Jump to content

Hjälp med alger


irwin_fletch

Recommended Posts

Jag har nu brottats med diverse alger en tid och nu börjar jag tröttna. Mina koraller mår bra men det stör ögat med gröna algtussar på stenarna. Karet är på 250 liter och varit igång under 1 år.

För att börja från början så fick jag röd cyano. Detta efter att jag nollat nitraten (använder ingen vodka eller annat men har hela tiden låg nitrat). Det jag gjorde då var att börja dosera nitrat upp till ca 5. Jag köpte en hanna checker för fosfaten och den visade 0,00. Frågade StigiGemla om jag skulle fortsätta med fosfatremover och det tyckte han, fosfaten kunde sitta i stenen. Cyanon gav inte med sig så tillsslut körde jag i ultra slimeremover med gott reslutat, cyanon försvann.

Efter detta (fanns tidigare också) ökade tillväxten av gröna långa alger som är lätta att dra bort. De växer fort och måste hållas efter ofta. Jag har tagit bort manuellt men det kommer tillbaka. Mitt andra problem är att jag under hela första året haft problem med att turbosnäckor dör. De blir slöa, tappar fästet och dör (har ni tips/råd på detta får ni gärna ge det ockdå). Har tre stycken i karet just nu. Min sjöborre verkar ta algerna om de är korta (där jag ansat) men inte när de växer till sig.

Jag funderar på att skippa fosfatremover några dagar för att se vad som händer, det känns motsägelsefullt att det skulle funka men nu verkar algerna vara skena iväg. Vilka tips/råd har ni att ge?

Smått och gott som jag kom på i efterhand:

Koraller; SPS, LPS funkar bra. Växer inte så snabbt men har fina färger.

Kör med 6*39 W T5 belysning, full belysning 6 timmar, två lysrör 7,5 timmar.

Temperaturen har stigit någon grad nu när sommarvärmen är här.

Har en påhängsskummare som kanske inte är den bästa, kan det spela in (men ska vara duglig till kar upp till 700 liter)?

Värden:

Salthalt: 1.025 (refraktometer)

Temp 26

Kh 8,6 (salifert)

Ph 8 på natten 8,2 på dagen (salifert)

Ca 430 (salifert)

Mg 1380 (salifert)

Nitrat ca 2 (salifert)

Fosfat 0,00 (hanna)

Edited by irwin_fletch
Link to comment
Share on other sites

Det som är lurigt med alger men ändå omätbara nivåer av fosfat är ju att algerna tar upp fosfaten som finns fritt i vattenkolumnen. Har du testat att mäta tidigt på morgonen innan belysningen går på?

Sen finns det fosfat som inte går att mäta, detritus som samlas på stenarna tex. Det är en ypperlig grogrund för alger. Eller som Stig säger så kan stenen vara boven.

Jämför tillväxt på rutor med tillväxt på stenen.

Djur som äter alger är bra, eremiter tex är kanon mot gröna trådalger.

En effektiv armada algätare tillsammans med någon av följande: fosfatremover, macroalgsodling i refugium, ats eller en kraftfull skummare och kolkälla är min rekommendation. Eller en kombination.

/sent from phone

Link to comment
Share on other sites

Ormet: Tack, sådana svar uppskattas. Du tycker inte att ett uppehåll av removern är något att tänka på då!? Jag har en väggscape som gör att det samlas en del skit på ställen med dålig cirkulation. Har testat fosfaten under olika tillfällen och den visar i stort sett alltid 0. Vi några tillfällen har jag haft lite fosfat. Ska se om jag kan få tag på fler algbetare som kan hålla efter algerna. Eremiter funkar bättre än turbo så det ska jag leta efter. Kör utan sump, men har tankar om att skaffa det. Gör jag det så kan det bli både refugium och bättre skummare. Men macroalger i karet borde väl också fungera bra (även om det inte är så snyggt).

Wigge: Testat att skrubba mindre sten men det kommer tillbaka.

Lasse: Använder framförallt alubaserad. Ibland blandar jag alu och järn.

Link to comment
Share on other sites

Här stöts flera teorier mot varann. Järnbaserad fosfatremover kan tänkas avge järn till vattnet vilket är ett essentiellt spårämne såväl för alger som för koraller. Genom att höja pH minskas också lösligheten av järn i vattnet. ( 100 gånger lägre för en hel pH- enhet högre ) Dessutom binds fosfat hårdare i stenen. (Vilket kan göra att man skjuter på problemet).

En anledning till att köra en järnbaserad remover är dina snäckor. Removern jag säljer tar bland annat upp koppar vilket kan tänkas vara en grund till problemet med snäckorna. Jag skulle definitivt inte sluta med removern. Men å andra sidan har snäckorna alltid hög dödlighet vid transporter.

En sak är i alla fall klar: Algerna har tillgång till fosfat. Växer de bättre på stenen än på rutorna är nog fosfaten i stenen.

Och är de friskt mörkgröna har de också gott om järn.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att oavsett om algerna växer på sten eller inte så kan de inte ta upp fosfat låst i stenen om det inte finns mekanismer som sänker pH. Alger har inget rotsystem utan tar upp näringen från vattnet. Jag lutar åt att fosfatsläppning från sten är en av de myter som finns. Det är riktigt att det produceras fosfat i ett akvarie men det är via den bakteriella nedbrytningen, den som kallas mineralisering. Det är bakterierna som producerar fosfat från det bundna fosfor som finns dött organiskt material. Det märkliga är att de bakterier som sägs bidra till att binda fosfor (i biomassa) också i sin näringscykel producerar fosfat till vattnet. Min orsak till att höja pH är inte för att fälla fosfat i första hand utan att begränsa koldioxiden. Koldioxid i vattnet är nödvändigt för alger men troligtvis inte så nödvändiga för zooxantellerna som lever inne i koralldjuret. De kan tillgodogöra sig koldioxid från djuret.

Jag står fast vid mitt råd - en orsak är att redan provat det sedvanliga (mytomspunna?) scenaroit utan resultat - dag kanske att angripa från ett annat håll

Betare är också väldigt viktigt, snäckor av olika arter, eremiter och borrar.

I mitt kar får jag hela tiden små tussar av trådalger på de ställen mina betare inte kommer åt men pga mitt höga pH (varierar mellan 8,1 - 8,5 under dygnet) så växer de inte fort och de är lätta att få att lossna genom att snurra en tandborste runt dem.

Jag kan lova att mina fosfatvärden inte är 0

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Det är många här som köpt begagnad levande sten som avgett fosfat i månader. Men det går att fixa med fosfatremover.

I början av 70- talet var "Berlinmetoden" populär. Den byggde bland annat på att man fällde fosfat i den levande stenen med kalkvatten. (Och högt pH)

En nackdel var att om pH sedan sjönk kom en massa fosfat i vattnet. Då var det vanligt att säga att fiskarna behövde ett pH mellan 8,2 och 8,4.

Och att levande sten bara fungerade i upp till 5 år. I dag med fosfatremover är det påståendet glömt. Min sten t.ex är i huvudsak köpt 2005.

Den levande stenen är porös med anaeroba zoner i. Det är där man har lågt pH som löser ut fosfat till algerna.

Link to comment
Share on other sites

Finner detta mkt intressant eftersom jag har samma problem med gröna håralger. Har kört med fosfatfemover nu i lite mer än ett år och än så har det inte riktigt hjälpt. Håller just nu på dagligen att gå över stenen med tandborste för att bli av med det hjälper hyfsat. Dock funderar jag på vilken av dessa två lösningar som passar mig bäst. Vill ju helst ha min sten så frisk som möjligt så det blir nog att fortsätta att köra fosfatremover och skrubba stenen.

Ska dock trots en del varningar plocka ut all sten skrubba den ren för att sen starta om akvariet med helt nytt vatten samt en jävla massa fosfatremover. Hoppas och ber att det kommer att hjälpa . Är allmänt trött på att ha en gräsmatta i akvariet också.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Algerna växer till 90 % på sten, de är mörkgröna och ser tyvärr ut att vara vid god vigör.

Kör med kalkvatten som jag doserar när lyset släcks, men tycker pH går tillbaka snabbt.

Jag har svårt att se att det skulle vara den järnbaserade removern då jag använt den så lite i jämförelse med den alubaserade.

I ballingen använder jag fauna marins spårelement, något där som kan vara boven?

Finns det något bra test för koppar?

Antalet betare måste absolut utökas men där är ju problemet att snäckorna dör. Min borre har gått i fraggkaret en tid men ska få gå tillbaka nu. Eremiter får jag åka och köpa i någon annan stad, dåligt utbud i Kalmar. Har du mycket inne Stig?

Korallerna tar bara skada av fosfat i vattnet? Annars är det ju märkligt att alla koraller ser så pass fina ut.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget vettigt test för koppar. När man medicinerar fiskar med koppar har man bortåt 100 gånger dödlig dos för somliga snäckor. Och det är det testen är till för att kolla.

Fauna Marins spårelement är bra till Ballingmetoden enligt min mening. Jag har själv använt dem i flera år.

Koraller tål mycket fosfat i allmänhet mer än 0,1 ppm innan tillväxten minskar. Men de blir bruna. Och 0,01 räcker säkert till för algerna.

Link to comment
Share on other sites

Samma problem här. Bekämpade cyano och efter det kom algerna. Mina vattenvärden är i stort sett samma som i första posten, både värden och metod. Största skillnaderna jag ser jämfört med dig Jonas är att jag inte har problem med mina turbosnäckor samt att mina alger sätter sig lite var som helst. På stenar, på bakgrunden och på pumpar, däremot så växer de inte särskillt snabbt. Mina algern ser nästan ut som små gröna penntroll lite här och var, kan det vara derbesia? Är det samma sorts alg som ni övriga har problem med som syns på bilden här?

post-6803-14468929906214_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tycker jag känner igen de där algerna. Är de lite hårdare, långsamtväxande och lossnar i en hel tuss när man sliter bort dem? Har haft dem tidigare när karet var nytt men nu är det inte mycket kvar. Där jag slitit bort dessa har det istället kommit de här längre trådiga som jag pratat om tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Nej de är hyffsat mjuka, lite som stålull kanske... Har försökt ta bort dem med tandborste men de lossnar knappt. Den växer även på turbosnäckorna men där blir den längre än de som växer på bilden ovan. Jag har även en lite hårdare variant med tjockare "strån" och den lossnar som en klump när man pillar på den. De är ganska lika om man inte tittar lite närmre. Ska se om jag kan få till någon bild på dem senare.

Link to comment
Share on other sites

Tycker jag känner igen de där algerna. Är de lite hårdare, långsamtväxande och lossnar i en hel tuss när man sliter bort dem? Har haft dem tidigare när karet var nytt men nu är det inte mycket kvar. Där jag slitit bort dessa har det istället kommit de här längre trådiga som jag pratat om tidigare.

Här till vänster på bilden är det samma sort som på tidigare bilden men här sitter de på pumpen och på en snäcka. De inringade till höger är en hårdare variant som lossar helt när man pillar på dem. Var det sådana du hade tidigare? Finns uppenbarligen några andra sorter också men de stör inte lika mycket, än...

post-6803-1446892990896_thumb.jpg

post-6803-14468929908783_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

För en gångs skull håller jag inte med Stig.

Min åsikt är att det går inte att fosfatbegränsa algers tillväxt, de hittar även små mängder fosfat i vattnet. Man måste begränsa deras tillväxt på annat sätt. Ett är betare, ett annat är koldioxidbegränsning - ytterligare ett är inte överskott av järn. Algerna har mer behov av järn löst i vattnet än zooxantellerna då de troligtvis kan få en del järn från sin värd (som äter). Har man väl fått en etablering så måste andra åtgärder till. I mitt RSM där jag aldrig användt någon metod för fosfatbegränsning har jag idag tillväxt av håralger på några ställen, nämligen på tre av mina snäckor. Akvariet har gåt i fem år snart.

Alla heterotrofa bakterier, oavsett om de lever i syrerika eller syrefattig miljö avger fosfat när de bryter ner organiskt material. Den fosfat som kan avges från "gammal" sten kommer med stor sannolikhet från organiskt material i stenen som bryts ner. Om man är rädd för att "gammal" sten avger kemiskt bunden fosfat (läs kalciumfosfat) så är bästa metoden att laka ur stenen i sötvatten med lägre PH. Kalciumfosfaten går i lösning först vid ett pH kring 7,6.

Det behövs inte mycket järn för att järngöda alger. Ett gammalt knep vid odling av sötvattensväxter har varit att lägga en liten mutter av bonnajärn i karet. Den lilla mängd den avger när den rostar är oftast tillräckligt för växters behov - alger behöver mindre. vid algproblem i sötvatten är idag standardrådet - upphör med järntillskott. Med det järnbaserade fosfatmedlet är min åsikt att om man har besvär med alger - strunta i det - använd aluminiumbaserat i stället. Har du istället besvär med dina koraller och inga algproblem - pröva järnbaserad fällningsmedel då för att korallerna kanske lider av järnbrist.

Att använda järnbaserat för att fälla koppar så är det min åsikt att det är tillräckligt om man har en inredning av kalk (läs LS) och korallgrus. Det blockerar fri koppar väldigt effektivt - även i små mängder enligt min erfarenhet. Jag delar inte Stigs åsikt om att alla mätmetoder för koppar är värdelösa vad gäller dödligheten för koppar hos snäckor. Jag använde Duplas koppartest för att läsa av ofarliga halter för dafnia - en organism som är lika känslig som snäckor för koppar.

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Duplas koppartest finns inte längre. Så jag vet inte hur känslig den var.

Daphnier skall tydligen överleva viss tid i 40 mikrogram koppar per liter.

Hanna har en ultra low range Cu test som har 10 i upplösning och 50 som lägsta värde. Kan tänkas gå att använda. Men då får man första köpa Photometern för ett par tusen. Nu kommer jag inte ihåg värdet där vissa snäckor börjar dö men det var något eller några tiotal.

Seachem har också ett nästan tänkbart test. Ett klipp från deras hemsida: "Natural sea water contains about 0.003 mg/L copper. In reef or other marine aquaria, copper should be undetectable. In freshwater, copper is less critical, but should be less than 0.05 mg/L".

Jag hävdar bestämt att det i levande sten finns zoner med avsevärt lägre pH. Så 7,6 kommer man under.

Link to comment
Share on other sites

Alubaserad remover är nog att föredra i detta sammanhang - jag är dessutom helt övertygad om att substrat/sten som bundit mycket fosfater lakar ur denna när fosfaten i den omkringliggande vattenkolumnen är lägre - dessutom finns det nog processer i stenen som håller ett lägre pH och därför löser "kalkbundna" fosfater.

Att ta upp och skrubba sten anser jag är fullkomligt förkastligt, det gör mer skada än nytta - bättre att köpa sjöborrar som gör rent på "djupet"

Link to comment
Share on other sites

jag är dessutom helt övertygad om att substrat/sten som bundit mycket fosfater lakar ur denna när fosfaten i den omkringliggande vattenkolumnen är lägre - dessutom finns det nog processer i stenen som håller ett lägre pH och därför löser "kalkbundna" fosfater.

Låter logiskt

Link to comment
Share on other sites

Alubaserad remover är nog att föredra i detta sammanhang - jag är dessutom helt övertygad om att substrat/sten som bundit mycket fosfater lakar ur denna när fosfaten i den omkringliggande vattenkolumnen är lägre - dessutom finns det nog processer i stenen som håller ett lägre pH och därför löser "kalkbundna" fosfater.

Att ta upp och skrubba sten anser jag är fullkomligt förkastligt, det gör mer skada än nytta - bättre att köpa sjöborrar som gör rent på "djupet"

Jag hade tänkt att skrubba min sten trots att jag har hört att det inte är så bra men kan man få förklarat varför man inte ska göra det.

Så här funderar jag.

Efter att tagit ut lite sten och skrubbat den så blev vattnet alldeles skitigt = mkt skit på stenen vilket inte kan vara bra. Ren sten bättre filtrering eller???

Att få bort alla alger som jag har har skaffat mig har trots sjöborre inte hjälpt.

Tänk er att varenda sten som ni här är täckt med ett tjockt lager gröna trådalger som inte vill försvinna trots fosfatremover (järnbaserad) har används i snart ett år. Ph ligger runt 8. Har testat på kalkvatten i påfyllningsvattnet men tyckte inte att jag fick upp ph så värst mycket.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...