Gå till innehåll

Magnus "drop reef" - Planeringstråd


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 492
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gällande din bänk så tror jag att så länge du använder frigolit under karet så kommer risken för spänningar minska oerhört då frigoliten utjämnar diverse differenser i ställningen. Jag tror dina ställningar kommer funka perfekt så lycka till.

Frigoliten tar upp mindre okämnheter, men ska du ta den här typen av nivåskillnader så måste man ha något riktigt mjukt... Enda chansen är nog att kunna justera nivåerna sinsemellan, kanske tom kontrollera med bladmått att man har samma anligg överallt innan man fyller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PANG! Där lades en order på en Dreambox från Royal Exklusiv. Köper "bara" själva sumpen med lite filtersockor, ska fundera lite på vilken returpump och skummare jag skall ha. Blir nog inte RE-prylar där. Önskedrömmen är en Abyzz A100 som retur, men jag den kostar ju en arm och ett ben. Sen måste jag säga att jag är sugen på att testa en DC-skummare från Fish-street (Coral Box) eller en Bubble Magus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PANG! Där lades en order på en Dreambox från Royal Exklusiv. Köper "bara" själva sumpen med lite filtersockor, ska fundera lite på vilken returpump och skummare jag skall ha. Blir nog inte RE-prylar där. Önskedrömmen är en Abyzz A100

-Tummen upp

Jag vill med ha en Abyzz A100 men de verkar vara leverans problem sa ted kostar ju inte mer än en annan bra pump. fördelen med Abyzz att man kan ställa in den per liter flöde (vilket jag föredrar) å inte stegvis som andra DC pumpar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig sump du skaffat dig, det är ju klart man ska unna sig lite, häftigt projekt du dragit på dig så sparsamt kommer det nog inte bli i slutändan. Jag har själv en Abyzz pump på ingång snart hoppas jag så vi får väl se om dom håller måttet ;) vet inte om jag missat det men vad har du tänkt dig för inriktning? fisk? mm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en tanke, det är bättre att den djupa delen står hårdare på än tvärtom. Anledningen till detta är att glas tål tryckspänningar bättre än dragspänningar och den inskurna hörnan är känsligast. Den tekniska termen är kälverkan.

Burken byggs i 1,5 cm av akrylplast i nångon extra bra variant från Evonic. Men kanske samma gäller ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig sump du skaffat dig, det är ju klart man ska unna sig lite, häftigt projekt du dragit på dig så sparsamt kommer det nog inte bli i slutändan. Jag har själv en Abyzz pump på ingång snart hoppas jag så vi får väl se om dom håller måttet ;) vet inte om jag missat det men vad har du tänkt dig för inriktning? fisk? mm..

Ja, hmm.. Ordet sparsamt kan man nog få vrida och vända på lite.. :) Men jag tänker att jag noga ska överväga varje inköp och försöka hitta saker till rätt pris. Det har jag följt hittills i varje fall, sen kan det handla om mycket pengar ändå. Exempelvis är jag mycket nöjd med slutpriset på både karet, ställningen och nu sumpen och det är ju allt jag köpt in så här långt :)

När det gäller inriktning på karet så är jag inte säker på det alls faktiskt. Det som har klingat i mitt huvud hela tiden är "inte så mycket fisk". Skulle gärna ha lite fina SPS:er där uppe och på själva revkanten. Sen kanske lite solkoraller i "skuggan" där nere + några LPS:er också där nere fast inte i skuggan då. Men det hinner säkert ändra sig 200 ggr innan det är dags att fylla på med levande. En sak är dock söker och det är att jag kommer starta med död sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Burken byggs i 1,5 cm av akrylplast i nångon extra bra variant från Evonic. Men kanske samma gäller ändå?

Glas har lite speciella egenskaper, plast är bättre på dragspänningar.

Kälverkan är bra att ta hänsyn till ändå, undvik för skarpt innerhörn om du kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glas har lite speciella egenskaper, plast är bättre på dragspänningar.

Kälverkan är bra att ta hänsyn till ändå, undvik för skarpt innerhörn om du kan.

Okej! Jag hoppas på att den extra 4 cm kant jag lagt vid brytningen mot det djupa hjälper lite extra, det känns som ett kritiskt ställe. Den är ju inte till för det utan skall hålla kvar sanden där uppe, men det borde hjälpa lite? Sen (utan att kunna något om dom krafter som påverkar ett akvarium) så kommer väl denna vara lite mer "homogen" i fogar och hörn. Vad jag förstår så svetsar dom ihop karet och sedan bakas det i en XXXL varmluftsugn i någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy på dig Magnus att visa sådan groteskt sexig porr. Går ju åt haklapp nu i flera veckor. O nej jag är inte gitter bara avundsjuk :P

Grattis till en underbar sump. Vet inte hur många gånger man önskat sig en sådan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...