Gå till innehåll

Vidofners Man-Cave-Rev


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Idag började jag med bänken till sumpen. Gick så där måste jag säga. Blev sneda skär pga att gereringssågen var för liten, hade icke-jämnt underlag att arbeta med vilket gjorde att ihopsättningen blev sned samt att jag fått hjärnsläpp när jag köpt skruv och köpt på tok för grov och lång skruv vilket gjorde att skruven gick igenom trät och jag fick passa mig för att inte sätta skruven för nära en kant då det kunde spräcka trät.

Hur som helst tänker jag inte göra om det. Må vara dåligt ihopsatt men är ändå överdimensionerat för att hålla 250-300 kilo.

6e3dca95788606e6355621b75faf4866.jpg

Har även satt upp min osmos på väggen i garaget

63478ca0633aab7ef92672301f3c9d36.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har börjat fylla upp sumpen med vatten så jag kan påbörja populationen av pods. Triton säljer nu poddar som jag tänkt köpa men frågan är hur jag enklast matar dem? Chaeto och ljus? Phytoplankton? Finns det något annat sätt eller klarar de sig med levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då ska mitt akvarium vara färdigbyggt och redo att skickas. Har dock bett dem skicka en bild innan jag för över de sista pengarna. Ni som beställt från diamantaquarien, hur brukar leverans gå till? Har de kran att lyfta ur akvariet eller måste man ha manskap redo att hjälpa till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium kom aviserat ca 10 dagar efter de sagt att de skickar

Bra emballerat och varnings flaggor på toppen.

Kom med svensk lastbil så kunde själv säga när jag ville ha det under dagen. Fick hjälp att putta in det i huset av lastbils föraren.

Mitt akvarie blev inte som jag beställt men löste det här hemma med glasmästaren

/c

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium kom aviserat ca 10 dagar efter de sagt att de skickar

Bra emballerat och varnings flaggor på toppen.

Kom med svensk lastbil så kunde själv säga när jag ville ha det under dagen. Fick hjälp att putta in det i huset av lastbils föraren.

Mitt akvarie blev inte som jag beställt men löste det här hemma med glasmästaren

/c

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Hur stort var det? Tror inte mitt kommer gå att lyfta på två man nämligen. Fick du ersättning för felen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde ett litet nano så det lyfte jag själv :)

Men det hade också fel, de hade missat någon detalj (vilken nog var otydlig på min ritning) men sen hade de struntat i måtten som jag satt på bubbelfällan inuti sumpdelen samt storleken på hålet för returen, vilket var irriterande då jag noga planerat detta. Fick en ursäkt och kunde fått nya delar att sätta dit själv men valde att lösa det snabbare hos lokala glasmästaren.

Be dem ta bilder med linjal som referens.

Ska tillägga att yttre delarna var riktigt fina så det blev bra till slut.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag äntligen fått bilder på det nya akvariet av diamantaquarien. Det tog dem rätt lång tid men resultatet ser väldigt bra ut!

Nu återstår bara att de ska få de sista pengarna sen skickas det. Woho!

Har även beställt ett fraggakvarium genom @Aqua Stockholm. Blev klart på två dagar. Service kallas det! :)

29668301590_9bfe1970e6_z.jpg

29668301400_be5c647170_z.jpg

29961943875_350bf61751_z.jpg

29961943755_ba559b038c_z.jpg

29961943965_961c96ec40_z.jpg

29668301120_1fa6aa1054_z.jpg

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste börja kolla av guiden lite mer noggrant. Den här tråden har jag också missat. Kul med en stor kub till. Får man fråga vad du fick ge för kuben? Mailade DA massa gånger med skisser både på tyska och engelska, men fick aldrig nåt svar. Om du är sjukt stark och har en ännu starkare polare så är det möjligt att ni löser att lyfta in karet. Beställde mitt i delar och limmade det på plats (140x140x60), men köpte en extra kub (100x100x65) för ett tag sedan, och det gick åt tre medelstarka hyfsat friska killar och en pensionär (som mest tittade på) för att kånka in det (12 mm i sidorna och 15 mm i botten). Ska bli kul att följa projektet /Samuel

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde skriva att jag har min extra kub placerad lika samma som du, och det är inte enkelt att komma åt längst in i hörnet, men det kan man leva med. Vet inte om det skulle underlätta att ha nån form av stöd monterat på väggen längst in att luta sig mot..? Har du tänkt montera ljuset så det går att höja eller flytta? /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, ballsam sa:

Glömde skriva att jag har min extra kub placerad lika samma som du, och det är inte enkelt att komma åt längst in i hörnet, men det kan man leva med. Vet inte om det skulle underlätta att ha nån form av stöd monterat på väggen längst in att luta sig mot..? Har du tänkt montera ljuset så det går att höja eller flytta? /Samuel

Jag har tänkt ha en distans mot väggen så att man ska kunna komma in till hörnet utan problem. 

Japp, ljuset kommer bli höj och sänkbart. Har dock inte undersökt vad jag ska använda för att uppnå det. Kanske gör det enkelt och kör rep eller så går jag all out och kör en vinsch

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått mitt fraggkar nyligen och satte idag upp den på hyllan. Har förstärkt hyllan så att den ska klara vikten samt att jag satte några stag så att hyllan inte ska kunna röra sig. Känns som en viktig detalj då akvariet precis fick plats och om hyllan skulle börja kränga så skulle det inte vara så bra. Hoppas på att komma iväg och köpa lite rördelar imorgon.

29415893844_18a04d5fe5_c.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...