Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

V. wardii har jag inte sett, dock har Akvariehobby äntligen fått in lite saltfirrar och dom hade även minst två sorters sandvändare. Sista och ända sändningen innan hösten fick jag höra.

Kul att se hur snabbt de orangea knapparna växer, mina växer precis lika fort. 2st av dina knappar är idag (ca1,5mån senare) 11st. Placerade de andra två på ett gammalt snäckskal och de är ca6st idag. Tusentack för de fina knapparna Jonas.

Kul att de går bra med satsningen av hårda koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här var det ett tag sedan det uppdaterades. Jag får börja med att tacka Norberg för en mycket bra affär och leverans av 2 st Valenciennea puellaris. Dagen efter att Tommy lämnat dem här hos mig upptäckte jag en liten skada på den storas ögonlock men fick lugnande besked av Tommy attt han trodde det var lugnt. Det har det visat sig att det var. Jag stödmatade dem första vecka genom att säkerställa att det kom ner lite frysfoder till det hörnet de intog. Den lilla var mer framåt och gillade putsarräkorna. Nu jobbar de bpda för fullt och de har att ta av då det tog ett tag innan jag fick tag i någon sandvändare jag var nöjd med.

Tack igen Tommy!

Jag har haft ett litet ras i mitt rev igen. Jag har alltså inte lyckats till 100 % med mitt revbygge då jag på ett djup av 60 cm byggde ett rev som är ca 50 cm högt utan att stödja det med något annat än stenen i sig då jag ville att fisken skulle kunna uppträda på båda sidor av revet. Min slutsats är att det måste vara ett djupare kar eller annan ihopsättning av revet om man ska ha det så. Jag kommer nu att skjuta revet så att det lutar mot bakrutan och sedan förbättra cirkulationen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Thessan du får höra av dig!

Calle som jag fattar det ska du luta ditt rev mot bakrutan och då är det ju inga problem. Mitt rev är högt och smal och kan ses från båda långsidorna. Har du frågor så hör av dig här eller via telefon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken så bra det ser ut. Inga större fel på bilderna heller. Nu måsste jag komma förbi dig och titta innom kort. Har semester i agusti om du är hemma något då så blir det besök. PS jag tar me min kamera så kan du ta kanon bilder om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken så bra det ser ut. Inga större fel på bilderna heller. Nu måsste jag komma förbi dig och titta innom kort. Har semester i agusti om du är hemma något då så blir det besök. PS jag tar me min kamera så kan du ta kanon bilder om du vill.

Tack! Hör av dig när du ska häråt och ta med kameran. Dock får du hålla i avtryckaren själv då jag inte är någon bra fotograf oavsett kamera.

Lika snyggt som vanligt, såg att du har lagt in sand i burken och köpte 2st gobies.

Tackar!

Jo sand har det blivit och nu hoppas jag den ska bli vit också sedan jag skaffat 2 st Valenciennea puellaris. De jobbar på bra men jag har aldrigt haft så mycket partiklar i vattnet som jag har nu då de river runt i sanden, löser sin uppgift i karet helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Kanon Jonas!

De knapparna där? Har du fått dem från GustavF? Jag fick likadana som växte o förökade sig enormt, sen helt plötsligt utan anledning dog alla bort... Lyckades rädda 2 st som jag nu hoppas ska återhämta sig.

Ser jättefint ut och ja, jag tolkar oxå tillväxten som att du gör rätt! :) Bra jobbat.

ja hade exakt samma problem förra veckan.. ja hade enorma mängder knappar, men så helt plötsligt började några ramla loss, sen försvann hela kollonin. mystiskt som faaan. me e iof jäkligt glad att dom försvann för dom höll på att ta för mycke plats.. men som sagt undrar vad som hände..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm! Semestern slut och jag börjar jobba igen.

Jo sanden håller på att bli vitare igen men de har en hel del att jobba sig igen om inan de är klara!

Ok då vet ja.

ja hade exakt samma problem förra veckan.. ja hade enorma mängder knappar, men så helt plötsligt började några ramla loss, sen försvann hela kollonin. mystiskt som faaan. me e iof jäkligt glad att dom försvann för dom höll på att ta för mycke plats.. men som sagt undrar vad som hände..

Låter helt klart inte som någonting man vill ska hända, undrar vad orsaken var?

Det är när man får höra sådana här saker det känns skönt att man startar upp ett till kar.

Har du inga nya bilder på karet eller nya invånare eller koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja hade exakt samma problem förra veckan.. ja hade enorma mängder knappar, men så helt plötsligt började några ramla loss, sen försvann hela kollonin. mystiskt som faaan. me e iof jäkligt glad att dom försvann för dom höll på att ta för mycke plats.. men som sagt undrar vad som hände..

Jag har läst (om jag översatt rätt) att en knapp koloni kan dö plötsligt om de får någon form av "bakterie angrepp". De ska först dra ihop sig och sedan inte repa sig igen. Jag läste att det var bra att sätta dem under störe cirkulation och sedan be till något man trodde på.

...

Har du inga nya bilder på karet eller nya invånare eller koraller?

Jag har inga nya bilder att lägga upp då jag är kass fotograf och de som lovat att komma hit och fotografera tydligen inte tror jag kan koka kaffe.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu byggt om mitt rev så att det lutar mot bakrutan. Har tröttnat på att det smårasar och att de faller ner koraller i revet som jag inte sedab kan rädda. Så nu ska jag försöka hitta lita SPS fraggar då jag vill ha mer SPS än tidigare.

Skickar med ett par kort också!

post-2171-14468914298854_thumb.jpg

post-2171-14468914299025_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du vad den vita är för nån?

Den vita är grön, det är bara tillväxtsonerna som är vita. Jag tror det är en montipora av något slag. Är inte säker på vilken men jag tror den kommer från Vargklo som en av de första korallerna jag hade i karet.

Bifogar en gammal bild på den som är från oktober -06.

Den lila acroporan är också en av gamlingarna i karet. Bifogar gammal bild (dec -06)på den också samt en ny. Båda växer bra men det är svårt att vis apå kort!

post-2171-14468914302807_thumb.jpg

post-2171-14468914303028_thumb.jpg

post-2171-14468914303225_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Nu är jag lycklig. För ett tag sedan var jag hemma hos en trevlig akvarist som hade mycket snyggt kar. Han hade dessutom några creamvita acroporor som jag blev avis på. Nu är jag en ägaare av en av dessa! :ler: Det lever fortfarande efter ett knappt dygn! Delar med mig ett kort även om det inte är bra bild och slangen till UVCet syns i bakgrunden!

post-2171-14468914498801_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...