Ländström Postat 4 januari 2007 Författare Dela Postat 4 januari 2007 Hej MarkoSjälvklart gäller det, det är en stående inbjudan till ALLA!Skicka ett PM så hittar vi säker en tid som passar.//Tomas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 7 januari 2007 Dela Postat 7 januari 2007 Jag får tacka för den intressanta guidturen i ditt kar, det var precis lika vackert som jag föreställt mig.Synd bara att jag har mitt lilla algproblem så jag inte kunde med att nypa några fraggar av dig . Jag kommer igen när jag har fått ordning på karet igen, var så säker.Bullen och kaffet var oxå super. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 7 januari 2007 Dela Postat 7 januari 2007 Tihi, jag var hos Tomas i fredags, han har öppet hus med så många nöördar som det springer där! Lika vackert som vanligt och lika roligt att prata med dej Tomas.Stort tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ländström Postat 8 januari 2007 Författare Dela Postat 8 januari 2007 Hej Ni är alla så välkomna så.//Tomas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 10 februari 2007 Dela Postat 10 februari 2007 hjälp vad häftigt, så man tappar andan. dom knubbiga rosa och euphylliorna är ju helt otroliga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dracula Postat 12 februari 2007 Dela Postat 12 februari 2007 När kommer det mer bilder?? Vore kul att se nu när du har kört med T5 ett tag... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 12 februari 2007 Dela Postat 12 februari 2007 Nice! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ländström Postat 18 februari 2007 Författare Dela Postat 18 februari 2007 Hej Lägger upp lite nytagna bilder.//Tomas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Den nya lilla firren ser gigantisk ut på kort, är den redan så nyfiken att den vill vara med på porträtt foton. Annars ser allt minsta lika perfekt ut som vanligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richard Postat 18 februari 2007 Dela Postat 18 februari 2007 Jag passar här med på att tacka för en väl genomförd föreläsning och den lilla påsen som du hade med dig till Linköping. Otroligt fina bilder. En sådan firre hade jag för ett antal år sedan och kan klart rekomendera den, dess personlighet slår det mesta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 19 februari 2007 Dela Postat 19 februari 2007 Vackert! Du får till färgerna på kort också! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hultis Postat 5 mars 2007 Dela Postat 5 mars 2007 för en trevlig och salt söndag! otroligt inspirerande att se det live, definitivt värt resan flera gånger om och jag gör gärna om det!kaffet och fraggarna var lika så // Mvh Anders Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wOOfer Postat 5 mars 2007 Dela Postat 5 mars 2007 Håller med föregående talare, mycket roligt att se karet live samt prata av sig lite.Beundransvärt akvarium!Mvh Magnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dallaman Postat 5 mars 2007 Dela Postat 5 mars 2007 håller oxå med föregående talare jag var där vid 12 tiden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ländström Postat 5 mars 2007 Författare Dela Postat 5 mars 2007 Hej Ni är alla som vanligt välkomna.//Tomas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wassberg Postat 2 augusti 2007 Dela Postat 2 augusti 2007 Vill bara tacka för ett mycket givande besök. Roligt att se live och kul diskussion. Bullarna var inte fel heller./Wassberg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 7 september 2007 Dela Postat 7 september 2007 Jaaaha.. Hur var det här då? Tappat kameran eller? Skulle vara kul att se hur det ser ut nu, var några månader sen du la upp bilder på detta vackra kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 8 september 2007 Dela Postat 8 september 2007 Jag hörde ryktesvägen om att denna burk fick startas om pga nitratproblem. Som sagt bara rykten så jag vet inte om det stämmer. Hade varit trevligt att få det bekräftat/dementerat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 14 oktober 2007 Dela Postat 14 oktober 2007 Jag hörde ryktesvägen om att denna burk fick startas om pga nitratproblem. Som sagt bara rykten så jag vet inte om det stämmer. Hade varit trevligt att få det bekräftat/dementerat.Fick äran att prta lite med Ländström i veckan.Han har inte startat om, tack och lov. Dock hade han problem med ett gäng sps som bleknade, han provade allt möjligt, sålde tom dom flesta euphyllior han hade, trodde det kanske var kemiskt krig på g i karet men det hjälpte inte. Till slut grävde han upp dsb:n i sumpen och korallerna börjar återhämta sig. Tillfällighet kanske men det verkar långsökt. Förmodligen var det något i sanden som löstes upp.Han har oxå gjort sig av med kirurgerna (blev för stora), vilket meför att caluerpa har börjat växa ganska rejält i karet. Så om någon har tips på en bra liten firre som äter macro så tror jag han kommer bli överlycklig. Han kör på som vanligt med kalkreaktor och tillsätter FM Ultra Min-S och FM Ultra Organic.Han kommer väl ramla in här på guiden igen nu när hösten kommit. Så vi väntar på bilder på karet i dagsläget. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 14 oktober 2007 Dela Postat 14 oktober 2007 Dock hade han problem med ett gäng sps som bleknade, han provade allt möjligt, sålde tom dom flesta euphyllior han hade, trodde det kanske var kemiskt krig på g i karet men det hjälpte inte. Vilket ämne är riktigt skadligt för SPS:er?Till slut grävde han upp dsb:n i sumpen och korallerna börjar återhämta sig. Vad gör DSB med det ovan nämnda ämnet? (hint: lagrar och så småningom frigör)Förmodligen var det något i sanden som löstes upp.Vad är fosfater?Det är sådana här inlägg som övertygar mig mer och mer om dsb:s nackdelar. Sådana inlägg och inlägg om envis cyano (som fixar kväve från luften och får fosfaten serverat på silverfat från sanden). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 14 oktober 2007 Dela Postat 14 oktober 2007 Min gissning (mest beroende på Ultramin S/ultra organic tillsatserna men kanske även DSB) är att fosfatet blev för lågt/sjönk för snabbt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 oktober 2007 Dela Postat 15 oktober 2007 Det kan vara tvärtom också. Nedbrytningen i sandbädden + organisk kolkälla kan ha minskat näringsvärdena för mycket. Jag har börjat tillsätta nitrat för att få bättre färger. Det ökar framför allt grönt hos mig. Jag tycker detta bör vara det troligaste om det hänt efter att han sålt av en del storätande fiskar och dessutom fått Caulerpa som börjat växa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 15 oktober 2007 Dela Postat 15 oktober 2007 Det kan det vara, javisst. Brist på kväve men överskott på fosfat. Det som talar för är i så fall, som du säger, Stig, avyttring av storätare. Det som talar emot oorganisk näringsbrist är att Caulerpa har börjat växa - hade oorganiken verkligen varit låg hade Caulerpan stuntat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 15 oktober 2007 Dela Postat 15 oktober 2007 Ska nog lämna Ländströms egna tråd ifred och samtidigt ber jag om ursäkt för mitt tidigare inlägg! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ländström Postat 12 november 2007 Författare Dela Postat 12 november 2007 Hej Då var det dax för en liten uppdatering igen.Som nämnts tidigare så har jag tagit bort min levande sand från sumpen, det ville inte fungera. Jag har ingen bra förklaring på vad som hände. Annars är upplägget som förut.Dessutom pågår ett fiskbyte, därför är det lite tomt på fisk. Annars ser det ut som följer: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.