Gå till innehåll

Ländströms


Ländström

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu är den värsta stormen på jobbet över så nu kan man lägga lite tid på akvariet igen.

Som vanligt kan man inte hålla fingrarna i styr utan man måste pilla o fixa.

Det har kommit till ny belysning (T5), DSB och lite annat.

Dessvärre lyckades jag vattenfylla mitt undervattenshus till kameran på semestern så det kanske dröjer ett tag tills det blir bilder på det.

DSB (i sidobyttan) verkar lovande och för min del är jag såld på T5 (ATI a la hausriff). Det är dock för tidigt för att dra några stora slutsatser.

Återkommer!

//Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Himla fin burk måste jag säga...

Hur många rör har du? Watt? Photoperiod??

Mvh/Andreas

Hej Andreas

Bilderna är tagna med metalhalogen över karet, numera är det T5 med 4X54 samt 4X39 med häften vita och hälften blå. Blått ljus ca 12 tim, vitt ljus ca 9 tim.

Jag ska försöka få tag i en ny kamera för att kunna lägga ut lite bilder på hur det ser ut nu.

//Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt vackert! Vilken sort är den till höger? Du råkar inte ha en liten fragg av den att sälja :) . Skulle vara värd hela resan till Uddevalla.

attachment.php?attachmentid=3823&d=1132605784

Hej

Montipora någonting.

Jag har sålt den till förmån för andra koraller men det kan vara så att Norberg har kvar av den, jag vill minnas att han fick en fragg av den. Bilden är tagen med UV-kamera för att kunna ta en bild rakt uppifrån. Från sidan/frammifrån ser man inte färgerna alls på samma vis, tyvärr.

//Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har ordnat en ny kamera så här kommer lite bilder.

Alla värden ligger inom spec utom möjligen nitrat som ligger på ca 5 mg.

Tillsatser är jod och aminosyror, lite bakterier och mat till dessa (prodibio).

Inget socker eller vodka, jag är inte helt övertygad att socker är en bra metod. Jag med flera har upplevt att kejsare har börjat äta på korallerna efter en tids tillsättning av socker. Det kan naturligtvis finnas andra förklaringar till detta men värt att nämna.

Är fortfarande nöjd med mina T5 och tillskriver än så länge min DSB mitt relativt låga nitratvärde trots massiv matning. Mer rapporter kommer.

//Tomas.

post-1338-14468913402419_thumb.jpg

post-1338-14468913402541_thumb.jpg

post-1338-14468913402712_thumb.jpg

post-1338-14468913402927_thumb.jpg

post-1338-14468913403103_thumb.jpg

post-1338-14468913403255_thumb.jpg

post-1338-14468913403411_thumb.jpg

post-1338-14468913403596_thumb.jpg

post-1338-14468913403779_thumb.jpg

post-1338-14468913403959_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tomas, det var effektfullt med dina euphylliahörnor, lite böljande kullar som ramar in de hårda SPS:erna. Snyggt, det ger inspiration. Fiskbeståndet ökar för varje gång jag ser akvariet, blir det inte tuft att hålla nera näringsnivån? Det gröna monstret tycker jag mig känna igen?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne

Kul att du gill euphylliahörnen, näringsnivåerna är på väg ner. Jag har legat en hel del högre (20+). Med DSB i sidobyttan samt prodibio är nivåerna på väg ner, får se om det funkar hela vägen.

Japp, den gröna är från dig.

//Tomas.

Hej Tomas, det var effektfullt med dina euphylliahörnor, lite böljande kullar som ramar in de hårda SPS:erna. Snyggt, det ger inspiration. Fiskbeståndet ökar för varje gång jag ser akvariet, blir det inte tuft att hålla nera näringsnivån? Det gröna monstret tycker jag mig känna igen?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ställa in mig bland resten av beundrarna, verkligen fint kar och ditt val av fiskar är nästan exakt som jag drömmer om en vacker dag. En riktig inspirationskälla!

Ska bli kul att höra vad du märker för skillnad med dina T5. Jag har kört med T5 från start i 18 månader nu (ATI armatur + rör) och har varit nöjd. Jag har ännu inte bytt rören och tycker att det växer bra samt att färgerna i mina ögon är oförändrade så jag ser ingen anledning att byta riktigt än.

Kan du leva utan glittret från MH? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack för alla positiva kommentarer, kul att ni gillar det.

Peter, mina koraller är mer jämt färgade. De har färg även ”framifrån” inte bara uppifrån, om du förstår vad jag menar. Jag upplever också att acropororna växer mycket snabbare och tätare. En annan reflektion är att färgerna på både acroporor och euphyllior är fina i fullt ljus. Förut fick jag välja lite antingen eller (varierat antal lampor/kelvin).

Än så länge känns det som jag kan leva utan glittret från MH, det har gett så mycket positivt med T5 så jag kommer nog inte att byta till MH än på ett tag.

Intressant att höra att du kört dina rör i 18 månader utan synbara förändringar, hur många timmar kör per dag med vita resp blå rör?

//Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att höra att du kört dina rör i 18 månader utan synbara förändringar, hur många timmar kör per dag med vita resp blå rör?

//Tomas.

Kul att det funkar bra med dina T5. Jag har väl delvis inte bytt lampor ännu eftersom jag vill slå hål lite på myten att man måste byta T5 var 6e månad som en del fortfarade hävdar. Jag har inte märkt försämrad tillväxt och som sagt färgsammansättningen är för mig oförändrad vilket antagligen inte hade varit fallet om jag kört med MH i 18 månader. Ska jämföra tillväxten noggrannare med bilder från tidigare och kan då dela med mig av resultaten. Jag hade tänkt att ha dem i ca 18 månader men det är möjligt jag kör ett halvår till.

Jag kör med 3 st ATI blue plus, 2 st ATI aquablue spezial och en 67a, alla på 54w. Jag har tänt två rör 12 timmar och resterande 11 timmar.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...