Gå till innehåll

Krasch efter dino-medicinering/nitrathöjning


Licke

Rekommenderade inlägg

Jag behöver hjälp efter en sorts krasch jag råkat ut för, jag vet inte riktigt vad som orsakat detta så jag börjar med en summering vad jag gjort innan och sedan efter kraschen:

Innan:
-Hela hösten har rullat på bra tycker jag, detta är en typisk bild, växt på bra men har haft strul med dinos i sanden som ni ser. Försökt att ändra vattenströmmar osv för att det ska ge sig utan resultat. Skaffade en Maxspect gyre tex. 

Innan_kolaps_med_dino.thumb.jpg.98dc5b6b

Innan.thumb.jpg.d1e9ec2f5717dd49ffb4168e

-Mätte regelbundet mina värden som låg som de skulle, nitrat visade alltid 0 (Red sea test) så jag tänkte att jag kan mata på lite hårdare, tyckte att det såg bättre ut, anemonen delade sig vilket jag såg som positivt.
-I mellandagarna köpte jag Dino-X mot algerna men jag köpte också ett Salifert Nitrate test som referens. Detta nitrattest visade mitt emellan 50 och 100, dvs inte alls nära 0 som jag trodde.
-Jag borde gjort en sak i taget, här kommer nog mitt misstag. 30/12 började doserade jag Dino-X enl instruktion, tog samtidigt bort fosfat-removern och stängde av UV som det stod på Dino-X, dvs samtidigt som jag konstaterat för högt nitrat.

-Läste något någonstans att någon såg goda resultat efter 6 dagars dosering. Jag såg efter kanske 2 dagar att koraller inte mådde så bra men jag fortsatte.

-9/1 avbröt jag medicineringen utan synbara resultat på dinosarna, bara allt annat levande. Fiskarna mår dock bra.

-Min sjöborre dog samtidigt som detta
-Nu 17/1 ser det hemskt ut i akvariet:
Nu.thumb.jpg.e5da9a9cf2b926558aa4d61c750ful_alg.thumb.jpg.af445789b9afb22e3e8494

Slemmiga alger där jag haft blå fina skivor, försöker suga bort dessa efter hand de blossar upp, det luktar förruttnelse ovanför akvariet

ful_alg_skivor.thumb.jpg.6356f9ad45db536

-Det jag gör nu är att försöka få ner nitrat och fosfat med rengöring, haft ut sumpen och spolat ur, skummar vått, suger ur synbara slemmiga alger och byter vatten. Byter ca 30 liter varannan dag i systemet som är på ca 200liter. PH ligger på 8.1, Kh 9,3 dKH, CA 450, Mg1350, nitrat på 50 och fosfat på 0,41. Kör fosfatremover (järnbaserad), kol, UV och snålt med mat.

Finns det något annat jag kan göra för att komma tillbaka?

Ska jag tillsätta någon form av bakterier?

Ska jag suga ur och kasta sanden?

Ska jag borsta av de levande stenarna?

Borde jag göra ännu större vattenbyten?

Kommer mina gröna och blå skivor återhämta sig eller ska man kasta bort dom om dom bara smutsar när dom "dör"?

 

 

 

 

Innan_närbild.jpg

Ändrat av Licke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nollat mina värden med biopellets och då dog mycket (det levande i stenen).

det slutade med att jag bytt ur all sten i etapper efter ca 1 års försök med diverse preparat och metoder. jag hade då liknande näringsvärden som du hade.

 

försök få det så stabil som möjligt! inga stor svävningar, om du väljer att inte börja om! dvs, släng inte i en massa saker som ska minska dina näringsvärden. ta det långsamt!

fortsätt med vattenbyten, även om detta ger lite svängningar!

 

man lär sig förhoppningsvis av sina misstag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt  när det rasar.

En bidragande orsak är nog , för mycket för snabbt.

Sug ur sanden.

Sänk nitraten till att börja med  till acceptabel nivå och sedan Fosfats så du får balans mellan dessa, en undring är vad det är i preparatet mot dinos.

Försök  undvika preparat utan innehålls förteckning , speciellt när det verkar vara knas i systemet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar!

@Fredrik, ungefär den konsekvensen jag är rädd för, dvs att det kanske är mission impossible att rädda. Försöker ett tag till innan jag  så fall startar om.

@Peter, jag kör nu med fosfatremover och vattenbyten. Menar du att jag ska ignorera fosfat nu och bara byta vatten till nitrat är acceptabelt och sedan gå på nitrat? Preparatet jag använde heter DinoXal.

@Lasse, hmmm, bra fråga, gav mig en tankeställare. Men mitt gamla har visat 0 under de kanske 3 år jag haft detta, det känns inte rimligt så här i efterhand. Men jag vet ju inte om det nya visar lika tokigt åt andra hållet. Hur ska man veta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lustiga i det hela är att man kan inte veta. nitratmätning är knepigt redan i sötvatten -för att inte tala om saltvatten. Att det första - 3 år gamla nog inte visade rätt - det kan vi nog utgå ifrån men du kan aldrig veta om det nya visar mer rätt. det säkraste - om du vill få ner nitraten är ett par vattenbyten. Byter du halva - då har du halverat nitraten - oavsett vad testen säger. Osv.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Det kan löna sig att köpa en bättre typ av test  om man är osäker på trovärdigheten , tex  Hanna Instruments har flera olika .

 

-Du kan  också  ha  referens lösningar , de kan du testa testen med , det går också att göra egna referenslösningar, det enda du behöver är då en bra labbvåg  och rena kemikalier (analytiskt rena) och dubbeldestillerat   vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, PeterG sade:

-Det kan löna sig att köpa en bättre typ av test  om man är osäker på trovärdigheten , tex  Hanna Instruments har flera olika .

 

-Du kan  också  ha  referens lösningar , de kan du testa testen med , det går också att göra egna referenslösningar, det enda du behöver är då en bra labbvåg  och rena kemikalier (analytiskt rena) och dubbeldestillerat   vatten.

 

Just nitrat finns det dock inga bra, Hanna har inget nitrattest till saltvatten (endast söt). enda bra är tritontestet men de har slutat med No3 nu tyvärr så vi är tillbaka med dålig koll på nitrat :)

salifert brukar vara en OK fingervisning dock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att testa mot referensvätska är en bra ide, långt har jag inte tänkt. Jag har lite naivt litat på Salifert. 

Skulle gärna använda Hanna om det fanns till Nitrat, kör Hanna till fosfat. Tycker generellt att färgjämförelser i tester är svåra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nitrat är ett ämne där det inte är så noga med mätnoggrannheten. Jag skulle fortsätta med vattenbytena till nitrat är under 10. Då är du rätt säker på att värdet är mellan 5 och 20 och att korallerna bör klara detta bra. Det behövs ungefär 10 vattenbyten.

Jag skulle försöka suga ut så mycket som möjligt av algerna vid varje vattenbyte.

Jag har testat Saliferts nitrattest vid 1mg/l genom att jag tog akvarievatten som testade noll och tillsatte nitrat till 1 mg/l. Och testen stämde skapligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar just varför de slutat med den testen :).

 

Att använda referenslösningar är ingen lösning - den ger bara värdet i den lösningen. Nitratmätningen är knepig eftersom det finns så många störjoner som kommer in. Du vet inte vilka och i vilken koncentration du har i ditt akvarievatten. Den enda metoden för att få en kalibrering är att spetsa en given mängd av ditt akvarievatten med en känd koncentration och sedan se hur mycket mätresultatet ändras. Kräver dock tillgång till väldigt bra vågar och mätmetoder. Jag använder Hannas Nitratmetod i sötvatten - och den är skakig även där

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 17 januari 2016 at 18:21, Licke sa:

Jag behöver hjälp efter en sorts krasch jag råkat ut för, jag vet inte riktigt vad som orsakat detta så jag börjar med en summering vad jag gjort innan och sedan efter kraschen:

Innan:
-Hela hösten har rullat på bra tycker jag, detta är en typisk bild, växt på bra men har haft strul med dinos i sanden som ni ser. Försökt att ändra vattenströmmar osv för att det ska ge sig utan resultat. Skaffade en Maxspect gyre tex. 

Innan_kolaps_med_dino.thumb.jpg.98dc5b6b

Innan.thumb.jpg.d1e9ec2f5717dd49ffb4168e

-Mätte regelbundet mina värden som låg som de skulle, nitrat visade alltid 0 (Red sea test) så jag tänkte att jag kan mata på lite hårdare, tyckte att det såg bättre ut, anemonen delade sig vilket jag såg som positivt.
-I mellandagarna köpte jag Dino-X mot algerna men jag köpte också ett Salifert Nitrate test som referens. Detta nitrattest visade mitt emellan 50 och 100, dvs inte alls nära 0 som jag trodde.
-Jag borde gjort en sak i taget, här kommer nog mitt misstag. 30/12 började doserade jag Dino-X enl instruktion, tog samtidigt bort fosfat-removern och stängde av UV som det stod på Dino-X, dvs samtidigt som jag konstaterat för högt nitrat.

-Läste något någonstans att någon såg goda resultat efter 6 dagars dosering. Jag såg efter kanske 2 dagar att koraller inte mådde så bra men jag fortsatte.

-9/1 avbröt jag medicineringen utan synbara resultat på dinosarna, bara allt annat levande. Fiskarna mår dock bra.

-Min sjöborre dog samtidigt som detta
-Nu 17/1 ser det hemskt ut i akvariet:
Nu.thumb.jpg.e5da9a9cf2b926558aa4d61c750ful_alg.thumb.jpg.af445789b9afb22e3e8494

Slemmiga alger där jag haft blå fina skivor, försöker suga bort dessa efter hand de blossar upp, det luktar förruttnelse ovanför akvariet

ful_alg_skivor.thumb.jpg.6356f9ad45db536

-Det jag gör nu är att försöka få ner nitrat och fosfat med rengöring, haft ut sumpen och spolat ur, skummar vått, suger ur synbara slemmiga alger och byter vatten. Byter ca 30 liter varannan dag i systemet som är på ca 200liter. PH ligger på 8.1, Kh 9,3 dKH, CA 450, Mg1350, nitrat på 50 och fosfat på 0,41. Kör fosfatremover (järnbaserad), kol, UV och snålt med mat.

Finns det något annat jag kan göra för att komma tillbaka?

Ska jag tillsätta någon form av bakterier?

Ska jag suga ur och kasta sanden?

Ska jag borsta av de levande stenarna?

Borde jag göra ännu större vattenbyten?

Kommer mina gröna och blå skivor återhämta sig eller ska man kasta bort dom om dom bara smutsar när dom "dör"?

 

 

 

 

Innan_närbild.jpg

Min synpunkter på ett vanligt scenario:

För det första, DINO diagnosen är solklar. Jag provade för ngr årseden både DINO-X (fauna marine) samt Algenex(Mrutexek). Algenex fungerade snabbt o klockrent, medans DINO-X fungerar mkt långsammare o därmed utgör en betydande stress på koraller och fisk. Dino-x är ett ganska kasst medel enligt mig. Det tar för lång tid, o ibland funkar det inte alls. Men till slut om man är ihärdig funkar det(kanske), men då förvandlas all död dino till en tråkig brungrå matta på stenarna. Nitrat o fosfat frisätts då dinon dör o hela karet kan därefter "krascha". Jag har haft dino många ggr och de senaste åren aldrig pga av just detta använt ngr fler preparat. Dino börjar i princip alltid i sanden, så det som fungerat för mig är att suga ur ALL sand, o efter 1-2 veckor lägga i den igen, noggrant sköljd ggr flera i sötvatten. Orsaken till DINO är enligt min uppfattning en obalans i bakterie o mikrofloran, MEN det går INTE återställa den med att tillsätta "bra" bakterier. Så simpel är inte bakteriologen tyvärr. En människa eller ett djur med ett infekterat sår kan ej botas med att hälla ner bra bakterier. Du kan jämföra både cyano o dino med den situationen. Kolkälla är också kontraindicerat, för det är mat åt såväl dino som cyano. det är som att hälla bensin på glödande kol. Det du skall o kan göra är en liten miniomstart. Sug ut sanden, kör sandfritt i 2 veckor. Ta upp stenarna de som går o skölj av dom o borsta lite försiktigt. De som ej går lyfta upp suger du av Dinon o resterna som nu är kvar. Sen byter du 25 procent vatten i två omgångar. Kör aktivt kol. Undvik kolkälla, men tillsätt gärna bra bakterier(skadar aldrig i alla fall). Tillsätt inga spårelement (det skall man nästan aldrig göra enligt mig även om  man ej har problem). Mata så lite du kan, kör kraftig mekanisk filtering med daglig rengöring av dessa. Skumma ordentligt. Och sist men inte minst, MINSKA på belysningen ordentligt i 1-2 veckor. korallerna tål det, du kan tom släcka lampan helt en vecka, det klarar också korallerna. 

Köpt sen nya sniglar o eremiter...dom dör av dino, så du behöver nya. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt utförliga svar Jonas. 

Jag har gjort ungefär som du föreslår, vilket jag blir glad av att konstatera. Jag har till och med skrotat det mesta av stenarna jag hade, de som hade tillstymmelse till lite koralliv kvar sköljde jag av och satte tillbaka. Sög ur all sand som jag slängde och gjort/gör 25%-iga vattenbyte. Börjat dosera uppstartsbakterier från Microbe lift samtidigt som deras "undehållsbakterier", doserar enligt förpackningarna. Skummar så vått jag kan och har aktivt kol för rening. Belysningen är väl det enda jag inte gjort.

Pratade med Mats på Aqua Stockholm om mitt problem när jag kände att jag bromsat upp och vänt hela kraschen. Det var han som rekommenderade bakterierna och tillsammans trodde vi på att tillsätta några kilo av deras odlade levande sten. För varje dag som går nu ser koraller och anemoner bättre ut.
Mats teori om vad som hänt var att när dinos dör avger de gifter, något man borde fånga upp med kol. Instruktionerna till dino-preparatet jag använde står det uttryckligen att kol  samt fosfatremover ska tas bort, UV stängas av. Döda dinos som höjer nitrat samtidigt som att de avger gift skulle i så fall startat den acceleration som ledde till krasch.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On den 30 januari 2016 at 19:14, Licke sa:

Tack för ditt utförliga svar Jonas.

Jag har gjort ungefär som du föreslår, vilket jag blir glad av att konstatera. Jag har till och med skrotat det mesta av stenarna jag hade, de som hade tillstymmelse till lite koralliv kvar sköljde jag av och satte tillbaka. Sög ur all sand som jag slängde och gjort/gör 25%-iga vattenbyte. Börjat dosera uppstartsbakterier från Microbe lift samtidigt som deras "undehållsbakterier", doserar enligt förpackningarna. Skummar så vått jag kan och har aktivt kol för rening. Belysningen är väl det enda jag inte gjort.

Pratade med Mats på Aqua Stockholm om mitt problem när jag kände att jag bromsat upp och vänt hela kraschen. Det var han som rekommenderade bakterierna och tillsammans trodde vi på att tillsätta några kilo av deras odlade levande sten. För varje dag som går nu ser koraller och anemoner bättre ut.
Mats teori om vad som hänt var att när dinos dör avger de gifter, något man borde fånga upp med kol. Instruktionerna till dino-preparatet jag använde står det uttryckligen att kol  samt fosfatremover ska tas bort, UV stängas av. Döda dinos som höjer nitrat samtidigt som att de avger gift skulle i så fall startat den acceleration som ledde till krasch.

Stämmer nog bra att dom avger gifter då...och dessutom avger dom nog gifter även när dom lever tyvärr...ett av de första tecknena på dino i mkt tidigt skede är att sniglar blir "förlamade"...till slut dör men i början ligger dom upp o ner men ej döda. Det är nästan så man bara på det kan ställa dino-diagnosen om man är osäker i det tidiga skedet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Min sandbotten såg ut som på bilderna. Förlorade några snäckor och antog att det kunde röra sig om något gift. Jag tillsatte kolkälla och 2 påsar siporax a 2 dl. Bytte skummare (den hade gjort sitt) och fortsatte med aktivt kol ca 2 dl. Några dagar senare blev sanden vitare igen, fläckvis. Ökade dosen kolkälla till 2 ml/dag och nu efter ca 1 månad är sanden fin igen. Jag antog att siporax+kolkälla och bakterier skulle konkurrera ut algerna!?

Fortsatte läsa om dinoflagellater och hittade information om olika sorter/arter av dem. Några av dem bildade gifter, andra inte. Fortsatte läsa om olika behandlingar: 

mörkläggning

försöka få vattnet näringsfattigt

ta bort sanden

göra vattnet skitigare

öka/minska cirkulation

skapa konkurrens

tillsätta kolkälla

dosera dino-x...

Resultaten verkade variera. Så jag vände mig till Fauna Marin och ställde en fråga gällande olika utfall vid behandling av dino-x. Min fråga gällde framförallt om det var ett rimligt antagande att det rör sig om olika sorter/arter dinoflagellater vilka då påverkas olika framgångsrikt beroende på val av metod. Jag fick ett svar av dem att resultaten kan variera (dino-x) beroende på vilken alg det är med hänvisning till olika metabolismer. De ville också veta mer om mitt akvarium och det gör saken mera komplex.

Åter till dinoflagellaterna. Jag upplever inte att kolkälla i kombination med siporax t.ex. är att "kasta bensin på glödande kol", då min erfarenhet är den motsatta. Men här finns såklart ett tolkningsutrymme. Jag har inte identifierat dinoflagellaten i mikroskråp och har ingen aning om vilken art/sort det är. Identifieringen är gjord via bilder och beskrivningar. Så felkällor och fördelaktiga observationer är rimliga. Det här är min reflektion och mina undringar är vänliga och inga pekpinnar :)

 

mvh/ante

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering. 

Rensat akvariet som jag beskrev tidigare. Fyllt på med några nya stenar. Fortsatta stora vattenburen 2ggr i veckan. Doserar uppstartsbakterier för att bygga upp en bra bakteriestam. Korallerna ser mycket bättre ut även om sarcon inte har tentacklerna ute på bilden. Nitrate ligger någonstans mellan  25 och 50 vilket jag jobbar vidare på att få ner. 

Tack alla för råd och att ni delar med er av era egna erfarenheter. 

20160206_140735.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...