Gå till innehåll

Algskrapa för breda kar


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att konstruera en algskrapa för bakrutan på kar som är minst 80 cm breda så att man inte når med armen.

Någon som har en idé om hur det skulle kunna fungera?

Oftast funkar det dåligt med raka skrapor i alla fall. Känns som man får för dålig vinkel mellan skrapa och glas. Man behöver ju kunna lägga lagom tryck både mot rutan men även längs med rutan. Så min spontana tanke är att den bör vara ledad på ngt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tog en vanlig fönsterskrapa (gummiblad) och körde ned en bit 25 mm PVC i handtaget. Det funakr kanon på mjukt och slemmigt - men jag föreställer mig att man borde kunna modda skrapan med ett metallblad - gäller bara att hitta något bra....

Man kommer åt helt ok i mitt 160x70x70, men givetvis blir det hörn som man inte når pga skrapan är för stor istället... hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med denna lösning till baksidan... Det är en vanlig magfloat magnet limmad på skaftet till en Tetra rakbladsskrapa. Framsida och kortsidor kör jag som vanligt med Easy blade, och när det är dags för baksidan byter jag magneten på utsidan mot den jag limmat skaftet på... Jag byggde min 2010 och har kunnat hålla baksidan på mitt 2-meters akvarium rent sedan dess. ;-)

post-2486-14468933882028_thumb.jpg

post-2486-14468933882147_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...