Gå till innehåll

Skydda bottenrutan?


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Måste man ha nåt överhuvudtaget ??

jag har 90 kg och bottenglaset har inte gått sönder än på ett halvår

Ja det är nog rätt säkert att inte köra med något skydd alls men det känns lite tryggare om en sten skulle falla när man stuvar omkring i karet. Bottenglaset är rätt tjockt ändå. Om inte annat så skyddar man glaset mot små repor ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan tyckas att ca 50-100 kg är mycket, men när det ligger i vattnet så väger det mycket mindre, pga deplacementet, dvs den vatten mängd som stenen tränger undan. För att få fram den reela vikten så kan man ju kolla vilken volym som stenen har och subtrahera torrvikten med volym i kg. Men det är nog lite över kurs.

Det som kanske skall oroa sig över ärväll om nått trillar på botten glaset. Men det går alltid att lösa med epoxy eller cement, eller bra stapling.

Jag skall säkra lite stenar på söndag med epoxy eller cement har inte bestämt mig än.

Vilket är best för detta syftet, någon som använt båda och kan rekomendera, jag skall även sätta dit lite koraler på positioner där de inte sitter kvar utan någon slags limm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag har ett tag nu funderat på att lägga en plexiskiva som är genomskinlig i botten. Dock hittar jag ingen som är längre än 120 cm och mitt kar är 130 cm långt. Detta har fått mig att fundera på att strunta i skivan. Är det någon här som har fått skador på bottenglaset som är värre än repor? Typ efter ras av rev. Är ju inte bara vi mäniskor som rör på revet det finns ju även djur.

Många som pratar om risken men jag har inte hört någon som i verkligheten fått skador.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sillen,

om ditt kvar är 130 och skivan 120 så får du ju bara 5cm på varje sida där det inte är plexi. tror du det gör något?

Inte i funktionell betydelse men utseende mässigt. Jag kommer nämligen inte ha någon sand eller drus på botten. Inte till att börja med i alla fall.

Så frågan återstår: Är det någonm son fått ett haveri (stenskott motsv) i sitt kar pga ras eller tappade LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...