alexochingencarina Postat 9 juni 2014 Postat 9 juni 2014 Då var det dax för ett nytt kar. Kom över ett begangnat här i stan med måtten 60*60*50cm (180l) där höjden är 50cm. Karet har en sk "coast to coast" överining på baksia av karet med tre hål a 42mm. Tre rutor är optiwhite villket blir kul eftersom jag inte haft det tidigare. Bänk hade jag sedan innan. En mp bänk med måtten 66*66*90 i valnöt.En sump kom med karet också på 50*50*35 (90l) som får plats fint i bänken (eller rättare sagt, den får plats).Så nu är det mycket planering här hemma. Sitter och skissar i SketchUp där jag har fått endel hjälp av Blackizzz med moduler mm.Kommer väll bli endel bilder i den här tråden om jag känner mej själv rätt, så jag börjar med skiss på burken.Kub 2 by sietses, on FlickrDet var allt för nu. Vi ses! Citera
blackizzz Postat 9 juni 2014 Postat 9 juni 2014 Blir klar perfekt i tid tills alla acropororna är doppade hoppas jag Om jag får karet beställt kanske vi kommer igång samtidigt!Ser fram emot en kul tråd Citera
Vidofner Postat 9 juni 2014 Postat 9 juni 2014 Spännande! Skulle också vilja ha en sån där balkong. Slipper man ha en ful overflowlåda som tar plats Citera
Strikt Postat 9 juni 2014 Postat 9 juni 2014 Roligt Alex! Skönt att det blir lite roligt för dig efter acrodopp och elände. Ta E N helhetsbild på karet, efter det vill vi bara ha dina fantastiska macrobilder Citera
alexochingencarina Postat 10 juni 2014 Författare Postat 10 juni 2014 Blir klar perfekt i tid tills alla acropororna är doppade hoppas jag Om jag får karet beställt kanske vi kommer igång samtidigt!Ser fram emot en kul tråd Ja precis, det är ju lite tanken. Så jag har väll en sex veckor på mej att snickra ihop det=)Spännande! Skulle också vilja ha en sån där balkong. Slipper man ha en ful overflowlåda som tar platsDet är riktigt nice! Skönt att ha kvar all plats i skälva akvariet.Roligt Alex! Skönt att det blir lite roligt för dig efter acrodopp och elände. Ta E N helhetsbild på karet, efter det vill vi bara ha dina fantastiska macrobilder Ja det behövs kan jag säga. Motgångarna i den här hobbyn kan tära rätt hårt på intresset. EN helbild kan du nog få=)Äntligen /BjörnJa, det va verkligen på tiden=) Citera
Andreas N Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 Har själv en "balkong" och det är så jäkla gött o slippa en box i karet. Kommer bli fint detta./ Andreas Citera
alexochingencarina Postat 11 juni 2014 Författare Postat 11 juni 2014 Inriktning kommer främst rikta sej mot dom tråkiga stela pinnarna (sps), musslor och eventuellt zoanhus. Acroporor i regnbågens alla färger står högst upp på listan. Sen är jag kluven till om jag ska ha några montiporor, Stylophora, Seriatopora osv. Sen kommer jag spara några lpser som jag gillar.När det kommer till tekniken så kommer jag använda mycket från den gamla burken men även lite nytt kommer inhandlas.TeknikLjusEcotech radion ledbelysning som kommer kompletteras med t5. Troligen 2x24watt på vardera sidan om ledbelysning. 130watt led plus 100watt t5:or tror jag blir mumma för koraller och det visuella.PumparTunze 6095x2 med kontrollerSicce returpump men kommer troligtvis bytas ut mot en Jebao DC pump längre framDoseringspump Kore 5th Doser från pacific sun med fem kanalerAto från doseringspumpenSkummareBubble Magus Curve 5ÖvrigtTroligen någon typ av reaktor för fosfatmediaOsmos 180l/dygnDoppvärmareHär är en bild på hur sumpen troligtvis kommer se ut.Sump by sietses, on Flickr Citera
alexochingencarina Postat 12 juni 2014 Författare Postat 12 juni 2014 Här kommer en helbild på tanken=) Citera
Blåbert Postat 12 juni 2014 Postat 12 juni 2014 Här kommer en helbild på tanken=)[ATTACH]115802[/ATTACH]Haha! Citera
Vidofner Postat 12 juni 2014 Postat 12 juni 2014 Här kommer en helbild på tanken=)[ATTACH]115802[/ATTACH]Haha, såg den där i nån Facebookgrupp i förrgår :-) Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera
alexochingencarina Postat 12 juni 2014 Författare Postat 12 juni 2014 Sådär ja, två t5 ramper införskaffade. 4x24 watt. Jag har ju bara kört led förut så nu vill jag ha lite tipps på vad man ska köra för rör för att få ut det bästa tillsamans med ecotech radion.Tips? Citera
Strikt Postat 12 juni 2014 Postat 12 juni 2014 Här kommer en helbild på tanken=)[ATTACH]115802[/ATTACH]Inte bara acro som du doppat i gift? Citera
irwin_fletch Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 Jag gillar ATI-rören. Kör bara t5 och kör då med blue+ och coral+. Inga dyr rör heller. Citera
ormet Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 Blue+ & coral+Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk Citera
alexochingencarina Postat 13 juni 2014 Författare Postat 13 juni 2014 Låter ju övertygande! Men vad ger Actinic och Purple plus? Inget att ha kanske? Nyfiken amatör=) Citera
Blåbert Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 Actinic och purple plus är effektrör som lyfter fram färger. Hade du åtta rör skulle jag säga 4 st B+, 2 st C+, ett actinic och ett P+.Nu har du dessutom LED till att få fram lite effekt. Med denna uppsättning tycker jag du skall ha tillväxtrör. Citera
Andreas N Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 Aqua science duo och aqua sciene blue. Tycker det är på tok för mkt rött i coral+ röret i förhållande med 1-1. Jag startade mitt akvarie med 6 blue+ 4 coral+ 1 actinic o ett purpe + och det såg skit ut kan jag lova...... Färgerna var skruvade och jag frångick den kombon rätt omgående. Citera
Blåbert Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 Nu har han ju sin LED att tweeka med, men en annan tanke är ju 3+1, men då blir det ganska blått, vilket jag personligen kan leva med. Citera
Andreas N Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 Jag är av åsikt att ati rören inte får fram färgerna på korallerna ordentligt. Jag kommer byta ut alla ATI rör succesivt när ekonomin tillåter Detta är från mina erfarenheter jag skaffat mig under de månader jag kört med T5. Min stylopora milca tex var inte lila med ati rör men efter jag satte i 2st AS blue blev den läckert lila samtidigt som den röda färgen kom fram bättre på korallerna. Citera
alexochingencarina Postat 14 juni 2014 Författare Postat 14 juni 2014 Tack för era svar! Då lutar det åt blue+ och coral+ då. Färgerna kan jag ju styra med ledarna. Sammanlagt 226 watt på 180 liter, det blir trevligt för spserna:nöjd: Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.