Gå till innehåll

Magnus "drop reef" - Planeringstråd


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Som det ser ut nu så kommer den väggen vara svart för att man inte skall se in i sumpen och så att det inte blir ljusgenomsläpp om jag kör lampa i sumpen. Tanken är dock att göra någon slags inklädning. Det bästa vore väl att klä hela sidan inkl. dom 4 cm som sticker upp, så ser det lite mer naturligt ut.

En revkeramiks platta med diverse utstick på som täckte hela ytan hade kunnat vara klockren lösning.. Och som du säger går upp dessa 4 cm så du går en homogen ovankant på droppet så hade du haft klar möjlighet att fästa koraller längs hela väggen neråt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 492
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur gör man det egentligen? Man vill ju inte att det skall kunna bli problem vid strömavbrott? Eller menar du från överrinningen?

Kolla in mitt bygge så kommer du finna lösningen. Har min retur i botten delen, samma typ av lösning som Lasse beskriver.

På detta vis genererar du flöde och säkrar att nytt vatten kommer in längst bort från avrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus , sätt aldrig returen från sumpen mer än nån cm under ytan i karet , även om du borrar rör och tror du är säker så kan det bli fel , har själv fått hjälpa en kompis med ett säkert 1100l kar , han var i Göteborg och hans far var hemma hos honom och skulle sätta upp en ytter belysning och bröt strömmen , när jag kom dit var det 5cm vatten kvar i karet , sätt hellre en lop eller något liknande , här finns lite info ,http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=557219 , där hitter du säkert en bra lösning , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus , sätt aldrig returen från sumpen mer än nån cm under ytan i karet , även om du borrar rör och tror du är säker så kan det bli fel , har själv fått hjälpa en kompis med ett säkert 1100l kar , han var i Göteborg och hans far var hemma hos honom och skulle sätta upp en ytter belysning och bröt strömmen , när jag kom dit var det 5cm vatten kvar i karet , sätt hellre en lop eller något liknande , här finns lite info ,http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=557219 , där hitter du säkert en bra lösning , mvh stefan

jag har min retur uppdelad på 5st utlopp varav två går ända ner till botten och dom övriga är strax under vattenytan. Detta fungerar utmärkt vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat där, men jag fattar inte riktigt hur du har löst säkerheten. På skissen tycker jag det ser osäkert ut vid strömavbrott?

Stämmer skissen ger inte förklaringen på hur jag gjort.

Som du ser i bilden finns det en grön slang längst bak, ena änden går till returpumpen och den andra till returen i karet. I mitten finns det en bit PVC rör som du kan se, från detta rör går det en liten slang i storlek av luftslang tillbaka i avloppet på överinningen.

post-5026-14468932233461_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus , sätt aldrig returen från sumpen mer än nån cm under ytan i karet , även om du borrar rör och tror du är säker så kan det bli fel , har själv fått hjälpa en kompis med ett säkert 1100l kar , han var i Göteborg och hans far var hemma hos honom och skulle sätta upp en ytter belysning och bröt strömmen , när jag kom dit var det 5cm vatten kvar i karet , sätt hellre en lop eller något liknande , här finns lite info ,http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=557219 , där hitter du säkert en bra lösning , mvh stefan

Usch, ingen sömn denna natt =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är än så länge inte bestämd, som med så mycket annat. :)

Lutar nog åt någon LED/T5 kombo. Så då ligger väl ATI eller PS bra till. Blir inte DIY denna gång. Har också funderat på den Atlantik V2, men då måste jag nog köpa två känns det som, kanske hänga dom lite som i ett T, d.v.s ena hänger på tvären över det djupa och det blir kanske lite väl mycket pengar. Billigt och enkelt hade ju annars varit en 300W Razor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du lär få en miljard föreslag.. Är ju lite hysteri i ämnet..

Men en rolig grej hade varit o fått det en aning blåare på den djupare delen..

Razorn är ju "snygg" som belysning men lite fattigt på blandade leds..

En Tanke är att om du verkligen vill använda alla 70cm på bredden så tänk på det ang ljus köpet.. Du vill se den "soliga" sidan på korallen.. Täckningen ljuset ger är högst viktig.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Tanke är att om du verkligen vill använda alla 70cm på bredden så tänk på det ang ljus köpet.. Du vill se den "soliga" sidan på korallen.. Täckningen ljuset ger är högst viktig.

Ja, det är väl därför jag lutar åt en 3x75W LED 4x54W T5 PS eller liknande ATI.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är väl därför jag lutar åt en 3x75W LED 4x54W T5 PS eller liknande ATI.

Formatet på den PS känns perfekt till dina mått sett.. Ett Litet minus är väl att ett kluster landar över mittstaget.. O andra sidan är det ju acryl.. Så har man bara rent där så borde det inte vara till något besvär..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du skall bygga skåpet så det kommer i samma linje som överrinningboxen. På det viset kan du bygga sumpen i samma linje och få rören rakt ner i sumpen. Sedan är det bara att sätta en lucka som döljer hela sidan mellan akv och vägg och gör att du helt slipper se balkonglådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...