Gå till innehåll

Ang. Bioteds inlägg "Dåligt omdöme ?"


salta wille

Rekommenderade inlägg

Nu går det inte att kommentera eller skriva i Bioteds inlägg om färgade fiskar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?54936-D%E5ligt-omd%F6me

Men så vitt jag vet är det förbjudet att sälja sådana färgade fiskar i EU!

Visst är det fördj...gt att sådant förekommer i Asien, men dessa asiater tycker att det är kul och tjänar pengar på det!

Förhoppningsvis står EU på sig och förbjuder all sån skit från Asien i fortsättningen också!

Skulle det mot förmodan dyka upp sådana färgade fiskar i svenska butiker , hoppas jag att det blir en anmälan direkt till berörd myndighet!

Ursäkta rubriken Bioted, men inlägget kommer att läsas av massor! ;)

Ändrat av Yodelking
Rubriken är nu ändrad så att vi minskar risken för misstolkning.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att dom tar en spruta och trycker in färgen under skinnet

Det var dock inte längesedan jag såg glasabborrar i Malmö med ryggarna färgade i olika neonfärger

Skamligt beteende, men sålänge det finns kunder som inte vet bättre så kommer detta att finnas kvar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker mest det ser konstigt ut, som att ha en döskalle i karet, hur tänker man då? Vill man inte att det ska se så naturligt ut som möjligt?

Jag undrar om fiskar lider av att bli "målade", om inte så är det ju inte värre än att stänga in fria djur i en liten glassburk som är en bråkdel så stor som den vattenmassan de naturligt lever i. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men clownerna är framavlade inte målade :)
Visst är clownerna framavlade, de är avsiktligt avlade för att framhäva defekter. Det är i min mening lika illa, när människor avlar fram djur med speciella drag (ofta defekter, mutationer eller andra genetiska avvikelser) utan hänsyn till vad det gör med djuren. Nu är inte clownfiskar det värsta skräckexemplet, utan det finns betydligt värre exempel, men jag tycker fortfarande det är synd när människor behandlar djuren på dessa sätt bara för att det ska se speciellt ut. Clownfiskar är verkligen fina fiskar, även om de är väldigt vanliga. Tittar man på de varianter som odlas fram nu som snowflakes m.m. så är de i min mening inte i närheten lika fina som en vanlig, naturlig ocellaris. Men smaken är som baken...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fel forum att diskutera etiken i mjölkkor och värphöns... Det mesta vi har runt oss är avlat, antingen under några få generationer, till väldigt många.

För mig går gränsen när man avlar fram genetiska defekter som är skadliga för djuren (belgian blue). personligen tycker jag snowflake-clowner ser ut som skit och skulle inte betala en femtilapp för en, men om andra vill det är det upp till dem. Färgade koraller/djur är dock inte okej på någon front och hoppas folk i sverige i alla fall förösker hålla sig från det i akvariesammanhang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dej manks. Kon i sig är ju framavlad tillsammansmed grisen tex. En snygg clown för mej är tex en skunk eller maron. Men tyvärr är inte alla som oss i Skandinavien. Kineser och japaner m.fl. vill annat=( Sen har du ju div Zebrasoma med fläckar som går för ohyggliga pengar. Antagligen ett fel som naturen inte hann rätta till=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att en enda bild från en så stor mässa skall ge en så skev bild.

ps... Jag har träffat många kineser som verkligen bryr sig om miljön ( och djur ) , en del som struntar i det....

( precis som i Sverige )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är clownerna framavlade, de är avsiktligt avlade för att framhäva defekter. Det är i min mening lika illa, när människor avlar fram djur med speciella drag (ofta defekter, mutationer eller andra genetiska avvikelser) utan hänsyn till vad det gör med djuren. Nu är inte clownfiskar det värsta skräckexemplet, utan det finns betydligt värre exempel, men jag tycker fortfarande det är synd när människor behandlar djuren på dessa sätt bara för att det ska se speciellt ut. Clownfiskar är verkligen fina fiskar, även om de är väldigt vanliga. Tittar man på de varianter som odlas fram nu som snowflakes m.m. så är de i min mening inte i närheten lika fina som en vanlig, naturlig ocellaris. Men smaken är som baken...

Håller helt med. Avel som skadar djur är inte ok. Hundraser som bulldog, mops och chiwauwau (eller hur det nu stavas) borde inte existera. Som du säger är ju avel på clowner inte så farligt i och med att man bara avlat på färgen och det skadar ju inte direkt individen. Platina clowner är bland de fulaste jag sätt och jag förstår inte folk som betalar 2000kr för dem. Ser bara ut som sjuka clowner.

Det här med Glofish (självlysande firrar) är ju en intressant diskussion också. Hur vida det är ok eller inte i och med att det är en genmanipulerad fisk. Jag antar att EU är så pass restriktiv till sånt här är för att man inte vill riskera att en ny art tar över den vilda faunan. När det kommer till Glofish tror jag inte man behöver oroa sig så mycket dock. En fiskart som är självlysande på natten kommer inte överleva länge i det vilda ;)

Trist att en enda bild från en så stor mässa skall ge en så skev bild.

ps... Jag har träffat många kineser som verkligen bryr sig om miljön ( och djur ) , en del som struntar i det....

( precis som i Sverige )

Tror inte det är någon som tror att alla kineser har en dålig syn på djur men vi kan kanske vara överens om att sånt här ser man rätt ofta där borta i jämförelse med europa.

Man kan bland annat få tag på följande "nyckelring" i kina:

post-5397-14468929678344_thumb.jpg

De säger att den ska klara sig där flera månader men de brukar kola efter en dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas verkligen att alla bojkottar genmodifierade, färgade och tatuerade fiskar! Hittar ni sådana i butiker, så prata med chefen i första hand och anmäl till berörd myndighet om det strider mot EU´s regelverk.

Fantastiskt är att så många läser denna tråd, och bryr sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att en enda bild från en så stor mässa skall ge en så skev bild.

ps... Jag har träffat många kineser som verkligen bryr sig om miljön ( och djur ) , en del som struntar i det....

( precis som i Sverige )

Felet med kina är att endel kineser som inte bryr sej kan ju vara 400 miljoner människor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...