_Manne_ Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Som det ser ut nu så kommer den väggen vara svart för att man inte skall se in i sumpen och så att det inte blir ljusgenomsläpp om jag kör lampa i sumpen. Tanken är dock att göra någon slags inklädning. Det bästa vore väl att klä hela sidan inkl. dom 4 cm som sticker upp, så ser det lite mer naturligt ut.En revkeramiks platta med diverse utstick på som täckte hela ytan hade kunnat vara klockren lösning.. Och som du säger går upp dessa 4 cm så du går en homogen ovankant på droppet så hade du haft klar möjlighet att fästa koraller längs hela väggen neråt.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
POPOV Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Hur gör man det egentligen? Man vill ju inte att det skall kunna bli problem vid strömavbrott? Eller menar du från överrinningen?Kolla in mitt bygge så kommer du finna lösningen. Har min retur i botten delen, samma typ av lösning som Lasse beskriver.På detta vis genererar du flöde och säkrar att nytt vatten kommer in längst bort från avrinningen. Citera
Maglofster Postat 10 januari 2014 Författare Postat 10 januari 2014 Jag har kikat där, men jag fattar inte riktigt hur du har löst säkerheten. På skissen tycker jag det ser osäkert ut vid strömavbrott? Citera
Stefan molin Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Hej Magnus , sätt aldrig returen från sumpen mer än nån cm under ytan i karet , även om du borrar rör och tror du är säker så kan det bli fel , har själv fått hjälpa en kompis med ett säkert 1100l kar , han var i Göteborg och hans far var hemma hos honom och skulle sätta upp en ytter belysning och bröt strömmen , när jag kom dit var det 5cm vatten kvar i karet , sätt hellre en lop eller något liknande , här finns lite info ,http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=557219 , där hitter du säkert en bra lösning , mvh stefan Citera
Andreas N Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 OMFG.... sorry men jösses vilket akvarie..... Citera
Edward Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Hej Magnus , sätt aldrig returen från sumpen mer än nån cm under ytan i karet , även om du borrar rör och tror du är säker så kan det bli fel , har själv fått hjälpa en kompis med ett säkert 1100l kar , han var i Göteborg och hans far var hemma hos honom och skulle sätta upp en ytter belysning och bröt strömmen , när jag kom dit var det 5cm vatten kvar i karet , sätt hellre en lop eller något liknande , här finns lite info ,http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=557219 , där hitter du säkert en bra lösning , mvh stefanjag har min retur uppdelad på 5st utlopp varav två går ända ner till botten och dom övriga är strax under vattenytan. Detta fungerar utmärkt vid strömavbrott. Citera
Lasse Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Ja det är en variant - då bryts häverten av ytrören - och 20 mm rör sätts inte igen så ofta.....MVH Lasse Citera
Stefan molin Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Hej , ja borra rören är säkert om man sköter under hållet med att hålla hålen rena , och ett gäng turbosniglar på fel ställe har orsakat vatten skador förr och kommer att göra framöver också , mvh stefan Citera
Maglofster Postat 10 januari 2014 Författare Postat 10 januari 2014 Nu är karet godkänt och dom kommer börja bygga det nästa vecka!Har bett om en offert på en ställning i alu från flexipet.se. Citera
POPOV Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Jag har kikat där, men jag fattar inte riktigt hur du har löst säkerheten. På skissen tycker jag det ser osäkert ut vid strömavbrott?Stämmer skissen ger inte förklaringen på hur jag gjort. Som du ser i bilden finns det en grön slang längst bak, ena änden går till returpumpen och den andra till returen i karet. I mitten finns det en bit PVC rör som du kan se, från detta rör går det en liten slang i storlek av luftslang tillbaka i avloppet på överinningen. Citera
POPOV Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Hej Magnus , sätt aldrig returen från sumpen mer än nån cm under ytan i karet , även om du borrar rör och tror du är säker så kan det bli fel , har själv fått hjälpa en kompis med ett säkert 1100l kar , han var i Göteborg och hans far var hemma hos honom och skulle sätta upp en ytter belysning och bröt strömmen , när jag kom dit var det 5cm vatten kvar i karet , sätt hellre en lop eller något liknande , här finns lite info ,http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=557219 , där hitter du säkert en bra lösning , mvh stefanUsch, ingen sömn denna natt =/ Citera
Maglofster Postat 11 januari 2014 Författare Postat 11 januari 2014 Detta är tanken som byggs. Citera
_Manne_ Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Ser bra ut! Hoppas nu du får till allt precis som du vill ha det..Vad pratar vi för belysning? Eller jag har missat det..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Maglofster Postat 11 januari 2014 Författare Postat 11 januari 2014 Belysningen är än så länge inte bestämd, som med så mycket annat. Lutar nog åt någon LED/T5 kombo. Så då ligger väl ATI eller PS bra till. Blir inte DIY denna gång. Har också funderat på den Atlantik V2, men då måste jag nog köpa två känns det som, kanske hänga dom lite som i ett T, d.v.s ena hänger på tvären över det djupa och det blir kanske lite väl mycket pengar. Billigt och enkelt hade ju annars varit en 300W Razor. Citera
_Manne_ Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Du lär få en miljard föreslag.. Är ju lite hysteri i ämnet..Men en rolig grej hade varit o fått det en aning blåare på den djupare delen.. Razorn är ju "snygg" som belysning men lite fattigt på blandade leds.. En Tanke är att om du verkligen vill använda alla 70cm på bredden så tänk på det ang ljus köpet.. Du vill se den "soliga" sidan på korallen.. Täckningen ljuset ger är högst viktig.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Maglofster Postat 11 januari 2014 Författare Postat 11 januari 2014 En Tanke är att om du verkligen vill använda alla 70cm på bredden så tänk på det ang ljus köpet.. Du vill se den "soliga" sidan på korallen.. Täckningen ljuset ger är högst viktig.Ja, det är väl därför jag lutar åt en 3x75W LED 4x54W T5 PS eller liknande ATI. Citera
_Manne_ Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Ja, det är väl därför jag lutar åt en 3x75W LED 4x54W T5 PS eller liknande ATI.Formatet på den PS känns perfekt till dina mått sett.. Ett Litet minus är väl att ett kluster landar över mittstaget.. O andra sidan är det ju acryl.. Så har man bara rent där så borde det inte vara till något besvär.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
wrang Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Kolla på den nya ecotech radion rampen http://reefbuilders.com/2014/01/09/radion-g3-pro-leds//Christian Citera
Maglofster Postat 11 januari 2014 Författare Postat 11 januari 2014 Ja, hmm, kanske skulle köra på två g3:or då. Citera
Maglofster Postat 11 januari 2014 Författare Postat 11 januari 2014 Såhär tänker jag mig själva skåpet. Alu som kläs med 30mm Valchromat i mörkt grått. Citera
Admiral Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Var får man tag på valchromat?sorry såg nu att det fanns på lite olika ställen, tyvärr inte i högglans vit som jag är ute efter. Citera
Maglofster Postat 11 januari 2014 Författare Postat 11 januari 2014 En variant om man vill ha vitt är kanske Forex, skummad PVC. Vi har det i köket på jobbet. Riktigt snyggt. Citera
wrang Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Jag byggde vårat spec. Badrumsskåp i 10mm skumpvc Lätt å jobba med å en helt okey yta/Christian Citera
Andreas N Postat 11 januari 2014 Postat 11 januari 2014 Jag tycker du skall bygga skåpet så det kommer i samma linje som överrinningboxen. På det viset kan du bygga sumpen i samma linje och få rören rakt ner i sumpen. Sedan är det bara att sätta en lucka som döljer hela sidan mellan akv och vägg och gör att du helt slipper se balkonglådan. Citera
Maglofster Postat 11 januari 2014 Författare Postat 11 januari 2014 Ja, jag har också funderat i dom banorna. Ska klura lite till på det. det som ger mig mest bryderier nu är hur sjutton man skall få akvariet att stå så bra som möjligt för att undvika spänningar mellan planen så att säga. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.