Gå till innehåll

Datate's första saltkar.


Datate

Rekommenderade inlägg

Okej...det finns inget kar ännu, men idag togs det första seriösa steget mot mitt efterlängtade saltkar.

Har gått i salttankar senaste året ungefär och började redan under försommaren att köpa på mig lite teknik.

Idag var jag då nere hos min favvohandlare, och efter att han räknat fram och tillbaka fick jag ett kanonpris på det jag för tillfället behöver. En lokal handlare som krossar PWSS's priser...värt en applåd!

Har tidigare haft siktet inställt på ett kar runt 400L, men senaste tiden har tankarna glidit över mot ett något mindre kar pga kostnaderna ett större kar skulle medföra.

Det slutade då med att jag idag beställde ett 240L möbelkar i Bok, ett Deltec MCE600, ett AN Antarctica RO ink. nifrat/fosfat/silicat-filter, samt en Fluval ytvattensrenare.

Utöver detta har jag sedan tidigare skaffat ett Deltec 20W UVC (ny lampa och glas) med tillhörande Eheim 1250, hemmabyggd streamer ala Wrang (nånstans runt 10.000L/H rimligtvis), AM Niveaumat SP3000 samt en HS F150-1250 skummare som pajjade i leveransen och som kommer säljas/bytas med tiden...

Så, det mesta i teknikväg finns/kommer snart utom möjligen en doppvärmare och belysning. Utöver det skall det till salt och teser, men sen är det nog klart för att kunna vattenfyllas.

Tanken är att jag skall köra utan sump (då sump inte kommer att rymmas i den medföljande möbeln). Med en enda pump i karet (förutom streamern) som skall suga vatten från ytan som ytavrinning och mata UVCt och ev kalciumreaktor och nitratfilter (om sådana införskaffas med tiden). Möbeln består av 2 skåp där det ena kommer innehålla osmosvatten och ev osmosanläggningen och det andra skåpet i framtiden skall kunna innehålla kalciumreaktor och nitratfilter (AM har externa system som kan gå utanför karet oberoende av karets placerin..dvs även under karet utan sump).

Så ser planerna ut om inga småjusteringar kommer med tiden.

Men vad vore ett inlägg utan frågor ;)

Dels funderar jag på hur stark värmare som behövs. Min lokala handlare trodde inte det skulle krävas mer än 100W...max 150W. Kan det räcka?

Sen undrar jag lite över belysningen. Sitter ju 2x30W (antar jag) i rampen och det kanske kan funka under inkörningeperioden, men sen då? Funderar lite på att komplettera med 4st Interpet T5 PowerCompact 55W med reflektorer. Det skulle ge ungefär 280W + den extra effekten som reflektorerna ger...för en kostnad på ca 2000kr.

Då slipper man ju dessutom värmen som endå kommer medföra problem här i sommar då min lägenhet brukar hamna på 26-27C... Dock förlorar man den fina glittereffekten... Ett anat alternativ skulle väl vara 2x150W MH + 2x30W T8...men då måste det hängas utanför karet...dvs de måste vara snygga... Mer förslag?

Sen undrar jag lite över LS. Funderar lite på om man skall ha ca 30kg sten, eller om det behövs mera? Har lite funderingar på 15/15 LS/Torkad LS eller kanske 20/10 LS/Torkad t.ex..!?

Ett annat alternativ är att jag blivit erbjuden att få skapligt pris på både begagnad LS och bottensubstrat från killen som sköter Gustavsviks-karen (vattenlandet Gustavsvik dvs). Då blir det billigare och den är ju redan inkörd...men jag vet inte.

Förslag?

Det var nog allt för nu, men jag är säker på att det kommer dyka upp MÅNGA fler frågor när väl grejjerna kommer innom 2v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Värmaren bör räcka på 100W. Jag hade 2*300W i mitt 720, men kunde lugnt köra med endast en inkopplad. Nu har jag en 75W i mitt 300. Fast prisskillnaden upp till tex 250W är inte mer än 20kr, så varför tveka?

Den begagnade stenen är ju ett bra alternativ om du kan få den billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Nu har jag en 75W i mitt 300. Fast prisskillnaden upp till tex 250W är inte mer än 20kr, så varför tveka?"

Anledningen är den att jag vill försöka hitta en så liten (fysiskt) som möjligt för att inte synas alltför mycket, då den måste placeras i tanken. Å oftast är väl en 100W kortare än en 250W...!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, då var karet på plats och det mesta är inköpt, utom Osmosen, som var restad hos leverantören, samt de tester som behövs i första skedet.

Sen är det bara å köpa LS.

Väntar oxå på Dez3d´s Arkadiaarmatur som skall komma om ett par veckor.

Belysningen blir då 2x150W MH + 1x30W T8 Actinic.

Har dock några frågor.

Köpte mig en Aquael 100W värmare. På kartongen står det att den är anpassad för akvarier mellan 60-100L...går den endå att använda tro? Vill ju bara ha nått som håller upp värmen en aning när MHn är avstängd. Kan ju säga att jag sällan har under 23-24C i min lägenhet...å sommaren brukar bli över 25...

Anledningen var väl att jag ville ha en liten värmare som kan gömmas undan (då jag inte kommer köra med sump), och denna är inte mer än 27cm totalt!

En annan fråga som jag undrar lite över är om det går att köra grön "plastslang" i karet. Slangen skulle gå från ytrenaren vid ytan, ner till en Eheim 1250 och upp igen till UVC´t som ska sitta rakt över karet, och sen ner igen i karet på andra sidan.

Å så tar vi en fråga till på en gång. Hur mycket kan man räkna med att det kommer avdunsta då karet är på 240L. Pga begränsade utrymmen i underskåpet funderar jag på att ha osmosvattnet i en plastdunk i ena skåpet. Dunken är på 15L.... Kan det räcka för att hålla jämn nivå under en vecka i stöten montro?

Sen ennu en liten fråga angående LS.

Tänkte köra ungefär 40Kg sten och undrar om det är lagom. Vill inte köra ett stort stenröse utan snarare 2 rösen...ett på varje sida. Då man får ner kostnaden från 160 till 130kr/kg om man köper 30kg eller mer så funderar jag på att köpa 30kg färsk sten och 10kg torkad (60kr/kg) för utfullnad. Låter det osm ett vettigt alternativ?

Har tagit lite bilder men ska se hur man lägger upp dom här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig en Aquael 100W värmare. På kartongen står det att den är anpassad för akvarier mellan 60-100L...går den endå att använda tro? Vill ju bara ha nått som håller upp värmen en aning när MHn är avstängd. Kan ju säga att jag sällan har under 23-24C i min lägenhet...å sommaren brukar bli över 25...

Anledningen var väl att jag ville ha en liten värmare som kan gömmas undan (då jag inte kommer köra med sump), och denna är inte mer än 27cm totalt!

Tjenare!

Gillar ditt projekt då det ser mycket seriöst ut. Vad det gäller storlek på värmare har du i denna länk än bra tabell för att räkna ut värme tillförsel behov. https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=212&Itemid=80 Jag tror att den kommer svara på de mesta av dina behov. Räkna på då du har den belysningen avstängd då den inte lyser hela dygnet och därför inte kan räknas som värme källa när det är uppvärmningsbehov som efterfrågas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmaren borde höja tempen maximalt ungefär 7 grader. Antagligen kan du ta ut den när du uppgraderat ljuset. Du har ju minst 70 w i pumpar + UVC så det gör fem grader över rumstemperaturen. Jag är ganska säker på att fram emot sommaren får du sätta en fläkt mot vattenytan för att kyla med avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med så hög rumstemperatur behöver man vanligtvis ingen värmare eftersom övriga elektriska apparater i akvariet värmer vattnet några grader. I stället bör du fundera över hur du ska göra på dagen när belysningen är tänd, samt under sommaren, för att kyla akvariet då du kommer att få problem med för hög värme. En billig lösning är att med en timerstyrdfläkt sänka temperaturen i akvariet genom att blåsa luft över vattenytan så att det avdunstar mer vatten, men då kommer påfyllnadsvattnet i din 15L dunk att förbrukas på ett par dagar och om du har dålig ventilation i rummet bör du skaffa en luftavfuktare som ser till att du inte får för hög luftfuktighet som annars kan leda till mögel i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle klämmt till med levande sten för alla 40 kilona. Angående avdunstning har jag läst att 1%/dygn är rimligt att räkna med. Det skulle i ditt fall i så fall räcka till ca 6 dagar, så har du plats för större så vore det så klart bekvämare. Har du sedan fläktar för avjylning lär som ovan sagt avdunstningen bli betydligt större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dax för lite upptatering.

Har nu köpt och lagt in en 3mm plexiglasskiva på botten av karet, och har även köpt in Salifert Nitrat, Nitrit, KH, pH samt Forfat. Ska skaffa Amuniak-test oxå, men det hade do inte på lager för tillfället.

Har oxå bytt ut det mesta av den gröna akvarieslang jag använt mot livsmedelsklassad siliconslang av hög kvalite.

Har tagit lite mer bilder då jag har lite frågor.

Bild 1.

Såhär ser då karet ut i nuläget. Den gröna slangen ut från UVCt skall dock bytas mot siliconslang, men jag har inte tillräckligt mycket löst för å ha råd med mer än det jag köpte hehe

Bild 2.

Tjaa...detta är väl mest bara en bild på hur jag placerat UVC-filtret. Som för övrigt är ett begagnat 20w Deltec med fabriksnytt glas och lampa.

Bild 3.

Här är då skummaren. En Deltec MCE600, ny.

Bild 4.

Här är då utblåset från UVC-filtret. Slangen skall bytas mot siliconslang, Det skall till en 90graders böj till så man slipper böjja slangen och på det lilla PVS-röret skall ett roterande Hydor-utblås monteras. (beställt)

Bild 5.

Här är då vänstersidan av karet. "loopen" ser ut som så att vattnet tas från ytvattensrenaren (som även tar ca 50% på karets halva djup) och trycks via en Eheim 1250 upp genom UVC-filtret och ner på andra sidan karet genom ett roterande utblås, för att få maximal spridning och turbulens i karet.

Utmed bakkanten sitter en 100W värmare som mer skall fungera som backup än som konstant värmekälla. Kommer antagligen inte ens gå annat än under vissa vinterdagar.

Klumpen i mitten är en DIY-streamer ala Wrang, som borde ge kanske mellan 8000-12000l/h.

Saken som hänger är "utdroppet" från Osmostanken under karet, som jag ännu inte kommit på något bra sätt att fästa.

Bild 6.

Såhär har jag för tillfället löst det med osmostanken. Tanken är en dricksvattendunk på ca 15L, men visar det sig vara för lite så finns möjligheten att plocka bort hyllan (som är löstagbar) och montera en specialbyggd Osmostank som sträcker sig nästan upp till karet. Med de utrymmen som finns tillgängliga skulle den kunna innehålla upp till 54L.

Nu till mina frågor.

Som ni ser så hänger skummaren på plastsargen och i dagsläget hänger den bra där, eftersom den är tom, men vad händer när den är fylld med vatten? Vågar man låta den hänga där utan att sova som på nålar med rädsla för att sargen ska ge vika och skummaren skall druppa ner i golvet?

Alternativet är att kapa sargen så att skummaren hänger på glarkanten istället, men då är ju risken att sargen blir så ranglig att den inte håller ihop. Och jag vill absolut inte byta ut sargen då den i mitt tycke är mycket snygg.

En annan fråga är ju designen på tekniken i övrigt, dvs placering och montering. Ser det ok ut, eller sitter något på nått dumt vis, som jag som nybörjare inte riktigt tänkt på?

Sen en fråga till. Karet står som det skall göra och i sidled (från ena till andra sidan) står karet 110% rakt. Inte en mm fel. Men från bakkant till framkant skiljer det ca 4-5mm. Helt rakt diagonalt oxå skall tilläggas.

Är detta för mycket, eller är det ok endå?

Det var väl frågorna för tillfället.

Edit: Glömde lägga till att ljusrampen skall bort och en Arcadia 2x150W skall upp om ett par veckor. Skall hänga över karet. Funderar även på att montera ett 30W Coralstar rör (90cm) med reflektor mot bakkanten på sargen.

Ljuset kommer sådeles bli 2x150W MH + 1x30W T8 = 330W. Borde inte detta vara lagom för de flesta koralldjur mm?

post-1765-14468912717764_thumb.jpg

post-1765-14468912717888_thumb.jpg

post-1765-14468912717993_thumb.jpg

post-1765-14468912718108_thumb.jpg

post-1765-14468912718212_thumb.jpg

post-1765-14468912718358_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du då. Vad gäller siliconslangen så har jag "försäkrat" den med buntband på alla anslutningar. Och skall även göra det på utgångssidan.

Om du menade den långa gröna slangen så ska den fästas med "dubbelsugproppar" i glaset, men slangen var för kort för att fästas med dom vid fotograferingen. Dock så skall dom som sagt fästas med antingen en eller två "dubbelsugproppar". Eller var det något annat du enade?

Tacksam för alla tips /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ej limma fast den sargen med svart akvariesillicon så sitter den kvar utan att den skulle lossa och du går å är orolig för detta.

Borde räcka med en sträng på samma sida som skummaren å nån i mitten å några på andra sidan av karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm...den är ju alltså "limmad" av 4 delar med en 90gradig "säkerhets vinkel" på insidan. Jag är inte rädd för att den skall "krascha", utan iså fall lossa i skarvarna och "vika ut sig" från karet. Hela kortsidan alltså. Tyngden rakt ner mot glaset bör inte vara någon fara då jag tror den skulle klara rätt duktigt med tryck då den står på högkant.

Att hela sargen skulle "välta" eller halka av låter osannorligt. Är egentligen bara rädd för att limningarna skall släppa, med effekten att höger sargsidan inkl. skummare åker i backen.

Iofs ingen katastrof, men risken är ju att skummaren skulle pajja, och vattnet som för tillfället finns i skummaren läcker ut på golvet.

Ursäkta mitt långa svar/fråga, men jag hängde inte helt med på vad de där siliconsträngarna skulle tillföra i säkerhetsväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags å uppdatera lite till då. Har shoppat lite å fått hem en del beställda saker...och dessutom gjort klart med det resterande som behövs för uppstarten.

Kan väl slänga upp lite nya bilder först:

Bild 1.

Såhär ser då karet ut i dagsläget. Det som ändrats sen förut är lite slangar och 10kg torkad LS...mest som dekoration å ev utfyllnad. Lite mer tester (även köpt Amoniak nu) och aktivt kol.

Bild 2.

Har nu fått hem mitt roterande Hydorutblås som förhoppningsvis skall fördela cirkulationen från 1200l/h pumpen som driver UVC-filtret. Förhoppningsvis skall det kunna ge lite turbulens och strömmar när det styrs mot streamerstrålen...

Bild 3.

Nu har jag då även bytt ut all grön akvarieslang mot livsmedelsgodkänd siliconslang. Har dessutom, på råd från Lejonkungen, monterat en "kulventil" på returslangen för att motverka luftsamling i UVCt. Har även monterat ett slangfäste på väggen så man slipper en löst hängande slang. Siliconslangen är ju betydligt böjligare än akvarieslang...

Bild 4.

Skrev tidigare att jag var lite orolig för att skummaren hängde på plastsargen. Detta har jag (förhoppningsvis) nu löst genom att montera en träkonsoll i väggen som skummaren vilar på. Har även satt möbeltassar på konsollen för å slippa ev vibrationer. I dagsläget är tyngden fördelad på ungefär 50/50 (sarg/konsoll). Dock funderar jag skarpt på att skaffa ytterligare en konsoll å montera en platta ovanpå som skummaren får stå på (som en väggmonterad hylla ungeffär) å endast använda sargen som tippskydd....å risken för tippning borde inte vara stor då den är "undangömd" mellan karet och vitrinskåpet där inen kommer i kontakt med den utom vid rengöring i karet...

Det är väl de modifikationer som gjorts såhär långt.

I övrigt har jag köpt på mig en filterkammare till skummaren där jag skall köra Rowaphos och aktivt kol. Har även skaffat ett AN Antarctica RO med nitrat/fosfat/silikat-filter. Dock är jag ännu inte säker på var å hur jag ska montera det då jag har ett litet adrum som jag dessutom inte vill göra hål i väggarna i.

Har även köpt på mig finmaskig hov, grenkontakter och en "planteringstång" helt i plast...

Till råga på allt tycks snart armaturen vara på väg (Arcadia 2x150WMH +11W blåljus).

Som om det inte vore nog så har jag kommit överens om att byta min defekta skummare mot ca 30kg begagnad LS...men bytet blir av först om ca 4v.

Allt som allt ser det lovande ut att få i första fisken till midsommar...

Passar på å fråga om tips, synpunkter osv om setuppen som den ser ut idag.

Tacksam för alla synpunkter /Erik

post-1765-14468912718503_thumb.jpg

post-1765-14468912718686_thumb.jpg

post-1765-14468912718845_thumb.jpg

post-1765-14468912719023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Såja!

Nu sitter man då här å väntar på att Osmos-anläggningen skall spruta ur sig de ca 220L som bör behövas i karet. Tar ju sin lilla tid då den sannorlikt spottar ur sig ca 6-7L/h...gissar att trycket i ledningen är på tok för lågt. Skit samma...nu är det iallafall på G å det är reda ca 25L i karet.

På onsdag kväll, eller i värsta fall torsdag morgon kommer 30-35kg begagnad LS som jag bytt till mig mot min gamla defekta skummare. Tills dess skall karet vara fyllt, salthalten rätt och tempen på 25C...men men...bara å stressa så ska det nog gå... ;)

Nu har jag en fråga. Har skaffat mig Rowaphos och aktivt kol som jag tänkt ha i filterbehållaren i skummaren. Dock har jag inte lyckats få fram hur mycket man skall använda av varje i ett kar på 240L.

Någon som har koll på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...