Gå till innehåll

Förta akvarium LIDO 120


quaddan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Då är det min tur att starta upp ett första akvarium, detta är helt nytt för mig...

Den erfarenhet jag har är i princip 2 guldfiskar i en skål som barn...

Som första akvarium valde jag ett Juwel Lido 120 (Stort tack till Hornbach som nästan skänkte de till mig 1439kr efter deras prisgaranti ;)

Nästa steg är att inhandla allt annat som behövs, kanske kan ni hjälpa mig med handlelista? :)

Det som är planerat nu är följande:

*Skummare Juwel 3.0

*Salt (någon som har ett tips på bra/billigt salt?)

*Levande sten, ca 10-15kg (Någon i skåne som har till salu?)

*Någon form av bottenmaterial, har inte bestämt mig för vad ännu..

*Troligtvis några turbosniglar och kanske nån kräfta.

*Cirkulationspump (Vad behöver jag förutom den som ingick till akvariet?)

Hur är det med lysrampen som ingår till Lido, kan man använda den?

Planen är i slutändan att ha 3-5 fiskar, typ två clowner och något annat skoj. Någon anemon och kanske någon lättare mjuk korall.

Mycket tacksam för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter roligt - välkommen till forumet.

Juwels skummare är det nog inte många som kommer rekommendera tyvärr -den är skräp.

Satsa hellre på en Tunze 9002 eller liknande liten skummare.

De flesta sorter salt funkar fint.

Cirkulation är viktigt så satsa på två streamers som du riktar mot varandra - på så sätt blir det inga döda punkter i karet.

Lysrampen i sig är det inget fel på, men du måste nog byta ut rören. Ett marine och ett blue skulle jag tro blir bra - skaffa gärna bra reflektorer med.

Det var i alla fall lite info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha Juwel skummare så strunta i 3.0 skummaren utan använda den nyare seaskim skummaren de har. Den är avsevärt mycket bättre konstruerad än 3.0 och lär ge betydligt bättre resultat. Men jag har fortfarande bara sett bilderna och ritningarna, så en Tunze 9002 är betydligt mer beprövad. Men seaskim skummaren ser duglig ut från vad jag ser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för ditt svar!

Nu har jag avbeställt min skummare, lite synd då jag hittade den för ca 700kr i butik (Som vanligt, låter något för bra, så.....)

Jag har googlat Tunze 9002, men den verkar svår att hitta.. Är 9004 en nyare variant? Vet du hur den passar i ett Lido 120?

När det gäller streamer, räcker det med 2x nanostream?

Jag funderade lite på vatten tester... Klarar man sig med salimeter, PH, nitrit och nitrat till en början?

Låter roligt - välkommen till forumet.

Juwels skummare är det nog inte många som kommer rekommendera tyvärr -den är skräp.

Satsa hellre på en Tunze 9002 eller liknande liten skummare.

De flesta sorter salt funkar fint.

Cirkulation är viktigt så satsa på två streamers som du riktar mot varandra - på så sätt blir det inga döda punkter i karet.

Lysrampen i sig är det inget fel på, men du måste nog byta ut rören. Ett marine och ett blue skulle jag tro blir bra - skaffa gärna bra reflektorer med.

Det var i alla fall lite info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för ditt svar!

Nu har jag avbeställt min skummare, lite synd då jag hittade den för ca 700kr i butik (Som vanligt, låter något för bra, så.....)

Jag har googlat Tunze 9002, men den verkar svår att hitta.. Är 9004 en nyare variant? Vet du hur den passar i ett Lido 120?

När det gäller streamer, räcker det med 2x nanostream?

Jag funderade lite på vatten tester... Klarar man sig med salimeter, PH, nitrit och nitrat till en början?

Jag skulle råda till att köpa en refraktometer för saltmätning.

De tester som jag tycker du behöver till att börja med är:

KH, nitrit och PH till att börja med.

I ett senare skede kommer du behöva Ca, Mg och PO4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze 9004 i mitt 125 liters kar och jag tycker den skummar litet lite. Framför allt skumkoppen är liten. Den skummar över när den är fylld till en tredjedel på grund av att den är så liten att skummet inte sjunker ihop.

För ett 400 liters skulle jag rekommendera Tunze 9012 som lite kraftigare än Deltecs MCE 500 om man inte kan ha skummaren i sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9004 Är nu beställd, hoppas det blir bra! :)

Jag har lite beslutsångest ang streamer, om jag ska köpa en "ordentlig" ställbar osv. eller om jag ska köpa två lite mindre (billigare).

Jag kommer att ha 15kg levande sten på 120liter vilket borde vara fullt tillräckligt... Överlever levande sten utan skummare ett par dagar?

Min skummare kommer inte förren i början på nästa vecka, kan man stoppa i LS redan nu ?

Tack för all hjälp!

9004 är en suverän skummare. Den räcker till ditt kar och skummarkoppen är inte för liten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9004 Är nu beställd, hoppas det blir bra! :)

Jag har lite beslutsångest ang streamer, om jag ska köpa en "ordentlig" ställbar osv. eller om jag ska köpa två lite mindre (billigare).

Jag kommer att ha 15kg levande sten på 120liter vilket borde vara fullt tillräckligt... Överlever levande sten utan skummare ett par dagar?

Min skummare kommer inte förren i början på nästa vecka, kan man stoppa i LS redan nu ?

Tack för all hjälp!

Ett förslag är denna Aqua Medic EcoDrift 4.0 2000-4000 liter ställbar på olika flöden samt matläge den står still i 10 minuter sen startar den själv ca 1000:- med frakt inom Sverige

finns på zoo.se jag köpte en sådan för ca en vecka sedan.Den har blivit inkörd nu och är välldigt tyst och inte minst liten.

Kolla bilder här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60352-Conny-s-sumpl%F6sa-112-liters-ett-nytt-f%F6rs%F6k/page6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett förslag är denna Aqua Medic EcoDrift 4.0 2000-4000 liter ställbar på olika flöden samt matläge den står still i 10 minuter sen startar den själv ca 1000:- med frakt inom Sverige

finns på zoo.se jag köpte en sådan för ca en vecka sedan.Den har blivit inkörd nu och är välldigt tyst och inte minst liten.

Kolla bilder här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60352-Conny-s-sumpl%F6sa-112-liters-ett-nytt-f%F6rs%F6k/page6

Den är väldigt lik Jebaos pumpar. Kan det vara samma fabrik som ligger bakom båda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom att karet är ganska litet så känns vanliga pumpar jätte stora. Så jag rekommenderar tunze 6020 eller 6040.

Pontus. Du har en bra poäng. Jag kör ett juwel 120 med en cirkulation på drygt 2400-2800 liter/h (tunze). Mitt problem är att stenkorallerna trivs medans skivanemoner och andra koraller får placeras med anpassning efter cirkulationen och det skapar problem för mig. Problemet uppstår också på grund av uppbyggnaden med sten, placering av pump och riktning på flödet. Jag ska framöver satsa på 2 st mindre pumpar (tunze) för att skapa fler möjligheter och mindre bekymmer med just placering av olika koraller.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att klargöra så är denna pump Aqua Medic EcoDrift 4.0 2000-4000 liter MINDRE

än Tunz es minsta och leverar bättre jag har haft Tunze också. Sedan är det ju en

Tysk firma känns betydligt bättre tycker jag men vist man gör som man vill naturligtvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ha botten material alls i början, du kan köra bare bottom, det gör jag fortfarande. Lättare att lära sig hålla vattenparametrar i schack så. När du känner dig trygg kan du tillföra bottenmaterialet, vilket du bestämmer dig för. För fin sand kan lätt ge sandstorm om man har högt tryck i pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut! Mitt ser lite annorlunda ut nu, det har tillkommit en blå bakgrund och även en liten mjukkorall :)

4x Turbo´s

2x Eremiter

Jag funderade lite på filterlådan, verkar vara många som tar bort den?

Kör du med filter i eller enbart pump?

Trevligt att se flera med lido 120, här är en bild på mitt

7ad66601be281af04b09750660622f79.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I filterlådan kör jag med aktivt kol och 2st kasetter med juwels keramik granulat, 1st tunn filtermatta på toppen som jag gör ren var 3:dje dag ungefär.

Jag har en fundering att kanske ta bort den och montera överrinnings box istället, och köra en liten sump, men jag har inte bestämt mig, detta är mitt första salt, kommer antagligen skaffa ett större som höstprojekt, har spanat in rsm 250 som ja tycker vore en lagom uppgradering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering om mina första erfarenheter:

Det började med val av akvarium, min första plan var ett Lido 120. Efter mycket beslutsångest så beslöt jag mig för att leta upp ett Vision 180 istället.

Sagt och gjort, så hittade jag ett bättre begagnat på blocket.. Åkte och hämtade de och därefter gav jag mig iväg ca 10 mil för att köpa levande sten (med akvariet i bagaget).

In på Zoogiganten och handlade följande:

7 kg levande sten

blå bakgrund

Saltmätare (vipparm)

NI/PH/NO/Ammoniak tester.

1 x Streamer

20kg salt

4x Turbosniglar och 2x Eremiter.

10kg Krossad korall som botten material.

Efter detta begav jag mig hem för att sätta allt på plats, väl hemma så upptäcker jag att akvariet är för stort för den tänkta platsen, men även för alla andra möjliga rum i huset...

Min sambo var inte så positivt inställd till akvariet över huvud taget, än mindre nu när vi inte kan få det att passa in någonstans. =/

Efter en snabb konsultation med chefen (sambon) så bestämmer hon att om jag ska ha något akvarium så får jag köpa ett annat...

Eftersom att jag redan har inhandlat levande sten och diverse städpatrull så får jag nu lite smått panik, ger mig iväg till Hornbach och köper ett Lido 120.

När jag kommer hem så packar jag upp akvariet på sonens rum och de passar perfekt där vi först hade tänkt ha de! :)

I med vatten och väntar en knapp timme för att göra mätningar och värdena blir perfekt med en gång.

Nu vaknade sambon till och tyckte att de såg trevligt ut med akvariet.

Dagen efter när allt hade landat så undrar hon om vi inte ska flytta ner akvariet till vardagsrummet?!

Jag åker därför tillbaka till Hornbach och köper bänken som akvariet ska stå på i vardagsrummet.

Sen åker vi till Ikea och tittar efter en ny Tv-bänk som passar med vårt akvarium, här får jag en ny idé då vi hittar en möbel som kan ha både akvarium och tv.

In med den i bilen och sedan tillbaka till hornbach för att lämna tillbaka skåpet vi hade köpt för någon timme sedan.

Jag har även kommit på att min saltmätare är värdelös! Köp aldrig sånt plastskit! Jag hade tidigare läst att den var dålig, men inne på zoogiganten så fick jag höra att refraktometer eller vipparm gjorde samma jobb.

Därför valde jag vipparmen för att jag tyckte att denna verkade lättare att läsa av.

Då åker vi tillbaka till Zoogiganten för att köpa en refraktometer, jag får även med mig ca 7kg levande sten till samt två clowner och två olika sorters fiskmat. (det känns ganska tomt i plånboken vid de här laget)

Nu kommer vi hem med bilen FULL av saker, börjar på en gång med att montera ner TV och all tillhörande teknik, vardagsrummet ser ut som en bomb har smällt av!

Monterar ihop Ikea möblerna, tömmer akvariet, flyttar ner allt en våning och i med vatten osv på en gång..

Därefter var det bara att fätta tillbaka TV mm, koppla in ett 30-tal sladdar och skit...

Slutsatsen:

Jag står med ett akvarium, en tv-bänk och en saltmätare över, stort hål i plånboken MEN, fy fan vad bra det blev i slutändan!

post-8957-14468935895588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag väntar en Tunze 9004 imorgon.. Funderar på om jag ska ta bort filer lådan då, skummaren fungerar ju ungefär som ytavrinning?

I filterlådan kör jag med aktivt kol och 2st kasetter med juwels keramik granulat, 1st tunn filtermatta på toppen som jag gör ren var 3:dje dag ungefär.

Jag har en fundering att kanske ta bort den och montera överrinnings box istället, och köra en liten sump, men jag har inte bestämt mig, detta är mitt första salt, kommer antagligen skaffa ett större som höstprojekt, har spanat in rsm 250 som ja tycker vore en lagom uppgradering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...