Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

Tack alla för alla vänliga omdömen!

Det är tre Euphyllia som står till vänster. Den främsta och den längst bak kommer från samma moder. Jag har haft dem i många år och de växer bra hos mig. Jag har dessutom två stycken som ligger under den röda montiporan som också är skott med ca 10 polyper på varje.

Chromisarna skaffade jag före Göteborg. Jag tycker det är en svår fisk. Har provat förr med halvrisiga resultat. Det här gänget äter formula-pellets så det finns gott hopp. 100 st måste vara läckert, kanske de lever bra i en stor tank med mycket snow från de stora killarna och tjejerna i burken...

Jag fick faktiskt tag blåkindad tryckare för några veckor sedan. Han sam ned bakom LS direkt från påsen efter invänjningen och sen dess har jag inte sett den. Så han sitter nog tyvärr runt lägerelden med de andra stora tryckar-andarna nu och tar en pipa eller vad tryckare nu gör.

Senaste tillskottet är en liten hökfisk Oxychirrites typus, kunde inte motst den krabaten trots att jag haft problem med en annan typ av hökfisk, Neocirrhites armatus, tidigare. Ska man döma av utseendet så är det väl lika smart att sätta i den bland rörmaskarna som en pincett...

<o:p></o:p>

post-2062-14468913325838_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trist o höra om Tryckaren! :(

Får försöka igen, skam den som ger sig.

det har verkligen vuxit till sig! ser kanon bra ut, jag hade för mig att det var en större klyfta mellan ls högarna?? men det är nog korallerna som har vuxit som bara den! euphylliorna är allt för härliga oxå..

Ja det växer bra. Euphyllia har alltid funkat hos mig, men nu växer de bättre än någonsin.

Jag vill så gärna att det ska vara levande födan som gett den sista lilla förutsättningen. Nu har jag äntligen fått prylarna till mitt nästa "levande föda"-projekt så det ska påbörjas nu. Får återkomma med lite info och bilder när det är klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då och då ser jag en liten Euphylliatentakel sväva runt i burken. Uppblåst och fin som en liten varmluftsballong. Den landar sedan någonstas och fastnar där. Har läst att Euphyllia kan snörpa av en tentakel för att på så sätt föröka sig eller försvara sig (osäkert vad enl Borneman). Nackdelen är att den lilla ballogen bränner där den landar . Inte mycket att göra men ikväll lyckades jag fånga det på bild. 15 min efter det att bilden är tagen så släppte den. Virvlade iväg så snabbt att jag tyvärr inte fick någon bild med fokus.

Intressant beteende i vilket fall.

post-2062-14468913349806_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då och då ser jag en liten Euphylliatentakel sväva runt i burken. Uppblåst och fin som en liten varmluftsballong. Den landar sedan någonstas och fastnar där. Har läst att Euphyllia kan snörpa av en tentakel för att på så sätt föröka sig eller försvara sig (osäkert vad enl Borneman). Nackdelen är att den lilla ballogen bränner där den landar . Inte mycket att göra men ikväll lyckades jag fånga det på bild. 15 min efter det att bilden är tagen så släppte den. Virvlade iväg så snabbt att jag tyvärr inte fick någon bild med fokus.

Intressant beteende i vilket fall.

Häftigt :) Försök få en bild på den när den satt sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo du har nog rätt att det finns en liten risk på båda de fiskarna. Min röda hökfisk tog räkor och käkade också musslor. Få se hur det går med den här!

Har två stycken Oxychirrites typus (har haft dom i minst två år) i mitt akvarium, där har jag också fyra Lysmata debelius, två Lysmata amboinensis och två Stenopus hispidus. Räkorna har jag haft i tre år.

Det har gått bra så här långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sker detta Euphyllia beteende ofta... det kan förklara varför några av mina Caulastrea polyper ser ut som de har "smällt" utan att de har varit i "direkt" kontakt med några andra LPS:er? De är ju än mer farligare än vad jag har trott...

Lite då och då hos mig.

Har två stycken Oxychirrites typus (har haft dom i minst två år) i mitt akvarium, där har jag också fyra Lysmata debelius, två Lysmata amboinensis och två Stenopus hispidus. Räkorna har jag haft i tre år.

Det har gått bra så här långt.

Det var gott att höra

Otroligt fin "burk" tycker jag (en som slutat med hobbyn men börjat att snegla tillbaka in på forumet).

MVH

Simon

Tack Simon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Du borde printa den här tråden och ringa upp ett bokförlag. Allt klart inklusive jättefina bilder! :)

Ska bli intressant att se om dina räkor klarar sig från hökfisken. Du är nog modigare än vad jag är ;) . Har du märkt någon effekt av räkorna och avkomman de släpper på fisk/koraller (om de är könsmogna ännu)? Anpassar du matningsmängden med detta i baktanke?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla.

Clownen du är mycket vänlig men du överdriver. Min burk är förmodligen lika intressant som episka dikter på sanskrit skulle jag tro...

Nockner har kört kombinationen hökfisk- räkor i flera år skrev han. Jag ser ju inte så mycket av mina pepparmintsräkor annat än på natten och när de leker för det kryllar av yngel då och då i burken. Fridmanni fortsätter leka var 6:e vecka. Har gjort så i 1 år nu. Energiska får man väl säga...Putsarräkan får vara i fred både för höken och tryckaren än så länge är väl bäst att säga.

Jag försöker sätta upp ett "mat-akvarium" eller vad man ska kalla det. Mycket LS, kraftig skummning, fosfatfilter, nitratfilter som ska hålla vattnet rent och näringsfattigt. Jag har förhållandevis mycket fisk cirka 45-50 fiskar i varierande storlek. De kräver mycket mat och tanken är att de förutom att vara vackra ska producera mycket marine snow. Sen tillsätter jag levande zoo och håller på att starta en liten halvautomatisk artemiareaktor (bara jag får alla rördelar) som också ska matas med phyto enligt råd från Lasse för att få upp näringsvärdena på lite större artemia. Kommer att testa att tilsätta ytterligare näring till Artemian som steg 2 sedan.

Alltså massor med färsk mat i vattnet för koraller och fisk men överskottet ska sedan kvickt tas omhand av denitrifiaktion och filter. Jag kör numera i samma bakterie som Pwin, det är en komponent som jag saknat. Ska bli spännande att se betydelsen av den, men jag tror den är mycket viktig både för denitrifikation och koraller.

Jag har inte några mätbara nivåer av nitrat och fosfat.

Min tanke är att öka marginalerna med stenkoraller i näringsfattigt vatten genom att erbjuda alternativ till zox och svårfångat nitrat som näringskällor.

Hela detta experiment kan ta en ända med förskräckelse för det kan ju naturligtvis slå över åt andra hållet. Jag tycker mig se positiva resultat än så länge.

Tankar och idéer tar jag tacksamt emot, även ni som tycker att alltihopa bara är skitsnack. Bättre få veta det och ta intryck före kraschen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...