Maglofster Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 Håller med Wigge. Hade nog satsat på bara sand, chaeto och ev. mangrove i det karet. Enklare underhåll. Citera
Wigge Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 jag har själv lite erfarenheter av refugium... jag startade om mitt 2 gånger pga av det slutade med att hela refugiumet var täckt av detrius!... men sedan när jag plockade bort stenen så slutade det!har du tänkt att köra dsb i refugiumet? Citera
Blåbert Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 jag har själv lite erfarenheter av refugium... jag startade om mitt 2 gånger pga av det slutade med att hela refugiumet var täckt av detrius!... men sedan när jag plockade bort stenen så slutade det!har du tänkt att köra dsb i refugiumet?Nja, refugiet skall ju producera smådjur som skall rinna över i visningskaret, så sten lär behövas. Tänkte dock köra BB i det för att lunna suga ur skit. Citera
Maglofster Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 När jag körde med ATS i mitt 600 liters så hade jag en ständig tillförsel av poddar från det, så mycket att jag ibland handmatade fisken med levande poddar direkt från filtret. Dom stortrivdes i bara alger. Citera
Wigge Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 startar du upp det rätt så behövs inte ls efter ett tag!, börja med att starta upp det med chaeto och mycket ls, sedan efter ca 1 mpnad kan du ta ut stenen för då är chaeton smock full med djur=) Citera
Wigge Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 vill du få ut så mycket som möjligt av refugiumet så hade jag kört en dsb i refugiumet. hade börjat med att häll i sanden, sedan proppat refugiumet fullt av ls i någon månad, efter en månad så hade jag plockat ut sten så där bara en ca 1 kg kvar och sedan i med chaeton=) Citera
Blåbert Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 Aha, ja kanske är en väg då, men jag tänkte även försöka ha lite sjöhästar och olika krabbor i refugiet, lite trist med bara chaeto då.... Citera
Blåbert Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 Dsb vill kag inte köra, litar inte på en metod som bygher på deponi av junk Citera
Maglofster Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 Jag tänker att det är enklare att i efterhand tillföra lite sten , plocka ut lite cheato och ploppa i ett par hästar när allt är stabilt och inkört. Inte göra för mycket på en gång. Citera
Blåbert Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 Ja hästarna kommer i sen. Ja vi får se, inte jättesvårt att plocka runt sten mellan karen... Citera
Freppo Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Tjena Robertramlade in på sg o hittade ditt projekt. Ser bra ut, men lite frågande kring dina karantän-kar. Ska de verkligen gå till sumpen och blandas med de stora karet? Varför inte helt separat?/Fredde Citera
Blåbert Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Det är för att kunna vänja fisken vid systemets vatten och få den att få rätt "lukt" mot slutet av karntänförinhen Citera
Freppo Postat 18 januari 2014 Postat 18 januari 2014 Ok, det blir ju kanon. Hur ser tidsplanen ut? :-) Citera
Blåbert Postat 18 januari 2014 Författare Postat 18 januari 2014 Fullt ut är det väl till sommaren, men karet vill kag sparka ogån mot slutet av februari Citera
Lasse Postat 18 januari 2014 Postat 18 januari 2014 Det är för att kunna vänja fisken vid systemets vatten och få den att få rätt "lukt" mot slutet av karntänförinhenDu tänker så rätt så rättMVH Lasse Citera
Freppo Postat 19 januari 2014 Postat 19 januari 2014 Ok, såg lite närmare på skissen. Karantän1 är eget men 2an är i systemet. Smart och kanon att vänja in en "ren" fisk till stora karet. Tänk om jag också kunde ha sånt stort system. Dax att flytta matbordet.... Hehe. Citera
Blåbert Postat 27 februari 2014 Författare Postat 27 februari 2014 Första spadtaget. Har börjat den lätta renoverigen av relaxen - rejält försenat pga övrig renovering av huset. Några smärre milestones som skall passeras innan helheten är klar:Upptagning av fyra hål, 50 mm genom 25 cm betong.Bortagande av element som kräver tömning av husets värmesystem.Få ned 150 kg akvarium som är allt annat än tympligt för en källartrapp där det går ned rent måttmässigt, men hur det går lär vi få se.Byte av gamla värmeväxlaren måste göras inkl asbetssanering innan det ens går att tänka på att göra sumprum i tvättstugan.Därför blir det lite etapper.Snarast möjligt kommer jag slutföra renoveringen. Om et par veckor räknat jag med att ha burlen på plats och starta upp med sumpen under som vanligt.Sen har det tillkommit en modul i helhetsplanen - det skulle nämligen bli väldigt coolt med ett litet mangrove-träsk bredvid huvudranken... Citera
wrang Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 1. Lätt att borra med betongborr 50mm kärnborr 2. Tömma går fort i värmesystemet. Släpp trycket kapa rören sätt dit två kranar full upp 3. Asbest på med munskydd å glasögon riv ner, släng på tippen Så långt har jag med gjort i mitt sumprum i källaren 4. Jag kommer ha en mangrove balja sedan som ett system med sötvattensspray lövuppfång etc etc så dom trivs För mig återstår bara byta golvbrunn, slipa av väggar, klä in vvxl fjärrvärme å sen fixa väggar å golv /Christian Citera
Blåbert Postat 27 februari 2014 Författare Postat 27 februari 2014 Ska åka och surra med en hyrfirma om kärnborrmaskin.Elementet får en rörmokare fixa. Värmesystemet i kåken är inte hundra... As estsanering ger jag mig definitivt inte på själv, det får ingå i växlarbytet.Men visst är det kul att ha mycket att göra?Ni som burit mycket akvarium, vad tror ni om att få ned 160x70x70 här med muskelkraft?[http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32355&epslanguage=SVIMG]http://img.tapatalk.com/d/14/02/28/a6yzemuh.jpg Citera
mikoto Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Jag tror varenda steg ner för den där trappan kommer få bäraren att producera en liter vätska i form av tårar. Hu jeda mig! 70x70 måste ju vara snuskigt tajt där. Rekommenderar nog starkt att du bygger en test attrapp i wellpapp först och provbär. Citera
krille 55 Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Om trappan är rak så kan du göra typ en kälke som du förankrar karet på och fira ner det med rep och ett par man som går före o håller emot Citera
stigigemla Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Ställ karet på en matta och låt ett par starka karlar dra ned mattan sakta med karet på. Det skall vara riktigt sakta för jobbet är att bromsa och styra. Men det är nog smart att testa först med en låda av frigolitskivor eller wellpapp. Citera
Blåbert Postat 28 februari 2014 Författare Postat 28 februari 2014 Sorry, tåkde visst posta en lnk till en kärnborr ustf bild på trappan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.