Gå till innehåll

Sillens första saltvattenskar


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har i dag haft besök av Johan, Satu och Robban. Trevligt att få besök och snacka lite salt. Vi får ta och göra om detta fler gånger. Sattu var vänlig nog och ta med kameran och jag tänker även låta er se några av bilderna.

Är det någon som kan ge id på fraggen (bild 3) så skulle det uppskattas!

post-2171-14468913718971_thumb.jpg

post-2171-14468913719163_thumb.jpg

post-2171-14468913719361_thumb.jpg

post-2171-1446891371949_thumb.jpg

post-2171-1446891371969_thumb.jpg

post-2171-14468913719892_thumb.jpg

post-2171-14468913720114_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 491
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kul med besök och fina bilder!

mandarinen ser mkt välmående ut, och riktigt tjock, ej tunn som man kan se i butikerna ibland.

har inget id på bild 3. men har en själv som liknar den.

bild 1. är riktigt bra, gillar närbilder.

nu är jag nyfiken på nya revuppbyggnaden... ;)

~Henrik

Jag gillar också den bilden! Jag lovar dig att du ska få revupbyggnats bilder men det är inte så stor skillnad mot förut. Dock mindre med koraller tyvärr. Är på gång att uppdatera nu. Har haft mycket mjukisar men nu ska det även bli lite mer stenkoraller.

Jag inbillar mig att det är en Stylophora pistilata.

TACKAR! Då ska jag söka info om den. Har beställt en bok också så jag kan snart bekräfta eller dementera att det är denna sorten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Kul när folk uppskattar det man har ordnat. Tyvärr är jag inte själv lika imponerad av mina gröna skivisar just nu. De växer för fort. Jag ska nog ta och knäcka stenen de sitter på och göra mig av med halva. Jag tycker de är snygga men jag vill inte ha dem i hela akvariet. Jag tror mig veta flera stycken som är intresserade av den ena halvan av stenen.

Magnus!

Hör av dig innan bara så är du välkommen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har fått lite alger i karet som jag även hade när jag startade karet. Hoppas att det löser sig lika smidigt som då och att det beror på att det blev som en liten nystart när jag rörde om bland stenen!

Jag lägger upp några bilder i alla fall under tiden jag väntar på att mina vinröda alger försvinner.

EDIT: Clown bilden är inte redigerad utan den ligger där och vilar. Är även sovplatsen på natten men då har den sällskap av 2 till.

post-2171-14468913772472_thumb.jpg

post-2171-14468913772671_thumb.jpg

post-2171-14468913772848_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att det känts lite tungt ett tag då ett antal koraller dog för mig har jag fått tillbaka suget sedan tidigare. Jag har möblerat om lite i karet men även skaffat lite nya fraggar varav några som jag älskar med en gång! Kolla in M. confusan, vem blir inte kär i den?

Lägger upp några bilder även om jag önskar jag hade bättre kamera och kunskap att fotografera.

post-2171-14468913775818_thumb.jpg

post-2171-14468913776058_thumb.jpg

post-2171-14468913776258_thumb.jpg

post-2171-14468913776454_thumb.jpg

post-2171-14468913776654_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, Jag har också en Montipora confusa fragg som är en liten kelgris. Den växer inte så snabbt, men den är vacker och rolig.

För övrigt håller jag med om att den bruna fraggen som du frågade om innan nog är en Pistillata, jag har en likadan.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i dag haft besök av Johan, Satu och Robban. Trevligt att få besök och snacka lite salt. Vi får ta och göra om detta fler gånger. Sattu var vänlig nog och ta med kameran och jag tänker även låta er se några av bilderna.

Är det någon som kan ge id på fraggen (bild 3) så skulle det uppskattas!

Ser verkligt fint ut! Vad ger du Mandarinen att äta? Tycker mig ha läst att det bara är levande som gäller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, Jag har också en Montipora confusa fragg som är en liten kelgris. Den växer inte så snabbt, men den är vacker och rolig.

För övrigt håller jag med om att den bruna fraggen som du frågade om innan nog är en Pistillata, jag har en likadan.

/Calle

Den är hur vacker som helst. Jag har sett den i en stort exemplar också och då blev den ännu vackrare!

Pistillata är nog ett hett tips. Jag har kollat på fler bilder på Google och de bilderna gör mig bara säkrare. Tack för tipset!

Ser verkligt fint ut! Vad ger du Mandarinen att äta? Tycker mig ha läst att det bara är levande som gäller...

TACK! Alltid kul att få kommentarer på karet. Nu fick jag possitiv respons men tar även förbättringstips.

Jo mandariner äter helst levande. Det är därför man bör ha ett väl inkört kar innan de får komma ner i karet. Har karet tillräckligt mycket LS behöver man inte ge dem något extra utöver det jag matar de övriga med. Det finns säkert de som är mer insatta i det men mina klarar sig bra så och har små magar som putar ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder. Gillar clownen som vilar

TACK! Kul när folk gillar bilderna. Tyvärr är jag inte så imponerad på bilderna själv men jag övar mig.

Nu till en fråga. Jag har en liten sten det sitter 2 sorters knappar samt xenia. Jag gillar båda sorterna med knappar och vill ha båda kvar men jag vill inte de ska konkurera ut varandra. Vill dessutom får bort xenian från denna stenen. Nu vill jag kolla med er om jag har tänkt rätt.

Jag tar ut stenen ur karet och delar stenen i 2 delar och tar bort ev delar från "fel" knapp på stenen samt skrapar bort xenia delar med kniv. Tror ni jag har löst detta då?

Tacksam för tips och erfarenheter!

post-2171-144689137954_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för era kommentarer!

Ingen som har erfarenhet att dela på knappar?

nice! och korallerna ser riktigt mumma ut :smiley20: du har ingen helbild att bjuda på efter möbleringen? hur fungerar det med minst 5 kirurger på 400 liter?

Jag ska ta och fixa helbild. Jag har inte lyckats ta en bild som jag är nöjd med men jag fotograferar med mobilen.

Vad gäller mina kirurger så går de bra ihop. De 3 Zebrasoma simmar ofta runt och är i närheten av varndra som om de var ett stimm. Mina paletter simmar också tillsammans men det är nog mer på vakt mot varandra och därfär oftast tillsammans. Jag har en mental beredskap till att jag kommer bli tvungen att fånga minst en av paletterna i framtiden men det är inte aktuellet i dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ähh! fotar man med mobilen kan man ju inte misslyckas ;)

ok, varför paletterna? har dom visat nåt icke önskvärt beteende mot andra eller mot varandra?

sitter knapparna på en sten är det bara att ta huggmejseln eller en morakniv och en hammare så är det fixat :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej de är mycket snälla mot andra men jag är inte säker på att mina 400 l räcker till när de är fullvuxna. Därför finns risken där.

Man kan inte ta riktigt bra bilder med mobilen heller! Men de blir OK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Jag har tidigare lovat någon helbild till Hultis. Jag är ju inte den som inte håller löften. Dock är det mer förändringar som skett sedan jag gav det löftet. Jag har fyllt på klaret med korallkross vilket var et strörre lyft än jag trodde det skulle bli. Nu har jag ännu inte fått några alger eller samlingar av dietrus där då jag la i gruset häromdagen. Jag har funderat på att försöka tigga lite levande sand av någon för att få i gång processen fortare men har inte gjort det. Vad det blir för sandvändare är inte bestämt. Min tanke är att försöka hålla 1 cm sandbädd.

I mina förberedelser till att lägga i sand skulle jag flytta en sinularis som växt fast i en sten. Jag var inte nog försiktig och stenen följde med vilket gav en sättning i revet.:censur: Men det skulle inte vara något problem trodde jag. Fast har det börjat gå illa så fortsätter det! :censur: Jag har nu mer eller mindre byggt om den stora delen av revet igen. Är rätt nöjd som det är nu i alla fall.

Hoppas mina mobilkort bilder duger! Om ni inte skäller på mig för kvaliteten ska jag se om jag inte lyckas ta några som blir bättre i kvaliten samt några närbilder!

post-2171-14468913921513_thumb.jpg

post-2171-14468913921674_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...