Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej!

Brukar ni skydda bottenrutan mot elaka krafter från staplad levande sten?

Nån som har varit med om haveri/sprickor eller liknande p g a att ni staplat stenen direkt på glasbotten?

Om man ska skydda, vad är lämpligt?

Plexiglasskivor eller liknande kanske?

/Robban

Postat

Plexi här med. Men jag har inte limmat dit den utan den bara ligger där. Hålls ju ner av sten, sand mm. En fördel med att limma kan ju vara att det inte kommer in skit mellan plexi och glas.

Postat

När jag hade sötvatten så hade jag tunn frigolitskiva. Typ 10 mm. Den hölls nere av grus och sten. Finns att köpa i alla byggvaruhus för några tior.

Nu har jag inget då botten i saltkaret är gjord av polyester eller om det är epoxi.

Postat
Måste man ha nåt överhuvudtaget ??

jag har 90 kg och bottenglaset har inte gått sönder än på ett halvår

Ja det är nog rätt säkert att inte köra med något skydd alls men det känns lite tryggare om en sten skulle falla när man stuvar omkring i karet. Bottenglaset är rätt tjockt ändå. Om inte annat så skyddar man glaset mot små repor ;).

Postat

Jag har smetat in hela botten glaset med silicon.

Tro det blev 3 mm tjockt.

Så om jag skulle få en skada så är inte det hela värden.

Det gick väl åt 6 -7 tuber silicon har 720 liters balja

foppa:ler:

Postat

Har inte haft något skydd tidigare heller, varken i sött eller det lilla salt jag höll på med för 8 år sen. Var en kompis (inte akvarist) som satte grillor i huvudet på mig när han såg mina 50 kg LS jag ska ha i burken...

Postat

Det kan tyckas att ca 50-100 kg är mycket, men när det ligger i vattnet så väger det mycket mindre, pga deplacementet, dvs den vatten mängd som stenen tränger undan. För att få fram den reela vikten så kan man ju kolla vilken volym som stenen har och subtrahera torrvikten med volym i kg. Men det är nog lite över kurs.

Det som kanske skall oroa sig över ärväll om nått trillar på botten glaset. Men det går alltid att lösa med epoxy eller cement, eller bra stapling.

Jag skall säkra lite stenar på söndag med epoxy eller cement har inte bestämt mig än.

Vilket är best för detta syftet, någon som använt båda och kan rekomendera, jag skall även sätta dit lite koraler på positioner där de inte sitter kvar utan någon slags limm.

• 6 månader senare...
Postat

ja plexi är ju inte direkt dyrt om man jämför med allt annat vi köper till våra kar.

jag tänker då ha en plexiskiva i botten. man vet aldrig om en sten rasar och landar illa..

Postat

Frigolit ska man inte använda för det smular sig med åren.

Jag har kört med frigolit i tre år och den smular inte sönder sig med åren. Dessutom isolerar det värmen bra.

Postat

Jag har ett tag nu funderat på att lägga en plexiskiva som är genomskinlig i botten. Dock hittar jag ingen som är längre än 120 cm och mitt kar är 130 cm långt. Detta har fått mig att fundera på att strunta i skivan. Är det någon här som har fått skador på bottenglaset som är värre än repor? Typ efter ras av rev. Är ju inte bara vi mäniskor som rör på revet det finns ju även djur.

Många som pratar om risken men jag har inte hört någon som i verkligheten fått skador.

Postat
sillen,

om ditt kvar är 130 och skivan 120 så får du ju bara 5cm på varje sida där det inte är plexi. tror du det gör något?

Inte i funktionell betydelse men utseende mässigt. Jag kommer nämligen inte ha någon sand eller drus på botten. Inte till att börja med i alla fall.

Så frågan återstår: Är det någonm son fått ett haveri (stenskott motsv) i sitt kar pga ras eller tappade LS?

Postat
Jag har kört oskyddat i 25år!

Det här citatet skulle man kunna skämta mycket med... men jag försöker hålla lite nivå på mina skämt så jag är tyst. :ler: :ler: :ler:

Postat

Risken är inte så stor som man ofta tror genom att vattnet dämpar fallet av stenen.

Jag är mer rädd när jag tappar täckglas som seglar iväg genom karet och dunkar i sidoglasen.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...