde känna igen några symptom av förgiftning av tungmetaller. 2st putsarräkor är döda, och en sjöborre dog för mig.

jag var och rörde om i sanden för att leta efter en sjöstjärna, för ca 1 månad sedan. efter det har det "gått utför".

jag har tungmetaller i min CA-blanding för ballingen, som jag har ökat senaste tiden. när jag har fyllt på med ny balling så har jag inte tömt ur behållaren, så det finns möjlighet att det har lagrats en del tungmetaller. det står också i nummret av CR att Levande sand kan lagra dessa tungmetaller.

tillför säker en massa grejer (tungmetaller) med mina manuella doseringar också!!!

kan överdosering av spårämningen/tungmetaller ta död på koraller också?

testade att dosera Ultramin S och jag inbillade mig att vissa LPS:er såg sämre ut dagen efter (kan vara tillfälligheter)

(ta detta som ett litet "långskott")

Det är inte många som tänker på det, men eftersom man ökar ballingdosen så ökar ju tillsatserna med.

Det kan absolut leda till problem, gjorde det hos mig.

Vill minnas jag minskade dosen av trace elementen till 1/5 del i ballingblandningarna ett tag, för att senare sluta med dom helt i ballingen och dosera dessa manuellt någon gång i veckan.

Tungmetaller och dylikt ska absolut inte överdoseras, det bäddar för problem.

Bättre att inte dosera dessa alls..

Finns mängder med riktigt snygga kar där ute som aldrig kommit i närheten av en sådan flaska.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte många som tänker på det, men eftersom man ökar ballingdosen så ökar ju tillsatserna med.

Det kan absolut leda till problem, gjorde det hos mig.

Vill minnas jag minskade dosen av trace elementen till 1/5 del i ballingblandningarna ett tag, för att senare sluta med dom helt i ballingen och dosera dessa manuellt någon gång i veckan.

Tungmetaller och dylikt ska absolut inte överdoseras, det bäddar för problem.

Bättre att inte dosera dessa alls..

Finns mängder med riktigt snygga kar där ute som aldrig kommit i närheten av en sådan flaska.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

intressant!

hur uppenbarade sig dina problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte många som tänker på det, men eftersom man ökar ballingdosen så ökar ju tillsatserna med.

Jag är helt övertygad om att det inte är fel utan per design. Det är beräknat att koraller skall använda en viss mängd spårämnen per mängd calciumkarbonater.

Sen om det är så i verkligheten är ju en annan femma.

/sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant!

hur uppenbarade sig dina problem?

Började som hos många andra med långsam vävnadsdöd från "roten" på en del koraller framförallt på poccillopora och stylopra.

Dom återhämtade sig skapligt efter minskningen av doserna, tillfälligheter kanske men med den ändringen blev det bättre hos mig.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt övertygad om att det inte är fel utan per design. Det är beräknat att koraller skall använda en viss mängd spårämnen per mängd calciumkarbonater.

Sen om det är så i verkligheten är ju en annan femma.

/sent from phone

Det är säkert uträknat på någon sorts snitt, men som med allt liv på planeten så skiljer sig individerna från varann och behöver/tål olika mängd av olika ämnen.

Man måste lära sig sitt egna kar den hårda vägen, finns inget som funkar 100 i alla kar.

Det är inget man kan läsa sig till eller lära sig på en vecka, det tar år.

Ta tex dendär polaren som alla har.

Man tar ett par kalla på krogen och livet är toppen, kvällen närmar sig slutet och polaren tar en sista whisky och allt går åt pipsvängen och alla andra får släpa hem stackaren med skottkärra.

Det är alltid den sista dosen som ställer till det.

Samma sak i våra kar, fast ibland går det långsamt.

En korall kan inte heller lämna den sista groggen, spärren finns helt enkelt inte (har fått för mig det iaf).

Dålig jämförelse kanske men ni fattar säkert min teori.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av överdosering med spårämnen är att korallerna bränner i topparna först och främst!

Precis som Ormet skriver, så hänger spårämnes-förbrukandet med övrig förbrukning, dilemmat är att det inte går att mäta - det är här den berömda fingertoppskänslan kommer in ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en artikel med en tabell över hur mycket av olika spårämnen koraller tar upp i sin vävnad. http://burgersoud.infocaster.net/media/108812/chapter%2015.pdf För mig är det helt klart att spårämnestillförsel behövs. Faran är om man får goda tips från olika håll och tillsätter spårämnen av olika fabrikat vilket ger överdosering.

Långsam vävnadsdöd "från roten" har jag fått vid lågt Ca eller kH- värde. Koraller i stark cirkulation får mindre skador.

Fosfatbrist har hos mig yttrat sig mest som blekning men har hos andra gett bara fläckar, främst på grenväxande Montipora och mest på skuggade delar.

Nitratbrist visar sig först på Euphyllia hos mig med dålig polypexpansion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig Fredrik??

Hej Björn

jag är på semester,men är åter på lördag kväll.

akvarievakten säger att det ser ok, ut. inga nya dödsfall, troligen...

kör med aktivt kol och fosfat-remover.

blir spännande på lördag (hoppas inte några fler koraller har "slängt in handsken" !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom hem igår kväll.

många fler koraller är döda och ingen är helt 100.

uppskattar att detta har kostat mig 10-20.kkr hittills.

konstaterade igår att Mg-ballingen var slut...

gjorde mätningar i morse och har följande:

MG=1200

CA=360

KH=9

P04=0,25

NO3 ca 25-40

det var ett dumt misstag att inte fylla på balligen SAMT att ta bort bio-pelletsen.

blir helt uppgiven.....

-ger upp-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kör du istället då?

Jag har lite samma tendens. Stoppade VÄS för två veckor sen ich körde igån zeovit enligt manualen, och det verkar vara för klent. No3 har stigit från 3 till 17 och po4 från 0,07 till 0,13...

Funderat på vad jag ska göra... Öka zeostart eller mer flöde till stenen....???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är jag med på, men det vire ju trevligt att slippa en dipp i näringsnivåerna, igen.

Jag har varit lite orolig för att byta kolkälla tvärt, misstänker att VÄS-bakterierna till viss del inte är så förtjusta i zeostart, och att dosen zeostart inte är tillräcklig för att hålla en stam som motsvarar den jag hade och därför inte orkar hållla nere nivåerna.

Det borde inte vara så farligt att öka zeostart lite, men jag tar gärna input

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert varför inte bara slänga i en påse med fosfatremover i sumpen så länge? Tex http://tritonakvarium.se/product.asp?product=686 som inte ska kunna nolla fosfaten.

Jag är lite skeptisk till att ditt största problem är för höga näringsvärden. Vet att snabba skiftningar är dåliga och vet inte riktigt vilken nivå som är dödligt för koraller. Men jag har sett allt för många fina saltvattenkar som inte har kört med kolkällor utan bara skummare. Däremot så har dom kanske inte haft dom vassaste färgerna på många sps:er men dock levande.

Mina erfarenheter säger mer att Koralldöd oftast beror på brist på saker tex Kalium, (Nitrat och fosfat) eller ojämn/hoppande balling.

När är Nitrat och fosfat nivåerna dödliga för korallerna och hur mycket/snabbt bör nivåerna förändras för att korallerna ska dö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De dör inte, men de blir bruna och tråkiga. Mest lite missnöjd att det gick upp när jag började med zeovit.

Jag vet ju att det hår ned bär jag kör VÄS, så fosfatremover behöver jag nog inte. Det som känns värst i det här käget är nitraten som jag nog aldrig jagt så hög!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom och köp vita exklusiva koraller!

efter jag var tillbaka från semestern, så har det gått mycket snabbt utför. jag har evakuerat alla LPS:er till en kompis och fraggat av mina SPS:er, som jag vill ha kvar.

skickade ur min levande sand i måndags (bytte i samband med detta 200l vatten) och igår startade jag upp Zeovit:en.

nästan alla återstående koraller är nu vita eller delvis vita. ska mäta vattenvärden senare ikväll.

mina nuvarande teorier varför karet kraschar:

1. förgiftning av tungmetaller

2. överdosering av olika preparat

3. bio-pellets krasch

4. flytande removern

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...