Gå till innehåll

Måste man ha?


mattiasbrann

Rekommenderade inlägg

Det jag menade mer var om man behöver någon sand alls i botten? Finns många riktigt fina nano-akvarium jag sett som endast har levande sten/koraller men inget i övrigt på botten (glas). Ser snyggt ut. Frågan var mer om detta påverkar fiskarna i ett nano eller om man kan välja att göra så om man tycker om det? Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan välja att göra som du vill. Jag är ett stort fan av bare bottom akvarier. Det finns många stora kar utan sand med. Tex lunar på rc som har världens finaste koraller.

Fiskar och andra djur som är beroende av sand på olika sätt passar förstås inte då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan välja att göra som du vill. Jag är ett stort fan av bare bottom akvarier. Det finns många stora kar utan sand med. Tex lunar på rc som har världens finaste koraller.

Fiskar och andra djur som är beroende av sand på olika sätt passar förstås inte då.

 

Gäller det samtliga fiskar? Har sett diverse utan sand med fiskar i. Det jag är ute efter är ett par Clowner och diverse koraller. Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en vinkel till på det här, får man ha bar glasbotten? Svaret på det är nej.

 

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

 

Nu säger jag inte att det där är förnuftigt eller lättolkat. Bland annat blir ju tolkningen intressant för mina rudor som kommer från en naturlig miljö med tiotals meter gyttja i botten. Hur som lär man inte kunna tolka det där som att bar glasbotten är ok annat än vid karantän, odling och liknande. Erfarenhet av vad Länsstyrelser säger vid tillsyn är att eftersom de egentligen inte har en susning om hur det ser ut i fiskarnas naturliga miljö tror de att det är naturligt med hur det brukar se ut i akvarier vanligen. Lite sand alltså. Bar glasbotten accepteras däremot inte.

 

Hur man sen gör utifrån vad som är tillåtet, hur det tolkas och vad som egentligen är bra, det är ju upp till var och en. Men ska man bryta mot regler kan det ju vara en poäng att vara medveten om att det kan ge problem om man har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser man lite krasst på det sä har nog alla fiskar sand/sten som bottenmaterial, då de flesta någongång då och då simmar längs med botten där de naturligen bor. Sen är det ju inte alla som gör det speciellt ofta så klart. :)

 

Sen kan man ju ta en annan vinkel på det hela, om en glasbotten blir överväxt med kalkalger, kan det ses som en botten av sten som har kalkalger på sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna i ett korallrev har ofta flera tiotals meter till sand. Och så långt förflyttar de sig inte i hela sitt liv.

En del lever på revets topp med kanske mindre än en meter djup och 100 meter eller mer till sand.

Andra arter lever på revets utsida kanske på 10 eller 25 m djup. Och där kan det vara flera hundra meter ner i mörkret till sand.

Men visst finns det fiskar över sandbotten också. Men det är andra arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...