Blåbert Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Har märkt att min RO flödat sjukt mycket bättre om vattnet är lite ljummet.Nackdelar med det? Blir membranets porer större så att det följer med oönskade grejer? Citera
mikoto Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Ja, det åker ju igenom lättare för att membranets porer blir större. Membranet är väl gjort av plast i många fall? Det vet man ju hur det beter sig när det blir varmt. Så mer skit med varmare vatten så kallt det går ska det vara. Har man alldeles för varmt kan man nog fördärva membranet helt. Citera
Alexraptor Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Vad menar du när du säger varmvatten?Ljummet? Eller skållhet vatten helt från varmvattensledningen?RO memberan, går sönder och smälter ihop redan vid temperaturer som circa 45 grader.Optimal temperatur ligger någonstans mellan 20-25 grader.Men säkrast är att inte använda varmvatten alls. Citera
Blåbert Postat 17 april 2014 Författare Postat 17 april 2014 Olika bud alltså. Nej inte skållhett, ljummet som jag skrev...Tar oändlig tid att göra 600 l med iskallt vatten... Citera
Lasse Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Det är klart att du får mer RO vatten när du har ljummet vatten - men det är också av sämre kvalité eftersom det innebär att det släpps igenom mer vatten och större molekyler. Sedan om det har någon betydelse för oss eller inte vet jag inte. 20 grader är väl ingen fara att köra i alla fallMVH Lasse Citera
Felix.W Postat 17 april 2014 Postat 17 april 2014 Använder endast iskallt. Använder kökskranen. Märker att det blir konstigt i blandaren om det används något varmvatten.Det kommer kallvatten in i varmvattenledningen och det tar tar lång tid att få tillbaka varmvattnet på toakranen. Citera
jacs Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 Fyll karet med tappvattnet och gör sedan vb med ro så slipper du göra så mycket vatten för att fylla karet. Citera
Blåbert Postat 18 april 2014 Författare Postat 18 april 2014 Någon som mätt upp skillnad med TDS på ljummet och iskallt? Citera
Blåbert Postat 18 april 2014 Författare Postat 18 april 2014 På sikt kanske, men jag har en känsla av att karet är fyllt innan jag hunnit få hem en. Andra utgifter är för närvarande prioriteradr..... Citera
Lasse Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 Använder endast iskallt. Använder kökskranen. Märker att det blir konstigt i blandaren om det används något varmvatten.Det kommer kallvatten in i varmvattenledningen och det tar tar lång tid att få tillbaka varmvattnet på toakranen.Det där är varje fastighetskötares mardröm eftersom kallvatten oftast har större tryck än varmvatten och om man kopplar dessa två ihop mot en ventil eller stort mottryck så får man den effekten. Kan motarbetas av backventiler men det är ofta sådana krånglar också.MVH Lasse Citera
MagnusJ Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 Någon som mätt upp skillnad med TDS på ljummet och iskallt?Jag hade ~340 med ljummet vatten och ca 110 i kallt innan ro-anläggningen IAF. Misstänker att det var efter osmosen du var ute efter men om inte så fick du svar Citera
jflod Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 Antar att om man har ledningar och beredare i koppar så får man risk för att det kommer med cu.Själv körde jag ljummet några månader och membrannet höll men samtidigt dog många turbosniglar då. Nu kör jag bara kallt och har ingen död men +2 nya. Citera
Lasse Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 Borde göra det Robert men jag vet som sagt inte vad som släpps igenom när porerna blir större. MVH Lasse Citera
Blåbert Postat 18 april 2014 Författare Postat 18 april 2014 Jag kör på med kallt, frammåt påskdagen har jag nog 600l som är första etappen Citera
a.nilson Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 Min kör jag bara kallvatten o den gör ca 1-1,5l/min. Citera
PeterG Postat 18 april 2014 Postat 18 april 2014 Bäst är nog att be membrantillverkaren om en spec.Då får man ju veta mer exakt vilken temp som ger max effekt .mvh PeterG Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.