Gå till innehåll

Magnus "drop reef" - Planeringstråd


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 492
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Såja!

Nedre delen är ställbar som ni ser. Det är exakt 30 cm i nivåskillnad med fötterna utskruvade till hälften. Nu hoppas jag att akvariet är lika exakt. Den stora frågan nu är vad ska jag lägga för material på bänken?

Det jag tänker på är att den lägre delen får större vikt på mindre yta. Så det är kanske bra om det inte flexar för mycket? Men kan det vara helt stumt å andra sidan, typ MDF?

post-5179-14468932473144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett normalt glasakvarium så behöver du ingen bottenskiva - ställningen tar ändå upp och fördelar tyngden. Skulle tro det är samma med ett Plexi - prata med leverantören om det. Om du väljer en skiva - ta då formplyfa eller båtplywood. Kan ta vattenspill utan att svälla eller ändra form. Mellan akvariet och skivan lägger du ett tunt liggunderlag (du vet av stenåldersmodell) eller köper ett underlag i någon akvariebutik.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att ta ett annat kar och prova hur mycket det tilltänkta mellanlägget komprimeras vid olika vattenpelare? Rumligen är det väldigt lite, så frågan är dels hur du skall mäta det (digitalt skjutmått med hundradels upplösning kanske) och sen vad det kan tillåtas vara (fråga leverantören).

Det åste nog röra sig om mer än tiondelar för att det skall vara vettigt att hålla på. Anvnder du 10mm frigolit så tror jag nog att det inte blir så stor skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att Evonics plexi är 17 ggr mer böjligt än glas så tror jag att det ska vara lungt om man lägger en skiva, typ mdf underst och sedan en 10mm frigga på det. Men, det finns ju exempel där det börjat läcka just i skarven mellan högt och lågt. Men då har det varit en hel fast ställning som man byggt, dock har jag ingen koll på hur dom sedan har justerat in det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahaja. Har skickat mail till Ted och bett honom kolla med Schuran hur jag ska göra med underlägg under burken. Har även skickat ut prisförfrågan på Valchromat sågat i dom dimensioner jag vill ha, om det inte blir för dyrt så klär jag in bänken med det.

Jag kommer bli "poppis" på postutlämningen på ICA snart i varje fall. Har så mycket paket på gång att det inte är sant..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahaja. Har skickat mail till Ted och bett honom kolla med Schuran hur jag ska göra med underlägg under burken. Har även skickat ut prisförfrågan på Valchromat sågat i dom dimensioner jag vill ha, om det inte blir för dyrt så klär jag in bänken med det.

Jag kommer bli "poppis" på postutlämningen på ICA snart i varje fall. Har så mycket paket på gång att det inte är sant..

Trevligt! vet du när du får hem burken?

varit med om det på postutlämningen jag med, dom brukar höja lite extra på ögonbrynen när man hämtar ut sitt 5:e paket samma vecka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahopp! Var en sväng till Leasing och kollade på nya Hydra 52. Dom var så nyanlända att dom inte hunnit få upp dom. Tvingade naturligtvis fram en livedemo :) Ja, dom var väl inte helt svårtövertalade om man säger. Ruggigt läcker led. Är riktigt sugen på att slå till på tre sådana till karet. Men, får vänta tills lönen kommer in på kontot. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan dimma alla färger separat. Bilden är tagen med massor av rött, tror vi justerade ner den till typ 14% till slut. Bilden ska inte ses som representativ för ljuset av rampen. Man ska nog rent allmänt vara väldigt försiktig att bedöma en ramps ljusegenskaper via en mobilbild eftersom mobilens vitbalans inte direkt är topp.

Men jag tycker dom gav ett fint ljus och att dom är snygga som få är ju en klar bonus. Jag ska fått ett pris på 3 st + en kontroller, så jag vet inte exakt vad dom kostar än. Men något billigare än Radion 3:e gen i varje fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen bygger jag in även ovan karet. Det är ju tänkt som en rumsdelare. Men annars har dom ju någon slags "rail kit" som man kan fästa dom vid och där kan man nog dra kablarna snyggt. Var väldigt tunn och fin kabel fram till rampen måste jag säga, typ strömförsörjning bärbar dator.

När jag vill är jag bra på att dra kabel snyggt. Man kommer långt med buntband och smältlim.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...