Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick min idag, eller egentligen kom den till utlämningstället igår (beställde i söndags! -dans) men trodde jag skulle få sms avi så kollade inte brevlådan.

Iallafall, hämtade paketet och det första jag märkte var att den inte var förseglad, dvs dom har öppnat den i tullen. När jag öppnade den såg jag att dom totalt skitit i att lägga tillbaka lådan med pumpen i bubbelplasten som hade varit runt om. När jag sen öppnade den lådan såg jag att allt bara var ett enda virrvarr, pumpen ska ju sitta i en hållare av kartong, och det gjorde den inte. Det var även några små hål i påsen till controllern.

Den fungerar iallafall..n endå ganska trist att dom inte kan behandla ens paket bättre..

post-5907-14468930205642_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött att WP25an kom, skriv gärna vad du tycker om den när du haft den igång ett tag=)

vad matar du din favia med?=)

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Den sitter i karet nu och gör et grymt jobb! Mycket nöjd.

Mina tre Favior har nästan aldrig sina tentakler ute, så jag matar dom nästan aldrig. Dom är väldigt "slow feeders" så om jag försöker mata utan att deras tentakler är ute så kommer maten antingen blåsa bort eller bli tagen av nåt annat djur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår var jag i Malmö och köpte lite korall. Kom hem med fem nya koraller.

En blågrön Acropora jag inte vet namnet på

En Stylophora

En flak Montipora

En GRÖN Pocillopora

Och en Caulastrea, lite mer blågrön än den jag har.

Hade en kompis med mig som blev ganska förtjust, och därför blev det en Caulastrea till =p Kommer bli snyggt med lite olika toningar i färgen.

Nya tekniken då? Jo Jebaon kom idag ju. Tog ganska lång tid för mig att installera den, först testkörde jag alla "moden" i ett litet kar för att bli bekväm med den. Sen skulle jag hitta den bästa platsen i karet för den. Där den var minst synlig men mest effektiv. Lite klurigt med tanke på hur jag inrett och karets mått. Blev bra till slut iallafall..

Jädrar vilket drag där är i den! Kan lätt blåsa bort köttet från LPSer =p Kör den just nu på "else-mode", men tycker W3 är ganska snyggt om man skruvar vredet max till höger så vågorna blir långa. Kan inte heller köra med sensor (som jag tycker känns som en sista minuten grej dom lagt till..) eftersom jag har controllern i skåpet för nuvarande, blir för mörkt..

Den låter lite, men inget man stör sig på om det inte är knäpptyst i rummet, hoppas det lägger sig om ett tag dock.

Nu har jag även kastat ut tre andra pumpar så det är lite snyggare i karet nu. Returpumpen bytte jag också eftersom jag tyckte röret jag ahde till den var så otroligt fult. Nu har jag en liten eheim compact 300 på 300l/h som jag satt pvc rör på. Kunde gömma utblåset väldigt diskret bakom en sten. Eftersom Jebaon står för all cirkulation nu så behöver returen inte va speciellt stark. Tror det kan bli ganska bra med den svaga returen eftersom vattnet då får längre tid att gå igenom all filtervadd och kolet och "poleras" mer. Skummaren drar ca 700l/h och står i första facket, dvs den kommer skumma mindre mängd vatten än innan, men mer noggrant.

Bilder kommer senare, den nya pumpen drog upp en massa skit så korallerna är lite sura. Caulastreorna blev glada dock, värsta buffén ju! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu sitter alla nya koraller där dom ska, börjar ju nästan redan bli fullt ;)

Staghorn är inte en art. Det är ett växtsätt och syftar till att korallen liknar hornen på hjortdjur.

Den vanligaste är Acropora cervicornis men det finns andra staghorn Acropora.

Tack Stig, jag letar vidare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade en Acro förra veckan. Ser nu att det har bildats ljusa fläckar på den! Har googlat och läst att acropora eating flatworms gör såna märken, men när jag inspekterat den syns inga plattmaskar. Har doppat korallen också och inget föll av. Vad kan det vara? Ska fixa en bild..

Min okinawae gobie har ätit lite på en tricolor men slutat med det, då blev det liknande märken. Men jag har inte sett att den ätit på denna. Kan det kanske va min borre som kommit för nära och skadat den?

Har kollat mitt Kh då jag läste att ett felaktigt Kh värde kan bleka sps på ett liknande vis..

Jag har redan sett tillväxt på den (har varit i karet mindre än en vecka!). Jag bröt två toppar när jag koppade in den och dom har läkt, på den ena syns två pyttesmå nya grenar. Tycker också att den blivit blåare.. så känns lite märkligt detta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Håller faktiskt precis på att läsa om deras program, men blir inte riktigt klok på det. Tycker KZ är dyrt för de små flaskorna, lite drygt om det inte fungerar som man tänkt då..

Men RS skriver bra saker om sig själva, men om det bara är reklam vet man ju inte. Kollar på deras color program, A B C D och energy program, A+B.

Har du testat energy också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, får testa det först isåfall. Har en blå acro som fått ljusa fläckar, som jag inte vet varför. Andra sps trivs, de flesta är nya så tillväxten har inte kommit igång än. LPS och allt annat växer och frodas. (kan vara att tempen svingat nu under de varma dagarna kanske..?)

Annars finns ju redseas kombinerade paket med fyra 100ml flaskor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev två 100ml reef energy A+B idag, för att testa.

Tog samtidigt en titt på de nyinkomna maximini i lödde men det var nästan helt rensat redan, man måste va snabb asså! ;)

Är på jakt efter en mandarin till karet, men hittade ingen idag.. Blev sugen på 1+1 Paracheilinus carpenteri när jag såg dom, men avstod. Finner jag ingen mandarin med smak för fryst mat är dom ett alternativ :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, kanske det, men har skaffat många ny tillskott den senaste tiden jag kan glädjas åt :)

Juste, igår skaffade jag en liten brun Acro med gröna polyper. Den ser ut till att ha potential om den får lite bättre värden. En ganska stor Welsophyllia fick också komma med hem. Den saknar visserligen en del mjukvävnad så man ser skelettet runt om hela, men det som finns kvar är läkt. Hoppas på att den ska växa tillbaks över skelettet så blir den riktigt stor och fin. Billig var den så värt "risken" :)

post-5907-14468930278894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...