Gå till innehåll

Levande sten eller inte?


Tomas

Rekommenderade inlägg

Jag har byggt upp mitt kar med DS (Död sten) och haft ett par stenar som följt med korallköp som fått seeda dessa. I dagsläget ser jag ingen skillnad på vad som är f.d. DS eller vad som har varit LS. De har smält ihop och ytmässigt är de nu likadana. Invändigt så misstänker jag att bakterier från LS'en befolkat även den döda stenen, även om jag misstänker att bakterier antagligen inte tagit sig ut ifrån den syrefattiga kärnan från LS och ut via det syrerika vattnet och in i den syrefattiga miljön igen. Jag har dock inte gjort några mätningar för detta. :)

Övrigt som används är väl annars revkeramik eller BTN-moduler samt konstgjord sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För att tänka så som jag funderar. Måste man få bort allt gammalt tänk med små djur och att ls på något sätt skulle vara ett ultimat biofilter.Jag har biofiltrering i karet i form av sandfilter :-D då jag är mäst ute efter ett rent kar som är lätt att rengöra. Slippa alla djur man ej vill ha samt patasitgömmor. Revkiramik vet jag om samt någon fosfatläckande snäckskalsten. Utan det jagg vill åstakomma är ett system som man har koll på. I det lilla testsystem jag har utansand eller ls. Näringen är låg och läty att ha koll på. Men frågan ät hur det kommer fungera i förlängningen. Skulle vilja ha någon som är lätt att rengöra samt se bra ut som man kan ha i karet. Raster ser inte kul ut. Alla nya fiskar har jag i karantän samt alla koraller doppas innan dom hamnar i karet. I stora karet kör jag ls och det är väldigt lätt att det samlas detrus bland annat

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att tänka så som jag funderar. Måste man få bort allt gammalt tänk med små djur och att ls på något sätt skulle vara ett ultimat biofilter.Jag har biofiltrering i karet i form av sandfilter :-D då jag är mäst ute efter ett rent kar som är lätt att rengöra. Slippa alla djur man ej vill ha samt patasitgömmor. Revkiramik vet jag om samt någon fosfatläckande snäckskalsten. Utan det jagg vill åstakomma är ett system som man har koll på. I det lilla testsystem jag har utansand eller ls. Näringen är låg och läty att ha koll på. Men frågan ät hur det kommer fungera i förlängningen. Skulle vilja ha någon som är lätt att rengöra samt se bra ut som man kan ha i karet. Raster ser inte kul ut. Alla nya fiskar har jag i karantän samt alla koraller doppas innan dom hamnar i karet. I stora karet kör jag ls och det är väldigt lätt att det samlas detrus bland annat

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Jag är ny inom salt. Men dina tankar väcker funderingar. Så jag kastar mig in i allafall.

Jag tänker att hur kan man bygga något utan att använda byggstenarna?

Alltid när jag haft kar så har jag gått tillbaka till grunden, Varifrån kommer den här fisken, vad hade den för förutsättningar, varför blev det bra i naturen, vad vill jag efterlikna?

Tänker att inom salt är väl det en grundpelare. Just symbiosen, samspelet mellan bakterier och djur i deras miljö är väl det som gör att det faktiskt fungerar att hålla rev. Om man då väljer att plocka bort en vad jag uppfattar som väldigt basal pelare med levande sten och allt vad den innehåller i djur och liv. Rasar det inte högre upp i kedjan då? Möter man inte andra problem. Lever inte många av de högre livsformerna just på det som lever i stenen? Hur ersätter man allt det man plockar bort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser lite så med va det gäller gömslen mm. Men i ett litet system som akcarium är vi den styrande. Utan att vi sköter karet fungerar det inte. Så min tanke är för in bara det du vill och korallerna behöver. Ium detta kan jag se ls som helt onödig.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt, här kom snacket igång!

Jag har funderat mycket på LS, berlinmetoden etc. Det är inget som helst fel på det traditionella tänket men jag har ofta funderat på hur nödvändigt det egentligen är och gillar att experimentera & hitta andra lösningar. Om inte annat för att bevisa mig själv fel. Nu får ni stå ut med att jag delar med mig av mina funderingar och slutsatser.

Jag vill poängtera att jag ser mig själv som nybörjare fortfarande och har ingen aning om vad jag tycker om 5 år ;)

En viktig punkt i alla sådana här diskussioner & resonemang är ju att vi alla har olika kar, olika mål, olika krav och behov. Ett acropora-kar har inte samma behov som ett rent fisk-akvarium & vice versa. Vi väljer alla att följa olika filosofier och tro på om våra kar är bakteriedrivna, kritterdrivna eller teknikdrivna. Om det är biologi, kemi, teknik eller magi som är viktigast och nyckeln till framgång. Eller olika kombinationer.

LS används väll traditionellt för 4 saker:

1. Startkultur & ett sätt att få in roliga djur, plankton & bra bakterier.

2. Biologisk filtrering, starkt knutet till punkt 1.

3. Gömställen för fiskar.

4. Plattform att fästa koraller på.

1. Startkultur & ett sätt att få in roliga djur, plankton & bra bakterier.

Startkultur & bakterier går att ympa in. En liten bit LS räcker med lite tålamod. Bakterier på flaska. Lite sand från en kompis etc. De roliga djuren kan ofta vara mindre roliga. Jag läser mer om oönskade dödsmaskar, mantisar & andra pestdjur än om vilka tuffa koraller som följde med stenen. Plankton däremot ... tror jag är kanonbra att ha stora mänder av till korallerna. Korallmat är bra. För rena fisk-kar ser jag ingen som helst vinning med LS, och ganska liten om någon för andra varianter av akvarium gällande punkt 1. Men gillar man smådjur & kritter så är det oslagbart.

2. Biologisk filtrering:

Det hanteras bättre på annat sätt. Sand, Siporax ... listan kan göras lång om vad som fungerar som bra plattform för nitrifikationsbakterier. Jag ser ingen vinning med LS i några kar enligt punkt 2.

3. Gömställen för fiskar.

Revkeramik, konstgjord sten, pvcrör, kaffekoppar, plaststenar & död sten uppfyller fiskarnas behov. Det handlar mest om estetiska preferenser. Jag anser att det finns fullgoda alternativ till punkt 3.

4. Plattform att fästa koraller på.

Revkeramik, konstgjord sten, fragraster, kaffekoppar, plaststenar, piratskepp i plast & död sten uppfyller behovet. Det handlar mest om estetiska preferenser. Jag anser att det finns fullgoda alternativ till punkt 4.

Så, fördelar med LS enligt mig?

Snabb biologisk uppstart. Estetiskt ganska tilltalande. Plankton-mat till korallerna (viktigast för mig).

Så, nackdelar med LS enligt mig?

Oönskade fripassagerare. Kostnad. Frakta runt halva jorden, hur påverkar det klimat?

Så, det var allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på denna linje ium att jag kör med biofilter så ser jag bara en fördel med LS Och det är tillförseln av plankton.

Jag är inte så intresserad av alla djur man får med stenen så som borstmaskar, rörlevande djur som slänger ut små trådar som bränner koraller, glasrosor har ju sin fördel som foder till min chalmon. Det jag hellre vill gör att tillföra det jag vill ha i karet i form av lägre djur. Bakterier kan man lätt ympa in på ett eller annat sätt. Sedan gillar jag sandfilter för utgör en stor del av den biofiltrering jag tycker mig behöva.

Som sagt innan alla kar fungerar olika. Om detta är rätt väg att gå vet jag ej men tror på det just nu iaf.

För mig känns det onödigt att frakta något man ej behöver runt halva klotet. Sedan även konst stenen som då ympas av havet. Men vad händer med allt den släpper ut i havet fosfater mm. Kan man undvika detta är jag glad. Spec om det är något som är överflödigt.

plankton går ju att få in i karet på annat sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag känner mig som en nybörjare.

Det som kommer med levande sten är för mig pricken över iet i denna hobbyn.

Det är en sak att få en gul pinne att växa och bli gulare men att hitta olika svampar, småkritter och annat mysko i sitt akvarium är helt fantastiskt tycker jag.

Dessutom så har t.e.x svampar en stor betydelse för att ett rev ska funka, och är enligt mina fem öre väldigt underskattade i ett akvarium:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag känner mig som en nybörjare.

Det som kommer med levande sten är för mig pricken över iet i denna hobbyn.

Det är en sak att få en gul pinne att växa och bli gulare men att hitta olika svampar, småkritter och annat mysko i sitt akvarium är helt fantastiskt tycker jag.

Dessutom så har t.e.x svampar en stor betydelse för att ett rev ska funka, och är enligt mina fem öre väldigt underskattade i ett akvarium:):)

Jag har ungefär samma filosofi - för mig (med minst lika många år i sötvattensvärlden som Larry - troligen fler) är just alla dessa små mikrovävar av liv som man kan få i ett saltvatten det viktigaste. Att kunna sitta och titta på ett litet rev på 450 liter och plötsligen se en livsform man inte sett på 4 år innan eller den där organismen som man trodde var död och begraven plötsligen uppenbara sig på ett annat ställe. Vad spelar det för roll om inte alla koraller accepteras i systemet när helheten är dynamisk och lärande. LS är för mig inte förutsättning för ett saltakvarium biologiskt ur filtreringshänsyn, tvärtom men som bärande av mycket diversifierat liv är den outstanding - men det går lika bra med odlad sten - finns många av galaxens liftare där också

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

naturlig levande sten kan jag köpa..men inte konstgjord gjord av betong med kända anledningar...inte alls svår att göra till en struntsumma i sammanhanget..men nä tack! saluför man levande sten ska man tala om att den är konstgjord..allt annat är inte ok...sen betydelsen av "prima" levande sten tror jag är väldigt överskattad...troligtvis inbillar man sig det ena efter det andra till det priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag är nybörjare. Har precis plockat ut biobollarna ur sumpen efter lite funderande och forumläsande om LS/DS vs biobollar. Argumenten för sten (med avseende på kvävecykeln) är främst denitrifikation "djupt" inne i stenen om jag förstår det rätt.

Som alternativ till LS/DS verkar MarinePure intressant !

http://www.cermedia.com/marinepure-technical.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att det ska va levande sten i ett rev akvarium.

15-20% levande sten med hög cirkulation som håller stenen ren då håller akvariet i många år.

Liftare vill jag ha mycket av då mångfalden i akvariet gör det stabilare med div svamp o filtrerare.

Ohyra i karet tex mantis får man lätt ut med en fälla värre är det med saker som skadar koraller men där skulle jag tro att 99% av den ohyran kommer från koraller som man lägger i.

Det finns ett land som bygger fina bilar men som också levererar en hel del smittade koraller som nu hamnar i våra kar och skapar problem.

Fiskar som går i ett kar med mycket sten tycker jag blir lugnare och ett mer naturligt beteende.

Jag vet att det finns många sätt för våra bakterier men för mig själv så började hobbyn när jag kom över en låda riktig levande sten.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just det där djupt inne i stenen får varje kar att fungera perfekt(ironi)..det om det nu har något belägg kan ju inte gälla konstgjord sten..blir förövrigt riktigt irriterad när jag får ett nyhetsbrev om odlad levande sten från indiska oceanen...tänk om jag kunde fått den infon på hemsidan innan jag köpte "äkta" till svindyra pengar??? inte bra någonstans!Oärligt på min ära!förjävligt oärligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just det där djupt inne i stenen får varje kar att fungera perfekt(ironi)..det om det nu har något belägg kan ju inte gälla konstgjord sten..blir förövrigt riktigt irriterad när jag får ett nyhetsbrev om odlad levande sten från indiska oceanen...tänk om jag kunde fått den infon på hemsidan innan jag köpte "äkta" till svindyra pengar??? inte bra någonstans!Oärligt på min ära!förjävligt oärligt

Du verkar bli blåst i alla affärer du gör?

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar bli blåst i alla affärer du gör?

Patrik

nej men är det inte rimligt att få vad man betalar för? Som sagt jag vill inte ha betongsten...jag kan göra den själv ta med den på resa dumpa i havet o ta med den hem på nästa resa o ändå ha resan betald...men jag vill inte ha den i karet pga av KÄNDA anledningar..men du kanske vet bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med facit i hand skulle jag bitit i det sura o aldrig lagt i falsk levande sten a 145 kronor kilot..falsk pga av att det inte framkom på hemsidan när man köpte...och nä det skulle man inte vetat till det priset...och nä det är inte så det är nuförtiden...står det levande sten till salu är det inte konstgjord i min värld...ingen vad jag vet har inte fått problem med betong i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej men är det inte rimligt att få vad man betalar för? Som sagt jag vill inte ha betongsten...jag kan göra den själv ta med den på resa dumpa i havet o ta med den hem på nästa resa o ändå ha resan betald...men jag vill inte ha den i karet pga av KÄNDA anledningar..men du kanske vet bättre?

Sitter själv med ca 60% av så kallad konstgjord sten som håller en mycket hög kvalitet av div liftare.

Då när jag startade mitt nuvarande kar så huserade jag lite sten i en tunna hos Triton och sedan fyllde jag på med den konstgjorda som efter lite kurering i tunna både ser bra ut och så känner jag mig lite stolt att skona 40 kilo riktig sten.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag säger inte emot att den inte har liftare..stenen ligger ju i havet?Det jag säger emot och som också har mängder med emotsägelse om prima är hur?ja hur?år av urlakning...om man skulle göra det själv så inbillar jag mig att jag kan välja o vraka över produkter...det tror jag inte de kan göra i 3.e världen..mer än att slänga dom i plurret ett tag..det kan jag ju själv göra prismässigt genom att resa dit slänga i och återkomma o ta hem...blir sur över ocker o dåliga produkter var dom än är...sen att man ska göra en miljögrejj över sånt som inte funkar är snudd på ja..jag vet inte vad...kriminellt typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang som startade denna sida var tidigt ute att göra egen sten...ambitionen var bra..frågan är om resultatet var bra?Varför skulle dom lyckas mer på balis strand?jo pengar!undrar om inte div handlare i sverige skulle gå i ed på att detta betong otyg inte skapar problem...ja att de garanterar detta som inga problem med tanke på vad de tar ut för fusk sten!!! Dax att ställa lite krav på guldgossarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...