Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

. Capote, du har möjligen inte testat att tillsätta lite fria grenade aminosyror från ett vanligt kosttillskott för idrottare i ditt kar? Sugen på att prova? Eller att berika plankton i det?

Jag som tycker jag är modig när jag tillsätter preparat från korallensucht utan innehållsförteckning... Bättre testa det i ett litet kar tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mot bakgrund av att jag redan vet det mesta så tänkte jag inte fråga någonting, utan endast konstatera att du ställde dig frågande till aminosyreupptag i allmänhet i ditt tidigare inlägg, och inte frågande till huruvida komersiella akvarieprodukter kan tas upp och deras effektivitet. Stor skillnad.;)icon10.gif

Det lät som jag ställde mig frågande till detta i allmänhet och det var ju just därför jag förtydliga att detta inte var fallet så du i synnerhet inte skulle behöva kommentera detta ytterligare. Men det var du ändå tvungen att göra tydligen...

Sedan är det ju bra att du vet det mesta om detta och jag tror att många skulle uppskatta att du delar med dig av dina stora kunskaper i en annan tråd. Jag tycker i varje fall detta är onödigt mycket offtopic och förstör rytmen i tråden även om det inte stör Capote (än).

I vilket fall som helst så ger jag dig en passning och startar en tråd om aminosyrornas roll i akvariet, varsågod:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=155953#post155953

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att många skulle uppskatta att du delar med dig av dina stora kunskaper i en annan tråd.

Nu förstår jag inte. Mina utläggningar förvillar ju nybörjare (som kan tänkas snubbla in i tråden) och är alldeles för teoretiserande. Och detta är de två största "No no", trodde du visste det, Peter. Det är praktik som gäller. Allting skall vara självupplevt. Helst skall man käka silicatkulor till frukost, klunka redigt från skummarkoppen när man är törstig (Mmm, vilken bouquet!), snusa förbrukad Rowa:n samt duscha med osmosvatten för att ens ha en chans att bli tagen på allvar. Å, just det, inte att förglömma: ge sig ut på sjöhare(-bajs)jakt med grabbarna är ett omisskänligt kännetecken av en saltis som år "på spåret". :smiley16:

icon10.gificon10.gificon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nu en dålig kemist så hjälp mig på traven: Detta är kanske en korkad fråga. De aminosysror som finns i handeln och som vi tillsätter våra akvarium; varför stannar de i den fria formen. Är protein-->aminosyra irreversibel?

Jag är inte säker på att de stannar i den fria formen... jag skulle tro att fria aminosyror är bakteriegodis. :) Vad jag menar är att jag tror att det i första han är bakterierna som "berikas" med aminosyrorna. Men det är som sagt vad jag tror. Hur det sedan gick för bakterierna är en annan historia.

Angående kemin så är inte protein-->aminosyra irreversibel som sådan, men det går åt ca 10ggr mer (minns inte den exakta siffran och orkar inte kolla, jag är trötter) energi för att bygga ihop aminosyrorna till ett protein än vad man får ut av att bryta isär dem. Därav följer att det är lättare att bryta ned protein (kan t.o.m ske spontant) än att bygga upp dem.

Jag tänker så här: Vi vill ha aminosyror. Det finns en naturlig process från protein till aminosyror. Om den processen är undermålig eller för långsam i akvariet så vi får en uppbyggnad av proteiner men brist på aminosyror.
Det är ingen risk för att proteiner ska ansamlas, det är alldeles för lätt att bryta ned dem. Du skulle förresten märka om det ansamlades proteiner. Det är vad som händer när maten ligger kvar på botten för att ingen vill äta den. Hursomhellst är det genomsnittsliga proteinet en ganska inaktiv molekyl när den ensam svirrar runt i vattenmassan, och det bildas INTE några oorganiska näringsämnen när proteinet bryts ned till aminosyror (det sker först när aminosyrorna bryts ned). Vad jag menar är att protein är ganska harmlöst i akvariet, så länge det förblir protein.

Visst kan det vara så att den normala nedbrytningen innebär att bakterierna norpar de flesta fria aminosyrorna, så att man måste tillsätta aminosralösning för att få upp koncentrationen av fria aminosyror. Visst kan det vara så att aminosyrorna tas upp direkt igenom "huden" på korallerna, medan ett protein är för stort för att gå den vägen. Men man måste komma ihåg att ett protein är inte stort i jämförelse med en bakterie. Kan korallen äta bakterier kan den äta proteiner. Sedan är jag tveksam till om fria aminosyror har så lätt att diffundera igenom slemlagret som omger korallpolyperna, skulle snarare gissa på att de fastnar i slemet och följer med samma väg som protein och bakterier.

Visst tar man bort avfall som egentligen just har påbörjat sin väg mot önskvärda ämnen, men man liter inte på att nedbrytningen har tillräckliga muskler.
Jag skulle tro på att detta är "hemligheten" bakom varför man skummar+tillsätter aminosyror. Lite samma filosofi som mejerierna har när de gör minimjölk: Först skummar de bort allt fett, och med det det mesta av alla vitaminer, proteiner och mineraler med. Sedan tillsätter man nytt fett, samt vitaminer och mineraler... och eventuellt protiener också. Därefter homogeniseras blandningen för att den inte ska skikta sig. Då har man fått en mjölk som åtminstone på pappret har samma näringsinnehåll som vanlig mjölk, men med en standardiserad fetthalt på 0.1%.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu förstår jag inte. Mina utläggningar förvillar ju nybörjare (som kan tänkas snubbla in i tråden) och är alldeles för teoretiserande. Och detta är de två största "No no", trodde du visste det, Peter. Det är praktik som gäller. Allting skall vara självupplevt. Helst skall man käka silicatkulor till frukost, klunka redigt från skummarkoppen när man är törstig (Mmm, vilken bouquet!), snusa förbrukad Rowa:n samt duscha med osmosvatten för att ens ha en chans att bli tagen på allvar. Å, just det, inte att förglömma: ge sig ut på sjöhare(-bajs)jakt med grabbarna är ett omisskänligt kännetecken av en saltis som år "på spåret". :smiley16:

icon10.gificon10.gificon10.gif

Tycker du verkar lite förvillad Patrik och jag tycker vi båda ska göra varandra en tjänst i fortsättningen och inte kommentera varandras inlägg överhuvudtaget vilket jag tror skulle förhöja upplevelsen på forumet för båda. Jag kommer i varje inte kommentera dina teorier/utspel för jag känner att du inte klarar av att föra en diskussion på en mogen nivå. Hoppas att du respekterar detta även om du givetvis har all rättighet att göra detta då det är ett fritt forum (bara en begäran). Att sedan sätta en massa smilies i slutet av varje inlägg räcker inte för att visa att du alltid säger saker på skoj, för så uppfattar jag inte din ton.

Tintomara:

Intressant inlägg om proteiner. Jag undrar också lite över hur lätt fria aminosyror kommer korallen till nytta. Jag har ett citat från Sprung/Delbeek (2005) om detta:

"Dissolved amino acids, the building blocks of proteins, can be eaten by filter feeding invertebrates that trap the substances in mucous molecular nets. The amino acids are able to pass through the tissues directly into the organism without the need to pass through an oral opening."

Kolla gärna den här trådlänken om aminosyror i akvariet om du är intresserad:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14921

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min tråd är vi snälla mot varandra!

Det är inte bara i denna tråd vi ska vara snälla mot varandra utan i hela forumet. Om ni behöver reda ut rellationer er emmellan gör ni det via PM då syftet med SVG är att lära oss om saltvattensakvarier och på ett konstrukt sätt ha diskusioner.

/MODERATOR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns vissa rön som tyder på att bakterier kan ta upp amminosyror från vattnet (något förslag att koraller via mucus kan det också) och det är väl den enda vägen och gå om du skummat bort proteinerna som bakterierna annars använder för att komma åt aminosyrorna för att bygga kroppsegna proteiner (och samma för korallerna).

Bakterieer kan allt. De är jordens verkliga härskare. :)

Skämt åsido. Det beror på vilken bakterie det är frågan om... skulle tro att bakterier som inte bär en massa onödigt DNA för biosyntes, förökar sig snabbare om det finns aminosyror tillgängliga. När man odlar bakterier på labb så finns det ju vissa som kan växa i ren stärkelse (inga proteiner eller fetter överhuvudtaget) och en del som kräver att växa i blod eller mjölk (alla biologiskt aktiva aminosyror närvarande). Det är så man brukar göra när man behöver en grov uppfattning om vad det är för bakterie man har.

Denna snygga bild illustrerar visserligen om växternas biosyntes av aminosyror, men många bakterier är lika duktiga eller bättre (och de använder ungefär samma syntesväg):

http://www.biologie.uni-hamburg.de/b-online/e19/19e.htm

En lite mer invecklad bild (men den är rolig, man kan klicka runt i den och få up detaljer:)): http://www.genome.jp/kegg/pathway/map/map01150.html

Nu vet jag inte riktigt vilka bakterier som är bäst på biosyntes, ofta brukar man bekymra sig mer om dem som inte syntetiserar alls eftersom många av dem är patogener (om bakterien t.e.x. bara klarar att växa i blod, är det en stark misstanke om att det är en sjukdomsalstrare). Men jag skulle tippa på att våra älskade cyanobakterier är duktiga på att tillverka aminosyror. Jo, jusst det ja, aminosyrasyntes kräver en kvävekälla...

Snabblänk:

"S
ome bacteria can use atmospheric N2 by a process called nitrogen fixation, in which N2 is reduced to NH3 at the expense of energy in the form of ATP. Although relatively few species of bacteria are capable of nitrogen fixation, most bacteria, fungi, and plants can use nitrate (NO3-), which is a common constituent of soil, by reducing it to NH3 via electrons derived from NADH or NADPH. Finally, all organisms are able to incorporate ammonia (NH3) into organic compounds.

NH3 is incorporated into organic molecules primarily during the synthesis of the amino acids glutamate and glutamine, which are derived from the citric acid cycle intermediate a-ketoglutarate. These amino acids then serve as donors of amino groups during the synthesis of the other amino acids, which are also derived from central metabolic pathways, such as glycolysis and the citric acid cycle (Figure 2.42). The raw material for amino acid synthesis is thus obtained from glucose, and the amino acids are synthesized at the cost of both energy (ATP) and reducing power (NADPH). Many bacteria and plants can synthesize all 20 amino acids. Humans and other mammals, however, can synthesize only about half of the required amino acids; the remainder must be obtained from dietary sources (Table 2.2).
"

Mitt tillägg: Rovdjur och parasiter är sämre på att syntetisera aminosyror än växtätare. Ganska självklart egentligen, men om SPS föredrar zoo och mjukisar föredrar phyto så kan man *gissa* att SPS har ett större behov vissa aminosyror. Men jag har ändå väldigt svårt för att tro att *fira* aminosyror är ett normlt kosttillskott för SPS ute i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lungt, du skrev samtidigt som jag kopierade. Så det blev en rätt kul effekt. Det viktigaste är att du delar med dig av din kunskap. Mycket lärorikt och intressant tycker jag. I vilken tråd det sker har för mig ingen betydelse men jag tänkta att Clownen startat den amino-tråden och då kunde vi hålla till där.

Annars är min tråd vidöppen för alla praktiska, teoretiserande, prövade eller oprövade teser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ny levande mat i burken.

Har efter lite vedermödor fått igång ett komplement avseende levande föda till min zoo-plankton.

Artemia-reaktor.

Består av ett litet akvarium på drygt <st1:metricconverter productid="15 liter" w:st="on">15 liter</st1:metricconverter>.

  • Cirkulation sker med en vanlig airlift. Reaktorn är placerad ovanför akvariet. Ytavrinning som går direkt ner i akvariet.
  • En liten ledbelysning för att locka artemian till ytavrinningen. (Behövs nog inte)
  • Automatisk vattenpåfyllning 3 ggr per dygn från sumpen 2 ggr när det är tänt i akvariet och 1 gång efter att det blivit mörkt.
  • Jag kläcker ny artemia 1 gång per vecka.
  • Artemian matas med phyto.
  • Renhållningspatrull några eremiter käkar död artemia på botten. Ett gäng turbosniglar håller efter algerna som orsakas av phytomatningen.
  • Reaktorn innehåller en blandning av vuxna och naupliier vilket också är det som går ut i akvariet.

Erfarenheter.

Testade hatch-n-feeder som artemiakläckare men den fungerade inget bra. Ineffektiv och jag fick alldeles för dålig densitet på artemian. Bytte till en vanlig billig Aquamedic 200 men man kan lika gärna bygga en själv av en liten plastflaska.

Phyto verkar fungera för att dra upp vuxen artemia förhoppningsvis med vettigt näringsinnehåll.

Bifogar en suddig bild på reaktorn och en film som är tagen med stillbildskameran. Kass kvalitet på båda men man ser ju att Chromisen verkar glad åt artemian som kommer ut genom lilla röret uppe till höger i alla fall. Kul att se Olivaceusen som fattar att något händer men inte vad. Var tvungen att lägga på lite musik eftersom katten var förbannad på mig (väntade på att få gå ut) och jamade hela tiden jag filmade.

<embed type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" src="http://s53.photobucket.com/player.swf?file=http://vid53.photobucket.com/albums/g69/Swe-Capote/Chromis-eating-artemia-1.flv" height="389" width="430">

post-2062-14468913651271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen Lyckat !! snyggt jobbat.
Lysande Bra jobbat! Är de bara chromisarna nyttjar artemian?

Mvh Kjell

Tackar.

Chromis är de som är mest aktiva. Andra fiskar som tar är Anthias, fridmanni, fröknar och gobies. Den blåkindade tryckaren simmar fortare och fortare och snappar artemia. Min tanke är att LPS ska dra nytta av detta också. Det är därför som jag tillför en dos med släckta lampor. Reaktorn ska få ett tillskott av tiggerpods så småningom också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

F***n vad häftigt!

Finns det någon sida där man kan se uppbyggnaden av en sådan här reaktor eller om hur det iaf fungerar och vad de olika pods och sånt gör för nytta?

Vart köper man artemiaägg?

Kan du ta någon mer bild på tekniken i detta bygge? Använder du någon doserpump för att styra tillförseln till karet?

Mest så man kan få ett hum om vad som behövs införskaffas, vill också testa detta när tillfälle ges! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

F***n vad häftigt!

Finns det någon sida där man kan se uppbyggnaden av en sådan här reaktor eller om hur det iaf fungerar och vad de olika pods och sånt gör för nytta?

Vart köper man artemiaägg?

Kan du ta någon mer bild på tekniken i detta bygge? Använder du någon doserpump för att styra tillförseln till karet?

Mest så man kan få ett hum om vad som behövs införskaffas, vill också testa detta när tillfälle ges! :)

Tack Sillen och Laggeman.

Vet inte om det finns några beskrivningar på nätet men här kommer hur jag gjort.

Det är ett enkelt litet akvarium med en ytavrinning i ena hörnet. Det som rinner ut där rinner direkt ner i stora akvariet. En enkel liten eheim pumpar upp vatten från sumpen till andra hörnet av reaktorn tre gånger per dygn m.h.a. en timer. Ytan höjs och då rinner vatten och artemia ut i akvariet.

Cirkulationen som sagt sköts av en enkelt airlift som är en pumpmekanism som fungerar utmärkt och som inte skadar artemian. I mitt fall är det en luftslang som går in i ett rör och som lyfter vatten från botten till en böj vid ytan.

Jag matar mina koraller och fiskar med levande zooplankton och artemia. Jag försöker automatisera det så gott det går för annars orkar man inte hålla på. Det är i alla fall min erfarenhet från tidigare försök med andra burkar.

Jag driver också upp vuxna artemia så att det som kommer ut i stora akvariet är en blandning av olika generationers artemia till fromma för olika djur i burken. För att inte tappa allt näringsinnehåll i Artemian matar jag den med phyto. Fina aminosyror har Clownen precis konstaterat i en annan tråd.

Artemiaägg kan du köpa på välsorterade akvarieaffärer. De används ju av sötvattensfolket också. Det finns ägg som man kläcker med och utan skal. Jag kör de utan skal för man slipper att skilja skalen när man skördar artemiakläckaren.

Pods är svåra att få tag i i Sverige. Jag har tillsammans med bla. Aaeri beställt det från USA. De skall samsas med artemian och föröka sig likt zoo-plankton. Hoppas att de inte käkar artemia... utan är veganer de också.

Det är viktigt med en liten renhållningspatrull i reaktorn eftersom jag får ut en del okläckta ägg, den vuxna artemian släpper ägg och en del artemia dör. Matar man med phyto får man gott om alger på rutorna så några krabater som kryper omkring och äter sånt minskar behovet av rengöring.

Det jag försöker förverkliga i min burk (jag har sagt det förut) är att ha näringsfattigt vatten men mycket levande mat i vattenkolumnen för koraller, lägre djur och fisk. Överskottet måste tas omhand med kraftig skummning och utvecklad denitrifikation.

Hoppas det gav svar på dina funderingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt det där med hur Airliften fungerar, har du nån bild eller ritning ?

Hej Peter.

Vet inte om min kludd (Nalle, ritar och berättar...) gör det enklare att fatta. Men luftströmmen driver vattnet upp genom röret och det ger lite bättre "styrbar" cirkulation än att bara låta det bubbla. Syresten funkar ju inte eftersom bubblorna fastnar på artemian.

post-2062-14468913657695_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter.

Vet inte om min kludd (Nalle, ritar och berättar...) gör det enklare att fatta. Men luftströmmen driver vattnet upp genom röret och det ger lite bättre "styrbar" cirkulation än att bara låta det bubbla. Syresten funkar ju inte eftersom bubblorna fastnar på artemian.

Räcker utmärkt, smart lösning.

Nu när jag läste texten en gång till så var det inget konstigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...