Gå till innehåll

Ländströms


Ländström

Rekommenderade inlägg

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag får tacka för den intressanta guidturen i ditt kar, det var precis lika vackert som jag föreställt mig.

Synd bara att jag har mitt lilla algproblem så jag inte kunde med att nypa några fraggar av dig :x . Jag kommer igen när jag har fått ordning på karet igen, var så säker.

Bullen och kaffet var oxå super.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag passar här med på att tacka för en väl genomförd föreläsning och den lilla påsen som du hade med dig till Linköping. Otroligt fina bilder. En sådan firre hade jag för ett antal år sedan och kan klart rekomendera den, dess personlighet slår det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
Jag hörde ryktesvägen om att denna burk fick startas om pga nitratproblem. Som sagt bara rykten så jag vet inte om det stämmer. Hade varit trevligt att få det bekräftat/dementerat.

Fick äran att prta lite med Ländström i veckan.

Han har inte startat om, tack och lov. Dock hade han problem med ett gäng sps som bleknade, han provade allt möjligt, sålde tom dom flesta euphyllior han hade, trodde det kanske var kemiskt krig på g i karet men det hjälpte inte. Till slut grävde han upp dsb:n i sumpen och korallerna börjar återhämta sig. Tillfällighet kanske men det verkar långsökt. Förmodligen var det något i sanden som löstes upp.

Han har oxå gjort sig av med kirurgerna (blev för stora), vilket meför att caluerpa har börjat växa ganska rejält i karet. Så om någon har tips på en bra liten firre som äter macro så tror jag han kommer bli överlycklig.

Han kör på som vanligt med kalkreaktor och tillsätter FM Ultra Min-S och FM Ultra Organic.

Han kommer väl ramla in här på guiden igen nu när hösten kommit. Så vi väntar på bilder på karet i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock hade han problem med ett gäng sps som bleknade, han provade allt möjligt, sålde tom dom flesta euphyllior han hade, trodde det kanske var kemiskt krig på g i karet men det hjälpte inte.

Vilket ämne är riktigt skadligt för SPS:er?

Till slut grävde han upp dsb:n i sumpen och korallerna börjar återhämta sig.

Vad gör DSB med det ovan nämnda ämnet? (hint: lagrar och så småningom frigör)

Förmodligen var det något i sanden som löstes upp.

Vad är fosfater?

Det är sådana här inlägg som övertygar mig mer och mer om dsb:s nackdelar. Sådana inlägg och inlägg om envis cyano (som fixar kväve från luften och får fosfaten serverat på silverfat från sanden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara tvärtom också. Nedbrytningen i sandbädden + organisk kolkälla kan ha minskat näringsvärdena för mycket. Jag har börjat tillsätta nitrat för att få bättre färger. Det ökar framför allt grönt hos mig. Jag tycker detta bör vara det troligaste om det hänt efter att han sålt av en del storätande fiskar och dessutom fått Caulerpa som börjat växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan det vara, javisst. Brist på kväve men överskott på fosfat. Det som talar för är i så fall, som du säger, Stig, avyttring av storätare. Det som talar emot oorganisk näringsbrist är att Caulerpa har börjat växa - hade oorganiken verkligen varit låg hade Caulerpan stuntat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej

Då var det dax för en liten uppdatering igen.

Som nämnts tidigare så har jag tagit bort min levande sand från sumpen, det ville inte fungera. Jag har ingen bra förklaring på vad som hände. Annars är upplägget som förut.

Dessutom pågår ett fiskbyte, därför är det lite tomt på fisk. Annars ser det ut som följer:

post-1338-1446891468924_thumb.jpg

post-1338-14468914689406_thumb.jpg

post-1338-14468914689602_thumb.jpg

post-1338-14468914689828_thumb.jpg

post-1338-1446891469004_thumb.jpg

post-1338-14468914690253_thumb.jpg

post-1338-1446891469046_thumb.jpg

post-1338-14468914690685_thumb.jpg

post-1338-14468914690874_thumb.jpg

post-1338-14468914691069_thumb.jpg

post-1338-14468914691289_thumb.jpg

post-1338-14468914691486_thumb.jpg

post-1338-14468914691726_thumb.jpg

post-1338-14468914691937_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...