Gå till innehåll

Filtermattor, eller ej?


Chum

Rekommenderade inlägg

Vad som händer Larry är att du ökar din bakteriepoppulation av främst heterotrofa bakterier och därmed ökar din koldioxidproduktion. Eftersom filtermattorna är det perfekta substratet även för dessa bakterier så blir kolkällemetoden väldigt effektiv. Men du bör då under denna tid rengöra filtren väldigt ofta - kanske varje dag. Då exporterar du också ut näringen - precis som det skall och behöver inte lita till den tveksamma exporten via skummaren.

Varför rengöra ofta hänger också ihop med att dessa bakterier som gynnas av en organisk kolkälla växer till ca 50 gånger snabbare än nitrifierarna så de tränger helt enkelt ur dessa från filtret och nitrifikationen går ner i effektivitet. Nitrifierarna använder INTE organiskt kol - de använder karbonater i stället. Genom en rengöring varje till var tredje dag så garanterar man att det finns utrymme även för nitrifierarna. Det här har jag en massa mätningar på från högt belastade system - så det har jag sett i praktiken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot är ja inne på att prova något nytt. Att köra med två skummare där den "andra" är kopplad till utloppet på ytterfiltret. För att se om det är möjligt att gasa ur Co2 innan den hamnar i byttan igen.

Den andra skummaren skulle då köras med maxluft och utan skummarkopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot är ja inne på att prova något nytt. Att köra med två skummare där den "andra" är kopplad till utloppet på ytterfiltret. För att se om det är möjligt att gasa ur Co2 innan den hamnar i byttan igen.

Den andra skummaren skulle då köras med maxluft och utan skummarkopp.

Du tänker som vanligt :) (och rätt!!!!)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar verkligen dessa diskussioner när det är 2olika skolor som ska mötas.

Om man kör denna typ av filtrering så är syresättningen a och o.

Larry din ide är det inget fel på. Blir ett omvänt system emot hur jag kör. Jag syresätter ju vattnet maximalt innan filtreringen.

Vilket som är bäst vet jag inte. Någon som har tankar runt detta?

Det jag vet är på mitt sätt så klarar sig filtreringen utan rengöring något längre tid. Hade hela mitt system varit under vatten. Så hade nog syresättningen blivit för dålig och rengöring hade behövts oftare.

Finns ju en yttligare typ av filtreringen som fungerar hur bra som helst droppfilter. Nackdelen är att det tar lite mer plats. Vet inte vilket som är mest effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syresättning (eller rättare sagt mängden syre per tidsenhet) är kritisk. 25 gradigt vatten håller ca 8 mg syre per liter - varmare -> mindre. Har man hög syrehalt så är recirkulation över filterbädden det bästa knepet att öka syretillgången per tidsenhet. Förut hade jag en extra cirkulation över mina biobollar (Percula 120) på 4 kubik i timmen förutom de 2 kubik cirkulatione gav. Efter ett pumphaveri så är min cirkulation 4 kubik i timmen via returen - har också gått bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var skulle vara bäst att ha skummaren om man har filtermattor? Före eller efter? Har man den före syresätts vattnet och man tar bort viss "smuts" ur vattnet. Har man den efter så tar man bort de bakterier som lossnar från filtret och exporterar näringen, man får inte ut de i systemet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På originalfrågan svarar jag nej och slår ett slag för strumpa. Har du sandbotten har du redan överskott på biologisk filtrering och bakterier. Vill du komplettera är siporax mycket bättre än filtermatta. Siporax denitrifierar, det gör inte filtermatta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är Siporax? =)

Om detta vore The Matrix så skulle nog Lasse vara The Oracle, hehe. Mycket intressant läsning minsann. Keep it going if you will -dans

Jag undrar också, om man ska anv filter. Vart bör det sitta? Innan el efter skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag filtermatta före skummaren så slutar min att skumma. Vet inte vad det beror på.

Har testat "makaroner" dom gör varken till eller från i mitt kar.

Har provat att fåtill anaeroba zoner för denitrifikation. Men det är inte så enkelt som det låter.

Har t.e.x en djup sandbädd som är 20cm djup med 1-2 mm kalkkross och det tog 6 månader innan den verkade fungera. Den behövde bli riktigt tät för att ge effekt.

@ Stig ,,, naturligt vis har du rätt i att det borde bli ett diff.utslag på kH. Men ja måste säga att ja var för trög för att själv fatta det. Så att det har ja inte mätt. Det måste undersökas, när min nuvarande VÄS-period är över så blir det till att fylla ytterfiltret med filtermatta.

@ Lasse ,,, förstår vad du menar. Det är skälet till att jag inte kör Biopellets utan enbart väs ( i cykler med 4 veckor). Med biopellets är det alldeles för osäkert hur stor kolhydrat-dos som blir tillsatt. Man ser effekten när det är försent. Får man en biofilm så är risken överhängande att pH droppar på ytan och fäller fosfat o annan skit från stenen. Dessutom är risken stor att Nitrifererna blir utkonkurrerade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör eheim biomech i ett fluidiserat filter samt grov filtermatta förutom det "normala", grymt bra tycker jag personligen, nitratfabrik som folk brukar varna för, jomenvisst, jag försöker bäst jag kan, men har ändå problem att hålla nitraten tillräckligt hög -> doserar nitrat... med lite kolkälla och en bra skummare så är fosfatremovern nånting som extremt sällan behöver doppas (och nuförtiden inte ens i fluidiserad reaktor, behövs inte, räcker med lite i en strumpa då och då)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en stor typ filtersvamp som min returpump står på. Måste jag ta ur och rengöra den med jämna mellanrum eller kan jag bara ha den ligga i? Jag har knappt mätbart nitrat men PH har jag inget koll på.

Får du lågt pH så bör du titta på den eventuellt. inte glömma den som möjlig felkälla i alla fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Bump.

 

Håller på och filar på mitt teknikrum.

 

Fundering inför bygge... 

 

OM….100% av returen från visningskar går i genom Theilings Rollermat. Sedan skummare. Vidare till stora filtermattor 10ppi. Därefter till biobollar. Kanske 50 % av vattnet pumpas sedan genom UV filter till ett större refugium där halva refugiumet är mörklagd med LS och andra halvan ljussatt med nyttoalger/djur.

 

Ingen kolkälla är tänkt att användas.

Koraller främst LPS och mjukisar.

 

Egna tankar. Rollermat = mindre skit som fastnar på mattor och bollar. Stort refugium som tar upp nitrat.

 

 

Finns det någon nackdel i detta senario av att använda sig av filtermattor och bollar?

Bör man syresätta bollarna med syresten eller skummarpump?

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bollar har ju väldigt liten yta för bakterier att sätta sig på jämfört med andra filtermaterial som tex siporax eller sand. Det finns öht ingen anleding att ha bollar i ett kar med sandbotten. 

 

Ang utluftning av Co2 så gör ju skummaren det hela tiden, det är ju samma vatten som cirkulerar i akvariet. Det skall mycket stor bakteriemängd & långsamt flöde för att man nånsin skall kunna mäta någon lokal skillnad i ph. Det är inte bollarnas/skummarens placering som sätter begränsning i co2/pH utan snarare luften i rummet där karet står. 

 

I ett kar med mjukisar, lps & skivor är nog problemet inte näringsexport utan snarare hur man skall få näring nog i vattnet för dem att trivas. Ett refugium & en sandbädd gör nog susen utan problem. Med brasklappen att vissa alger, som tex chaeto, är ca 10.000x effektivare på att ta upp kväve än fosfor vilket kan leda till snedvridna proportioner no3/po4. Det brukar kunna lösas effektivt med lite remover eller no3-dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inget om Rollermat, så att je vet inget om nyttan. Ja tycker dock att det verkar vara en lite överkurs. När det gäller dina biobollar så kan dom hjälpa i nitrifikations ledet, men har du bara 10 kilo porös LS så räcker det långt istället. Det microskopiska livet håller stenens porer rätt ren. Skummaren gasar ur en del Kväve, ditt refugium tar resten om du gör den lite effektiv.

Nackdelen med ett refugium är att det slukar en hel del spårämne som järn och jod.

ja matar 10-14 kuber om dagen och har ingen mätbar kväve (ja med dropptest iallafall). Slarvar ja med spårämnena så stiger N och algerna gulnar. Stödmatar då och då med KNO3   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok...

 

Ja jag har nog hunnit tänka om ang biobollarna. Funderade lite på droppfilter men skippar nog dem helt och om behov eller lusten faller på så blir det komplettering av LS eller siporax.

 

Rollermat blir det då jag vill ha så rent vatten som möjligt. Får man som man önskar så hade vattnet varit 100% klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...