Gå till innehåll

Magnus "drop reef" - Planeringstråd


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 492
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du något alternativ till mp40 även på den djupa delen som du tänkt på ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nja, det skulle vara någon form av closed loop isf. Grejen är att jag vill hålla tekniken inne i karet på ett ABSOLUT minimum och sätter man en mp40 på kortsidan där själva "droppet" är så ser man ju bara den del som sitter i akvariet, motordelen kommer ju sitta i sumpen. Sen kanske det inte blir så bra cirkulation dock..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det skulle vara någon form av closed loop isf. Grejen är att jag vill hålla tekniken inne i karet på ett ABSOLUT minimum och sätter man en mp40 på kortsidan där själva "droppet" är så ser man ju bara den del som sitter i akvariet, motordelen kommer ju sitta i sumpen. Sen kanske det inte blir så bra cirkulation dock..

Hade du varit bekväm med att sätta en closed loop på ett sådant ställe med tanke på risken i det läget ? För egen del , tvärnej..

Mp10or är ju uteslutet pga tjockleken.. Svårt o hitta något alt till mp40.. Samtidigt hade man velat ha dit syresatt vatten.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke, och jag kan ha väldigt fel.. :) Är att köra ett ganska lungt (lagoon mode på MP40:orna) men ordentligt flöde som kommer från samma håll, det borde då träffa rutan och gå neråt i andra änden av akvariet. Sen sitter den sista MP40:an (reef crest mode) ganska långt ner och gör mest "kaos" nere vid botten, blir nog bare bottom där nere. På något sätt borde nog vatten röra sig runt tillräckligt? det är ju trots allt bara 65 cm djupt totalt. Vi nackar ju inte språngskikt direkt :) Eller är jag ute och cyklar?

post-5179-14468932209931_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara att borra 2 st typ 5mm hål ett par cm under ytan och det förhindrar hävert tillbaks om strömmen går.

Men hur snyggt är det o ha ett rör i karet då?

jag tror iaf att dina 2 mp 40 ihop med det som returen ger kommer få ok fart på vattnet i gropen. Det borde ju tryckas mot rutan o ner för att sedan gå upp igen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5179-14468932210104_thumb.jpg

Såhär borde det ju bli. 2x MP40 på 50% i snitt blir 12.000 liter i timmen. Sen kanske man kör returen på 3000 liter i timmen. Det blir ca 7500 liter per sida, totalt 15000 liter från samma håll. Kanske inte blir fullt så mycket kaos som korallerna vill ha dock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag upplevt är att koraller ofta vill ha omväxlande flöde. Med detta sätt som du nu kommer ha så blir strömmen latent och växlar aldrig håll. Detta kanske går att kringgå om man kör pumparna växlande så när den ena fläskar på så är den andra i slowmode o visa versa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall dra ett rör ner i de lägre nivåerna så drar du det igenom avrinningskammaren och gör några små hål där (ovanför vattenytan). Vid strömstopp bryts häverten. Själva röret bygger du in i inredningen så att det inte syns. Har gjort så i mitt Percula så jag har 3 utblås - inget rör syns. Nu har jag iofs ingen sump undertill men spridningen av vattnet är perfekt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 cm just nu. Jag har inte godkänt Schurans ritning än så det finns fortfarande möjlighet att ändra.

Bara en tanke...

Om du drar två 20mm rör på botten från överningingen till den kanten så borrar man in två 45graders vinklar genom dessa 4cm så dom riktas halvt ner i den djupa delen.. Rören i sig bör täckas av sanden..

En del av returen skulle det kunna bli

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det ser ut nu så kommer den väggen vara svart för att man inte skall se in i sumpen och så att det inte blir ljusgenomsläpp om jag kör lampa i sumpen. Tanken är dock att göra någon slags inklädning. Det bästa vore väl att klä hela sidan inkl. dom 4 cm som sticker upp, så ser det lite mer naturligt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...