Jump to content

151-720 liter Johans Red Sea Reefer XL525

Jojo

Recommended Posts

Rostfritt eller syrafast stål innehåller inte zink. 

Däremot galvat stål, men det tror jag inte du har. Det rostar förvånande fort i kontakt med saltvatten. 

Så du får söka källan nån annanstans. 

• Like 2

4 timmar sedan, Slanten skrev:

Rostfritt eller syrafast stål innehåller inte zink. 

Däremot galvat stål, men det tror jag inte du har. Det rostar förvånande fort i kontakt med saltvatten. 

Så du får söka källan nån annanstans. 

Ok då vette tusan. 
Slangklämmorna är köpta som rostfria från biltema. Bytte nyligen till red sea pro salt men har svårt o tro att zinket kommer därifrån. 

Får se vad nästa icp visar. Kan ju vara mätfel också antar jag? 

Det kan absolut vara ett mätfel. Jag har också fått konstiga mätvärden ibland från ICP som sedan visat inom godkänd marginal på nästa test. Jag personligen försöker följa trender och inte agera på en gång för då blir det bara en häxjakt på siffror till slut. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Musslan, en tridacna gold, ser ut att må bra efter 1,5 månader i karet. Kollar ibland en timma efter släckning om det sitter några snäckor på den. Har haft den uppe några gånger och borstat av den med tandborste. Inte sett några pyramidsnäckor på den än.

5B0B3A4F-9020-4721-B916-B1A3E0AFFC80.jpeg.9fa10fff529355709f725dba02877b07.jpeg

Snart dags för ny belysning. Byter från fyra stycken coral box moon led till en giesemann aurora med fyra T5 och tre led, plus två stycken orphek or3 blue plus. Blir spännande att se skillnaden i färger och tillväxt. 

• Like 7

• 2 weeks later...
On 2021-11-15 at 01:52, Jojo skrev:

Musslan, en tridacna gold, ser ut att må bra efter 1,5 månader i karet. Kollar ibland en timma efter släckning om det sitter några snäckor på den. Har haft den uppe några gånger och borstat av den med tandborste. Inte sett några pyramidsnäckor på den än.

5B0B3A4F-9020-4721-B916-B1A3E0AFFC80.jpeg.9fa10fff529355709f725dba02877b07.jpeg

Snart dags för ny belysning. Byter från fyra stycken coral box moon led till en giesemann aurora med fyra T5 och tre led, plus två stycken orphek or3 blue plus. Blir spännande att se skillnaden i färger och tillväxt. 

Läcker! Känner igen den uppsättningen av belysning 😁 om det är den så har jag sett den live och den belysningen är smarrig, måste jag säga! 

• Like 1

56 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Läcker! Känner igen den uppsättningen av belysning 😁 om det är den så har jag sett den live och den belysningen är smarrig, måste jag säga! 

Ja det är nog den du sett live i Tyresö. Känns som jag kommer ha tillräcklig belysning för lång tid framöver när jag bytt till denna! 👍

• Like 1