stigigemla Postat 2 augusti 2014 Postat 2 augusti 2014 Jag funderar på att konstruera en algskrapa för bakrutan på kar som är minst 80 cm breda så att man inte når med armen.Någon som har en idé om hur det skulle kunna fungera? Citera
nike83 Postat 2 augusti 2014 Postat 2 augusti 2014 menar du en sådanhär som har teleskoparm: http://www.ebay.co.uk/itm/KENT-MARINE-PRO-SCRAPER-BOTH-35-AND-24-LONG-/370442064136 ? Citera
Dykaren Postat 2 augusti 2014 Postat 2 augusti 2014 Jag funderar på att konstruera en algskrapa för bakrutan på kar som är minst 80 cm breda så att man inte når med armen.Någon som har en idé om hur det skulle kunna fungera?Oftast funkar det dåligt med raka skrapor i alla fall. Känns som man får för dålig vinkel mellan skrapa och glas. Man behöver ju kunna lägga lagom tryck både mot rutan men även längs med rutan. Så min spontana tanke är att den bör vara ledad på ngt sätt. Citera
Laggeman Postat 2 augusti 2014 Postat 2 augusti 2014 Ett PVC-rör 1 meter långt, kapa ett jack i ena änden, kläm dit ett brett rakblad och skrapa på. Citera
Laggeman Postat 2 augusti 2014 Postat 2 augusti 2014 Vill man stödja upp bladet kan man förstärka röret i sidled med ett par mindre rörbitar: Citera
Laggeman Postat 2 augusti 2014 Postat 2 augusti 2014 Sen kan man snitsa till det lite och sätta ett snyggt handtag på änden man håller i, alternativt böja till det med en värmepistol. Citera
lexwin Postat 2 augusti 2014 Postat 2 augusti 2014 Snygg DIY @Laggeman, har du testat detta själv? Citera
salta wille Postat 2 augusti 2014 Postat 2 augusti 2014 Tog ett bra tag innan jag insåg att det föreställde ett rör och inte ett par tunna trådar. Var hittar man långa/breda rakblad? Citera
stigigemla Postat 2 augusti 2014 Författare Postat 2 augusti 2014 Jag måste ha någon led vid rakbladet för att komma åt i olika vinklar mellan/bakom revpelare.Rakbladet måste ha rätt vinkel mot glaset oavsett vad man får göra för att komma åt. Citera
MartinForsström Postat 4 augusti 2014 Postat 4 augusti 2014 Om det är möjligt att realisera skulle jag försöka mig på något i den här stilen. Det där med figurer har aldrig varit min starka sida men jag hoppas att det går att förstå hur jag tänker. Citera
alivedreamer Postat 4 augusti 2014 Postat 4 augusti 2014 Jag följer detta, mitt kar är nämligen 90 djupt och står i ett hörn. Själv har jag funderat på en ledad lösningen med en stor platta och sedan limma dit en Easy blade.Mopp:http://www.vileda.se/se/products/show/1240?hotspot_id=1034och typhttp://www.easybladeusa.com/ Citera
stigigemla Postat 4 augusti 2014 Författare Postat 4 augusti 2014 Martins idé tycker jag är bra. Conrad.se har kulleder i plast om än rätt dyra. Det bästa vore ju om det gick att göra flera till ett vettigt pris för jag tror det finns fler med samma problem. Citera
Blåbert Postat 4 augusti 2014 Postat 4 augusti 2014 jag tog en vanlig fönsterskrapa (gummiblad) och körde ned en bit 25 mm PVC i handtaget. Det funakr kanon på mjukt och slemmigt - men jag föreställer mig att man borde kunna modda skrapan med ett metallblad - gäller bara att hitta något bra....Man kommer åt helt ok i mitt 160x70x70, men givetvis blir det hörn som man inte når pga skrapan är för stor istället... hehe Citera
petnym Postat 4 augusti 2014 Postat 4 augusti 2014 Jag kör med denna lösning till baksidan... Det är en vanlig magfloat magnet limmad på skaftet till en Tetra rakbladsskrapa. Framsida och kortsidor kör jag som vanligt med Easy blade, och när det är dags för baksidan byter jag magneten på utsidan mot den jag limmat skaftet på... Jag byggde min 2010 och har kunnat hålla baksidan på mitt 2-meters akvarium rent sedan dess. ;-) Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 4 augusti 2014 Postat 4 augusti 2014 Precis som Blåbert så trycker vi fast ett 25mm PVC-rör i handtaget på en skrapa som är lite vinklad. Tror dom heter Handy nånting och går att köpas via Dogman och säkert fler ställen. Har ett ca 15cm långt rakblad. Funkar att ta av och byta till längre rör om man vill det. / David Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.