Gå till innehåll

Magnus "drop reef" - Planeringstråd


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 492
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den måste ju vara extremt bra och det är väl ett av de större problemen som måste lösas. Jag ska ha lite dialog med Bioted/Schuran om hur pass bra karet håller och vilka toleranser vi pratar om. I vilket fall som helst har jag kontakt med en kille som kan bygga en ställning i alu med väldig bra precision, han vet om kraven och ska återkomma med offert samt en variant på min "hittepå-konstruktion". Jag tänker som så att man bygger ställningen i en hel del som sitter ihop men att skivorna på grunda repsketive djupa delen ligger löst och Shimsas rätt. Sen kanske man får köra med Plastiguage (http://www.plastigaugeusa.com/how.html) mellan karet och skivan och hälla i vatten. Eftersom karet är genomskinligt ser man ju då om karet belastas lika överallt eller om det behöver justeras ytterliggare. Men, detta är någon som ger mig lite magont.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygger man en ställning så börjar man uppe vid akvariet och justerar höjden sedan. Det man är orolig för är att man får dragningar pga värmen i fall det svetsas men det kan försvinna lite mha avhärdning av aluminiumet. Men om man har väldiga krav så sätter man dit en extra list som gör att man kan bearbeta in måtten och planheten perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag klurat lite till. Har ritat två separata ställningar. Ställningarna ska ha justerbara fötter även om det inte syns på ritningen. Borde ju räcka med att man lägger akvariet på den övre ser till att det står i våg och sedan justerar man in den undre delen. Blir Valchromat under hela ställningen för att skydda golvet och sprida vikten. Sen blir det Valchromat ovanpå. Sen kör jag nog vit skummad PVC Forex för att klä in det hela. Har även gjort den 15 cm längre så att man kan dölja rören bättre.

post-5179-14468932264367_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite diskussioner med Ted så ska det fungera med ovan tänkta ritning. Så länge man justerar in det bra. Akrylen är ju inte lika känslig som glas för spänningar och det är ju ändå 15mm genomgående. Dessutom är inte karet så stort, vi snackar väl en innervolym i vatten på ca 325 liter om man tänker vattnets höjd i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, då två stativ i alu bokade. Det blir totalt 12 fötter, sex på varje ställning för att har naximal möjlighet till inställning. Ställningen byggs exakt efter min ritning och mina mått med en feltolerans på 0,5mm per kapning. Hoppas det blir bra.

Allt mer än tre justerfötter överbestämmer konstruktionen, så mäjlighebterna till i ställning minskar faktiskt... Fler väljer man om. Stabilitet och eller bärighet kräver det.

Det är säkert rätt val att gå p sex fötter på varje, men som sagt det gör det inte lättare att ställa in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menade är att jag har fötter på varje ställning. Tidigare i tråden så skulle jag inte ha fötter på den övre ställningen, men vi bestämde att köra fötter på båda ställningarna ger större säkerhet att verkligen kunna justera in eftersom det säkert inte kommer vara 100% parallellitet mellan de båda bottnarna. Skälet till att det blir sex fötter per ställning är att konstruktionen är sådan. Förhoppningsvis går det att justera in bra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så. Nu när burk och ställning är på g så har jag börjat gå igenom alla belysningsalternativ. Tycker jag vet mindre nu än innan jag satte igång att "plugga" specs.

Två Orphek Antlantik v2 vore ju häftigt. Eller man kanske skulle passa på och köpa tre st Ecotech Radion G2 för 15000 totalt nu när dom säljs ut billigt? Eller ska man kanske satsa på ATI:s hybrid? Nu snurrar det i huvudet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du på enbart led om du känner för det.. Båda dina två alt där är ju fullt intressanta alternativ absolut.. Kör du tre radion så skulle man ju kunna ge djupdelen en mer blå ton från en ramp som en effekt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, dom är ju jädrans sexiga, men jag tänkte jag skulle försöka vara lite "sparsam", så jag snålar så mycket det går.

Ja dom e ju det :P men då hänger jag med . Blir roligt o se vad g3 landar på i pris i Sverige när den anländer här :) jag såg bara när g2 kom då låg den 2000 kr i prisskillnad bara mellan Tyskland och Sverige

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande din bänk så tror jag att så länge du använder frigolit under karet så kommer risken för spänningar minska oerhört då frigoliten utjämnar diverse differenser i ställningen. Jag tror dina ställningar kommer funka perfekt så lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...