Margareta Postat 18 september 2017 Postat 18 september 2017 Jag vet att om man får in direkt solljus i akvariet så får det alger att gro. Men var placerar man ett akvatie om man bor i en ljus lägenhet? Fungerar det i ett ljust rum, men att man inte placerar precis vid ett fönster? Citera
Perk Postat 18 september 2017 Postat 18 september 2017 Man ska ju helst undvika direkt solljus men om du får problem kan du ju alltid dra ner persiennerna.Skickat via Tapatalk 1 Citera
stigigemla Postat 18 september 2017 Postat 18 september 2017 På ett korallrev finns inga träd som skuggar så det går att vänja in de flesta koraller till solljus. Men man behöver lite mer betare och högre cirkulation eftersom korallerna behöver mer nytt vatten runt tentaklerna med mer ljus. De flesta fiskar klarar det bra men inte alla. Stora ögon är en indikation på att de inte vill ha mycket ljus men det gäller inte alla. Det bästa är att placera akvariet så att det inte får direkt solljus då det ändras så mycket med årstiderna hos oss. Waikiki aquarium i Honolulu har akvarier utomhus i full sol. 1 Citera
danne031 Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 Rädslan för solljus är överdriven i hobbyn tycker jag, finns inga lampor på marknaden som ens kommer i närheten av den energin lite sol kan ge korallerna i våra akvarier. Faktum är att jag knappt hört talats om någon som får algproblem per automatik för att solen når akvariet, det känns av någon anledning som ett större problem och en större rädsla inom sötvattenshobbyn. 1 Citera
Lasse Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 1 timme sedan, danne031 sa: Rädslan för solljus är överdriven i hobbyn tycker jag, finns inga lampor på marknaden som ens kommer i närheten av den energin lite sol kan ge korallerna i våra akvarier. Faktum är att jag knappt hört talats om någon som får algproblem per automatik för att solen når akvariet, det känns av någon anledning som ett större problem och en större rädsla inom sötvattenshobbyn. Håller med dig - min vänstra sidoruta får mycket ljus under eftermiddagen - den högra inget. Ingen som helst skillnad mer än att korallerna är mer frodiga på vänstra sidan MVH Lasse Citera
addo Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 Jag ärvde ett kar som hade måtten 120x30x75 lbh när jag körde sötvatten, för att få ner tillräckligt med ljus för växter till botten så ställde jag det mot fönstret. Jag fick inga mer alger än vanligt. 1 Citera
Rameau Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 instämmer, har för mig ingen stor inverkan i alla fall 1 Citera
Christian J Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 Oftast kommer väl solljus in sidledes genom fönster, medan akvariebelysningen bara ger ljus rakt uppifrån. Så kanske koraller mår bra av att få extra ljus på partier som annars skulle vara i skugga? Många fiskar ser även extra fina ut när de får ljus från sidan. Vad gäller kvalitén på solljuset så är väl åtminstone kvällssol ganska rödaktig, vilket kanske inte är idealiskt. Hur starkt solljuset är vet jag inte, finns det risk för att svensk sommarsol blir för stark jämfört med dagens akvariebelysningar? 1 Citera
stigigemla Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 (ändrat) Solljuset här kan vara ungefär 1200 i PAR om jag mätt rätt. Det är ungefär hälften av vad det kan vara på ett korallrev. Man förlorar ungefär 8% i varje glasruta så ett treglasfönster gör skillnad. Ändrat 19 september 2017 av stigigemla 1 Citera
Christian J Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 1200 är väl mer än de flesta akvariebelysning ger (utom vid ytan kanske), och korallerna i akvarier har ju vant sig vid svagare ljus än i naturen. Däremot kan förstås arter som levt nära ytan i naturen vänja sig vid starkt solljus igen, om det sker gradvis. 1 Citera
Margareta Postat 19 september 2017 Författare Postat 19 september 2017 Tack för alla svar, nu vet jag vart jag ska placera mitt kar! :-D Citera
kaptenen Postat 19 september 2017 Postat 19 september 2017 (ändrat) Lite sidetrack men denna video (många inbitna har nog redan kollat in den redan) ger en lite perspektiv på ljus till koraller, och att det möjligtvis är enklare att ge för mycket ljus än vad man tror, med hänsyn till fotosyntesen i zooxanthellerna. Jag har aldrig upplevt heller att fönster nära akvariet eller direkt solljus varit något problem. Lite extra alger kan vara i uppstarten men de försvinner med tiden. Sen risken för för mycket ljus med solljus i Sverige är nog minimal då mycket av ljusstyrkan försvinner av glas, gardiner, persienner och ja you name it. https://www.youtube.com/watch?v=fBktpJ3umAs Ändrat 19 september 2017 av kaptenen Citera
danne031 Postat 20 september 2017 Postat 20 september 2017 14 timmar sedan, Christian J sa: 1200 är väl mer än de flesta akvariebelysning ger (utom vid ytan kanske), och korallerna i akvarier har ju vant sig vid svagare ljus än i naturen. Däremot kan förstås arter som levt nära ytan i naturen vänja sig vid starkt solljus igen, om det sker gradvis. Det finns mig veterligen ingen armatur som ger 1200, skulle säga att 4-500 får klassas som riktigt starkt och det är då endast vid ytan. Sen är en sidofråga varför de skulle ha vant sig, många gånger har de vi köper i butik bara varit borta från sitt rev i veckor på sin höjd Men jag förstår vad du menar Citera
Christian J Postat 20 september 2017 Postat 20 september 2017 (ändrat) 4 hours ago, danne031 said: Det finns mig veterligen ingen armatur som ger 1200, skulle säga att 4-500 får klassas som riktigt starkt och det är då endast vid ytan. En medlem på Reef Central påstod 1900 vid ytan med ATI Powermodule Hybrid 8x80W, tror det var här nånstans: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?p=21959880 men Photobucket verkar ha raderat bilderna. Fast om stigigemlas siffra 1200 gällde middagsljus så är nog morgon- och kvällsljuset betydligt svagare. Quote Sen är en sidofråga varför de skulle ha vant sig, många gånger har de vi köper i butik bara varit borta från sitt rev i veckor på sin höjd Brukar de inte förlora mycket av skyddet under transporten, eller gäller det främst anemoner? Hursomhelst, om en korall har suttit länge i ett svenskt akvarium hela vintern och sedan vårsolen plötsligt träffar den så kanske det blir en stor omställning (eller kanske inte). Samma sak om man sätter i en svenskodlad koloni. Ändrat 20 september 2017 av Christian J Citera
danne031 Postat 20 september 2017 Postat 20 september 2017 1900 hade varit sensationellt, fast du behöver inte leta i den gamla tråden för min skull, jag är nöjd med att veta hur armaturer ligger idag Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.