Gå till innehåll

Magnus "drop reef" - Planeringstråd


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 492
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så.. Efter ett par rejäla funderare så har jag beställt lite grejer på Fish-Street. Det roligaste var väl den nya Coral Box DC-skummaren. http://www.fish-street.com/coral_box_dc_curve_skimmer_d700?category_id=1
Antar att det blir en Abyss retur.. Men skummare ? Vad har du bestämt dig för på den punkten ?? Max 25-35 i footprint gissar jag då..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ska bli trevligt att höra åsikterna om sumpen så småningom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt. Blir FS nya DC-skummare. Är 26x26 så det blir lite meck att få ner den i mittenfacket vars öppning är 29x23, själva facket är 26,5x38. Skummaren är ju inte 26x26 längst ner så den kommer nog stå fint i facket. Men jag får se hur det löses med själva öppningen till mittenfacket när jag har skummaren och sumpen hemma.

Sen börjar jag med en Jebao 6000DC (eller vad den nu heter) som retur. Får se vad Edward säger om en Abyzz är värd pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har klurat som attans på hur jag ska lösa flödet från botten på den djupa delen. Efter lite funderande har jag hittat en lösning som jag tror blir bra. Jag har beställt ett plexirör som kommer ställas på botten av den djupa delen. Röret kommer stå mot kanten, d.v.s själva "dropet". Jag kommer ta upp lite hål i nederkant på röret och en dc6000 kommer placeras på botten i röret. Vattnet kommer sedan ledas upp till min ATS som kommer hänga ovanför karet och släppa sitt vatten öven den grunda delen. Röret kommer kläs in med död ls och se ut som en revpelare. På så sätt får jag en bra matning till min ATS samtidigt som inga sladdar syns. Kommer antagligen sätta en liten streamer inne i röret där uppe som får blåsa lite in på den grunda delen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer köra med closedloop, med två utblås i nedre delen, kommer att bli en dc pump som sköter det, då jag bygger som jag gör, så blir det ett borrat hål i botten, sen kommer den delas upp inne i boxen med två utblås, så ser man ju hur pass bra man behöver ösa på!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, får se hur det blir. Jag gillar Lagges ide med en wp60 i botten på röret, det kan ju blir hur bra som helst! I vilket fall som helst måste jag mata min ATS med något men det gör jag inte med en streamer.

Jag känner allt starkare att jag inte vill ha några hål i botten på burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en av mina WP25:or inne i en BTN modul. Den sitter så den hämtar vattnet från modulen (finns både ytinsläpp och galler i botten på modulen som tar vatten utifrån akvariet). WP25 blåser ut vattnet i karet igen via ett rör vars utlopp är döljs av LD. Har fungerat väldigt bra att blåsa i ett rör med WP25

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag varit på Leasing och köpt mig ca 40 kilo hyffsat död sten. Fortfarande lite fuktig, men det spelar ingen roll att den är halvdöd. Nu ska den tvättas och lakas ur och sedan sågas i bitar. Sen ska jag skapa mig lite inredning. Min fru kommer älska min nya stenbearbetningsanläggning i vårt enda badrum.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag varit på Leasing och köpt mig ca 40 kilo hyffsat död sten. Fortfarande lite fuktig, men det spelar ingen roll att den är halvdöd. Nu ska den tvättas och lakas ur och sedan sågas i bitar. Sen ska jag skapa mig lite inredning. Min fru kommer älska min nya stenbearbetningsanläggning i vårt enda badrum.. :)

Been there done that...

summan av kardemumman, är numera singel ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...