Gå till innehåll

Byta salt?


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Har kört med Tropic marine pro reef under lång tid nu men är trött på deras skithinkar. Endast en hink har varit i närheten av att hålla vad den lovar. I senaste hinken har jag fått höja Mg, Ca, KH manuellt för att vattnet ska vara okej innan vattenbyte. Vet att många här på forumet har upplevt samma sak.

Men frågan är vilket salt man skall byta till? Vill gärna har förslag på salter som är bättre på att hålla vad de lovar. Förstår att många märken skiftar från hink till hink men de kan omöjligt ligga lika dåligt som TM gjort senaste tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Jacs:

Det måste väl ändå vara en myt att "tunga" ingridienser hamnar i botten på salthinken vid transport och att man måste röra om i hinken innan man använder det?

Har du jämfört saltet från toppen med botten i en spann och sett någon skillnad?

Edit: Mr_Ewing hann före :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat dom flesta kända saltmärken på marknaden och vissa gånger har det varit bra andra inte, haft mycket problem med Tropic Marin samt Red sea då det har skiftat väldigt mycket i dom olika batcherna. Tillslut provade jag Korallen Zucht Reefers best, detta salt körde jag med under många års tid och helt klart det bästa jag provat där var värdena alltid samma mellan alla batcher.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt Korallen Zuch och Reef Crystals från tyskland - får se om nån av dem är något bättre.

Jag kan rapportera när jag har fått dem.

Sista Tropic Marine pro hinken hade följande värden

Salthalt @20 grader och 1,025

KH 7

Ca 320

Mg 1160

Kalium 280

Jag ska inte älta hur dåligt TM är men mina värden stämmer bra överens med de du beskriver. Dock så var Kh bra mycket lägre.

Ska testa Korallen Zucht nästa hink.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocean akvariums egna salt skall vara bra har jag hört. Jag har beställt 12 kg i dagarna och skall testa detta efter att TM pro reef nästan ödelagt mitt korallbestånd helt....

Detta salt har jag använt i flera år nu och är nöjd med både kvalitén och priset. Tidigare levererades det i plastförpackningar men numer kommer det i plasthinkar vilket är mycket bättre. Du har beställt 12 kg till ditt 670 liters. Jag köper alltid 50-80 kg till mitt 275 liters. Men du ville väl antagligen bara ta hem för att testa? Hade jag vetat det så kunde du hämtat en hink i mitt garage.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta salt har jag använt i flera år nu och är nöjd med både kvalitén och priset. Tidigare levererades det i plastförpackningar men numer kommer det i plasthinkar vilket är mycket bättre. Du har beställt 12 kg till ditt 670 liters. Jag köper alltid 50-80 kg till mitt 275 liters. Men du ville väl antagligen bara ta hem för att testa? Hade jag vetat det så kunde du hämtat en hink i mitt garage.

Ja det var ju snällt. Förhoppningsvis så har jag saltet på månd eller tisdag. skall nog klara mig tills dess. Men när jag väl får dt så kommer 8kg gå med en gång då jag skall göra ett ordentligt vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...