Gå till innehåll

Medicin mot vita prick?


Jojje

Rekommenderade inlägg

Har medicinerat med Polyplabs Medic i 10 dagar i huvudkaret med avstängd UV. Resultat: mer prick än innan medicinering och fiskarna mår nu påtagligt riktigt dåligt. (Det skulle ju bli bättre enligt deras marknadsföring...)

Har idag varit inne i två affärer och köpt av alla fabrikat de hade på hyllan. (Har ingen affär i närheten)

Jag står redo för att riva allt ikväll för att få tag på fiskarna och lägga dem i ett separat akvarium för medicinering.

Frågan är vilken medicin som ger bäst resultat av:

Aquarium Munster med Fauna mor

eSHa med Exit

eller

eSHa med Oodinex

Dessa tre skall visst göra underverk mot vita prick... Iaf enligt tillverkaren.

Nästa nya fisk hamnar garanterat i karantän!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl läst https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter ?

Kör nu själv enligt behandlingsalternativ 3 på den listan. Sedan kommer har att köra en kur med PraziPro (beställt från eBay), finns massor att läsa på reefcentral.com om detta.

Karet kommer att stå utan fisk till julhelgen, sedan skall det vara fritt från parasiten.

Fortsättningsvis kommer allt att hållas i karantän. Först "Tank Transfer Method" sedan PraziPro-behandling och 2 veckor i karantän.

Sedan tidigare lärt mig(den hårda vägen) att doppa alla nya koraller i CoralRX ett par omgångar under karantäntiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte PraziPro är mot Cryptocaryon-parasiten... utan mot mask. Advanced Aquarist känns som en solid sida byggd på proffskunskaper, så Cupramine är nog värt att prova. Frågan är vart man hittar det som sagt. Jag vet att Akvarielagret i Sthlm har mkt Seachem-grejor. Ring dem o fråga. Annars... eBay

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs egentligen ingen medicin alls. Flytta över fiskarna i nytt vatten och tomt rengjort (läs steriliserat) akvarium varje tredje dag, upprepa var tredje dag 4-5 ggr. Metoden kallas tank transfer method och funkar lika bra som medicin mot ich/vita prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...men kräver att man inte bara har ett karantän kar, utan två ;p Frågan är också, kan man lita på att parasiten är 101% utrotad efter det? Vad säger ni andra..?

Är den absolut inte, i de flesta karen så finns vita prick alltid, men fiskarna mår bra nog för att inte de skall kunna sätta sig när deras immunförsvar är som vanligt.

Skall det blir 101% prickfritt så får du köra metoden som nämns ovan i ~2½ månader som är det längsta dokumenterade fallet som ich överlevt ide

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte PraziPro är mot Cryptocaryon-parasiten... utan mot mask. Advanced Aquarist känns som en solid sida byggd på proffskunskaper, så Cupramine är nog värt att prova. Frågan är vart man hittar det som sagt. Jag vet att Akvarielagret i Sthlm har mkt Seachem-grejor. Ring dem o fråga. Annars... eBay
Jo, jag vet! Cryptocaryon-parasiten fixar jag med att flytta fiskarna var tredje dag i två veckor. ;-) Är det ingen som läser tråden jag länkade till...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den absolut inte, i de flesta karen så finns vita prick alltid, men fiskarna mår bra nog för att inte de skall kunna sätta sig när deras immunförsvar är som vanligt.

Vad grundar du detta på? I ett torkat akvarium som är decinficerat med klorin finns absolut inte något vita prick. Inte heller i det nyblandade vattnet som man häller i det.

På reefcentral är det ingen (av de kunniga personerna) som ifrågasätter att metoden fungerar, så det vore intressant att höra vilken UNIK kunskap du sitter inne med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en japonicus-kirurg som fick ett rejält angrepp av prickar. Den medicin jag kom över var Herbtana. Ett preparat som helt motsvarade alla mina fördomar om en pseudovetenskaplig hokuspokusprodukt. Som gymnasie- och högstadielärare i biologi och naturvetenskap reagerar jag på texter som "a chemical-free treatment" och "100% Natural". Akvariet är 2m långt och fyllt med massor av sten så jag var inte speciellt sugen på att tömma ut allt för att få tag på firren. Jag ville alltså hitta en medicin som jag kunde använda direkt i karet utan att döda alla evertebrater, så där försvann de flesta preparat.

Nåväl, jag uttryckte min tveksamhet i butiken (den sympatiske handlaren höll dessutom med mig och var tveksam även han) köpte flaskan och tänkte att det kommer nog inte att fungera. Jag följde anvisningarna och medicinerade i de tio dagar som man skulle och döm om min förvåning - prickarna försvann helt dag nio! Det där var ett par veckor sedan och fisken ser helt pigg och prickfri ut. Jag tror faktiskt att det var medicinen med det töntiga namnet Herbtana som gjorde susen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sluta genast med Polyp Labs Medic!

Det är en medicin som innehåller antibiotika och väteperoxid, och deras påstående att det skulle vara så kallad "reef safe" är en ren lögn.

Faktumet är att antibiotika ser ingen skillnad på snälla och dåliga bakterier och mikroorganismer, dom slår helt enkelt ut allt som är känsligt för just den typen av antibiotika.

För att inte tala om att det finns risk att resistanta bakterier utvecklas när antibiotika används i onödan.

Vilket kan bli potentiellt riktigt tråkigt om man råkar skada sig i karet och få en infektion.

Det existerar helt enkelt ingen mirakelmedicin mot vita prick.

All behandling bör ske i ett karantänsakvarium med metoder som har fastställts att fungera, det är det enda raka.

Jag har en japonicus-kirurg som fick ett rejält angrepp av prickar. Den medicin jag kom över var Herbtana. Ett preparat som helt motsvarade alla mina fördomar om en pseudovetenskaplig hokuspokusprodukt. Som gymnasie- och högstadielärare i biologi och naturvetenskap reagerar jag på texter som "a chemical-free treatment" och "100% Natural". Akvariet är 2m långt och fyllt med massor av sten så jag var inte speciellt sugen på att tömma ut allt för att få tag på firren. Jag ville alltså hitta en medicin som jag kunde använda direkt i karet utan att döda alla evertebrater, så där försvann de flesta preparat.

Nåväl, jag uttryckte min tveksamhet i butiken (den sympatiske handlaren höll dessutom med mig och var tveksam även han) köpte flaskan och tänkte att det kommer nog inte att fungera. Jag följde anvisningarna och medicinerade i de tio dagar som man skulle och döm om min förvåning - prickarna försvann helt dag nio! Det där var ett par veckor sedan och fisken ser helt pigg och prickfri ut. Jag tror faktiskt att det var medicinen med det töntiga namnet Herbtana som gjorde susen.

Tio dagar är tok för lite, särskilt då Tomont kapslarna kan klara sig i 72 dagar innan dom kläcks, och cykeln börjar om på nytt.

Pigga och till synes prickfria fiskar betyder inte att dom är prickfria.

Enligt Herbtana's egen produktbeskrivning så får den enbart parasiterna som redan sitter på fisken att släppa taget genom att stimulera fiskens immunsystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen har jag helt "köpt" resonemanget från de som menar att det enda som kan slå ut "ich" är karantän och/eller kopparbaserad medicin samt UVC och ozon... Revsäkra mediciner känns väldigt "hokus pokus". Jag trodde själv på Salifert Stop Parasites, men antagligen så hade jag bara tur att det angreppet i det karet stoppades av andra skäl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ser allt för ofta när man använt "revsäkra"mediciner att parasiter kommer gång på gång ibland tar det längre tid innan den återkommer. Detta är pga att dessa mediciner tar dom levande "frisimmande"parasiterna men ej tomontkapslarna så dom ligger och lurar tills läger är lugnt igen och då hoppar på fisken igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har jag fångat upp alla fiskar och lagt dem i ett separat kar. Medicinerar med Fauna Mor och fiskarna verkar må bättre. Däremot så har allt ha dött i huvudkaret efter fångandet av fiskarna. Räkor, sjöstjänor, koraller, snäckor med mera.

Tappade ur 40%, tog bort hälften av den levande stenen, fyllde på med osmos vatten med rätt salthalt. Temperaturen sjönk dock ner till 23 grader innan jag han korrigera. Mer eller mindre ett vanligt vattenbyte. Första dödsfallet såg jag 12 timmar efter avklarat vattenbyte.

Vet inte om jag inbillar mig men känner stickningar i handen och den är röd efter ha varit nere i akvariet. Kan det vara någon korall som har förgiftat? Den revsäkra medicinen? Eller är alltihop bara en mardröm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Transfermetoden kan göras mycket enkel. Använd hinkar och byt hink varje dag. Den enda säkra metoden att rädda angripna fiskar, speciellt bra om man genomför behandlingen så fort man ser symptomen. Man tar ut alla angripna fiskar - behandlar dem med transfermetoden. Kollar fiskarna som är kvar - har de inte blivit angripna på ca 7 dagar så brukar det ofta gå väldigt bra att släppa tillbaka de behandlade fiskarna. Jag har gjort detta många gånger och använder ingen medicin

Ps sök på hinkmetoden

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar verkligen. Är lite av "expert" på hur det känns att möta stora problem, men framför allt att mista ett helt kars innehåll =( Kanske kan det relateras till det som Mark varnade om;

Sluta genast med Polyp Labs Medic! Det är en medicin som innehåller antibiotika och väteperoxid, och deras påstående att det skulle vara så kallad "reef safe" är en ren lögn. Faktumet är att antibiotika ser ingen skillnad på snälla och dåliga bakterier och mikroorganismer, dom slår helt enkelt ut allt som är känsligt för just den typen av antibiotika...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Alla som säger att det enda säkra sättet att döda Crypto är koppar, upprepade sötvattendopp eller hyposalinitet med hög temp har helt rätt. Parasiten är brutalt tålig. Jag har precis börjat behandla med Herbtana, eftersom mina firrar fått något cryptoliknande och jag är lindrigt sugen på att riva ur burken för att flytta fisken till ett kar där jag kan behandla. Tillsammans med Herbtana kör jag 2 L. Amboinensis, 2 L. Debelius och 2 L. Wurdemanni, tillsammans med en G oceanops, som iofs är den som är prickigast. Jag köper faktiskt Microbe-Lifts snack om att Herbtana kan få parasiter att släppa...och om några finns på plats för att äta dem kommer det bli lite enklare att hålla dem på plats. UV är ett bra komplement för att fimpa svärmsporer, så länge man placerar insuget där flest svärmsporer håller till. UV dödar tyvärr urskillningslöst allt i sin väg, inklusive alla små lirare vi vill ha i burken som mat åt våra filtrerare. Jag kommer chansa på att min räkarme fixar det här ihop med Herbtana, eller helt enkelt gilla läget och köpa nya fiskar om ett par månader... Parasiter i slutna system är jobbiga om man inte kan ge på dem som man vill...end of story.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är hur många som har ich och hur många som har Oodinium. För det är ju in himla skillnad i hur man botar dessa. Tank transfer fungerar inte på Oodinium utan det är medicinering. Behandling emot Ich är det tank transfer som är det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Sluta genast med Polyp Labs Medic!

Det är en medicin som innehåller antibiotika och väteperoxid, och deras påstående att det skulle vara så kallad "reef safe" är en ren lögn.

Faktumet är att antibiotika ser ingen skillnad på snälla och dåliga bakterier och mikroorganismer, dom slår helt enkelt ut allt som är känsligt för just den typen av antibiotika.

För att inte tala om att det finns risk att resistanta bakterier utvecklas när antibiotika används i onödan.

Vilket kan bli potentiellt riktigt tråkigt om man råkar skada sig i karet och få en infektion.

Det existerar helt enkelt ingen mirakelmedicin mot vita prick.

All behandling bör ske i ett karantänsakvarium med metoder som har fastställts att fungera, det är det enda raka.

Tio dagar är tok för lite, särskilt då Tomont kapslarna kan klara sig i 72 dagar innan dom kläcks, och cykeln börjar om på nytt.

Pigga och till synes prickfria fiskar betyder inte att dom är prickfria.

Enligt Herbtana's egen produktbeskrivning så får den enbart parasiterna som redan sitter på fisken att släppa taget genom att stimulera fiskens immunsystem.

Sluta genast sprida dessa påståenden säger jag

efter ha kollat upp det med ägaren fick jag följande svar:

"I can absolutely confirm that MEDIC contains no antibiotics J

It is illegal for us to sell, distribute or claim that MEDIC is a medication. We have got letters from the UK government in that regards and have answered them so we were not classified as product that required vetenarian control.

MEDIC is a water conditioner that increase the odd for the animals to fight the parasites."

fick även bekräftat att det bör användas med uv-filter igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och ändå står det raka motsatsen på produktbeskrivningen hos flera av deras återförsäljare, samt finns det akvarister som har upplevt medlet som verkningslöst eller värre.

Låter också skumt att dom säger att det bör användas "med" UV filter då deras egen websida säger raka motsatsen.

Directions:For in tank treatment:Use one level scoop of Medic for every 50G of your system volume twice per day.

Dose once in the morning (Before 10am if possible).

Dose once in the evening (After 10pm if possible).

Continue to dose for 10 days.Note: UV, ozone and carbon must not be used during the treatment. Protein skimmers can be run as normal.

Men tack, du fick dom med egna ord att bekräfta att Medic är inget botemedel mot parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...