GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

DÄ var det dags för byggartrÄd. Idag kom karet och jag gÄr frÄn planeringsstadiet till handling. 

Karet Àr ett Red Sea Reefers XXL 750 Vitt, och skall stÄ placerat i en kortÀnda av vÄr matsal/allrum.

Fokus kommer till en början vara pÄ fisk, men sÄ klart kommer jag fylla upp karet med snygga acrporor och en del andra SPS:er. NÄgon LPS kommer Àven finnas i, men jag kommer vara försiktig med dessa, dÄ jag vill ha kejsare. 

Teknik:

-Belysning: 3st Radeon G5 Pro (215w x 3st - vilket kommer ge ca 0,95w/l vatten). Dessa Àr bestÀllda, men Ecotech verkar ha stopp i produktionen just nu pga Covid-19

-Skummare: Royal Exclusive Bubble King Supermarin 250 - Denna Àr nÄgot för stor, sÄ jag kommer försöka byta ner mig till en 200 nÀr tillfÀlle ges.

-Returpump: Red dragon Speedy 50W 

-Cirkulationspump: Jebao Crossflow 150 - största anledningen Àr att jag redan har den trÄdlösa kontrollern liggandes och jag vill ha en pump av "gyre-typ". Första tanken var en Tunze TUNZE TURBELLE STREAM 3 6150, men jag finner ingen vettig placering av denna pump. Jag kommer troligen behöva komplettera med nÄgon pump till. Troligen kommer det bli en Tunze 6095 som jag har liggandes.

-Styrning: Eftersom att mÄnga produkter nu har sÄpass bra inbyggd styrningar i sig, sÄ kommer jag behÄlla min trotjÀnare GHL Profilux 2. Till den kommer jag ha 2st doserpumpar med totalt 8 kanaler. GHL:n kommer ocksÄ att anvÀndas för att reglera kylning under den varma Ärstiden, samt styra min Tunze 6095. 

-"Metoder": Kommer börja med ATI:s 2-partsballing tillsammans med refugium (refugiumet kommer startas senare). DÀrtill rÀknar jag med att jag kommer behöva dosera Kalium (K), Strontium (Sr) och troligen nÄgot mer. Till refugiumet sÄ ser Tunzes (nya?) lampa smidig ut, dÄ man kan sÀtta den vÀldigt nÀra ytan eller i vattnet vilket gör att man minimerar ljusspill. 

Inredning:

- Ls: Jag har ett tillfÀlligt akvarium igÄng med ca 15kg levande sten. Dock behöver jag denna sten till mitt tillfÀlliga system. Eventuellt sÄ plockar jag ur lite sten och lÀgger den i mitt nya kar. Jag kommer Àven bestÀlla ca 10kg "Supra rocks" frÄn WhiteCorals, som jag har hört talas skall vara riktigt fin. DÀrtill sÄ kommer jag köra med ca 25-30kg "Marco rocks" som jag kommer anvÀnda för att bygga min "scape".

-Sand: jag har blivit övertalad att köra med sand, och jag hÄller med om att karet blir mycket snyggare med sand + att det Àr spÀnnande med alla djur som man kan ha i sanden (tÀnker pÄ stjÀrnor, snÀckor och fiskar).

Fisk:

• ca 10 Anthias Evansii
  • 2-3 Gular kirurger
  • 1st Xanthurum
  • 1st Pomacanthus xanthometopon
  • 1st Imperator
  • 1st Eld dvĂ€rg
  • 1st Potteri dvĂ€rgkejsare 
  • 1st kirurg av Acanthurus-slĂ€kten
  • Div mindre fiskar

Övrig:

Osmos: Jag har tÀnkt att dra en osmosslang till osmos-karet med nivÄbrytare för att osmos-tanken skall kunna regleras. Detta kommer dÄ ske med en magnetventil. För att minska slitaget pÄ magnetventilen, sÄ kommer jag installera en brytare för strömmen, sÄ att jag "tankar upp" osmos-karet, och sedan stÀngs den ned tills jag startar den igen.

En glad nyhet var idag att jag ser att Red Sea har gjort fel i sin specifikation. Det Àr 2x25mm rör upp och inte 1x25 som de skriver. Detta kommer medför att min returpump kommer ge tillrÀckligt flöde för att klara skummarens "vattenflöde".

Bild frÄn igÄr vid leverans. Var tomten tidig eller sen? :) 

116261928_613726146218920_4400827982163358757_n.jpg.a307bc0d8af48499bc7de0dcaa2ea037.jpg

I morgon blir det skÄpsbygge.

• Gilla 13
  • Tack 1
  • Haha 1
Postat

Kommer bli nice!

HÄller med om sanden, problemet Àr bara att fÄ den att ligga kvar och tÀcka botten..... Har sjÀlv en lÄng del vid framrutan i mitt kar dÀr sanden blir bortspolad oavsett hur jag försöker rikta pumparna....

• Gilla 1
Postat

BĂ€nkbygge dag 1:

Dagen började bra. Bar in alla delar till bÀnken och började att lÀsa manualen. Dock saknades det en massa delar av bÀnken som var stora och lÄnga! Hittade paketet:

Inked116942668_758941644853621_1366059479695584161_n_LI.jpg.230e34adb2ea346c82c187c0d121af93.jpg

SÄ det var bara att kavla upp Àrmarna och flytta pÄ karet. Som tur sÄ sÄg jag att genomföringarna stack ut pÄ undersidan (mycket dum konstruktion faktiskt). 

116903894_619876822236928_5466446148895026362_n.jpg.1f05550af4c60d655cb197fdfee1256e.jpg

nu Àr i vilket fall halva bÀnken byggd.

109789399_730805131088877_1211352767712865287_n.jpg.b3f76379a520633a041a22fec765f720.jpg

Jag kan konstatera att om jag byggt liknande bÀnk sjÀlv, sÄ hade den aldrig varit i nÀrheten av denna kvalité och finish samt vara sÄ genomtÀnkt. Ett exempel: samtliga metallbitar (skruvar med mera) som riskerar att exponeras av saltvatten tÀcks över med smÄ lock. De som inte har lock antar jag Àr rostfria (de Àr ej magnetiska).

I morgon blir bÀnken förhoppningsvis klar.

• Gilla 6
Postat

Kul! Du mÄste ha mycket lugn och sjÀlvkontroll, det finns inte en chans i vÀrlden att jag hade kunnat lÀmnat bÀnken halvbyggd. NÀr jag börjar med nÄgon sÄdan grej försvinner allt vett och sans hÀr. Familj, sömn, mat, toabesök etc Àr sekundÀrt till byggandet. Bra stöddig lÄda karet skickas i med, jag skulle kunna bygga en ok akvariebÀnk av bara den!

• Gilla 1
  • Haha 2
Postat

Kul och inspirerande att följa.

TĂ€nker du att tre radion rĂ€cker eller kommer du komplettera? SĂ€tter du dom pĂ„ lĂ€ngden eller tvĂ€ren? Är sjĂ€lv inne pĂ„ att byta belysning och ha fyra hydra pĂ„ tvĂ€ren till mitt 170 lĂ„nga 70 breda.

• Gilla 1
Postat
11 timmar sedan, mikoto sa:

Kul! Du mÄste ha mycket lugn och sjÀlvkontroll, det finns inte en chans i vÀrlden att jag hade kunnat lÀmnat bÀnken halvbyggd. NÀr jag börjar med nÄgon sÄdan grej försvinner allt vett och sans hÀr. Familj, sömn, mat, toabesök etc Àr sekundÀrt till byggandet. Bra stöddig lÄda karet skickas i med, jag skulle kunna bygga en ok akvariebÀnk av bara den!

hehe jag vet, men det var lika bra för "husfridens" skull. jag hade bara kortsidorna att montera, och sedan mÄste jag vÀnta pÄ "det stora lyftet" innan jag kan fortsÀtta.

10 timmar sedan, irwin_fletch sa:

Kul och inspirerande att följa.

TĂ€nker du att tre radion rĂ€cker eller kommer du komplettera? SĂ€tter du dom pĂ„ lĂ€ngden eller tvĂ€ren? Är sjĂ€lv inne pĂ„ att byta belysning och ha fyra hydra pĂ„ tvĂ€ren till mitt 170 lĂ„nga 70 breda.

tack!

jag hoppas verkligen att 3 radions rÀcker. kanske fÄr komplettera om ett par Är om effekten gÄr ner lite pÄ leddarna och de blir billigare pÄ andrahandsmarknaden.

jag har 180x65, sÄ jag tÀnker pÄ lÀngden. spridningen pÄ dessa verkar vara betydligt bÀttre Àn föregÄende version (G4) och vad jag sett i jÀmförelse, bÀttre Àn Hydrorna ocksÄ. jag hade nog ocksÄ behövt 4st hydror och dÄ vill jag hellre ha 3st G5or. 

du fÄr komma ner till HöganÀs och titta, nÀr jag fÄtt dem ! :) 

sÄ hÀr tÀnker jag spridningen blir ( det lila Àr pÄhittat, det gröna Àr riktiga mÄtt pÄ armaturerna).

image.png.ff5fd6e9ac9d8658985551777e93e9c7.png

• Gilla 1
Postat
19 minuter sedan, peterj66 sa:

Kul att följa. Om skruvarna inte Àr magnetiska sÄ Àr det nog aluminium. TÀnk pÄ att inte dra dem för hÄrt i sÄ fall.

tack!

ja, det Àr kanske sÄ. de sitter och jag slet inte sönder nÄgon skruv. 

• Gilla 1
Postat
23 timmar sedan, nike83 sa:

tack!

ja, det Àr kanske sÄ. de sitter och jag slet inte sönder nÄgon skruv. 

Det Ă€r vĂ€l egentligen bara beslagen till dörrarna som Àr synliga om jag inte minns helt fel? Kanske finns nĂ„got under möbeln men jag har lite svĂ„rt att kolla 😛

• Gilla 1
Postat
On 2020-08-01 at 20:10, nike83 sa:

-Skummare: Royal Exclusive Bubble King Supermarin 250 - Denna Àr nÄgot för stor, sÄ jag kommer försöka byta ner mig till en 200 nÀr tillfÀlle ges

Är det inte en styrbar DC pump pĂ„ den. I sĂ„ fall skulle jag behĂ„lla skummaren och anpassat flödet med pumpen. Ur syretillsĂ€ttning och ammoniak utdrivning sĂ„ kan inte skummaren bli för stor IMO.

Sincerely Lasse

• Gilla 1
Postat
11 timmar sedan, kaptenen sa:

Det Ă€r vĂ€l egentligen bara beslagen till dörrarna som inte Ă€r synliga om jag inte minns helt fel? Kanske finns nĂ„got under möbeln men jag har lite svĂ„rt att kolla 😛

yepp, men dessa Àr vÀldigt lÀtta att byta om 5 Är nÀr de börjar se rostiga ut.

22 minuter sedan, Lasse sa:

Är det inte en styrbar DC pump pĂ„ den. I sĂ„ fall skulle jag behĂ„lla skummaren och anpassat flödet med pumpen. Ur syretillsĂ€ttning och ammoniak utdrivning sĂ„ kan inte skummaren bli för stor IMO.

Sincerely Lasse

nÀ, den Àr tyvÀrr inte styrbar. :(

En sak som jag funderat pÄ Àr varför Red Sea inte har nÄgon ventilation av sumpdelen. de har ju tÀnkt pÄ typ allt annat! :) 

Postat (Ă€ndrat)
22 hours ago, nike83 said:

hehe jag vet, men det var lika bra för "husfridens" skull. jag hade bara kortsidorna att montera, och sedan mÄste jag vÀnta pÄ "det stora lyftet" innan jag kan fortsÀtta.

tack!

jag hoppas verkligen att 3 radions rÀcker. kanske fÄr komplettera om ett par Är om effekten gÄr ner lite pÄ leddarna och de blir billigare pÄ andrahandsmarknaden.

jag har 180x65, sÄ jag tÀnker pÄ lÀngden. spridningen pÄ dessa verkar vara betydligt bÀttre Àn föregÄende version (G4) och vad jag sett i jÀmförelse, bÀttre Àn Hydrorna ocksÄ. jag hade nog ocksÄ behövt 4st hydror och dÄ vill jag hellre ha 3st G5or. 

du fÄr komma ner till HöganÀs och titta, nÀr jag fÄtt dem ! :) 

sÄ hÀr tÀnker jag spridningen blir ( det lila Àr pÄhittat, det gröna Àr riktiga mÄtt pÄ armaturerna).

image.png.ff5fd6e9ac9d8658985551777e93e9c7.png

Jag har 3 radion pÄ mitt 625xxl o de tÀcker helt okej, jag valde dock att komplettera med t5 nÀr det vÀxte pÄ som bÀst för att jag tyckte det va svÄrt o fÄ ljus med det stora 65 cm djupet, front till bak dvs.

Har du redan 3 st xr30? Annars hade jag satsat pĂ„ 6 st xr15 sĂ„ du kan ha dem med lite distans pĂ„ djupet. BRSTV har gjort en hel del videos om just detta. Även wwc gick frĂ„n xr30 enheter till xr15 (samma antal puckar) för o fĂ„ ner flexibilitet i hur man placerar dem

Ändrat av m0jjen
Postat
8 timmar sedan, nike83 sa:

En sak som jag funderat pÄ Àr varför Red Sea inte har nÄgon ventilation av sumpdelen. de har ju tÀnkt pÄ typ allt annat! :) 

Bra poÀng nÀr man har mycket teknik dÀr nere. De har vÀl rÀknat med att man ska hÄlla det ganska basic och dÄ rÀcker hÄlet dÀr bak. Har dock hittills inte upplevt sÀrskilt stora fuktproblem med det men kanske enklare att se utvecklingen nÀr alla delar av systemet Àr up and running.

Postat
8 timmar sedan, m0jjen sa:

Jag har 3 radion pÄ mitt 625xxl o de tÀcker helt okej, jag valde dock att komplettera med t5 nÀr det vÀxte pÄ som bÀst för att jag tyckte det va svÄrt o fÄ ljus med det stora 65 cm djupet, front till bak dvs.

Har du redan 3 st xr30? Annars hade jag satsat pĂ„ 6 st xr15 sĂ„ du kan ha dem med lite distans pĂ„ djupet. BRSTV har gjort en hel del videos om just detta. Även wwc gick frĂ„n xr30 enheter till xr15 (samma antal puckar) för o fĂ„ ner flexibilitet i hur man placerar dem

okey, de nya radeons Àr ju lite starkare Àn föregÄende version samt att de ska ha bÀttre spridning. jag har redan köpt 3st G5 Pro. dock har Ecotech stopp i leveranser.

2 timmar sedan, kaptenen sa:

Bra poÀng nÀr man har mycket teknik dÀr nere. De har vÀl rÀknat med att man ska hÄlla det ganska basic och dÄ rÀcker hÄlet dÀr bak. Har dock hittills inte upplevt sÀrskilt stora fuktproblem med det men kanske enklare att se utvecklingen nÀr alla delar av systemet Àr up and running.

FÄr se om jag upplever det som fuktigt i skÄpet dÄ. finns ju alltid möjlighet att borra upp hÄl (fast det tar emot nÀr det Àr sÄ fin möbel).

Postat
7 minutes ago, nike83 said:

okey, de nya radeons Àr ju lite starkare Àn föregÄende version samt att de ska ha bÀttre spridning. jag har redan köpt 3st G5 Pro. dock har Ecotech stopp i leveranser.

FÄr se om jag upplever det som fuktigt i skÄpet dÄ. finns ju alltid möjlighet att borra upp hÄl (fast det tar emot nÀr det Àr sÄ fin möbel).

Okej! Jag kĂ€nner som sagt (högt beroende pĂ„ scape med mera) att det blir lite skuggning. men men lite eftertanke o smart placering sĂ„ ska det nog bli kanon! 😃

• Gilla 1
Postat

igÄr var jag och en kompis till Företagsakvarium och jag "shoppade loss" pÄ det jag behöver i uppstarten. Bland annat sÄ fick jag hem 32kg Marco rocks. 

PÄ vÀg hem sÄ stÀllde min kompis en kontrollfrÄga "hur tjockt glas har ditt kar?" "19mm - vÀldigt tjockt". " klarar din nya pump 19mm glas?"  DOH!!!!

Nu mÄste jag köpa nya pumpar. Lutar Ät 2st Gyre 350, dÄ det Àr typ bara dessa och Tunze 3+ som klarar 19mm.

I morgon blir det akvarieluft. HÄller tummarna! :) 

• Gilla 1
Postat
29 minutes ago, nike83 said:

igÄr var jag och en kompis till Företagsakvarium och jag "shoppade loss" pÄ det jag behöver i uppstarten. Bland annat sÄ fick jag hem 32kg Marco rocks. 

PÄ vÀg hem sÄ stÀllde min kompis en kontrollfrÄga "hur tjockt glas har ditt kar?" "19mm - vÀldigt tjockt". " klarar din nya pump 19mm glas?"  DOH!!!!

Nu mÄste jag köpa nya pumpar. Lutar Ät 2st Gyre 350, dÄ det Àr typ bara dessa och Tunze 3+ som klarar 19mm.

I morgon blir det akvarieluft. HÄller tummarna! :) 

Vilken pump har du sen innan?

Postat
29 minuter sedan, m0jjen sa:

Vilken pump har du sen innan?

köpte en ny Jebao Crossflow 150. Hade tÀnkt förstÀrka med min Tunze 6095 alternativt min Coralbox RN1. Dock klarar inga av dessa pumpar 19mm glaset.

Postat
1 hour ago, spiken said:

Kolla sÄ att det verkligen funka med 350...den tar bara 20 mm med orginal magneten...finns en som tar 25 ÄxÄ . 

Mvh micke

Jag körde FX250 pÄ mitt 625 xxl med samma glastjocklek innan jag bytte till vortech sÄ det ska inte vara nÄgra problem :)

Postat
6 timmar sedan, JonasJ sa:

Har du kollat pÄ Red Sea reefwave 45?

japp, men jag behöver 2st och deras "lösning" kÀnns inte helt fÀrdig, eftersom de inte sÀljer nÄgon dubbel lika Maxspect.

5 timmar sedan, m0jjen sa:

Jag körde FX250 pÄ mitt 625 xxl med samma glastjocklek innan jag bytte till vortech sÄ det ska inte vara nÄgra problem :)

det lÄter betryggande! :) 

• Gilla 1

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...