Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sillen, ser mkt fint ut, gillar speciellt hur revuppbyggnadenär gjord - good work.

Var tvungen gå tillbaka lite i din tråd och kolla - har varit bra utveckling sedan du startade..

tror det är dax du tar bort "Nybörjaren" ur din signatur, då den ej passar riktigt + så du ej skrämmer de som verkligen är nybörjare.. ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah ser så fint ut så, har en frag av en liknande stylophora till dig som är mörkare blå. Blir fett det!

Sen det vi pratade om på tvn, intervjun; det var försvarsministern!

Dave

Jag har lagt undan lite till dig med utöver den utlovade xenian. Vi hörs!

Sillen, ser mkt fint ut, gillar speciellt hur revuppbyggnadenär gjord - good work.

Var tvungen gå tillbaka lite i din tråd och kolla - har varit bra utveckling sedan du startade..

tror det är dax du tar bort "Nybörjaren" ur din signatur, då den ej passar riktigt + så du ej skrämmer de som verkligen är nybörjare.. ;)

~Henrik

Tack Henrik.

Visst kan jag ta bort nybörjaren i signaturen om du tror det kan skrämma iväg andra som är nyare nybörjare. Faktum kvarstår att jag är nybörjare och jag skämmms inte för det heller. Jag är i och för sig en stolt nybröjare och lägger ner rätt mycket tid på denna hobby som jag älskar! Får man då dessutom höra saker från några av de som är "gudarna" på guiden så gör det inte ont alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Henrik.

Visst kan jag ta bort nybörjaren i signaturen om du tror det kan skrämma iväg andra som är nyare nybörjare. Faktum kvarstår att jag är nybörjare och jag skämmms inte för det heller. Jag är i och för sig en stolt nybröjare och lägger ner rätt mycket tid på denna hobby som jag älskar! Får man då dessutom höra saker från några av de som är "gudarna" på guiden så gör det inte ont alls.

Du kan definitivt vara en stolt nybörjare, du har lyckats mkt bra tycker jag.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK ALLA!

Jag har nu hittat min revhummer som varit bort i stort sett sedan jag införskaffade den. :) Det var i och för sig inte jag som hittade den utan frun undrade vad det var för stort där inne bland stenarna.

Gillar ditt akvarie! :) Din Aquascape är smakfull!

Dock är ljust väldigt blått för min smak?

Jo jag vet att du tycker det är för blått. Jag har försökt ändra det genom att byta ett av de blå rören för att få ett bättre ljus men har inte blivut nöjd då. Jag är dock tacksam för att få veta saker folk tycker det går att förbättra.

Jag säger det en gång till, snyggt!

Såg du att jag köpt akvariet nu =-)

Jo jag såg det men det såg ut att vara en väldigt låg bänk det stod på. Hoppas få se karet på rätt bänk för att få en rättvis känsla för hur karet blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej Peter!

Här sitter jag på jobbet och muttar för att det inte gick bra, smiter i väg hit och tar en titt!:ler: TACK! Nu är jag på bra humör igen.

Jag har faktiskt tänkt ta mer bilder då det varit kul att läsa folks reaktioner. Ger liksom en kick. Tyvärr har det varit mycket på sistonde så jag har igentligen inte orkat med akvariumet men ändå varit tvungen då min anemon har varit risig https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14386. Inte kul att läsa detta då det låter som odsen har varit mycket låga att det skulle fixa sig. Hade ju lagt ut annons på den och hade en köpare som skulle hämta den men han fick inte det då jag inte ville sälja den då den var kraslig. Dock ser den nu ut att må bra igen vilket jag gillar.

Min belysning är riktigt häftig om jag vågar stoppat ut näsan bland alla experter på ljus. Jag kör nämligen 5*54 W T5 rör. 2 av rören sitter i armaturer som är 1'54 W med ganska taskiga reflektorer och resten sitter i en armatur på 3*54 W som till en början var var 3*28 W som jag byggt om. Jag vände den upp och ner då den var avseed för kontorsbelysning och sen byggde jag in hembyggda reflektorer. Rören sitter aldeles för tätt för att det ska vara optimalt. LOW TECH eller vad man kan kalla det dast det var en billig lösning som är OK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Sillen! Nu har jag läst igenom hela din tråd och ville bara säja att det var mycket lärorikt och att du har ett väldigt vackert akvarium.

Hade tänkt att starta en egen tråd inom kort om mitt nybörjarprojekt hoppas du och dem andra här kan ge mig några goda råd.

Hoppas det fortsätter att gå bra för dig och ditt kar.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Totto nu vet du vart ribban är satt, Sillen gör de inte lätt för oss andra dödliga =-)

Har du inga julbilder på ditt kar? Ja vet de e ett väldans tjat om nya bilder men de får du gott ta emot ha ha ha...

Hej Mattias!

Jag lovar att lägga upp nya bilder nu när jag får julledigt. Har varit för mycket på jobbet ett tag men från annandagen lugnar det ner sig och det kommer att komma nya bilder.

Och jag har ju haft en anemon som har varit krasslig ett tag och jag vet nu vad som var orsaken. Det var att jag tänkte sälja av den för den blev dålig då jag la ut annonsen och när jag sa att köparen som skulle hämta den inte fick det då den var dålig så blev den bra igen. Den trivs hos mig alltså. :ler:

Totto!

Du verkar ju vara en bra mäniska så jag ska ge dig mitt hemliga recept. LÄS; LÄS, LÄS, LÄS, skriv någon artikel om något enkelt eller dina upplevelser (skapar ett djup i kunskapen) LÄS mer och ta god tid på dig. Fråga massor om det du läser här på forumet för oftast är det svårt att få helheten när man bara läst en sak. Oavsett vad Mattias säger är jag en nybörjare som är dödlig jag med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, men det kan jag lova att jag gjort ett bra tag nu för häromdan så frågade tjejen om jag vuxit fast i datastolen:) men det är inte lätt att slita sig därifrån när man sitter med en kopp kaffe och bara drömmer.

GOD JUL på er :skal alla saltisar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GOD JUL på er :skal alla saltisar

Jag har ju lovat lite bider från mitt kar och jag är inte den som bara snackar utan försöker hålla löftena. Det kommer ju en hel del önskningar om bilder vilket jag tycker är kul. Men finns det ingen i närheten som är bra på att fotografera som känner för en fika och visa mig lite hur ni gör.

Det är lite blandat och biöderna får förklara sig själv. Dock vill jag poängtera att det är en fragg som kommer från Goranius och den mår toppen liksom fraggarna jag fick av Vargklo gör. TACK! Dessutom lever min anemon och mår prima igen!:ler:

Jag kommenterar en bild till. Sinularisen fick sig en rejäl omgång av min anemon då den ställde sig rakt över den under ca 3 veckor. Den har nu repat mod i sig ichen och mår prima.

post-2171-14468913477065_thumb.jpg

post-2171-14468913477335_thumb.jpg

post-2171-14468913477565_thumb.jpg

post-2171-14468913477778_thumb.jpg

post-2171-14468913478043_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...