nike83 Postat 1 augusti 2020 Postat 1 augusti 2020 DĂ„ var det dags för byggartrĂ„d. Idag kom karet och jag gĂ„r frĂ„n planeringsstadiet till handling. Karet Ă€r ett Red Sea Reefers XXL 750 Vitt, och skall stĂ„ placerat i en kortĂ€nda av vĂ„r matsal/allrum. Fokus kommer till en början vara pĂ„ fisk, men sĂ„ klart kommer jag fylla upp karet med snygga acrporor och en del andra SPS:er. NĂ„gon LPS kommer Ă€ven finnas i, men jag kommer vara försiktig med dessa, dĂ„ jag vill ha kejsare.  Teknik: -Belysning: 3st Radeon G5 Pro (215w x 3st - vilket kommer ge ca 0,95w/l vatten). Dessa Ă€r bestĂ€llda, men Ecotech verkar ha stopp i produktionen just nu pga Covid-19 -Skummare: Royal Exclusive Bubble King Supermarin 250 - Denna Ă€r nĂ„got för stor, sĂ„ jag kommer försöka byta ner mig till en 200 nĂ€r tillfĂ€lle ges. -Returpump: Red dragon Speedy 50W -Cirkulationspump: Jebao Crossflow 150 - största anledningen Ă€r att jag redan har den trĂ„dlösa kontrollern liggandes och jag vill ha en pump av "gyre-typ". Första tanken var en Tunze TUNZE TURBELLE STREAM 3 6150, men jag finner ingen vettig placering av denna pump. Jag kommer troligen behöva komplettera med nĂ„gon pump till. Troligen kommer det bli en Tunze 6095 som jag har liggandes. -Styrning: Eftersom att mĂ„nga produkter nu har sĂ„pass bra inbyggd styrningar i sig, sĂ„ kommer jag behĂ„lla min trotjĂ€nare GHL Profilux 2. Till den kommer jag ha 2st doserpumpar med totalt 8 kanaler. GHL:n kommer ocksĂ„ att anvĂ€ndas för att reglera kylning under den varma Ă„rstiden, samt styra min Tunze 6095. -"Metoder": Kommer börja med ATI:s 2-partsballing tillsammans med refugium (refugiumet kommer startas senare). DĂ€rtill rĂ€knar jag med att jag kommer behöva dosera Kalium (K), Strontium (Sr) och troligen nĂ„got mer. Till refugiumet sĂ„ ser Tunzes (nya?) lampa smidig ut, dĂ„ man kan sĂ€tta den vĂ€ldigt nĂ€ra ytan eller i vattnet vilket gör att man minimerar ljusspill.   Inredning: - Ls: Jag har ett tillfĂ€lligt akvarium igĂ„ng med ca 15kg levande sten. Dock behöver jag denna sten till mitt tillfĂ€lliga system. Eventuellt sĂ„ plockar jag ur lite sten och lĂ€gger den i mitt nya kar. Jag kommer Ă€ven bestĂ€lla ca 10kg "Supra rocks" frĂ„n WhiteCorals, som jag har hört talas skall vara riktigt fin. DĂ€rtill sĂ„ kommer jag köra med ca 25-30kg "Marco rocks" som jag kommer anvĂ€nda för att bygga min "scape". -Sand: jag har blivit övertalad att köra med sand, och jag hĂ„ller med om att karet blir mycket snyggare med sand + att det Ă€r spĂ€nnande med alla djur som man kan ha i sanden (tĂ€nker pĂ„ stjĂ€rnor, snĂ€ckor och fiskar).   Fisk: ca 10 Anthias Evansii 2-3 Gular kirurger 1st Xanthurum 1st Pomacanthus xanthometopon 1st Imperator 1st Eld dvĂ€rg 1st Potteri dvĂ€rgkejsare 1st kirurg av Acanthurus-slĂ€kten Div mindre fiskar  Ăvrig: Osmos: Jag har tĂ€nkt att dra en osmosslang till osmos-karet med nivĂ„brytare för att osmos-tanken skall kunna regleras. Detta kommer dĂ„ ske med en magnetventil. För att minska slitaget pĂ„ magnetventilen, sĂ„ kommer jag installera en brytare för strömmen, sĂ„ att jag "tankar upp" osmos-karet, och sedan stĂ€ngs den ned tills jag startar den igen.  En glad nyhet var idag att jag ser att Red Sea har gjort fel i sin specifikation. Det Ă€r 2x25mm rör upp och inte 1x25 som de skriver. Detta kommer medför att min returpump kommer ge tillrĂ€ckligt flöde för att klara skummarens "vattenflöde".   Bild frĂ„n igĂ„r vid leverans. Var tomten tidig eller sen?      I morgon blir det skĂ„psbygge. 13 1 1 Citera
kaptenen Postat 1 augusti 2020 Postat 1 augusti 2020 HÀrligt att sanden fÄr ta sig in!   1 Citera
MattiasN Postat 1 augusti 2020 Postat 1 augusti 2020 Kommer bli nice! HÄller med om sanden, problemet Àr bara att fÄ den att ligga kvar och tÀcka botten..... Har sjÀlv en lÄng del vid framrutan i mitt kar dÀr sanden blir bortspolad oavsett hur jag försöker rikta pumparna.... 1 Citera
salt nisse Postat 2 augusti 2020 Postat 2 augusti 2020 Blir toppen kör ett lika kar med red sea belysning och tunze stream 3..... 1 Citera
nike83 Postat 2 augusti 2020 Författare Postat 2 augusti 2020 BÀnkbygge dag 1:  Dagen började bra. Bar in alla delar till bÀnken och började att lÀsa manualen. Dock saknades det en massa delar av bÀnken som var stora och lÄnga! Hittade paketet:     SÄ det var bara att kavla upp Àrmarna och flytta pÄ karet. Som tur sÄ sÄg jag att genomföringarna stack ut pÄ undersidan (mycket dum konstruktion faktiskt).   nu Àr i vilket fall halva bÀnken byggd.   Jag kan konstatera att om jag byggt liknande bÀnk sjÀlv, sÄ hade den aldrig varit i nÀrheten av denna kvalité och finish samt vara sÄ genomtÀnkt. Ett exempel: samtliga metallbitar (skruvar med mera) som riskerar att exponeras av saltvatten tÀcks över med smÄ lock. De som inte har lock antar jag Àr rostfria (de Àr ej magnetiska).   I morgon blir bÀnken förhoppningsvis klar.     6 Citera
mikoto Postat 2 augusti 2020 Postat 2 augusti 2020 Kul! Du mÄste ha mycket lugn och sjÀlvkontroll, det finns inte en chans i vÀrlden att jag hade kunnat lÀmnat bÀnken halvbyggd. NÀr jag börjar med nÄgon sÄdan grej försvinner allt vett och sans hÀr. Familj, sömn, mat, toabesök etc Àr sekundÀrt till byggandet. Bra stöddig lÄda karet skickas i med, jag skulle kunna bygga en ok akvariebÀnk av bara den! 1 2 Citera
irwin_fletch Postat 2 augusti 2020 Postat 2 augusti 2020 Kul och inspirerande att följa.  TĂ€nker du att tre radion rĂ€cker eller kommer du komplettera? SĂ€tter du dom pĂ„ lĂ€ngden eller tvĂ€ren? Ăr sjĂ€lv inne pĂ„ att byta belysning och ha fyra hydra pĂ„ tvĂ€ren till mitt 170 lĂ„nga 70 breda. 1 Citera
nike83 Postat 3 augusti 2020 Författare Postat 3 augusti 2020 11 timmar sedan, mikoto sa: Kul! Du mĂ„ste ha mycket lugn och sjĂ€lvkontroll, det finns inte en chans i vĂ€rlden att jag hade kunnat lĂ€mnat bĂ€nken halvbyggd. NĂ€r jag börjar med nĂ„gon sĂ„dan grej försvinner allt vett och sans hĂ€r. Familj, sömn, mat, toabesök etc Ă€r sekundĂ€rt till byggandet. Bra stöddig lĂ„da karet skickas i med, jag skulle kunna bygga en ok akvariebĂ€nk av bara den! hehe jag vet, men det var lika bra för "husfridens" skull. jag hade bara kortsidorna att montera, och sedan mĂ„ste jag vĂ€nta pĂ„ "det stora lyftet" innan jag kan fortsĂ€tta.  10 timmar sedan, irwin_fletch sa: Kul och inspirerande att följa.  TĂ€nker du att tre radion rĂ€cker eller kommer du komplettera? SĂ€tter du dom pĂ„ lĂ€ngden eller tvĂ€ren? Ăr sjĂ€lv inne pĂ„ att byta belysning och ha fyra hydra pĂ„ tvĂ€ren till mitt 170 lĂ„nga 70 breda.  tack! jag hoppas verkligen att 3 radions rĂ€cker. kanske fĂ„r komplettera om ett par Ă„r om effekten gĂ„r ner lite pĂ„ leddarna och de blir billigare pĂ„ andrahandsmarknaden.  jag har 180x65, sĂ„ jag tĂ€nker pĂ„ lĂ€ngden. spridningen pĂ„ dessa verkar vara betydligt bĂ€ttre Ă€n föregĂ„ende version (G4) och vad jag sett i jĂ€mförelse, bĂ€ttre Ă€n Hydrorna ocksĂ„. jag hade nog ocksĂ„ behövt 4st hydror och dĂ„ vill jag hellre ha 3st G5or. du fĂ„r komma ner till HöganĂ€s och titta, nĂ€r jag fĂ„tt dem !   sĂ„ hĂ€r tĂ€nker jag spridningen blir ( det lila Ă€r pĂ„hittat, det gröna Ă€r riktiga mĂ„tt pĂ„ armaturerna).  1 Citera
peterj66 Postat 3 augusti 2020 Postat 3 augusti 2020 Kul att följa. Om skruvarna inte Àr magnetiska sÄ Àr det nog aluminium. TÀnk pÄ att inte dra dem för hÄrt i sÄ fall. 1 Citera
nike83 Postat 3 augusti 2020 Författare Postat 3 augusti 2020 19 minuter sedan, peterj66 sa: Kul att följa. Om skruvarna inte Àr magnetiska sÄ Àr det nog aluminium. TÀnk pÄ att inte dra dem för hÄrt i sÄ fall. tack! ja, det Àr kanske sÄ. de sitter och jag slet inte sönder nÄgon skruv. 1 Citera
kaptenen Postat 3 augusti 2020 Postat 3 augusti 2020 23 timmar sedan, nike83 sa: tack! ja, det Àr kanske sÄ. de sitter och jag slet inte sönder nÄgon skruv. Det Àr vÀl egentligen bara beslagen till dörrarna som Àr synliga om jag inte minns helt fel? Kanske finns nÄgot under möbeln men jag har lite svÄrt att kolla  1 Citera
Lasse Postat 4 augusti 2020 Postat 4 augusti 2020 On 2020-08-01 at 20:10, nike83 sa:  -Skummare: Royal Exclusive Bubble King Supermarin 250 - Denna Ă€r nĂ„got för stor, sĂ„ jag kommer försöka byta ner mig till en 200 nĂ€r tillfĂ€lle ges Ăr det inte en styrbar DC pump pĂ„ den. I sĂ„ fall skulle jag behĂ„lla skummaren och anpassat flödet med pumpen. Ur syretillsĂ€ttning och ammoniak utdrivning sĂ„ kan inte skummaren bli för stor IMO.  Sincerely Lasse 1 Citera
nike83 Postat 4 augusti 2020 Författare Postat 4 augusti 2020 11 timmar sedan, kaptenen sa: Det Ă€r vĂ€l egentligen bara beslagen till dörrarna som inte Ă€r synliga om jag inte minns helt fel? Kanske finns nĂ„got under möbeln men jag har lite svĂ„rt att kolla  yepp, men dessa Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tta att byta om 5 Ă„r nĂ€r de börjar se rostiga ut.  22 minuter sedan, Lasse sa: Ăr det inte en styrbar DC pump pĂ„ den. I sĂ„ fall skulle jag behĂ„lla skummaren och anpassat flödet med pumpen. Ur syretillsĂ€ttning och ammoniak utdrivning sĂ„ kan inte skummaren bli för stor IMO.  Sincerely Lasse  nĂ€, den Ă€r tyvĂ€rr inte styrbar.   En sak som jag funderat pĂ„ Ă€r varför Red Sea inte har nĂ„gon ventilation av sumpdelen. de har ju tĂ€nkt pĂ„ typ allt annat!  Citera
m0jjen Postat 4 augusti 2020 Postat 4 augusti 2020 (Ă€ndrat) 22 hours ago, nike83 said: hehe jag vet, men det var lika bra för "husfridens" skull. jag hade bara kortsidorna att montera, och sedan mĂ„ste jag vĂ€nta pĂ„ "det stora lyftet" innan jag kan fortsĂ€tta.   tack! jag hoppas verkligen att 3 radions rĂ€cker. kanske fĂ„r komplettera om ett par Ă„r om effekten gĂ„r ner lite pĂ„ leddarna och de blir billigare pĂ„ andrahandsmarknaden.  jag har 180x65, sĂ„ jag tĂ€nker pĂ„ lĂ€ngden. spridningen pĂ„ dessa verkar vara betydligt bĂ€ttre Ă€n föregĂ„ende version (G4) och vad jag sett i jĂ€mförelse, bĂ€ttre Ă€n Hydrorna ocksĂ„. jag hade nog ocksĂ„ behövt 4st hydror och dĂ„ vill jag hellre ha 3st G5or. du fĂ„r komma ner till HöganĂ€s och titta, nĂ€r jag fĂ„tt dem !   sĂ„ hĂ€r tĂ€nker jag spridningen blir ( det lila Ă€r pĂ„hittat, det gröna Ă€r riktiga mĂ„tt pĂ„ armaturerna).  Jag har 3 radion pĂ„ mitt 625xxl o de tĂ€cker helt okej, jag valde dock att komplettera med t5 nĂ€r det vĂ€xte pĂ„ som bĂ€st för att jag tyckte det va svĂ„rt o fĂ„ ljus med det stora 65 cm djupet, front till bak dvs.  Har du redan 3 st xr30? Annars hade jag satsat pĂ„ 6 st xr15 sĂ„ du kan ha dem med lite distans pĂ„ djupet. BRSTV har gjort en hel del videos om just detta. Ăven wwc gick frĂ„n xr30 enheter till xr15 (samma antal puckar) för o fĂ„ ner flexibilitet i hur man placerar dem Ăndrat 4 augusti 2020 av m0jjen Citera
kaptenen Postat 4 augusti 2020 Postat 4 augusti 2020 8 timmar sedan, nike83 sa: En sak som jag funderat pÄ Àr varför Red Sea inte har nÄgon ventilation av sumpdelen. de har ju tÀnkt pÄ typ allt annat!  Bra poÀng nÀr man har mycket teknik dÀr nere. De har vÀl rÀknat med att man ska hÄlla det ganska basic och dÄ rÀcker hÄlet dÀr bak. Har dock hittills inte upplevt sÀrskilt stora fuktproblem med det men kanske enklare att se utvecklingen nÀr alla delar av systemet Àr up and running.  Citera
nike83 Postat 4 augusti 2020 Författare Postat 4 augusti 2020 8 timmar sedan, m0jjen sa: Jag har 3 radion pĂ„ mitt 625xxl o de tĂ€cker helt okej, jag valde dock att komplettera med t5 nĂ€r det vĂ€xte pĂ„ som bĂ€st för att jag tyckte det va svĂ„rt o fĂ„ ljus med det stora 65 cm djupet, front till bak dvs.  Har du redan 3 st xr30? Annars hade jag satsat pĂ„ 6 st xr15 sĂ„ du kan ha dem med lite distans pĂ„ djupet. BRSTV har gjort en hel del videos om just detta. Ăven wwc gick frĂ„n xr30 enheter till xr15 (samma antal puckar) för o fĂ„ ner flexibilitet i hur man placerar dem okey, de nya radeons Ă€r ju lite starkare Ă€n föregĂ„ende version samt att de ska ha bĂ€ttre spridning. jag har redan köpt 3st G5 Pro. dock har Ecotech stopp i leveranser.  2 timmar sedan, kaptenen sa: Bra poĂ€ng nĂ€r man har mycket teknik dĂ€r nere. De har vĂ€l rĂ€knat med att man ska hĂ„lla det ganska basic och dĂ„ rĂ€cker hĂ„let dĂ€r bak. Har dock hittills inte upplevt sĂ€rskilt stora fuktproblem med det men kanske enklare att se utvecklingen nĂ€r alla delar av systemet Ă€r up and running.   FĂ„r se om jag upplever det som fuktigt i skĂ„pet dĂ„. finns ju alltid möjlighet att borra upp hĂ„l (fast det tar emot nĂ€r det Ă€r sĂ„ fin möbel). Citera
m0jjen Postat 4 augusti 2020 Postat 4 augusti 2020 7 minutes ago, nike83 said: okey, de nya radeons Àr ju lite starkare Àn föregÄende version samt att de ska ha bÀttre spridning. jag har redan köpt 3st G5 Pro. dock har Ecotech stopp i leveranser.   FÄr se om jag upplever det som fuktigt i skÄpet dÄ. finns ju alltid möjlighet att borra upp hÄl (fast det tar emot nÀr det Àr sÄ fin möbel). Okej! Jag kÀnner som sagt (högt beroende pÄ scape med mera) att det blir lite skuggning. men men lite eftertanke o smart placering sÄ ska det nog bli kanon! 1 Citera
nike83 Postat 5 augusti 2020 Författare Postat 5 augusti 2020 igÄr var jag och en kompis till Företagsakvarium och jag "shoppade loss" pÄ det jag behöver i uppstarten. Bland annat sÄ fick jag hem 32kg Marco rocks. PÄ vÀg hem sÄ stÀllde min kompis en kontrollfrÄga "hur tjockt glas har ditt kar?" "19mm - vÀldigt tjockt". " klarar din nya pump 19mm glas?" DOH!!!! Nu mÄste jag köpa nya pumpar. Lutar Ät 2st Gyre 350, dÄ det Àr typ bara dessa och Tunze 3+ som klarar 19mm.  I morgon blir det akvarieluft. HÄller tummarna!  1 Citera
m0jjen Postat 5 augusti 2020 Postat 5 augusti 2020 29 minutes ago, nike83 said: igÄr var jag och en kompis till Företagsakvarium och jag "shoppade loss" pÄ det jag behöver i uppstarten. Bland annat sÄ fick jag hem 32kg Marco rocks. PÄ vÀg hem sÄ stÀllde min kompis en kontrollfrÄga "hur tjockt glas har ditt kar?" "19mm - vÀldigt tjockt". " klarar din nya pump 19mm glas?" DOH!!!! Nu mÄste jag köpa nya pumpar. Lutar Ät 2st Gyre 350, dÄ det Àr typ bara dessa och Tunze 3+ som klarar 19mm.  I morgon blir det akvarieluft. HÄller tummarna!  Vilken pump har du sen innan? Citera
nike83 Postat 5 augusti 2020 Författare Postat 5 augusti 2020 29 minuter sedan, m0jjen sa: Vilken pump har du sen innan?  köpte en ny Jebao Crossflow 150. Hade tÀnkt förstÀrka med min Tunze 6095 alternativt min Coralbox RN1. Dock klarar inga av dessa pumpar 19mm glaset. Citera
spiken Postat 5 augusti 2020 Postat 5 augusti 2020 Kolla sÄ att det verkligen funka med 350...den tar bara 20 mm med orginal magneten...finns en som tar 25 ÄxÄ . Mvh micke 1 Citera
m0jjen Postat 5 augusti 2020 Postat 5 augusti 2020 1 hour ago, spiken said: Kolla sÄ att det verkligen funka med 350...den tar bara 20 mm med orginal magneten...finns en som tar 25 ÄxÄ . Mvh micke Jag körde FX250 pÄ mitt 625 xxl med samma glastjocklek innan jag bytte till vortech sÄ det ska inte vara nÄgra problem Citera
nike83 Postat 5 augusti 2020 Författare Postat 5 augusti 2020 6 timmar sedan, JonasJ sa: Har du kollat pÄ Red Sea reefwave 45? japp, men jag behöver 2st och deras "lösning" kÀnns inte helt fÀrdig, eftersom de inte sÀljer nÄgon dubbel lika Maxspect. 5 timmar sedan, m0jjen sa: Jag körde FX250 pÄ mitt 625 xxl med samma glastjocklek innan jag bytte till vortech sÄ det ska inte vara nÄgra problem  det lÄter betryggande!  1 Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.